Pagina 1 van 1

Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Geplaatst: zo 05 sep 2010, 14:08
door Geert
Maandag start proef met spoorboekloos rijden
Geplaatst op: zondag 5 september 2010 14:07
Laatst bijgewerkt: zondag 5 september 2010 14:08


UTRECHT - Maandag begint op het traject Amsterdam-Utrecht-Eindhoven een proef met elke tien minuten een trein. Vier weken lang van maandag tot en met vrijdag kunnen reizigers in de ochtend- en avondspits elke tien minuten in de trein stappen. Buiten de spits rijden de treinen volgens het spoorboekje.

Tijdens de spits rijden op het traject elk uur zes intercity's en zes sprinters (tussen Utrecht en Geldermalsen). Met de proef willen NS en spoorbeheerder ProRail een realistisch beeld krijgen van het spoorboekloos rijden.
Lees verder

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Geplaatst: zo 05 sep 2010, 18:21
door AOD
Op de "snelweg" rijdt men niet anders dan "spoorboekloos" en zie de gevolgen. ;)

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Geplaatst: zo 05 sep 2010, 18:53
door Oud forumgebruiker
Nu weten we het wel...

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Geplaatst: zo 05 sep 2010, 19:08
door iljitsch
Ik vond het spoorboekloos rijden altijd maar onzin, maar ik ben er na flink wat in stoptreinen gezeten te hebben vorige maand een beetje van teruggekomen. Stoptreinen stoppen niet alleen vaak, maar ze staan ook vaak erg lang stil om aan te sluiten op intercity's. Als je door iedere 10 minuten te rijden niet meer die vaste aansluitingen hoeft te halen (bij een overstap hoef je immers toch maar gemiddeld 5 en maximaal 10 minuten te wachten) dan kunnen stoptreinen dus veel beter doorrijden, wel zo prettig.

Of het voor intercity's ook erg zinnig is vraag ik me af. Misschien binnen de randstad in de spits wel, maar ik zie echt geen 6 intercity's per uur naar Den Helder of Vlissingen rijden, zeker buiten de spits. En als bepaalde intercity's niet zes keer per uur rijden dan is het halen van aansluitingen toch weer van belang... Ook is elke 15 minuten een trein die een stuk in 50 minuten rijdt aantrekkelijker dan elke 10 minuten 1 die er 60 minuten over doet.

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Geplaatst: zo 05 sep 2010, 20:09
door MdJ
Het leukste is... Morgenochtend is de 26000 (de extra sprinters Ut-Gdm) opgeheven ivm herstelwerkzaamheden... Zucht :?

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 00:40
door find_your_spot
AOD schreef:Op de "snelweg" rijdt men niet anders dan "spoorboekloos" en zie de gevolgen. ;)


Edit NS-R: Opmerking op AOD gericht verwijderd

Nu genomen 00:39 http://www.anwb.nl/verkeer kun je kris kras door Nederland plankgas over de SNELweg rond rijden.

Als ik nu met het OV zou gaan om 00:39 zou ik mijn bestemming niet eens bereiken....

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 00:57
door find_your_spot
Geweldig dat de NS nu elke 10 minuten gaat rijden! Komende week ga ik naar familie in Eindhoven toe, dus of het bevalt zal ik jullie zo snel mogelijk laten weten!

Overigens vindt ik de treinen vaak alleen maar erg druk tussen Amsterdam en Utrecht.
Hoe verder je richting het zuiden gaat des te minder mensen er nog in zitten.

Vertrekken de stoptreinen dan nu gelijk achter de intercity aan? Het zou vervelend zijn als je nog vaker onderweg voor rode seinen beland, ook voor de machinisten natuurlijk!

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 09:26
door Freek
iljitsch schreef:Ik vond het spoorboekloos rijden altijd maar onzin (...)
Of het voor intercity's ook erg zinnig is vraag ik me af. Misschien binnen de randstad in de spits wel, maar ik zie echt geen 6 intercity's per uur naar Den Helder of Vlissingen rijden, zeker buiten de spits. En als bepaalde intercity's niet zes keer per uur rijden dan is het halen van aansluitingen toch weer van belang


Daarom is het natuurlijk deels ook een proef. Die overigens weer voort komt uit de ambities vanuit Programma Hoog Frequentspoor. Het is daarin natuurlijk niet de bedoeling dat er 6 x per uur een IC en Sprinter rijdt naar bijvoorbeeld Den-Helder. Waar het wel om gaat zijn de verbindingen waar men nu al rijdt op maximale capaciteit, maar wel groei gegeneert kan worden/groei is.

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 17:10
door find_your_spot
Zes keer per uur een trein naar Den Helder vindt ik nog niet eens zo gek... Ik heb vaak genoeg mee gemaakt dat je vanaf Sloterdijk richting het noorden nergens meer kan zitten.

En ja, ik heb 4 treinstellen doorlopen, boven en beneden...

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 17:19
door Suus
Je komt eindeloos in de problemen ten noorden van Schagen: Enkelspoor enzo. Volgens mij is er ook helemaal geen vraag naar zes treinen per uur naar Den Helder, misschien tot Alkmaar, maar buiten de spits ook niet echt. De sprinters naar Uitgeest zitten wel elk moment van de dag vol :?

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 17:29
door Caspar
Als je 6x per uur doorrijdt naar Alkmaar zal dat mijns inziens alleen zijn omdat er in Alkmaar meer ruimte is om treinstellen te keren, reinigen en of op te stellen voor een wat langere tijd. In Amsterdam centraal is er maar beperkt plaats voor dat soort acties.

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 17:37
door fogeltje
find_your_spot schreef:Geweldig dat de NS nu elke 10 minuten gaat rijden! Komende week ga ik naar familie in Eindhoven toe, dus of het bevalt zal ik jullie zo snel mogelijk laten weten!
Let op, dit geldt alleen tijdens de spitsuren.

find_your_spot schreef:Overigens vindt ik de treinen vaak alleen maar erg druk tussen Amsterdam en Utrecht.
Hoe verder je richting het zuiden gaat des te minder mensen er nog in zitten.

Dat valt best mee. Vooral 's avonds, als er nog maar 1x per half uur een trein naar 's-Hertogenbosch en Eindhoven gaat zijn de treinen toch behoorlijk druk. Je kunt nog wel prima een zitplek vinden, behalve mensen die een fobie hebben en perse een vierzit alleen moeten hebben, die gaan het lastig krijgen.

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 17:40
door Caspar
Het ligt er inderdaad maar helemaal aan wanneer je reist. Zo is in het weekend vaak het traject tussen Eindhoven en Maastricht drukker dan Amsterdam- Utrecht. Met veel dagjesmensen die naar Maastricht dan wel Randstad afreizen. Op zondagavond heb je nog een grote stroom reizigers (studenten) naar Eindhoven (of daar overstappen naar Tilburg) vanuit Limburg enerzijds, en naar Maastricht vanuit het Noorden anderzijds.

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 19:11
door Daantje
Topic opgeschoond, terug ontopic alsjeblieft! Dergelijke discussies/gesprekken voer je maar via msn/e-mail/whatever. Als wij er maar geen last meer van hebben.

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 20:48
door Caspar
http://nos.nl/video/183146-ns-test-metrodienstregeling-tussen-eindhoven-en-amsterdam.html

Wel grappig. De voice over heeft het over de 'verkeersleiders' terwijl die vrouw die dan in beeld zichtbaar is, een medewerker reisinformatie is met werkplek Ede wageningen...

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 20:50
door BR628
Algemeen bekend toch dat de pers een stel nitwits zijn.

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Geplaatst: wo 08 sep 2010, 22:57
door Meltrain
Op de site van de NS kun je een vragenlijst invullen over jouw ervaringen met ETMET.
Omdat ik vandaag in de spits een ritje Gdm - Ut heb gemaakt, heb ik dat ook maar gelijk gedaan. ;)