Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Berichtdoor Freek » Ma 06 Sep 2010, 09:44

Ten aanzien van de bezettingsgraad, leuk verhaal van de woordvoerder. Maar het is natuurlijk een manke vergelijking. NS treinen zijn vrij toegankelijk en dan is een gemiddelde bezitting van 29 procent misschien wel goed. Ter meer je bedenkt dat de NS ook rijdt met bijna lege treinen op het platteland. Volgens mij moet je een Fyra meer vergelijken met de bezittingsgraden van de Thalys en ICE die ook (semi-)verplichte reserveringen kent.

Overigens vind ik ook dat men de Fyra niet kan vergelijken met de ICE of TGV. Deze zijn ontwikkeld voor de lange afstanden. Keulen en Frankfurt liggen niet bij elkaar om de hoek, zoals Amsterdam en Rotterdam dat wel doen. Een dagje Amsterdam 'doe' je dan nog wel, net zoals je een afspraak in Amsterdam je ook 'tussendoor' plant. Een dagje Keulen plan je van te voren, afspraken in Keulen ook. Door de afstand zal het aantal spontane reizigers tussen Keulen en Frankfurt relatief lager liggen dan tussen Rotterdam en Amsterdam. Althans, dat is wat ik denk, de exacte cijfers ken ik niet.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Berichtdoor iljitsch » Ma 06 Sep 2010, 10:24

De bezettingsgraad van de thalyssen en ICEs werd overigens niet vermeld. Bij KLM is de bezettinsgraad boven de 80%. (Zelfs de vluchten om 6.15 u van Madrid naar Amsterdam zitten nagenoeg vol...)

Bij internationaal met relatief weinig verbindingen en veel concurrentie is het natuurlijk vrij makkelijk een trein vol te krijgen door met de tarieven te spelen. Binnenlands waar weinig concurrentie is en minstens eens per uur gereden wordt met alleen grotendeels een vast tarief krijg je natuurlijk dat mensen gewoon reizen wanneer het ze uitkomt dus dat de ene trein uitpuilt en de andere nagenoeg leeg is.

In dat opzicht is de fyra natuurlijk gewoon een binnenlandse trein en dus niet te vergelijken met de internationale. Ik zal niet weer beginnen over de tarieven, maar alleen al het apart een toeslagkaartje moeten kopen is natuurlijk buitengewoon irritant, gewoon in de gereedstaande fyra springen is er niet bij.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31491
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Berichtdoor Suus » Ma 06 Sep 2010, 10:26

Köln Hbf - Frankfurt am Main Hbf is 76 minuten. Dan is maar 2x zo lang als Rotterdam - Amsterdam via de HSL. Verder heb ik geen cijfers over de bezetting van de treinen, ik weet alleen dat er in een normale dienstregeling 5 treinen per uur per richting over de NBS gaan, en dat er capaciteit is voor 8 treinen per uur per richting.

Mijn eigen ervaringen kan ik ook niet echt laten meewegen, ik ben slechts één keer met de trein tussen Köln en Frankfurt geweest.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Berichtdoor Caspar » Ma 06 Sep 2010, 17:25

Er zijn ook ICE's die het in 61 minuten rijden. Maar, mijn eigen ervaringen zijn dat die ICE's eigenlijk goed gevuld zijn op dat traject. En dat komt denk ik ook omdat het doorgaande treinen zijn voor een groot deel. Veel reizigers komen bijvoorbeeld uit Stuttgart of Munchen en gaan door naar Dusseldorf of Essen etc.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4452
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Berichtdoor Daantje » Ma 06 Sep 2010, 19:32

Daniel schreef:En als de reizigers al bereid zouden zijn om over te stappen dan hebben ze ook nog een beroerde aansluiting... de
aansluiting s2100 -> s1000 bestaat bijvoorbeeld wel, maar de aansluiting s1000 -> s2100 is er eentje van -4 minuten. Die richting uit is het dus notabene een sneller om de s2100 al in Amsterdam te nemen :lol:

Hmm, en dat terwijl een vriendin van me me een tijdje terug vertelde dat als ze de s2100 op Schiphol mistte ze nog met de Fyra kon en dan de s2100 in Rotterdam nog op kon pikken maar dat sluit dus totaal niet aan :?
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25110
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Berichtdoor Daniel » Ma 06 Sep 2010, 19:42

Wellicht heeft ze niet doorgehad dat dat de volgende s2100 al was?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Berichtdoor Caspar » Ma 06 Sep 2010, 19:45

Vandaag kwam ik met de s2100 zelfs eerder in Rotterdam aan dan de Thalys die ik 13 minuten eerder uit Amsterdam centraal zag vertrekken. Pas toen we uit Rotterdam vertrokken naar Dordrecht zag ik hem in Rotterdam binnenkomen. De Fyra zal er dan ook nog achteraan hebben moeten hobbelen. Die verbinding over de HsL is toch nog bovenmatig vertraagd heb ik het idee.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4452
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Berichtdoor Daantje » Ma 06 Sep 2010, 20:25

Daniel schreef:Wellicht heeft ze niet doorgehad dat dat de volgende s2100 al was?

Mja, geen idee of had ze dat in haar hoofd maar had ze nog niet gezien dat het zo beroerd aan zou sluiten. Op zich wel een gemiste kans natuurlijk.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Berichtdoor iljitsch » Ma 06 Sep 2010, 20:29

Daantje schreef:
Daniel schreef:de aansluiting s1000 -> s2100 is er eentje van -4 minuten.

Hmm, en dat terwijl een vriendin van me me een tijdje terug vertelde dat als ze de s2100 op Schiphol mistte ze nog met de Fyra kon en dan de s2100 in Rotterdam nog op kon pikken maar dat sluit dus totaal niet aan :?

De fyra wil nog wel eens voor op schema aankomen in Rotterdam.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten