Pagina 1 van 1

'Studenten in financiële nood door falende ov-chipkaart'

Geplaatst: do 09 sep 2010, 08:18
door Daniel
'Studenten in financiële nood door falende ov-chipkaart'
Geplaatst op: donderdag 9 september 2010 08:17
Laatst bijgewerkt: donderdag 9 september 2010 08:18


AMSTERDAM – De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) gaat namens Nederlandse studenten een claim indienen bij het ministerie van Onderwijs voor de financiële schade die is opgelopen doordat de ov-chipkaart voor studenten vaak niet werkt.
“Nu kunnen zo’n 13.000 eerstejaars de kaart niet gebruiken”, zegt LSVb-voorzitter Sander Breur. “We beraden ons op acties, maar stellen die nog uit omdat we weer in overleg zijn met het ministerie en hoop blijven houden op een oplossing.”
Lees verder

Re: 'Studenten in financiële nood door falende ov-chipkaart'

Geplaatst: do 09 sep 2010, 10:17
door Geert
Echt, wat een gezeik weer met die studentenkaart, terwijl het nog geen halfjaar geleden ook al flink misging. Vroeger was het de IB-Groep die verantwoordelijk was voor de kaart, nu het uitbesteed is aan een privaat bedrijf (TLS) lijkt de regie kwijt...

Re: 'Studenten in financiële nood door falende ov-chipkaart'

Geplaatst: do 09 sep 2010, 21:00
door Stuiterbal
Naja, de verantwoordelijkheden liggen niet meer op 1 plek, en dat is ook wel een groot deel van het probleem.
Want DUO wijst naar TLS, en TLS wijst weer naar DUO, of naar andere vervoersbedrijven. Of, je kan TLS alleen maar bellen, en meer niet.
Je hebt geen balie waar je iemand te spreken kan krijgen en de kaart kan niet even gemaakt worden, zoals eerst op het postkantoor wel kan :S

Daarnaast, kan het Studentenproduct alleen op een kaart van DUO geladen worden, in plaats van dat je het bijvoorbeeld op een andere OV-Chip laadt die je al hebt :S (spaart tijd en kosten, voor zowel DUO als de student zelf, want de student kan zo met 2 kaarten opgescheept zitten)

En dan ook nog eens de onduidelijkheid bij bijv. personeel van vervoersbedrijven, waardoor je bijv. geweigerd kan worden met een roze strippenkaart :S - Of dat er wordt geëist dat je EN incheckt EN stempelt.

Ik vraag me af waarom dat in bijv. Londen waar een gelijkwaardig systeem heerst, je niet zoveel klachten hierover hoort :S
Of Brussel, daar kan je toch gewoon bij het loket een kaart halen en laden? Waarom moet het dan zo onnodig ingewikkeld? :S

Re: 'Studenten in financiële nood door falende ov-chipkaart'

Geplaatst: vr 10 sep 2010, 00:59
door huibe
Dat zijn de Nederlandse hokjes. :cry:

Maar kijk uit met vergelijkingen, want in OIystercard land hebben ze geen OV studentenkaart. En ook al die producten die we in NL kennen, zijn daar een stuk minder.

En wat ik het mooiste vind, ze hebben een automatisch prijsplafond (pricecap). :pos:

Re: 'Studenten in financiële nood door falende ov-chipkaart'

Geplaatst: vr 10 sep 2010, 09:18
door robert55
Ik lees wel eens Engelse blaadjes en dan valt me op dat de tevredenheid over zeg maar de techniek van de Oyster card behoorlijk groot is, maar dat er over de tarifering ook heel veel discussie is. Andere items dan bij ons, maar dat is een gevolg van andere keuzes. Vooral wie van buiten het Londense tariefgebied komt is het niet allemaal hosannah
Een ander voorbeeld wat ik pas tegenkwam: als een busrit i.v.m vertraging wordt ingekort, heb je in de meeste gevallen pech. Dat wordt lang niet altijd goed gemaakt door de pricecap, want dan praat je over het niveau van de dagkaart.

De bussen zijn daar roder, maar het gras is er niet groener :D

Re: 'Studenten in financiële nood door falende ov-chipkaart'

Geplaatst: vr 10 sep 2010, 13:32
door Karl
Maar voor een busrit betaal je sowieso een standaard bedrag, je checkt alleen in bij het instappen en je hoeft niet uit te stappen...

Re: 'Studenten in financiële nood door falende ov-chipkaart'

Geplaatst: vr 10 sep 2010, 13:41
door Chauf21
Als je dan onderweg moet overstappen op een andere bus (in het geval van inkorting van de route of vanwege een defect), betaal je met de Oyster card twee keer de ritprijs. Bij de OV-chipkaart betaal je in dergelijke gevallen niet meer of minder dan normaal. Dat laatste vind ik terecht, overigens.

Re: 'Studenten in financiële nood door falende ov-chipkaart'

Geplaatst: vr 10 sep 2010, 14:39
door Joshua
Naar mijn idee zijn er gewoon teveel partijen bij de OV-chipkaart betrokken.
Als ik kijk naar België. Daar werkt 1 vervoerder met de MOBIB. Hier in Nederland hebben we NS, Arriva, Veolia, Connexxion, Syntus, Qbuzz, RET, GVB en HTM. Nou noem ik al 8 vervoerders op. Die hebben allemaal hun eigen apparatuur, zo moet ik bij Arriva met een gele CICO in checken en bij Connexxion weer met een grijze CICO. En ze werken beide ook totaal anders.

Naast deze 8 vervoerders die ik zo al op noem komt er ook nog eens TLS bij kijken die verantwoordelijk is voor de uitgifte van de OV-chipkaart. Maar ook daar zitten weer uitzonderingen op want NS maakt liever zijn eigen kaarten.

En da eigenlijk het grootste probleem. De Studenten OV-chipkaart. Daar komt nog een partij bij kijken, DUO. En wie wat precies doet weten ze zelf eigenlijk niet. Want waar vraag ik mijn Studenten OV-chipkaart nu aan? Bij DUO of TLS?
En waarom moet dat zo omslachtig met dat je eerst een formulier moet aanvragen, daar een week op moet wachten en dan nog 3 weken op de kaart zelf? En waarom moet je dan ook nog eens het product extra op halen? In 2009 kreeg ik mijn kaart ook gewoon met reisproduct geleverd. Dat is naar mijn idee gewoon het gevolg van het feit dat er teveel partijen bij betrokken zijn. Als ik even me eigen logica er achter zet komt mijn kaart dus af van TLS maar zet DUO het reisproduct klaar. Waar voorheen dit nog niet door TLS gebeurde was het wel mogelijk het reisproduct er meteen op te zetten bij de levering van je kaart.

En dan komt er als klap op de vuurpeil ook nog iedere gemeente/stadsregio/provincie bij kijken die een concessie verleent. Want die bepalen ook wanneer de kaart wordt ingevoerd, hoe duur het tarief wordt, enz. En juist daardoor heb je verschillend regeltjes. Zo mag je in Amsterdam helemaal niet meer met de strippenkaart reizen maar in Groningen moet het zelfs nog.

En zo stond ik laatst nog bij me ouders in Mill met me laatste roze strippenkaart om die op te maken. Daar kwam de bus aan rijden en ik toonde mijn OV kaart, gaf de strippenkaart en de chauffeur stempelde keurig 4 strippen en vroeg me vervolgens om in te checken. Vervolgens mocht ik de chauffeur uit leggen dat er op mijn S-OVC een week product stond waardoor er in het weekend saldo afgeschreven zou worden wat ik nu ook al heb betaald met mijn strippenkaart.

Re: 'Studenten in financiële nood door falende ov-chipkaart'

Geplaatst: vr 10 sep 2010, 17:34
door robert55
Karl schreef:Maar voor een busrit betaal je sowieso een standaard bedrag, je checkt alleen in bij het instappen en je hoeft niet uit te stappen...
Dat je met de OVC ook kan uitstappen, vind ik toch wel een voordeel (A)

Stundenten-ov-chip kapot, geld terug

Geplaatst: vr 10 sep 2010, 23:54
door Wubbo
Stundenten-ov-chip kapot, geld terug
Geplaatst op: vrijdag 10 september 2010 23:52
Laatst bijgewerkt: vrijdag 10 september 2010 23:54


Studenten van wie de ov-chipkaart buiten hun schuld om kapot is gegaan, krijgen alle kosten die ze hebben gemaakt terug. Dat hebben de ov-bedrijven afgesproken met staatssecretaris Van Bijsterveldt. Ook komt er één loket voor de declaraties van studenten met een kapotte ov-chipkaart.
Lees verder