Pagina 1 van 3

GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: za 25 sep 2010, 16:08
door Suus
GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte
Uitcheckpaaltjes op de halte en een lagere borg kunnen helpen om reizigers te beschermen tegen hoge kosten wanneer ze vergeten uit te checken in het openbaar vervoer. Dat oppert het Rotterdamse GroenLinks raadslid Arno Bonte, al sinds de eerste proeven met de OV-chipkaart een kritisch volger van het systeem.

Uit berekeningen van het Financieele Dagblad blijkt vrijdag dat vervoersbedrijven maandelijks minimaal een half miljoen euro overhouden aan reizigers die vergeten uit te checken in tram, bus of metro en daardoor hun borg van vier euro kwijt zijn. In de trein kost een chipslippertje nog meer: twintig euro per persoon.
Bron: Trouw.nl

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: za 25 sep 2010, 16:27
door BR628
Groen Links :N Nee handig laten we zo'n 50.000 uitcheckpalen op de halte zetten, in plaats van dit in zo'n 6000 bussen te plaatsen. Die laatste zijn ook nog eens hufterproof.

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: za 25 sep 2010, 16:35
door find_your_spot
Vet goed idee! Heel Nederland vol met ov-chip paaltjes plaatsen!

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: za 25 sep 2010, 16:37
door iljitsch
Je hebt gelijk dat dit voor tienduizenden bushaltes nogal veel gevraagd is. Wel zou ik er een voorstander van zijn om dit te doen als extra op drukke plaatsen zoals stations om de doorstroming te bevorderen.

En het is natuurlijk belachelijk dat als je één halte voor het eindpunt instapt en dus nooit voor meer dan 85 cent kan reizen er toch 4 euro ingehouden wordt.

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: za 25 sep 2010, 16:52
door Reiziger Delft
Ik denk dat als er paaltjes op de drukste haltes neergezet gaan worden, juist meer mensen niet meer uitchecken. Er ontstaat dan een verwachtingspatroon dat je op meerdere drukke haltes kan uitchecken, wat natuurlijk nooit op alle haltes gerealiseerd kan worden.

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 01:12
door robert55
iljitsch schreef:Je hebt gelijk dat dit voor tienduizenden bushaltes nogal veel gevraagd is. Wel zou ik er een voorstander van zijn om dit te doen als extra op drukke plaatsen zoals stations om de doorstroming te bevorderen.

En het is natuurlijk belachelijk dat als je één halte voor het eindpunt instapt en dus nooit voor meer dan 85 cent kan reizen er toch 4 euro ingehouden wordt.

Ik vind het best, als je dan ook bij een reiziger die op connexxion 90 instapt op Haarlem station, uitstapt op de tempeliersstraat en vergeet uit te checken de hele rit nar Den Haag laat betalen :D

Serieuzer: het systeem zoals het nu wordt ingevoerd heeft het voordeel van eenduidigheid. Gesleutel met paaltjes op [sommige] haltes en gedifferentieerde borg maakt het alleen maar ingewikkelder.

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 02:20
door iljitsch
robert55 schreef:Serieuzer: het systeem zoals het nu wordt ingevoerd heeft het voordeel van eenduidigheid. Gesleutel met paaltjes op [sommige] haltes en gedifferentieerde borg maakt het alleen maar ingewikkelder.

Qua het eerste heb je een punt maar als straks een tram drie minuten stil moet staan op bijvoorbeeld Den Haag HS voordat iedereen eruit is is het misschien toch geen slecht idee.

Voor wat betreft het tweede is complexiteit geen argument omdat de klant hier niks van merkt behalve dat-ie als het mis gaat veel minder geld kwijt is.

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 03:20
door STF
Krijgen we dan ook twee of meer soorten paaltjes op een halte waar bijvoorbeeld zowel Connexxion als Arriva en GVB stoppen? Of weet je wat, zet maar poortjes neer op de halte waar de bus precies met zijn deuren voor moet stoppen!

Ja echt een brilliant idee van Groenlinks.

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 07:38
door Stuiterbal
Dit gaat inderdaad vooral chaos opleveren:S

Alhoewel ik wel denk dat zo'n functie wel aan een loket ofzo moet kunnen komen, dat je dan daar je geld kan terug vragen? of ze je daar alsnog kunnen uitchecken? De mensen waarbij het dan fout is gegaan met uitchecken, kunnen hun geld dan terugvragen/alsnog uitchecken, en mensen gaan er niet bij voorbaat van uit dat je bij de halte op het perron toch wel kan uitchecken. Voordeel voor beiden (Y)

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 10:12
door AOD
Als Groenslinks nou eerst es de "duurzame" Prius afzweert.

Afbeelding

Voorlopig zit er nog een brandstoftank in dat rijblik. Dus duurzaam? :D :D :D

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 11:58
door find_your_spot
Volgens mij is het technisch ook nog eens volledig onmogelijk om op een halte uit te checken.

Voorbeeld:

Als je in tramlijn 17 incheckt bij halte A dan heeft het ebs systeem een tabel ernaast met alle tarieven en uitstaphaltes voor de route van lijn 17.
Als je uitcheckt op halte B wordt aan de hand van die technische tabel gekeken wat je moet betalen.

Dit geldt ook voor Connexxion, Arriva, Qbuzz, GVB, RET en Veolia. Je kan alleen de juist prijs uitchecken tijdens dezelfde gemaakte rit adhv de tabel.

Hoe moet een "uitcheckpaal" ergens op een station nou weten uit welke lijn je komt? En welke berekeningstabel er daarbij hoort?

Volgens de huidige techniek zou het dus in praktijk niet eens kunnen....

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 12:39
door Geert
AOD schreef:Als Groenslinks nou eerst es de "duurzame" Prius afzweert.

Zullen we dit topic beperken tot een discussie over uitcheckpalen op bushaltes?

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 12:42
door Geert
find_your_spot schreef:Volgens de huidige techniek zou het dus in praktijk niet eens kunnen....

Dan is het duidelijk dat 'de huidige techniek' tekort schiet. In de basis is de chipkaart een systeem om een tarief af te rekenen van A naar B. Er zijn meer dan genoeg systemen om de kortste route van A naar B te berekenen, het is niet bepaald rocket science ofzo.

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 12:49
door find_your_spot
Geert schreef:Dan is het duidelijk dat 'de huidige techniek' tekort schiet.


De OV-chipkaart is een systeem wat draait op Microsoft Access. U weet wel dat leuke office programma waarmee u records, quiries en macro's maakt.....

Eigenlijk is het hartstikke riskant om betalingen in het OV via zo'n systeem te doen, maar goed het mocht natuurlijk niks kosten.

Het was mij al een godswonder dat op 27 augustus vorig jaar niet de serverts van TLS gingen roken...

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 12:50
door Daniel
En 't bewijs dat het bij een tram gewoon mogelijk is op de halte in- en uit te checken: lijn 60, 61 en 260 in en om Utrecht :wink:

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 12:59
door find_your_spot
Daniel schreef:En 't bewijs dat het bij een tram gewoon mogelijk is op de halte in- en uit te checken: lijn 60, 61 en 260 in en om Utrecht :wink:


Ja, omdat dat vaste tarieven zijn aan de hand van de reis tabel lijnen 60, 61 en 260 gecombineerd. Heel goed opgemerkt.

Dit verhaal gaat om inchecken in voertuig en uitchecken in de buitenlucht...

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 13:06
door Geert
find_your_spot schreef:
Geert schreef:Dan is het duidelijk dat 'de huidige techniek' tekort schiet.


De OV-chipkaart is een systeem wat draait op Microsoft Access. U weet wel dat leuke office programma waarmee u records, quiries en macro's maakt.....

Heb je ook nog een zinvolle bijdrage te leveren?
Daniel schreef:En 't bewijs dat het bij een tram gewoon mogelijk is op de halte in- en uit te checken: lijn 60, 61 en 260 in en om Utrecht :wink:

Wat dat betreft vergelijkbaar metrostations, dus het is niet echt een fundamenteel verschil. Maar inchecken in de bus/tram en uitchecken op een vaste locatie (halte) is wel complex (blijkbaar) en nog nergens mogelijk. Maar het is wel iets waar genoeg valide use cases voor te bedenken zijn, zoals drukke haltes of bij sneltrams die deels over een metrotraject rijden. Onvoorstelbaar dat zulke dingen niet al in pilots naar voren is gekomen, of uberhaupt in de fase waarin requirements worden opgesteld...

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 13:10
door Daniel
Is er hier niet ook sprake van een fundamenteel verschil tussen het Eastwest- en Prodata-systeem? Bij het Prodata-systeem (Veolia en Arriva dus) kan je zelfs uitchecken in een andere bus dan waarin je ingecheckt bent, dat biedt al meer mogelijkheden door het ontbreken van een koppeling van de check-in aan een voertuignummer.

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 13:28
door Fles
find_your_spot schreef:Hoe moet een "uitcheckpaal" ergens op een station nou weten uit welke lijn je komt? En welke berekeningstabel er daarbij hoort?


Waarom is dat belangrijk? Ik wil vervoerd worden van A naar B. Ik betaal voor de afstand waarover ik verplaatst word, en niet voor de ongevraagde kronkelingen die lijn X of lijn Y daarbij meent te moeten nemen. Waarom komt ook dit soort dingen weer op het bordje van de reiziger terecht? :neg:

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 13:50
door find_your_spot
Geert schreef:
find_your_spot schreef:De OV-chipkaart is een systeem wat draait op Microsoft Access. U weet wel dat leuke office programma waarmee u records, quiries en macro's maakt.....

Heb je ook nog een zinvolle bijdrage te leveren?

Dit keer vond ik deze bijdrage zin vol ja.
Niet iedereen weet/wilt weten dat zijn/haar OV-chipkaart in een Access database draait.

Zelf wel is een (werkende) database gemaakt in MS Access?

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 13:56
door Geert
Meer dan eens, maar de TLS-database draait niet in Access. TLS gebruikt Oracle.

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 14:11
door Fles
en "is" is een werkwoord :evil:

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 15:10
door iljitsch
find_your_spot schreef:Hoe moet een "uitcheckpaal" ergens op een station nou weten uit welke lijn je komt?

Lijkt me dat dit gewoon op de chipkaart gezet wordt bij het inchecken. Misschien nog niet op dit moment (af en toe wel voertuignummer maar niks dat de lijn identificeert op de bonnen die ik uitgedraaid heb) maar het is natuurlijk makkelijk genoeg om dit toe te voegen.

Wat natuurlijk niet gaat is op de halte in/uitchecken en dan ook nog zien welke route je genomen hebt. Maar daar hebben we het hier niet over.

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 19:32
door Vinny
Het belangrijkste is dat de vervoerders ieder hun eigen systemen en eisen hebben en die zijn niet altijd compartibel. De situatie zoals bij lijn 5 en 51 in Amstelveen vind ik een draak van een oplossing, maar puur het gevolg van het niet landelijk gebruiken van 1 systeem.
De beste oplossing zou zijn om alle bushaltes van Nederland ook van incheckpoortjes te voorzien. Maar ja, dat is natuurlijk een heel dure operatie waar niet alle wegbeheerders van Nederland op zitten te wachten... :twisted:

Re: GroenLinks wil uitcheckpaal chipkaart op halte

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 20:12
door iljitsch
Vinny schreef:De beste oplossing zou zijn om alle bushaltes van Nederland ook van incheckpoortjes te voorzien.

Mensen kunnen ook gewoon leren dat ze die chipkaart even een halve tel voor de lezer houden voor ze uitstappen. Zo moeilijk is het niet.

Als je je strippenkaart in je broekzak laat zitten als je de was doet krijg je je geld ook niet terug.

Wat wel een mooi gebaar zou zijn is het geld dat binnenkomt door het vergeten uit te checken jaarlijks over alle chipkaarthouders verdeeld wordt. (Hoewel dit niet helemaal precies te berekenen is.)

Het zou ook helpen wanneer er minder dan 4 euro afgeschreven wordt bij instappen in voertuigen die een rit maken die een lagere maximale prijs heeft dan 4 euro. Is waar, dan wordt dat bedrag voor iedere rit anders dan standaard 4 euro maar dit wordt allemaal automatisch afgehandeld en de computers hebben daar echt geen probleem mee.