Pagina 1 van 1

NS klaar voor de winter

Geplaatst: zo 10 okt 2010, 23:28
door Wubbo
NS klaar voor de winter
Geplaatst op: zondag 10 oktober 2010 23:27
Laatst bijgewerkt: zondag 10 oktober 2010 23:28


De proef die moet uitwijzen of de Nederlandse Spoorwegen en ProRail klaar zijn voor extreme winterse omstandigheden is zondag goed verlopen, meldden het treinbedrijf en de spoorbeheerder.

''De resultaten zijn goed. De treinen reden over het algemeen op tijd, reizigers vonden hun weg en toonden begrip."

"Wij zijn klaar voor de winter, aan de voorbereidingen en de genomen maatregelen zal het niet liggen'', zei een NS-woordvoerder.
Lees verder

Re: NS klaar voor de winter

Geplaatst: zo 10 okt 2010, 23:39
door VIRM
En wat voor nut heeft deze proef nu gehad?

Enig minpuntje dat wordt genoemd is het uitvallen van de Reisplanner. Maar zijn ze niet vergeten slecht weer te bestellen vandaag? Het was ontzettend mooi weerd (heb vanmiddag nog even in de tuin gezeten in het zonnetje :)) voor een dienstregeling die is bedoeld voor extreme weersomstandigheden.

Re: NS klaar voor de winter

Geplaatst: ma 11 okt 2010, 01:18
door Ennes
Nou ik ben een IJsmuts rijker en een illusie armer. Wat een verschrikking voor de reiziger die niet aan hardlopen doet. Tenzij die reiziger rood een hele mooie kleur vindt, waardoor hij kon genieten van de mooie rode sluitseinen.

bv Ut - Zl met een overstap van slechts 5 minuten van spoor 1 naar spoor 6 op Amf

Ut - Gvc met een overstap van 4 minuten van spoor 8 naar spoor 5 te gouda

De aansluiting vanuit Rtd/Gvc naar Ah is alleen te halen met de stoptrein vanuit Rtd via Gd, anders is het dus 31 minuten wachten.

En zo zijn er nog meer aansluitingen die erg onlogisch en vervelend voor de reiziger zijn. Bij de minst geringste vertraging, zijn er nog veel meer aansluitingen niet meer met fatsoen te halen waardoor de reistijden nog veel verder zullen oplopen, zeker als de weersomstandigheden niet helemaal meewerken.

Verder internationale reizigers die netjes een reisadvies hadden volgens de normale dienstregeling waardoor ze aansluitingen misten.

Re: NS klaar voor de winter

Geplaatst: ma 11 okt 2010, 08:04
door Daniel
Ennes schreef:bv Ut - Zl met een overstap van slechts 5 minuten van spoor 1 naar spoor 6 op Amf
Tja, een goede aansluiting vanuit meerdere richtingen past daar onmogelijk natuurlijk... Asd - Zl had een mooie cross-platform overstap.
Maargoed, in Weesp het andere uiterste met elk kwartier een cross-platform overstap van 10 minuten voor Schiphol - Amersfoort en andersom. Da's weer erg ruim.

Re: NS klaar voor de winter

Geplaatst: ma 11 okt 2010, 09:12
door Ennes
Daniel schreef:
Ennes schreef:bv Ut - Zl met een overstap van slechts 5 minuten van spoor 1 naar spoor 6 op Amf
Tja, een goede aansluiting vanuit meerdere richtingen past daar onmogelijk natuurlijk... Asd - Zl had een mooie cross-platform overstap.
Maargoed, in Weesp het andere uiterste met elk kwartier een cross-platform overstap van 10 minuten voor Schiphol - Amersfoort en andersom. Da's weer erg ruim.
Op zich is het ook niet zo heel erg, maar zet zulke korte overstappen niet in de reisplanners, Dan rekent men daar niet op ook. En krijgt het personeel buiten vervolgens minder over zich heen. (een stuk prettiger voor iedereen)

Re: NS klaar voor de winter

Geplaatst: ma 11 okt 2010, 09:27
door Reiziger Delft
Nu nog ervoor zorgen dat de dag na zo'n speciale dienstregeling het materieel ook weer op de goede plek staat; m'n IC Deb Haag - Utrecht was vanochtend nogal gekrompen.

Re: NS klaar voor de winter

Geplaatst: ma 11 okt 2010, 09:29
door Caspar
Eigenlijk zou je nog wat wissels als gestoord moeten beschouwen om echt te testen hoe dat gaat lopen, als er her en der voor een paar uur een wissel ermee ophoudt, of nog maar in 1 stand te berijden valt. Kijken of de nooddienstregeling dan nog steeds goed uitvoerbaar is.

Re: NS klaar voor de winter

Geplaatst: ma 11 okt 2010, 10:33
door find_your_spot
Ik dacht toch meer aan 4000 studenten inhuren en met sneeuwkanonnen op de perrons gaan blazen om zo de wissels te laten bevriezen...

Re: NS klaar voor de winter

Geplaatst: ma 11 okt 2010, 10:41
door Fles
VIRM schreef:En wat voor nut heeft deze proef nu gehad?
PR, niks meer en niks minder. En we hebben gezien dat goeie service echt wel KAN. :lol:

Maar er is geen wisselverwarming en geen stuifsneeuwfilter op de proef gesteld, dus om nou te zeggen "deze proef bewijst dat we het aankunnen" (zoals vanochtend in alle kranten stond) is volkomen lariekoek.

Maar men zal wel in opperste verbijstering zijn als er komende winter weer wat mis gaat, want dat zag echt NIEMAND aankomen etc ;)

Re: NS klaar voor de winter

Geplaatst: ma 11 okt 2010, 10:43
door Fles
ioverigens had ik geen enkele cross-platform overstap. Wel alles wat aangegeven was ook gehaald, waaronder een paar hele korte (2 tot 4 minuten). Maar alles met brug of tunnel erin.

Re: NS klaar voor de winter

Geplaatst: ma 11 okt 2010, 10:44
door Suus
Ik ben van mening dat deze test waardeloos is, omdat de dienstregeling de gehele dag hetzelfde was. Wat niet is getest is hoe je in het geval van een sneeuwstorm die halverwege de dag opduikt moet omgaan. En dat ging vorig jaar mis!

Re: NS klaar voor de winter

Geplaatst: ma 11 okt 2010, 12:06
door Wubbo
Dan gaan ze ook niet dit plan rijden, maar rijden volgens SAP (Snel Aangepast Plan). Wat dat dan weer inhoudt: geen idee.

Re: NS klaar voor de winter

Geplaatst: ma 11 okt 2010, 12:19
door Fles
Wubbo schreef:Dan gaan ze ook niet dit plan rijden, maar rijden volgens SAP (Snel Aangepast Plan). Wat dat dan weer inhoudt: geen idee.
Waarom testen ze DAT niet eens en keer dan? :idea:

Of nee wacht, dit hebben jullie niet gelezen. Ik ga dit briljante idee voor veel geld verkopen aan ze :lol:

Re: NS klaar voor de winter

Geplaatst: ma 11 okt 2010, 12:38
door Geert
Fles schreef:
VIRM schreef:En wat voor nut heeft deze proef nu gehad?
PR, niks meer en niks minder. En we hebben gezien dat goeie service echt wel KAN. :lol:

Maar er is geen wisselverwarming en geen stuifsneeuwfilter op de proef gesteld, dus om nou te zeggen "deze proef bewijst dat we het aankunnen" (zoals vanochtend in alle kranten stond) is volkomen lariekoek.

Maar men zal wel in opperste verbijstering zijn als er komende winter weer wat mis gaat, want dat zag echt NIEMAND aankomen etc ;)
Sowieso ging een van de belangrijkste elementen waarop men vorig jaar tekort schoot (informatievoorziening) wéér mis; de halve dag lag de reisplanner er uit en kennelijk had ook niemand er aan gedacht om een simpel lijstje met vertrektijden per station online te zetten (zeg maar iets wat ook blijft werken als heel NL op ns.nl gaat kijken en de reisplanner het weer niet aan kan). Enfin, wat mij betreft zeker geen geen volledig geslaagde proef.

Re: NS klaar voor de winter

Geplaatst: ma 11 okt 2010, 13:04
door Ruben
Qua vertrekstaten vind ik het misschien nog niet eens zo gek om tijdens deze proef geen tijdelijke *blauwe* op te hangen. Een noodddienstregeling zal immers ook van het één op het andere moment ingevoerd worden en dan kan je ook niet op alle stations andere vertrekstaten ophangen. Kwalijker is dat van de reisplanner, en ook het feit dat de nooddienstregeling een paar weken terug pas na 3-4 dagen zou verschijnen in de planner. Is dit regel, of was men nog niet met alle details klaar? Met dit soort aanpassingen wil je de planner natuurlijk wel sneller aan kunnen passen.

Re: NS klaar voor de winter

Geplaatst: ma 11 okt 2010, 15:20
door Daniel
NS-Reiziger schreef:Een noodddienstregeling zal immers ook van het één op het andere moment ingevoerd worden en dan kan je ook niet op alle stations andere vertrekstaten ophangen.
Men was anders wel in staat overal briefjes op te hangen dat de vertrekstaten vandaag niet golden :wink:

Re: NS klaar voor de winter

Geplaatst: di 12 okt 2010, 01:44
door Ennes
NS-Reiziger schreef:Qua vertrekstaten vind ik het misschien nog niet eens zo gek om tijdens deze proef geen tijdelijke *blauwe* op te hangen. Een noodddienstregeling zal immers ook van het één op het andere moment ingevoerd worden en dan kan je ook niet op alle stations andere vertrekstaten ophangen. Kwalijker is dat van de reisplanner, en ook het feit dat de nooddienstregeling een paar weken terug pas na 3-4 dagen zou verschijnen in de planner. Is dit regel, of was men nog niet met alle details klaar? Met dit soort aanpassingen wil je de planner natuurlijk wel sneller aan kunnen passen.
Zou in principe wel kunnen want de dienstregeling die getest is wordt in extreme gevallen ingezet, maar is iig de vorige dag bekend dat men hem gaat draaien, dus ´s nachts zouden er vertrekstaten opgehangen kunnen worden. nadeel is dat het slechts korte trajecten bevat, en vele mensen dan nog niet weten hoe men moet (om)reizen. en bijkomend nadeel is dat als het weer echt extreem is je die pendeltreinen toch niet op tijd kan laten rijden, dus hebben vertrekstaten niet echt nut.
Wat misschien wel erg handig zou zijn zijn de grote stomen visueel maken op posters die over de vertrekstaten komen met de vertrek sporen erbij.

bijv: Den Haag CS => Gouda => Utrecht enz

Rotterdam CS => Den Haag CS => Leiden CS => Schiphol / Amsterdam

(maar dan in een duidelijk visueel schema)

Re: NS klaar voor de winter

Geplaatst: di 12 okt 2010, 10:44
door Joshua
Wij als medewerker van de Kiosk vonden het gewoon grappig en er kwamen mensen bij me met reacties als "Ik hoorde dat ik hier een gratis bakje koffie mocht halen" of "omdat het zo koud was hadden jullie gratis erwettenssoep". Maar ook veel mensen die chagrijnig riepen wat is dit voor onzin dat de NS ons daar mee lastig valt.

En aan de ene kant denk ik zelf van ja het is goed dat ze het doen, maar aan de andere kant is er nog zoveel wat gewoon NIET goed is. Bepaalde ritten duurde gewoon erg lang omdat pendeltreinen niet aansloten. En dit was allemaal georganiseerd. Kiosk dat een extra voorraad koffie kreeg, NS medewerkers die bonnen uit deelde voor gratis friet. Heel erg leuk allemaal. Maar hoe zal dat in zijn werk gaan bij echt slecht weer? Ik denk niet dat het dan ook zo zou lopen.

Re: NS klaar voor de winter

Geplaatst: di 12 okt 2010, 11:14
door Ennes
Joshua schreef:Wij als medewerker van de Kiosk vonden het gewoon grappig en er kwamen mensen bij me met reacties als "Ik hoorde dat ik hier een gratis bakje koffie mocht halen" of "omdat het zo koud was hadden jullie gratis erwettenssoep". Maar ook veel mensen die chagrijnig riepen wat is dit voor onzin dat de NS ons daar mee lastig valt.

En aan de ene kant denk ik zelf van ja het is goed dat ze het doen, maar aan de andere kant is er nog zoveel wat gewoon NIET goed is. Bepaalde ritten duurde gewoon erg lang omdat pendeltreinen niet aansloten. En dit was allemaal georganiseerd. Kiosk dat een extra voorraad koffie kreeg, NS medewerkers die bonnen uit deelde voor gratis friet. Heel erg leuk allemaal. Maar hoe zal dat in zijn werk gaan bij echt slecht weer? Ik denk niet dat het dan ook zo zou lopen.
We zullen het gaan zien, als het een keer in de praktijk toegepast moet gaan worden. :)

Re: NS klaar voor de winter

Geplaatst: di 12 okt 2010, 13:59
door AppleMoose
Dan wordt het net zo'n grote puinhoop als afgelopen jaar :pos:

Re: NS klaar voor de winter

Geplaatst: di 12 okt 2010, 15:35
door Ennes
Ronaldussen schreef:Dan wordt het net zo'n grote puinhoop als afgelopen jaar :pos:

kan bijna niet wachten :X