Pagina 1 van 2

Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: do 16 sep 2010, 21:04
door Daniel
Spoorsector is klaar voor winter
Geplaatst op: donderdag 16 september 2010 21:02
Laatst bijgewerkt: donderdag 16 september 2010 21:04


ProRail en NS bereiden zich intensief voor op het winterklaar maken van het spoor. Daarom wordt 95 miljoen euro geïnvesteerd in maatregelen om de treinreizigers ook bij winterweer goed van dienst te zijn. De investerinen volgen na grote problemen afgelopen winter.
Verwarmingsinstallaties zijn geheel gerenoveerd of vervangen. Ook de wissels naar de belangrijkste werkplaatsen en opstelterreinen worden van verwarming voorzien.
Daarnaast maakt NS maakt voor 10 miljoen euro 1500 treinen beter bestand tegen sneeuw en ijs.

Vanaf 8 oktober is er een eigen weerbureau voor de spoorsector binnen het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR), naar het voorbeeld van het weerbureau van de Zwitserse Spoorwegen. Hiervoor wordt samen met Meteo Consult de meteorologische kennis gemobiliseerd ten behoeve van weersverwachtingen met expliciete risicofactoren voor het spoorsysteem.
Lees verder

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: do 16 sep 2010, 21:36
door Justin
Nou, laat maar komen, zal ik zeggen. Ze verwachten toch veel neerslag, dus eh....

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: do 16 sep 2010, 23:19
door VIRM
Nu was afgelopen winter reizen met de trein wel een spannend avontuur, maar waarom moet dit pas komen nadat het ernstig mis ging?

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: do 16 sep 2010, 23:45
door Ruben
Men heeft jarenlang ploegen wegbezuinigd die vroeger sporen en wissels sneeuwvrij maakten, nieuw materieel aangeschaft zonder aan alle weersomstandigheden te denken (en niet alleen in winter: zie airco's die het in de zomer niet doen, ook in Duitsland), en verder alles maar op zijn beloop gelaten.
Ik ben erg benieuwd hoe het deze winter gaat zijn. Nu er veel neerslag gaat komen, hoop ik toch maar weer dat het sneeuw is, zodat dit gelijk aan een test onderworpen wordt, en niet volgend jaar onder verslapte aandacht wederom voor problemen zorgt.

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: do 16 sep 2010, 23:52
door Geert
Ach, nu is het de winter die weer in de belangstelling staat, zul je zien dat het deze herfst weer minder goed gaat...

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 08:57
door find_your_spot
Heeft ProRail het spoor sneeuw klaar gemaakt, gaat de winter dit jaar niet door... -o-

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 09:57
door robert55
De winter gaat wel door :neg:
Er zijn alleen volgens een voorspelling die ik een paar dagen geleden las twee scenario's denkbaar:
- koud en veel sneeuw
- minder koud en veel natte sneeuw / ijsregen

Op welke variant zou de spoorsector zich hebben voorbereid?

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 11:10
door Bastiaan
Ik hoop beide. Moet je per se voor één variant kiezen dan?

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 18:51
door Chauf21
In de Spits van vandaag stond een aardig uitgebreid artikel over de voorbereidingen.
Bij de wissels wordt de verwarmingstechniek ingeschakeld aan de hand van de criteria: nat en lage temperatuur of droog en lage temperatuur. Er lijkt dus op verschillende scenario's te zijn ingespeeld.

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 19:08
door Daniel
Ook wel essentiële informatie uit zowel 't artikel in Spits als dat in het AD (net weer andere details in beide): de nieuwe wisselverwarmingen zijn elektrisch en kunnen ook op afstand ingeschakeld en gemonitord worden.
Het probleem van ijsklompen die van treinwielen vallen en vervolgens wissels laten vastlopen, daar wist men in heel Europa nog geen oplossing voor.

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 20:41
door find_your_spot
Waarom hebben ze bij de VIRMS niet gelijk alle treeplanken van verwarming voorzien?

Afgelopen winter lagen er levensgevaarlijke ijshompen op de plankjes....


Ik zou zeggen: let it snow
Het liefst een meter hoog! :Y

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 22:19
door Justin
En ijsvrij ;).

Tja, daar zeg je me wat.... het ijs op de perrons en de treeplanken kunnen inderdaad tot nogal gevaarlijke taferelen leiden...

En zijn de storingsploegen ook nu wat meer verspreid door het land? ;) Als ze op een kluitje zitten en ook de normale wegen ondergesneeuwd zijn, kom je ook niet gauw ver....

En voldoende reserve personeel, bij grote vertragingen, is dat er ook? Zou knap lullig zijn als alles eventjes ijsvrij is, het materieel beschikbaar is en er geen mcn is. Voordat je weer gezeur krijgt om een rangeerder die eventjes als mcn gaat spelen, omdat niemand er verder was...

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 22:24
door Daniel
Justin schreef:En zijn de storingsploegen ook nu wat meer verspreid door het land? ;)
Dat schijnt het geval te zijn ja.

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 23:08
door Daantje
Vorige week kreeg ik van het NS-panel een e-mail of ik een enquete in wilde vullen over het winterweer van afgelopen jaar. Zo gezegd, zo gedaan. Ging inderdaad over de aanpassingen die gedaan zijn maar daar stond ook in dat ze de winterdienstregeling die gemaakt is uitgebreid zouden gaan testen op een zondag en dat het een hele dag zou duren. Die dag zou de dienstregeling dus volledig aangepast zijn met extra overstappen en langere reistijden in heel Nederland tot gevolg. Daarbij een hoop vragen wat ik daar van zou vinden of ik wel of niet zou gaan reizen die dag, blabla. Nu ik ineens dit lees vraag ik me af wat er van die testdag komt? Hoe kun je nou uitspraken doen als je nog niet getest hebt of wat heeft een test nog voor zin als je al dit soort conclusies trekt?

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 23:18
door Suus
Dat is een mooie voor 12 december :mrgreen:

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 23:25
door Geert
Net alsof de gewone dienstregeling van te voren wordt uitgeprobeerd... (even afgezien van ETMET)

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 23:29
door Daniel
Inderdaad ja. En die zou je juist eerder willen testen (want complexer) dan een dienstregeling waarin alleen gependeld wordt tussen stations.
Zowiezo vallen de omstandigheden niet na te bootsen want bij bv. extreme sneeuwval zullen er waarschijnlijk meer reizigers besluiten om thuis te werken danwel vrij te nemen. Iets wat ze voor zo'n test natuurlijk niet zullen doen.

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 23:34
door Geert
De test zou dan op een zondag plaatsvinden, dus dat is toch al geen realistische dag. Maar om de reizigers na afgelopen winter nog een keer op te zadelen met een stoptreindienst is toch geen doen, net alsof van te voren niet uit te zoeken is of de dienstregeling wel uit te voeren is als er een paar wissels bevroren zijn en dergelijke. Natuurlijk zal het op zo'n testdag goed gaan, weinig reizigers, weinig treinverkeer, geen vijf graden onder nul...

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 23:42
door Wubbo
De nieuwe 'uitgeklede' dienstregeling is uitgebreider dan de stoptreinpendeldienst die we van de afgelopen winter kennen. Het is een soort middenvariant tussen de huidige dienstregeling in die nooddienst. Doel is niet alleen om te kijken of die dienstregeling voldoet (daarvoor heb je allerlei simulaties) maar ook om te kijken hoe de systemen (planningssystemen) en bijsturing hiermee omgaan. De dienstregeling wordt namelijk verwerkt in de planningssystemen, dat is ook anders dan vroeger. Voor de uitvoering van de test is de datum 10-10-10 genoemd, maar ik weet niet hoe definitief die datum is.

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 23:45
door Daniel
Die planning kan je toch ook simuleren lijkt me? Bijsturing lijkt me lastiger omdat je daar praktische problemen voor nodig hebt, maar die zullen ongetwijfeld anders zijn op een zondag met vooral dagjesmensen dan een ochtendspits om maar wat te noemen.

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: za 18 sep 2010, 14:32
door find_your_spot
Daniel schreef:Die planning kan je toch ook simuleren lijkt me?
Staat ProRail ineens met sneeuwmakers de wissels te bevriezen, zullen ze zo wel de winterdienstregeling simuleren...

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: za 18 sep 2010, 16:28
door fogeltje
VIRM schreef:Nu was afgelopen winter reizen met de trein wel een spannend avontuur, maar waarom moet dit pas komen nadat het ernstig mis ging?
Dat is standaard, niet alleen bij de spoorwegen maar de gehele maatschappij. Er moet altijd eerst iets goed fout gaan voordat ingegrepen wordt.

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 11:58
door Wubbo
Wubbo schreef:Voor de uitvoering van de test is de datum 10-10-10 genoemd, maar ik weet niet hoe definitief die datum is.
De datum van 10-10-10 is definitief. Vanaf zaterdag zijn de gewijzigde tijden te zien in de NS reisplanner voor die datum. Men heeft het over 'een pendelprogramma' met maximaal 5 minuten extra reistijd, en voor maximaal 8% van de reizigers een extra reistijd van 30 minuten of meer ivm gemiste overstappen. Het lijkt in ieder geval dus niet de beperkte stoptreindienst zoals we die van afgelopen winter kenden, maar wat het precies wel is weet ik niet.

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 14:31
door Fles
Indachtig de topictitel: Wat moet er nog getest worden eigenlijk? :twisted:

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 20:47
door Vinny
fogeltje schreef:
VIRM schreef:Nu was afgelopen winter reizen met de trein wel een spannend avontuur, maar waarom moet dit pas komen nadat het ernstig mis ging?
Dat is standaard, niet alleen bij de spoorwegen maar de gehele maatschappij. Er moet altijd eerst iets goed fout gaan voordat ingegrepen wordt.
Belangrijkste reden is dat de kans op een vervelend gevolk ten opzichte van het bespaarde geld wat verkeerd is ingeschat. Voornamelijk overigens door het gebrek aan mogelijkheid voor adequate bijsturing. Dat ze nu een nooddienstregeling ontwerpen is leuk en aardig (zie WK huldiging) maar verhult het gebrek aan voldoende handjes aan het stuur wanneer het misgaat. Er zijn binnen de spoorwereld een heleboel dingen geautomatiseerd. Dat levert in 99% van de gevallen een aanzienlijke efficientere organisatie op (en dus meer spoorvervoer voor minder geld), echter in 1% van de gevallen doen zich situaties voor waar de computer het laat afweten. Computers zijn namelijk over het algemeen redelijk stomme wezens, ze kunnen alleen overweg met situaties waar ze al eens eerder mee te maken hebben gehad, of situaties die als voorgebakken scenarios zijn ingeklopt. Last-minute improvisatie: daar heb je mensen voor nodig. En die zijn er niet meer, die eten met kerst gewoon hun kerstkalkoen met hun familie omdat ze accountmanager bij IKEA zijn geworden ofzo..., en om dit soort mensen maandelijks 4.000 euro te geven omdat je ze eens in de twee jaar een weekje nodig hebt, tja je moet dan eens de Telegraaf lezen als we dat zouden doen bij de spoorwegen... :mrgreen: