Pagina 3 van 3

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: di 28 sep 2010, 15:00
door reisthijs
NS kan ook niet zomaar een deadline stellen, maar is ook afhankelijk van de andere vervoerders: zolang je niet bij alle vervoerders met de chipkaart kan reizen kan er geen sprake van zijn dat de papieren kaartjes worden afgeschaft. Of NS zou alle kaartautomaten moeten aanpassen zodat losse kaartjes alleen nog als wegwerp-chipkaart worden verkocht.
jamy015 schreef:Op Delft bijvoorbeeld vind ik ze erg logisch geplaast (in het midden van het perron om de zoveel meter)
Dat is dus eigenlijk niet logisch, het idee met de chipkaart is eigenlijk dat je langs zo'n paaltje moet als je het station binnenkomt of verlaat, en dat doe je niet midden op het perron.

Dat er op sommige stations dan toch wel paaltjes op het perron staan geeft dus verwarring als je op een station komt waar dat niet zo is.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: di 28 sep 2010, 15:25
door iljitsch
We kunnen lang en breed praten over de NS-logica, maar ik begin onderhand toch wel te vinden dat ze het niet best aanpakken. Je loopt regelmatig naar die paaltjes te zoeken, poortjes die niks staan te doen, weigering de tarieven met anderen te integreren, paaltjes die voor de goede orde ook maar weer eens verplaatst worden, tal van produkten die alleen op papier verkrijgbaar zijn zonder enige gedachte over hoe dit in de toekomst wel met de chipkaart moet, eerst treinreizen op een chipkaart moeten activeren, enzovoort enzovoort.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: di 28 sep 2010, 16:01
door Ennes
iljitsch schreef:We kunnen lang en breed praten over de NS-logica, maar ik begin onderhand toch wel te vinden dat ze het niet best aanpakken. Je loopt regelmatig naar die paaltjes te zoeken, poortjes die niks staan te doen, weigering de tarieven met anderen te integreren, paaltjes die voor de goede orde ook maar weer eens verplaatst worden, tal van produkten die alleen op papier verkrijgbaar zijn zonder enige gedachte over hoe dit in de toekomst wel met de chipkaart moet, eerst treinreizen op een chipkaart moeten activeren, enzovoort enzovoort.
Het zou inderdaad een stuk makkelijker zijn om alle producten overboord te gooien en alleen op saldo te reizen.
De bedoeling was ook om het aantal producten drastisch in te krimpen, maar daar waren de politiek en reizigers organisaties ook weer tegen.
Wat de locaties van de incheck palen betreft heb je gelijk, En is verplaatsing van paaltjes ook weer een gevolg van klachten van gebruikers.
Verder zijn er toch legio andere partijen die de invoering een stuk ingewikkelder maken. Dus dat is zeker niet alleen de NS aan te rekenen.

De grootste fout is gemaakt door de diverse Maatschappijen-Gemeenten-Provincies, zelf de regie te geven, met een zo grootschalig iets werkt dat gewoon niet. *heffen instaptarieven, *verschillende kilometer tarieven, *verschillende soorten apparatuur enz.

En wat betreft het moeten activeren van treinreizen heeft dus te maken met de keuze voor 1e of 2e klas. een veel slimmere oplossing zou geweest zijn om ze standaard 2e klas te maken, en reizigers die dan 1e klas willen reizen de kaart dan moeten omzetten, maar ook hier geldt weer, er zijn weer verschillende partijen in het spel, en dat blijkt in NL erg lastig om neuzen 1 kant op te krijgen.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: di 28 sep 2010, 16:24
door Suus
Wat ik nu opeens verzin (en men moet maar aangeven hoe je er over denkt) is het volgende:

Je betaalt bij de NS gewoon altijd de ritprijs tweede klas. Wil je een dagje eerste klas reizen, dan laad je bij de kaartautomaat een "1 dag eerste klas" product op voor een aantal euro's. Dat bedrag is dan voor iedereen hetzelfde. De eerste klas wordt daarbij een soort toeslag voor extra comfort, net zoals je voor een ICE ook een toeslag betaalt.

Natuurlijk is het ook mogelijk om een "1 maand eerste klas" of een "1 jaar eerste klas" te kopen, maar dan alleen bij de aanschaf van een abonnement bijvoorbeeld.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: di 28 sep 2010, 21:57
door Ardan
Ik zat me ineens nog iets af te vragen. Stel, je gaat een dagje naar Brussel of zo. Papieren kaartjes zijn straks niet meer te krijgen slash geldig, dus je koopt een retour Roosendaal-Brussel aan een loket. Wat doe je dan als je de grens gaat passeren, in Roosendaal dus? Razendsnel de trein uit, uitchecken, en op je papieren kaartje verder reizen? En bij terugkomst weer hetzelfde? Of is daar ook over nagedacht ;)

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: di 28 sep 2010, 21:59
door Joshua
Wellicht dat je in Nederland aan het loket nog een kaartje kan kopen die vanaf de grens geldig is. Maar omgekeerd is dat wel een goede vraag.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: di 28 sep 2010, 22:54
door Ennes
Joshua schreef:Wellicht dat je in Nederland aan het loket nog een kaartje kan kopen die vanaf de grens geldig is. Maar omgekeerd is dat wel een goede vraag.
voor zover ik weet blijft internationaal een papieren vvb mogelijk, je hebt immers ook de interrail en globalpass etc. over de uitvoering ervan kan ik je helaas niets vertellen. Maar wellicht dat er ook meer met de 3D barcodes gewerkt gaat worden (zoals nu al op de int. E-tickets ook staan.)

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: di 28 sep 2010, 23:10
door Vinny
Ardan schreef:Ik zat me ineens nog iets af te vragen. Stel, je gaat een dagje naar Brussel of zo. Papieren kaartjes zijn straks niet meer te krijgen slash geldig, dus je koopt een retour Roosendaal-Brussel aan een loket. Wat doe je dan als je de grens gaat passeren, in Roosendaal dus? Razendsnel de trein uit, uitchecken, en op je papieren kaartje verder reizen? En bij terugkomst weer hetzelfde? Of is daar ook over nagedacht ;)
In zoverre moet je in de toekomst in Roosendaal overstappen, dus daar is tijd voor. De andere grensovergangen: Breda Grens. Dat wordt een HST kaartje, moet je van te voren boeken. Eijsden grens, dat wordt uitchecken bij het overstappen in Maastricht. Eygelshoven Markt, daar reis je met een buitenlandse vervoerder, hetzelfde geldt voor Gronau en Venlo grens. De grensovergang Emmerich is alleen met internationale hogesnelheids- of nachttreinen te passeren: apart kaartsysteem dus. Bad Bentheim wordt dan wat ingewikkelder, ik zou voorstellen om dat station in- en uitchekpalen te geven. De Int. trein die daar stopt heeft een locwissel van een kwartier. De anderhalve euro die de spoorwegsector per betalende klant misloopt (Oldenzaal grens - Bad Bentheim), lijkt me nou nog wel overkomelijk.
Noordelijker heb je nog Nieuweschans. Daar hoop ik dat op de Arrivastations in Duitsland ook in- en uitcheck palen komen.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: di 28 sep 2010, 23:12
door Wubbo
Dan ga ik maar vliegen naar het buitenland denk ik. Laten we nou eens proberen, ik weet dat het moeilijk is als het over de OV-chipkaart gaat, om er iets een beetje reizigersvriendelijks van te maken.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: di 28 sep 2010, 23:16
door Vinny
Het oorspronkelijke plan was om reizigers een eenmalige chipkaart te geven wanneer ze de grens over gaan. Leek me wel een aardige oplossing: Zo kunnen ze in ieder geval het station uit....

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 01:17
door find_your_spot
Internationale treinreizigers kun je toch gewoon sleutelkaarten geven om uit te checken? Wat is het probleem precies?

Er komen ook zogenaamde passeerkaarten om stations zoals Leiden te kunnen passeren. Niets meer dan een sleutelkaart zonder reisrecht.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 09:42
door iljitsch
Het lijkt me dat een barcode op papieren kaartjes toch aanzienlijk handiger is dan te pas en te onpas chipkaarten uitdelen.

Ik reisde een paar maanden geleden van Brussel naar Rilland, en had een kaartje voor net over de grens gekocht. Het rotte is dat er in Roosendaal waar ik moest overstappen en inchecken voor het stuk Roosendaal - Rilland-Bath geen paaltjes op het perron staan waar mijn beide treinen stopten, ik moest dus naar het perron bij het stationsgebouw. "Gelukkig" heb je een overstap van 15 minuten dus dat was prima te doen. Maar handig, nee niet echt.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 10:37
door find_your_spot
iljitsch schreef:Het lijkt me dat een barcode op papieren kaartjes toch aanzienlijk handiger is dan te pas en te onpas chipkaarten uitdelen.
Barcodes zijn na eenmalig gebruik niet te blokkeren... Tijdelijke sleutelkaarten wel.


Print iedereen thuis zijn vervoerbewijs uit, zal iemand wel zijn internationaletreinkaartjesbarcode online hebben gezet.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 10:49
door reisthijs
Het kan heel simpel met barcodes: is een bepaalde code één keer ingelezen dan accepteert het systeem die geen tweede keer.
Ardan schreef:Ik zat me ineens nog iets af te vragen. Stel, je gaat een dagje naar Brussel of zo. Papieren kaartjes zijn straks niet meer te krijgen slash geldig, dus je koopt een retour Roosendaal-Brussel aan een loket. Wat doe je dan als je de grens gaat passeren, in Roosendaal dus? Razendsnel de trein uit, uitchecken, en op je papieren kaartje verder reizen? En bij terugkomst weer hetzelfde? Of is daar ook over nagedacht ;)
Er is nog nergens gezegd dat papieren kaartjes strakt niet meer geldig zijn. Ik verwacht (of hoop) eigenlijk ook dat het gewoon mogelijk blijft een enkele reis te kopen bij de automaat, daar heb je wegwerp-chipkaarten voor. Als je een retour Roosendaal-Brussel kan kopen kan je ook gewoon een kaartje kopen vanaf het station waar je instapt.
find_your_spot schreef:Internationale treinreizigers kun je toch gewoon sleutelkaarten geven om uit te checken? Wat is het probleem precies?
Waar zouden reizigers die in het buitenland een kaartje naar een Nederlandse bestemming kopen, die sleutelkaart moeten ontvangen? Een barcode-systeem helpt hier ook niet, daar hebben alleen reizigers die via internet een ticket kopen wat aan.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 11:02
door iljitsch
Je kan om te beginnen een code maken die alleen op een bepaalde dag op een bepaald station werkt, en als je het helemaal waterdicht wilt maken kan je ieder kaartje een individuele code geven die na gebruik geblokkeerd wordt. Bij de NS zijn alle paaltjes/poortjes immers aan het netwerk gekoppeld.

Ik weet niet hoe moeilijk het is om bij internationale kaartjes de uitgevers daarvan buiten Nederland een barcode te laten afdrukken, maar het zal zeker makkelijker zijn dan een sleutelkaart uitdelen. (Wat overigens de conducteur zou kunnen doen maar die zie je zelfs internationaal lang niet altijd meer.)

Op de grotere stations kan je ook de internationale reizigers even langs een medewerker laten gaan en bij de kleine stations staan geen poortjes, hou je alleen de middelgrote over met poortjes zonder (voldoende) personeel.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 17:50
door Ennes
iljitsch schreef:Je kan om te beginnen een code maken die alleen op een bepaalde dag op een bepaald station werkt, en als je het helemaal waterdicht wilt maken kan je ieder kaartje een individuele code geven die na gebruik geblokkeerd wordt. Bij de NS zijn alle paaltjes/poortjes immers aan het netwerk gekoppeld.

Ik weet niet hoe moeilijk het is om bij internationale kaartjes de uitgevers daarvan buiten Nederland een barcode te laten afdrukken, maar het zal zeker makkelijker zijn dan een sleutelkaart uitdelen. (Wat overigens de conducteur zou kunnen doen maar die zie je zelfs internationaal lang niet altijd meer.)

Op de grotere stations kan je ook de internationale reizigers even langs een medewerker laten gaan en bij de kleine stations staan geen poortjes, hou je alleen de middelgrote over met poortjes zonder (voldoende) personeel.
Ik weet dat men op internationaal niveau bezig is om de 3D barcode verder in te voeren, in het nieuwe type railpocket zal zelfs al een 3D-barcodescanner komen. En zeker wat betreft int. vvb's worden E-tickets al steeds meer gebruikt. met name al bij de DB en NMBS.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 18:48
door find_your_spot
Ennes schreef: Ik weet dat men op internationaal niveau bezig is om de 3D barcode verder in te voeren, in het nieuwe type railpocket zal zelfs al een 3D-barcodescanner komen.
Gekke vraag maar wat moet ik mij bij een 3D-barcode voorstellen?

http://www.newscientist.com/article/dn7 ... ables.html

Laat ze eerst de QR codes maar 100% werkend en betrouwbaar maken.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 19:18
door Geert
Een QR-code is een voorbeeld van een 3D-barcode. 3D-barcodes zijn van die pixelige vierkantjes en kunnen meer informatie bevatten dan een gewone barcode.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 20:29
door robert55
zoiets toch?

QR zal wel iets betekenen, maar 3D zie ik niet. Streepjes zijn 1D, vierkantjes 2D. Misschien als je het tatoeëert dat het 3D wordt?

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 21:13
door webguy
QR is inderdaad 2D, niet 3D. Maar we weten waar het over gaat: zo'n blokje met verschillend gekleurde zwart/wit blokjes