Pagina 1 van 2

NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 13:35
door Geert
NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie
Geplaatst op: woensdag 29 september 2010 13:34
Laatst bijgewerkt: woensdag 29 september 2010 13:35


UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen het gedrukte spoorboekje afschaffen en vervangen door een digitale versie. De afgelopen jaren is het aantal verkochte exemplaren behoorlijk afgenomen. Vorig jaar zijn er nog maar 18.000 verkocht. Uit onderzoek blijkt dat nog maar 1 procent van de NS-reizigers het spoorboekje gebruikt. Het spoorboekje is 130 jaar oud.

Volgens een NS-woordvoerder zijn er genoeg alternatieven om aan actuele reisinformatie te komen. Het gaat dan onder meer over informatie via internet en informatieschermen in de treinen en op de stations.
Lees verder

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 13:38
door Fles
Ik was net aan het kijken of dit topic al bestond :lol:

Minder grappig: er staat ook het volgende.
De NS zegt dat het spoorboekje vaak geen actuele informatie geeft. Soms bleek dat de informatie al verouderd was als het boekje net van de drukker kwam. Het spoorboekje liep achter de realiteit aan.
EN DOOR WIE KOMT DAT DAN?? :evil:

Doelbewust de nek omgedraaid dus. Erg jammer. Maar goed, het zal de vaart der volkeren wel zijn.

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 13:38
door Geert
NS is niet de eerste maatschappij die het afschaft, DB heeft ook geen spoorboekje meer bijvoorbeeld.

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 13:39
door BR628
Was toch allang bekend dat vorig jaar het laatste spoorboekje uitgekomen is? Verder zie ik wel dat alle tabellen sowieso anders genoemd zijn. Veel meer kortere stukjes en alleen voor enkele lange afstanden nog een IC-tabel.

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 13:49
door Fles
BR628 schreef:Was toch allang bekend dat vorig jaar het laatste spoorboekje uitgekomen is? Verder zie ik wel dat alle tabellen sowieso anders genoemd zijn. Veel meer kortere stukjes en alleen voor enkele lange afstanden nog een IC-tabel.
Jawel, maar nu verschijnt het ineens op NU.nl ;) En wat ze nu doen is er gewoon bewust een wanproduct van maken onder het mom van overzichtelijkheid, zodat de belangstelling vanzelf ophoudt. Die digitale tabellen is iedereen over 5 jaar ook vergeten.

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 15:34
door Daniel
Geert schreef:NS is niet de eerste maatschappij die het afschaft, DB heeft ook geen spoorboekje meer bijvoorbeeld.
NMBS ook niet meer, die hebben een werkelijk gigantische PDF-versie op hun site staan na veel protesten van reizigers.

Blijft toch apart dat iedereen nog in de grap van die zogenaamd actuele reisinformatie trapt... de reisplanner dwingt gewoon keuzes af waarbij je sommige treinen op bepaalde verbindingen gewoon geheel niet te zien krijgt. Plan zelf eigenlijk altijd met 't spoorboekje als ik ergens echt op tijd moet zijn om de voor mij dan het meest optimale verbinding (i.p.v. wat NS denkt dat voor mij optimaal is) te krijgen.

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 15:52
door find_your_spot
Verkoopt de NS ineens iPad's met NS Reisplanner voor geïnstalleerd, zal het spoorboekje wel afgeschaft zijn...

Afbeelding

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 16:12
door reisthijs
BR628 schreef:Was toch allang bekend dat vorig jaar het laatste spoorboekje uitgekomen is?
Het was bekend 'in de wandelgangen'. Voor het 'grote publiek' is dit nieuws.
BR628 schreef:Verder zie ik wel dat alle tabellen sowieso anders genoemd zijn.
Waar zie je dat?

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 16:16
door BR628
In de tabellen die vervoerbedrijven hebben gekregen. Hiermee kan er rekening gehouden worden met treintijden als het gaat om aansluitingen van trein op bus en v.v.

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 16:30
door Joshua
Als ze online tabellen gaan aanbieden zou ik het nog niet eens zo erg vinden.

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 16:45
door Fles
Daniel schreef:Plan zelf eigenlijk altijd met 't spoorboekje als ik ergens echt op tijd moet zijn om de voor mij dan het meest optimale verbinding (i.p.v. wat NS denkt dat voor mij optimaal is) te krijgen.
Dat bijvoorbeeld. Of om onderweg eventueel een andere route te kiezen. Of een andere bestemming. Maar dat mag je allemaal niet meer willen :)

Maar goed, ik hou erover op, er is toch niks aan te doen.

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 17:23
door find_your_spot
Ben ik dan de enige die het ideaal vindt om alle vertrektijden van het HELE openbaar vervoer in z'n broekzak te hebben?

Als ik halsoverkop toch beslis een andere reis te gaan maken is dit binnen 10 - 60 sec gepland.

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 18:02
door Caspar
Ik blader vaak in het spoorboekje op het werk om even uit te zoeken wat de eerste en laatste treinen van bepaalde series zijn en wat daar dan weer de uitzonderingen op zijn op bepaalde dagen. Heel handig en overzichtelijk, omdat er ook mooi het treinnummer boven staat. In het spoorboekje zie je het in 1 oogopslag allemaal :D

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 18:40
door Ennes
Ik vind de diverse trajectgebonden uitgaven wel erg prettig zoals de NSB die bijvoorbeeld heeft, de meeste reizigers hebben toch slechts behoefte aan de informatie van een of enkele lijnen. een klein handig boekje wat je bij je kan steken zonder met de rest van het land op zak te lopen.

Een PFD zou inderdaad wel erg handig zijn.

maarja... ETMET... proef bij voorbaat geslaagd, dus we beginnen vast met de papieren versie :lol:

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 19:59
door robert55
In het artikel staat dat er vorig jaar 18000 verkocht zijn.
Als ik me goed herinner was het spoorboekje ooit 'de best verkochte pocket van Nederland' met een oplage van boven de 100.000. Dat het ophoudt is dus wel te begrijpen. Dat het niet meer up-to-date kon zijn door het toenemende aantal wijzigingen met de maandelijkse wijzigingsbladen kan ik ook volgen.
Maar je raakt als reiziger wel de informatie op een globaler niveau kwijt, zeg maar de patroontijden. Je krijgt met reisplanners alleen de voorgekauwde informatie. Vergelijk het met een kaart versus een tomtom.

Wat ik wel handig zou vinden is als de vertrekstaten toegankelijk werden voor het publiek. Ik weet dat ze op de site staan, ik heb wel eens een link gezien, maar dat kon omdat iemand met intranet toegang ? een link publiceerde

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 20:03
door Chauf21
robert55 schreef:Wat ik wel handig zou vinden is als de vertrekstaten toegankelijk werden voor het publiek. Ik weet dat ze op de site staan, ik heb wel eens een link gezien, maar dat kon omdat iemand met intranet toegang ? een link publiceerde
Op de site van de NS, bij de stationsinformatie:. Vul het stations naar keuze in en navigeer naar 'vertrekstaten' :)

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 20:08
door Daniel
robert55 schreef:Dat het niet meer up-to-date kon zijn door het toenemende aantal wijzigingen met de maandelijkse wijzigingsbladen kan ik ook volgen.
Gelukkig zijn die wijzigingsbladen niet maandelijks zeg... desondanks is NS wel een beetje doorgeschoten met het aantal en soort wijzigingen.
Zowiezo zal een verschuiving met één minuut in de dienstregeling er niet voor zorgen dat reizigers ineens een aansluiting wel halen (of niet meer halen), in de praktijk zal de trein al op dat nieuwe tijdstip aankomen voordat 't gewijzigd wordt. 'tis dus meer een trucje om de punctualiteitsnormen te halen.

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 20:28
door Ardan
Ik gebruik het spoorboekje regelmatig... want, @ find_your_spot, niet iedereen is zo rijk om een geavanceerde iPod met alles erop en eraan te kopen cq niet iedereen vindt het nodig om zo'n ding te hebben.
Informatie op papier hebben vind ik nog altijd het meest ideaal. Kun je altijd raadplegen, ook als de accu van je telefoon leeg is en/of als je (even) geen internet kunt raadplegen.
Het spoorboekje an sich afschaffen vind ik niet echt zo'n ramp.. maar dan wil ik wel hebben dat er regioboekjes komen. Nordrhein-Westfalen heeft bijvoorbeeld zijn eigen spoorboekje, kost maar 2 euro. Maar die regioboekjes moet je wel overal kunnen krijgen... niet dat je bijvoorbeeld aan het loket van Hengelo alleen het boekje van Oost kunt krijgen en in Utrecht alleen Midden, maar dat je ze bij wijze van ook alle 5 tegelijk kunt kopen.

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 20:33
door Daniel
Zelfs al heb je een telefoon met mobiel internet, dan nog is NS Mobiel zo ideaal nog niet: 't heeft soms de vervelende eigenschap iets te enthousiast te cachen. En daarnaast natuurlijk hetzelfde nadeel als de normale planner: als je iets anders wilt dan standaard moet je de reis gaan opknippen bijvoorbeeld.

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 20:44
door Geert
robert55 schreef:In het artikel staat dat er vorig jaar 18000 verkocht zijn.
Als ik me goed herinner was het spoorboekje ooit 'de best verkochte pocket van Nederland' met een oplage van boven de 100.000. Dat het ophoudt is dus wel te begrijpen. Dat het niet meer up-to-date kon zijn door het toenemende aantal wijzigingen met de maandelijkse wijzigingsbladen kan ik ook volgen.
Maar je raakt als reiziger wel de informatie op een globaler niveau kwijt, zeg maar de patroontijden. Je krijgt met reisplanners alleen de voorgekauwde informatie. Vergelijk het met een kaart versus een tomtom.

Wat ik wel handig zou vinden is als de vertrekstaten toegankelijk werden voor het publiek. Ik weet dat ze op de site staan, ik heb wel eens een link gezien, maar dat kon omdat iemand met intranet toegang ? een link publiceerde
Vertrekstaten staan inderdaad gewoon op de NS-site, bij de stationsinformatie.
Op het Journaal begreep ik dat slechts 1% van de reizigers het spoorboekje nog gebruikt en dat vooral verzamelaars en NS-medewerkers (?) het nog kochten. Dan kan ik me voorstellen dat NS er liever mee ophoudt en zich concentreert op goede digitale reisinformatie. Een spoorboekje produceren is immers nogal een bewerkelijk proces en het lijkt me sterk dat ze alle productiekosten er uit kunnen halen met de verkoopprijs van het ding.
Daniel schreef:Zelfs al heb je een telefoon met mobiel internet, dan nog is NS Mobiel zo ideaal nog niet: 't heeft soms de vervelende eigenschap iets te enthousiast te cachen.
Daar heb ik nog nooit last van gehad (meerdere mobiels). Lijkt me dus een agressieve cache van je telefoonbrowser.

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 21:02
door Daniel
Hmm, m'n vader heeft het juist al met verschillende telefoons ondervonden. En heb er zelf vooral last van met NS Mobiel (en 9292 Mobiel), niet met andere sites.

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 21:09
door Ronald
Dit is trouwens ook een leuke zin in het artikel:
Vorig jaar zijn er nog maar 18.000 exemplaren tegen het volle tarief verkocht.
Ik koop 'm altijd met korting omdat ik een voordeelurenabonnement heb, hoor ik nu niet bij die 18.000?

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 21:17
door Wubbo
Zo lees ik hem ook inderdaad, ik val dan ook niet in die groep.

Over het nut van een spoorboekje: er zijn heel weinig mensen die een spoorboekje nog gebruiken om echt een reis te plannen. Vroeger werden er ook nog regioboekjes uitgegeven (ik zou in mijn verzameling moeten kijken of dat gratis was of niet) met bijvoorbeeld alle treinen van en naar Hilversum. Daar hebben de meeste reizigers veel meer aan dan aan een heel spoorboekje, want het zal iemand uit Zeeland echt niet interesseren hoe laat de eerste trein van Roodeschool naar Groningen gaat. Kaartjes met patroontijden, verbindingen tussen stations en goede actuele informatie bij afwijkingen is veel belangrijker. Ik vrees bijvoorbeeld ook voor het bestaan van de vertrekstaat, ik geloof nooit dat we die over 10 jaar nog hebben.

Wat niet wegneemt dat het jammer is dat het spoorboekje verdwijnt, het is de enige (handige) manier waarop je jaren later nog eens kan kijken hoe het vroeger was.

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 21:25
door Ennes
Wubbo schreef:Zo lees ik hem ook inderdaad, ik val dan ook niet in die groep.

Over het nut van een spoorboekje: er zijn heel weinig mensen die een spoorboekje nog gebruiken om echt een reis te plannen. Vroeger werden er ook nog regioboekjes uitgegeven (ik zou in mijn verzameling moeten kijken of dat gratis was of niet) met bijvoorbeeld alle treinen van en naar Hilversum. Daar hebben de meeste reizigers veel meer aan dan aan een heel spoorboekje, want het zal iemand uit Zeeland echt niet interesseren hoe laat de eerste trein van Roodeschool naar Groningen gaat. Kaartjes met patroontijden, verbindingen tussen stations en goede actuele informatie bij afwijkingen is veel belangrijker. Ik vrees bijvoorbeeld ook voor het bestaan van de vertrekstaat, ik geloof nooit dat we die over 10 jaar nog hebben.

Wat niet wegneemt dat het jammer is dat het spoorboekje verdwijnt, het is de enige (handige) manier waarop je jaren later nog eens kan kijken hoe het vroeger was.
Alleen dat gaat maar om een heel beperkt aantal mensen die dat zouden doen.

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 21:26
door Suus
Kleine lijnfoldertjes zou ik wel een aanvulling vinden. Ook handig voor toeristen om alvast de dag van te voren even te kunnen kijken hoe ze bijvoorbeeld morgen naar de kaasmarkt in Alkmaar of het Delfts Blauw museum in Delft kunnen komen. Bovendien zijn dat leuke verzameldingetjes.

Heb zelf nog van begin dit jaar een patroonkaartje van Gouda - Alphen aan den Rijn - Leiden liggen die op de open dag van de remise in Alphen aan den Rijn werden uitgedeeld, echt vet handig, want ik vergat eerst elke keer de tijden van de normale treinen en spitstreinen als ik weer eens bij mijn ouders langs ging. Moet wel zeggen, toen had ik nog geen smartphone.