De tree van de SLT

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

De tree van de SLT

Berichtdoor VIRM » Za 11 Sep 2010, 14:13

Sinds het wijzigingsblad van 6 september rijden er hier op de Zaanlijn heel wat SLT'jes rond. Los van de voordelen en de nadelen/design-knulligheden van deze SLT (zoals je bij iedere nieuwe trein hebt) valt er een ding vooral op: de klaptreden.
Mijn vraag is: is het handig om een systeem te hebben waarbij ze bij elk station in- en uit moeten worden geklapt? Een kennis van mij heeft al gezien dat er bij een deur van een SLT een klaptreedje ontbrak (terwijl die treinen redelijk nieuw zijn) en ze tamelijk snel doorbuigen. Veroorzaken deze klaptreden geen onderhoudsperikelen of bestaat er een risico daartoe?
Beul van de blindegeleidelijn

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor webguy » Za 11 Sep 2010, 14:42

De inklaptree is een "design feature" geen knulligheid... Lagevloers instap is een vereiste voor al het nieuwe materieel: dat heeft de NS afgesproken met de overheid. Verder is de treeplank niks nieuws, vrijwel alle nieuwe materieelseries in Nederland hebben er een: de Protos van Connexxion op de Valleilijn en alle Spurts van Veolia en Arriva op diverse lijnen (Diesel en Electrisch). Ja het duurt even om uit te klappen en die systemen zijn niet perfect. De treeplanken bij Veolia zijn (tijdelijk?) gedeactiveerd (geweest?) ivm het gewicht er op, dan traden er storing op. De deuren van een Plan V zijn ook niet in een klap open en DD-AR wat al een tijdje rondrijdt heeft ook erg trage deuren (eerst naar buiten en dan pas open naar de zijkant). Overigens is SLT wel het eerste materieel met elekctrische deuren, die niet met luchtdruk werken...
Reisinformatie/nerd

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor iljitsch » Za 11 Sep 2010, 15:25

Wat ook erg interessant is dat de deuren na een seconde of tien automatisch dichtgaan. Wel pretting in de winter. Daarentegen minder als de stroom uitvalt en dus de deuren allemaal dicht zijn en niet meer open willen, wat me vorige maand overkwam op Den Haag CS in de sprinter richting Gouda.

Wat ik trouwens irritant aan de SLT vind zijn die palen middenin. Dat maakt het meenemen van een fiets een stuk lastiger. En al die mensen die de klapbankjes innemen en nooit op het idee zullen komen ruimte te maken voor een fiets. Maar daar kan de SLT-bouwer verder niks aan doen.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor webguy » Za 11 Sep 2010, 15:31

Voor dat laatste hebben ze in V-IRMs stickers dat fietsen voorang hebben :)
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4450
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor Daantje » Za 11 Sep 2010, 15:41

Het grootste nadeel van een SLT vind ik wel de geringe beenruimte in een vierzitje.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor find_your_spot » Za 11 Sep 2010, 16:08

webguy schreef:Voor dat laatste hebben ze in V-IRMs stickers dat fietsen voorang hebben :)


Dat geldt in principe voor in de SLET treinen ook. Er zitten bovenop een aantal van die uitklapstoeltjes al beugels waarmee je met een snelbinder je fiets vast zou kunnen maken.
For Your Railroad Adventures

Joshua
Berichten: 1678
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor Joshua » Za 11 Sep 2010, 21:45

Afgelopen winter waren de tree's van Veolia ook vast gevroren. Dus waren ze maar uitgeschakeld.
Daardoor gingen de deuren ook opvallen sneller open. Want die wachten tot de tree uitgeschoven is.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor iljitsch » Za 11 Sep 2010, 22:59

Ik vraag me af of het problemen zou geven niet op het uitschuiven van de plankjes te wachten. De mensen die ze nodig hebben zullen echt wel kijken waar ze lopen, lijkt mij.

Joshua
Berichten: 1678
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor Joshua » Za 11 Sep 2010, 23:13

En mensen worden nog ongeduldig ook. Met de SLT reis ik dan niet zo vaak. Maar bij de GTW gaan mensen 10 keer op de knop rammen omdat ze niet het geduld hebben om te wachten op die tree.


En dan denkt Joshua eens vriendelijk te zijn door te zeggen: "Meneer als u 1 keer op de druk knopt en dan even wacht gaat de deur ook wel open". Krijg ik een vuile blik terug en te horen dat ik me er niet mee bemoeien.

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor VIRM » Zo 12 Sep 2010, 00:25

Waarschijnlijk is het even wachten totdat de treeplankjes uit zijn geschoven een kwestie van wennen.
Toen de SGM werd omgetoverd tot SGMm was het voor mensen ook even wennen dat de deuren automatisch na zoveel seconden sloot. :)
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor Vinny » Zo 12 Sep 2010, 10:30

Joshua schreef:En mensen worden nog ongeduldig ook. Met de SLT reis ik dan niet zo vaak. Maar bij de GTW gaan mensen 10 keer op de knop rammen omdat ze niet het geduld hebben om te wachten op die tree.


En dan denkt Joshua eens vriendelijk te zijn door te zeggen: "Meneer als u 1 keer op de druk knopt en dan even wacht gaat de deur ook wel open". Krijg ik een vuile blik terug en te horen dat ik me er niet mee bemoeien.

Het valt mij bij regelmaat op dat mensen al 100 meter voordat de trein tot stilstand gekomen is, maar ongeduldig op de deur open knop drukken en maar verbaasd zijn dat de deur nog niet open gaat. Ehhh, we staan nog niet stil hoor... -o-
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor iljitsch » Zo 12 Sep 2010, 12:53

Wat dat betreft zijn de knoppen van de RR-trams in Den Haag toch echt briljant: je kan al voor het stoppen erop drukken en dan verkleuren de LEDjes zodat je weet dat-ie 't gezien heeft en direct open gaat zodra de bestuurder de deuren vrijgeeft.

Hoewel er natuurlijk zat mensen zijn die dit niet doorhebben en toch meerdere keren drukken.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor Suus » Zo 12 Sep 2010, 13:46

Dat was ook zo met de A32-trams van de NS. Bij vertrek op het vorige station kon je al op de knop op de deur drukken, en dan ging de deur gegarandeerd open en werd op de lichtkrant Stopt getoond en in de berichten verwerkt. :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor STF » Zo 12 Sep 2010, 15:02

Amsterdam heeft dat ook al jaren (combino).

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor Justin » Zo 12 Sep 2010, 20:03

Naja, na bijna 3 maanden met de SLT op de s5100 is men het hier wel gewend. Men weet dat het geen zin heeft om op het knopje te rammen zolang dat ding nog niet stilstaat bij het perron.

De enige fout die ik (nieuwe) mensen zie maken is dat ze gewend zijn om op het knopje NAAST de deur te drukken (=de sluitknop). Voor de rest niet echt problemen mee.

En ik ben blij met het materieel op deze serie :).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9522
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor Wubbo » Zo 12 Sep 2010, 22:30

Ik vind het jammer dat je geen terugkoppeling krijgt dat je gedrukt hebt (zoals A32 bijvoorbeeld dat wel doet, en de Haagse Randstadrailvoertuigen ook). Dan scheelt eindeloos rammen op die knop omdat het ding toch stilstaat maar er niks gebeurt. Je ziet mensen nu de naastgelegen deur ook in de gaten houden om te zien of ie echt nog niet open kan.

Oud forumgebruiker

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Zo 12 Sep 2010, 22:43

iljitsch schreef:Wel pretting in de winter. Daarentegen minder als de stroom uitvalt en dus de deuren allemaal dicht zijn en niet meer open willen, wat me vorige maand overkwam op Den Haag CS in de sprinter richting Gouda.
Noodknop deurbediening?

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor iljitsch » Ma 13 Sep 2010, 01:45

Zonder WC's was de hoge nood vast wel op een zeker moment gekomen maar niet al na vijf minuten. :-)

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor Ennes » Ma 13 Sep 2010, 10:49

Wubbo schreef:Ik vind het jammer dat je geen terugkoppeling krijgt dat je gedrukt hebt (zoals A32 bijvoorbeeld dat wel doet, en de Haagse Randstadrailvoertuigen ook). Dan scheelt eindeloos rammen op die knop omdat het ding toch stilstaat maar er niks gebeurt. Je ziet mensen nu de naastgelegen deur ook in de gaten houden om te zien of ie echt nog niet open kan.

Op zich zou je geen terugkoppeling nodig moeten hebben, vanaf het moment dat het lampje in de knop gaat branden kan de deur gewoon gelijk open. maar in welk materieel je ook kijkt... mensen staan altijd al op de openknop te rammen voor de de trein stilstaat en de deuren zijn vrijgegeven.

En wat het automatisch sluiten betreft, dit is vanuit de bediende cabine eventueel uit te schakelen. Al is dit niet echt slim ivm de airco/verwarming in de trein.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor Geert » Ma 13 Sep 2010, 12:18

Ennes schreef:Op zich zou je geen terugkoppeling nodig moeten hebben, vanaf het moment dat het lampje in de knop gaat branden kan de deur gewoon gelijk open. maar in welk materieel je ook kijkt... mensen staan altijd al op de openknop te rammen voor de de trein stilstaat en de deuren zijn vrijgegeven.

Soms zijn de deuren nog niet meteen vrijgegeven als de trein stilstaat, en je kunt ook niet goed voelen of je goed op de knop hebt gedrukt (in tegenstelling tot de oudere knoppen). Daarom zie je bij SLT volgens mij mensen overmatig veel op de knop drukken totdat de deur open gaat, voor hetzelfde geld had je niet goed gedrukt en gaat de deur helemaal niet open. Als er een lampje gaat branden weet je in ieder geval dat de deur zometeen open gaat.

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor Ennes » Ma 13 Sep 2010, 12:37

Geert schreef:
Ennes schreef:Op zich zou je geen terugkoppeling nodig moeten hebben, vanaf het moment dat het lampje in de knop gaat branden kan de deur gewoon gelijk open. maar in welk materieel je ook kijkt... mensen staan altijd al op de openknop te rammen voor de de trein stilstaat en de deuren zijn vrijgegeven.

Soms zijn de deuren nog niet meteen vrijgegeven als de trein stilstaat, en je kunt ook niet goed voelen of je goed op de knop hebt gedrukt (in tegenstelling tot de oudere knoppen). Daarom zie je bij SLT volgens mij mensen overmatig veel op de knop drukken totdat de deur open gaat, voor hetzelfde geld had je niet goed gedrukt en gaat de deur helemaal niet open. Als er een lampje gaat branden weet je in ieder geval dat de deur zometeen open gaat.

Laat er nu een groen lampje in de knop gaan branden als de deur vrijgave heeft... en vanaf dat moment drukken gaat de deur vrijwel direct open :)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor Geert » Ma 13 Sep 2010, 12:41

Oh, dat was me nog niet opgevallen :P

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9522
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor Wubbo » Ma 13 Sep 2010, 14:00

Volgens mij wordt het ding inderdaad groen als de deuren zijn vrijgegeven, maar meestal moet daarna die tree nog schuiven. Het duurt dus meerdere seconden voordat de deur open gaat, in ieder geval langer dan bij al het huidige materieel.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor iljitsch » Ma 13 Sep 2010, 14:43

Gister naar Madrid viel me op dat de treeplank al uitschoof voor de trein stilstond. Ook een manier. Overigens was dat wel een trein met een nog vrij hoge instap, waardoor zo goed als iedereen die extra tree ook gebruikt, niet een gelijkvloerse overbrugging naar de perronrand.

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: De tree van de SLT

Berichtdoor Ennes » Ma 13 Sep 2010, 16:47

Geert schreef:Oh, dat was me nog niet opgevallen :P


komt vast door je onderschrift :)

Om du tittar du se mer.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast