Prorail mag topsalarissen niet verhogen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Prorail mag topsalarissen niet verhogen

Bericht door Fles »

'ProRail mag salaris directie niet verhogen'

ProRail mag de salarissen van zijn topmanagement niet verhogen. De spoorbeheerder wilde de directie hogere salarissen gaan betalen, maar minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft daar een stokje voor gestoken.

Dat meldde RTL Nieuws woensdag op basis van stukken die in het bezit zijn van de omroep.
Voor twee van de vier directeuren wilde spoorbeheerder ProRail het salaris verhogen. Zij verdienen minder dan de zogeheten Balkenende-norm van 188.000 euro. Het bedrijf vond het echter 'passend' om van die norm af te wijken.
Bron en meer
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Prorail mag topsalarissen niet verhogen

Bericht door find_your_spot »

Klopt het nou wel of niet dat ProRail te maken heeft met concurrentie als staatsbedrijf?
For Your Railroad Adventures
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Prorail mag topsalarissen niet verhogen

Bericht door iljitsch »

Huh? Van de Balkenende-norm afwijken? Dit is een maximum, geen minimum!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Prorail mag topsalarissen niet verhogen

Bericht door Chauf21 »

find_your_spot schreef:Klopt het nou wel of niet dat ProRail te maken heeft met concurrentie als staatsbedrijf?
Dat is geloof ik zo'n beetje de kern van heel deze discussie ;)
Een duidelijk antwoord op je vraag is er niet: het hangt ervan af wat je als concurrentie ziet. Nee, er is in Nederland geen enkele andere instantie verantwoordelijk voor het spoorvervoer (nog niet, tenminste). Je zou dus kunnen zeggen dat er geen concurrentie is. Prorail is echter van mening dat de activiteiten die zij verricht (naast het fysieke beheer van de sporen) er ook andere activiteiten zijn (bv. de bouw van tunnels, stationsomgevingen etc.) waarbij zij moet concurreren met marktpartijen (aannemers). Zie daarvoor deze brief.

Aan jou de taak (mits je de discussie aan wilt gaan), om hier een keuze te maken of om er argumenten bij te pakken. Minister Eurlings heeft ervoor gekozen om Prorail niet in de (vrije) markt te positioneren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten