GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door Fles »

iljitsch schreef:Mensen kunnen ook gewoon leren dat ze die chipkaart even een halve tel voor de lezer houden voor ze uitstappen. Zo moeilijk is het niet.
Het kost gewoon tijd. En zeker bij het in- en uitstappen op haltes met veel reizigers kost het dus VEEL tijd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door Suus »

Ook GroenLinks in Amsterdam komt nu met het voorstel, zie AT5: 'OV-chipkaartlezers ook op de haltes'

In de reacties staat een terechte opmerking: In de Stadsregio Amsterdam zijn er 3300 haltes.

Lijkt mij een flinke kostenpost dan, terwijl sommige bushaltes dat echt niet verdienen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door Klaasje »

Fles schreef:
iljitsch schreef:Mensen kunnen ook gewoon leren dat ze die chipkaart even een halve tel voor de lezer houden voor ze uitstappen. Zo moeilijk is het niet.
Het kost gewoon tijd. En zeker bij het in- en uitstappen op haltes met veel reizigers kost het dus VEEL tijd.
Het is echt dikke onzin dat het veel tijd kost. Al die studenten kunnen bij het Amstelstation in Amsterdam toch ook binnen een halve minuut de bus uit van lijn 152/157?..
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door Joshua »

Geef alle mensen naast hun OV-Chipkaart ook een draagbare CICO mee :D.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door iljitsch »

Joshua schreef:Geef alle mensen naast hun OV-Chipkaart ook een draagbare CICO mee :D.
Je bedoelt het als grap, maar ik zou heel graag de chipkaart willen kunnen uitlezen met m'n telefoon. Of 'm erin inbouwen. Dan zou je met de GPS-locayie van de halte kunnen uitchecken.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door Geert »

Denk dat daar veel misbruik van gemaakt zou worden. Maar een draagbare saldo-indicator zou niet verkeerd zijn, net zoals je die vroeger voor telefoonkaarten en chipknips had :)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door STF »

Ik kan gewoon mijn chipknip-saldo thuis bekijken hoor (ABN AMRO Internet Bankieren).
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door Joshua »

Ow dat is wel nice. Want bij de Rabobank kan dit niet. En ik heb kort ook een rekening bij de Postbank/ING gehad en daar kon dit ook niet.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door Ruben »

Bij de Rabobank kan je met je Random Reader je chipknipsaldo inzien.

Maar het gaat hier over OVC Saldo, wat je met vertraging op de site kan checken. Zag vandaag dat er zelfs een App voor de iPhone van is, maar dat heeft niet iedereen natuurlijk (en kost 80cent). Zoiets moet ook eigenlijk per sms kunnen ofzo.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door Daniel »

Ik ben 't anders nog nooit tegengekomen in internetbankieren (en ja, zit ook bij de ABN Amro).

Is 't soms een mogelijkheid van de e-dentifier STF? Want daarvan heb ik nog 't oude type... en voor 't chipknipsaldo zal je toch echt de chip moeten uitlezen, immers is er geen sprake van een verbinding met de bank bij transacties met de chipknip.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door Geert »

Maar door de opzet van het systeem eigenlijk altijd al achterhaald, behalve als je een hele dag niet hebt gereisd. Het saldo (en de andere transacties) worden namelijk pas de volgende dag online gezet. Erg veel heb je daar dus niet aan.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door Ruben »

Daniel schreef:Ik ben 't anders nog nooit tegengekomen in internetbankieren (en ja, zit ook bij de ABN Amro).

Is 't soms een mogelijkheid van de e-dentifier STF? Want daarvan heb ik nog 't oude type... en voor 't chipknipsaldo zal je toch echt de chip moeten uitlezen, immers is er geen sprake van een verbinding met de bank bij transacties met de chipknip.
Bij de Rabo reader, en ik geloof dat het net zo'n ding als die van de ABN betreft, druk je op Menu en dan staat er "Saldo Kaart?", waarna je op OK drukt en het saldo van de chip ziet.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door Ruben »

Geert schreef:Maar door de opzet van het systeem eigenlijk altijd al achterhaald, behalve als je een hele dag niet hebt gereisd. Het saldo (en de andere transacties) worden namelijk pas de volgende dag online gezet. Erg veel heb je daar dus niet aan.
Dat hele systeem is ook achterhaald, omdat het niet vanuit de positie van de reiziger is gebouwd, maar vanuit de vervoerder. Zolang die hun centjes maar krijgen, en wij ze maar kwijt raken, is dit een top systeem!
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door STF »

Ja Daniel, die functie zit er pas in sinds de laatste exemplaren van de Edentifier 1 en zowiezo bij alle exemplaren vanaf Edentifier 2. Bij mij gaan die kastjes om de haverklap stuk dus heb tot op heden alle modellen gehad. :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door Vinny »

Geert schreef:Maar door de opzet van het systeem eigenlijk altijd al achterhaald, behalve als je een hele dag niet hebt gereisd. Het saldo (en de andere transacties) worden namelijk pas de volgende dag online gezet. Erg veel heb je daar dus niet aan.
Het zou al fijn zijn als je bij het INCHECKEN kunt zien hoeveel saldo je nog op de chipkaart hebt staan, zodat je hem in de bussen van Connexxion gewoon kunt opladen als je ziet dat het nodig is. :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door Daniel »

Zijn die lezers van Arriva en Veolia toch nog ergens goed in... die tonen dat dus :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
les7
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door les7 »

RET ook. Dus die CiCo's kunnen het ook.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door find_your_spot »

Vinny schreef: Het zou al fijn zijn als je bij het INCHECKEN kunt zien hoeveel saldo je nog op de chipkaart hebt staan, zodat je hem in de bussen van Connexxion gewoon kunt opladen als je ziet dat het nodig is. :idea:
Je kunt na het inchecken ook je kaart even in de AVM Light stoppen om te zien hoeveel saldo je nog op je kaart hebt. Dan kun je altijd nog beslissen om over te gaan op opladen!
For Your Railroad Adventures
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door Klaasje »

Ja dat kan... Toch is het denk ik klantvriendelijker om het bij het inchecken te laten zien.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door iljitsch »

In het begin gaven die dingen heel veel info. Maar bedenk wel dat je dit in een fractie van een seconde in je op moet nemen, "less is more" dus. En als je eenmaal ingestapt bent maakt het toch tot het einde van de rit niet uit hoeveel je nog hebt, dus dat ze pas bij uitstappen het saldo laten zien lijkt mij niet de verkeerde keuze.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door find_your_spot »

Klaasje schreef:Ja dat kan... Toch is het denk ik klantvriendelijker om het bij het inchecken te laten zien.
Ik vind het bij Connexxion momenteel prima.

Inchecken:
IN OK ST 311230

Uitchecken:
UIT OK ST 311230
0,00 0,00


Voor gewone reizigers:
GOEDE REIS

en
TOT ZIENS
0,00 0,78


Bij de RET irriteer ik me rot aan al die informatie bij het inchecken. Ik controleer gewoon of de onderste regel leeg is bij het inchecken. Dan is het een incheck.
Zie ik saldo verschijnen dan was het een uitcheck.
Anders zou je het alleen met de woordjes IN en UIT kunnen zien.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door Vinny »

Wat is er nou te veel informatie aan: GOEDE REIS, SALDO: 1,39 EURO.... :roll:
Het is niet zo dat ik dagelijks met de bus reis, dus ik weet pas na het uitchecken hoeveel geld ik precies nog heb op de kaart, en ik vind dat rijkelijk laat. En ik ben dus een prototype luie reiziger: ik wil dat dus weten als ik instap, zeker als er gewoon een oplaadmogelijkheid in de bus is... :idea:

(En ik realiseer me dat ik voor mezelf praat, maar ik kan me toch best voorstellen dat dit voor andere reizigers ook fijn is. Het is toch een stukje extra klantvriendelijkheid wat je aanbiedt...)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door Karl »

Ik reis zelf veel met RET en Qbuzz en als ik dan eens met CXX rijdt, dan mis ik altijd mijn saldoinformatie, dus dan weet ik niet of het de moeite is om de kaart op te laden. -o-
Het is een spectrum.
Oud forumgebruiker

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door Oud forumgebruiker »

Klaasje schreef:
Fles schreef:
iljitsch schreef:Mensen kunnen ook gewoon leren dat ze die chipkaart even een halve tel voor de lezer houden voor ze uitstappen. Zo moeilijk is het niet.
Het kost gewoon tijd. En zeker bij het in- en uitstappen op haltes met veel reizigers kost het dus VEEL tijd.
Het is echt dikke onzin dat het veel tijd kost. Al die studenten kunnen bij het Amstelstation in Amsterdam toch ook binnen een halve minuut de bus uit van lijn 152/157?..
Er zijn mensen, veel mensen die hun chipkaart pas gaan zoeken als de deuren al zijn vrijgegeven en de tram allang stilstaat. Als ze de kaart dan niet zo snel kunnen vinden en de deuren gaan dicht (langer dan 2 minuten te laat is boete!) worden ze natuurlijk boos he... Hoe vaak dit gebeurt...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Bericht door webguy »

Nog een leuke vandaag die ik hoorde in de bus in Nijmegen...
"Ja ik weet nooit als 'ie piept of ik het nou ben of iemand anders, dus heb ik er maar 5 euro op gezet, dan zie ik precies als ik het ben omdat er 5 euro staat"

Tja...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten