bron: Vervoersplan NSNS schreef:De ingebruikneming van de HSL zal een nieuwe dimensie toevoegen aan het netwerk van
treindiensten. Zeker na de ingroeiperiode zullen de HSL-treindiensten zich in snelheid,
comfort en tarief onderscheiden van Intercity- en stoptreindiensten. De HSL is vooral
ontworpen om een nieuw marktsegment te bedienen en laat een aantal steden links
liggen. Ongetwijfeld zullen sommige Intercityreizigers tussen Amsterdam, Schiphol en
Rotterdam overstappen naar de HSL, evenals een deel van de reizigers met de Benelux
verbinding naar België. Maar de ‘exclusiviteit’ van de HSL en de omvang van de markt
maken het naar onze mening nodig en gewenst, dat op de corridor Amsterdam – Den Haag
– Rotterdam – Roosendaal – Brussel blijvend verbindingen van IC-kwaliteit tegen de
gewone prijs worden geboden. Reizigers behoren op grond van kwaliteit te kunnen kiezen
voor de HSL. Het moet uitdrukkelijk niet zo zijn dat de reizigers naar de HSL worden
gedwongen, doordat een beter passende verbinding hen ontnomen is. Een verlaging van de
vraag naar IC-kwaliteit zou kunnen leiden tot kortere treinen, maar niet moeten leiden tot
een aanpassing van de kwaliteit door de dienstregeling te verslechteren.
Ik denk dat er nu een heleboel mensen gaan juichen ;)