Prorail mag topsalarissen niet verhogen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Prorail mag topsalarissen niet verhogen

Berichtdoor Fles » Wo 22 Sep 2010, 20:25

'ProRail mag salaris directie niet verhogen'

ProRail mag de salarissen van zijn topmanagement niet verhogen. De spoorbeheerder wilde de directie hogere salarissen gaan betalen, maar minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft daar een stokje voor gestoken.

Dat meldde RTL Nieuws woensdag op basis van stukken die in het bezit zijn van de omroep.
Voor twee van de vier directeuren wilde spoorbeheerder ProRail het salaris verhogen. Zij verdienen minder dan de zogeheten Balkenende-norm van 188.000 euro. Het bedrijf vond het echter 'passend' om van die norm af te wijken.


Bron en meer

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Prorail mag topsalarissen niet verhogen

Berichtdoor find_your_spot » Wo 29 Sep 2010, 18:46

Klopt het nou wel of niet dat ProRail te maken heeft met concurrentie als staatsbedrijf?
For Your Railroad Adventures

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Prorail mag topsalarissen niet verhogen

Berichtdoor iljitsch » Wo 29 Sep 2010, 19:14

Huh? Van de Balkenende-norm afwijken? Dit is een maximum, geen minimum!

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Prorail mag topsalarissen niet verhogen

Berichtdoor Chauf21 » Wo 29 Sep 2010, 19:19

find_your_spot schreef:Klopt het nou wel of niet dat ProRail te maken heeft met concurrentie als staatsbedrijf?

Dat is geloof ik zo'n beetje de kern van heel deze discussie ;)
Een duidelijk antwoord op je vraag is er niet: het hangt ervan af wat je als concurrentie ziet. Nee, er is in Nederland geen enkele andere instantie verantwoordelijk voor het spoorvervoer (nog niet, tenminste). Je zou dus kunnen zeggen dat er geen concurrentie is. Prorail is echter van mening dat de activiteiten die zij verricht (naast het fysieke beheer van de sporen) er ook andere activiteiten zijn (bv. de bouw van tunnels, stationsomgevingen etc.) waarbij zij moet concurreren met marktpartijen (aannemers). Zie daarvoor deze brief.

Aan jou de taak (mits je de discussie aan wilt gaan), om hier een keuze te maken of om er argumenten bij te pakken. Minister Eurlings heeft ervoor gekozen om Prorail niet in de (vrije) markt te positioneren.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast