Spoorsector is klaar voor winter

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Computers zijn namelijk over het algemeen redelijk stomme wezens, ze kunnen alleen overweg met situaties waar ze al eens eerder mee te maken hebben gehad, of situaties die als voorgebakken scenarios zijn ingeklopt. Last-minute improvisatie: daar heb je mensen voor nodig.
Je kunt computers ook prima programmeren om ad-hoc in te spelen op een veranderende situatie, en waarschijnlijk kun je dan (met goede algoritmes) sneller inspelen op een wijziging dan dat mensen dat kunnen. Een computer kan immers in no-time allerlei scenario's narekenen, veel informatie tegelijk verwerken enzovoort. Het gaat dan echter wat verder dan de automatisering die nu bij het spoor ingevoerd is: veel systemen vormen daar nu een ondersteuning van de trdl's, dienstregelingmakers, bijsturing en dergelijke. Eigenlijk zou je toe moeten naar een nog hoger niveau: de computer neemt nog meer taken over en neemt autonoom beslissingen (of stelt ze in ieder geval uit zichzelf voor aan de uiteindelijke beslisser). Volgens mij kun je dan veel beter de immense hoeveelheid informatie verwerken die nu bij een verstoring nodig is om de boel weer goed te laten lopen :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Bericht door Wubbo »

Er staat mij iets van bij dat NS daar ook mee bezig is, maar de status van dat project ken ik niet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoorsector is klaar voor winter

Bericht door Vinny »

Natuurlijk is men er al lang mee bezig. Het is een continue proces. Je moet eens kijken wat er tegenwoordig allemaal niet aan computerapparatuur staat in onderstations. Daar wordt je stil van... (en alles is ook nog eens viervoudig gedupliceerd zodat als systeem 1 uitvalt systeem 2 het kan overnemen) :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JordiBrabant en 37 gasten