Pagina 2 van 2

Re: Slag om ov in steden begonnen

Geplaatst: za 23 okt 2010, 12:31
door hauptbahnhof
Dat is wel zo. De conducteur heeft het grootste verloop. Normaalgesproken is de functie van trambestuurder ook een doorgroeifunctie voor tramconducteurs. Je hebt natuurlijk ook mensen die conducteur zijn prima vinden dus blijven ze altijd conducteur...

Lijn 17 is van alle 16 tramlijnen, de lijn met de meeste problemen (schooljeugd, zwart-/grijsrijders). Op deze lijn was er ook tijdje controle in burger. Raar genoeg is lijn 1 toch minder erg als lijn 17.

Re: Slag om ov in steden begonnen

Geplaatst: za 23 okt 2010, 12:31
door find_your_spot
Caspar schreef: Wat is er trouwens met lijn 17? Dat is samen met lijn 1 nou een van de weinige lijnen in Amsterdam waar ik geregeld in zit.
Begint met een M en eindigt op arokanen.... :Y

Re: Slag om ov in steden begonnen

Geplaatst: za 23 okt 2010, 13:16
door Bastiaan
Geen idee wat je bedoelt. Moet er misschien niet ergens nog een k tussen?

Re: Slag om ov in steden begonnen

Geplaatst: za 23 okt 2010, 13:24
door Suus
hauptbahnhof schreef:Lijn 17 is van alle 16 tramlijnen, de lijn met de meeste problemen (schooljeugd, zwart-/grijsrijders). Op deze lijn was er ook tijdje controle in burger. Raar genoeg is lijn 1 toch minder erg als lijn 17.
Ja, maar dat is niet zo gek. Ga vanaf Meer en Vaart richting de eindpunten eens in beide tramlijnen zitten, en het lijkt wel of je in twee verschillende werelden in de tram bent gestapt. Het eindpunt Dijkgraafsplein is niet 's lands meest gezellige plein als ik eerlijk ben :|

Re: Slag om ov in steden begonnen

Geplaatst: zo 24 okt 2010, 10:35
door Vinny
Ik vind het schromelijk overdreven. De grootste percentages zwartrijders zijn overigens te noteren in de conducteurloze trams die "alleen maar nette mensen" uit Oud-Zuid e.o. vervoeren... :|

(de conducteur helpt dus wel tegen zwartrijden, maar netto is de opbrengst van de extra kaartverkoop dus onvoldoende om de personeelskosten van de conducteur te kunnen bekostigen, en een tramconducteur in Amsterdam verdient al zo weinig...)

Re: Slag om ov in steden begonnen

Geplaatst: zo 24 okt 2010, 11:06
door hauptbahnhof
Natuurlijk hebben die op dit moment een groter percentage zwartrijders :roll: . Maar dat is ook omdat die lijnen langs de Albert Cuyp markt rijden. Niks mensen van oud-zuid dus. Alleen hebben die weinig overlast, vergeleken met een lijn 17 waar er wel een conducteur op zit.

Ik geloof wel, dat een conducteur redelijk kostendekkend is. Als je tijdens een dienst 2 boekjes van 1 uur (100 kaartjes) en meer dan 2 boekjes van 24 uur (20 kaartjes) kunt verkopen, dan lijkt mij dat wel genoeg! (natuurlijk is dit afhankelijk van de lijn; een lijn 2 zal meer verkopen dan een lijn 3).

Ik vind overigens ook niet dat een conducteur weinig verdient. Het basissalaris mag ietsjes tegenvallen maar inclusief gemiddeld 20% toeslag vind ik het toch wel een goed salaris!

Re: Slag om ov in steden begonnen

Geplaatst: zo 24 okt 2010, 11:51
door robert55
Maar je mag niet alle kaartopbrengst aan de conducteur toerekenen! Alleen het deel wat meer is dan de opbrengst van het kilometertarief zou je als extra opbrengsten voor de wagenverkoop mogen inboeken. Dat is een beetje lastig berekenen, maar zeg 50 cent

Stel dat een conducteur inderdaad in 8 uur iets van 200 uurkaartjes verkoopt dan zijn dat er 25 per uur. Dat lijkt me aan de hoge kant, want dan zou je bij iedere halte 1 of 2 reizigers moeten zien kopen en dat zie ik niet [meer]. Het zou ook betekenen dat er onwenselijk veel geld in de tram is

Kom je op iets van 12 euro per uur. Ik weet niet wat een conducteur verdient, maar zelfs als het minimumloon zou zijn komt dat denk ik niet uit.

Re: Slag om ov in steden begonnen

Geplaatst: wo 27 okt 2010, 10:18
door Suus
Kan iemand iets vinden over het kort geding dat gisteren heeft plaatsgehad?

Re: Slag om ov in steden begonnen

Geplaatst: wo 27 okt 2010, 18:50
door Oud forumgebruiker
Inderdaad. Er wordt in dit topic weer heerlijk veel gespeculeerd, ik lees al 80% flauwe kul.. heerlijk :)

Re: Slag om ov in steden begonnen

Geplaatst: vr 29 okt 2010, 09:18
door robert55
Er is niets te vinden over het kort geding. Een m.i. reƫle mogelijkheid is dat het door de eisende partijen in verband met de veranderde omstandigheden is aangehouden.
Op opeenshadikhet vond ik een stuk uit OV-magazine [ik kan niet direct linken, dus ik ga niet quoten] waarin Arriva directeur Hettinga zegt dat het kort geding mogelijk niet meer nodig is.


PS: je kan dit speculeren noemen. Ik noem het een theorie, gebaseerd op mij bekende feiten. Aan iedereen de uitdaging om deze theorie met andere feiten te weerleggen