Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door webguy »

Lang leve balises...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Chauf21 »

Dexter schreef:Dat heeft te maken met de nieuwe ATB VV die nu bij seinen wordt geplaatst. Als je net voor het einde van een lus stopt en het sein vervolgens komt veilig, 'denkt' de ATB-VV boordapparatuur nog dat het sein stoptonend is. Als je dan vertrekt en voor het einde van de lus harder dan 10 km/h rijdt (wat met SLT al snel het geval is) zet de ATB de trein neer.
Mag ik er één raden? Vanuit Amsterdam Bijlmer naar Duivendrecht, vlak voor het wissel waar je invoegt op het spoor waar normaliter de intercity rijdt. Het gebeurde wel vaker dat de s4000 daar moest wachten voor intercity's, maar sinds de SLT's daar rijden, is het altijd maar weer afwachten of je na het wachten niet nog eens tien minuten mag wachten omdat de SLT het weer eens heeft begeven.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Caspar »

Dat is idd zo'n plek daar bij de Bijlmer. Vorige week heeft er eentje 110 minuten daar zo gestaan.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Caspar »

Klopt het dat als de machinist van een SLT geen groene lamp krijgt, de treeplanken ook niet ingeklapt zijn doorgaans? Dus, dat er zonder groene lamp ook niet als leeg mat gereden kan worden omdat de trein dan buiten de PVR komt?
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Dexter »

Het is precies omgedraaid van wat je schrijft: Als de klaptreden niet ingeklapt zijn, krijgt de mcn geen groene lamp. De klaptreden zijn opgenomen in het groene lamp-circuit. Zonder groene lamp kan je geen tractie geven en rijdt de SLT dus niet. Het is bij nood mogelijk om dit handmatig met een schakelaar te overbruggen (dus zonder groene lamp te rijden).

Een uitgeklapte trede is inderdaad buiten PVR en dan mag er dus niet mee gereden worden. Anders liggen ze eraf. :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door hauptbahnhof »

Slecht zicht vanuit nieuwe Sprinter

De splinternieuwe Sprintertreinen blijven voor problemen zorgen. Machinisten klagen onder meer over de doorzichtige achterwand van de cabine. Door het licht dat via de coupé naar binnen valt, wordt het zicht naar buiten door reflectie belemmerd. Sommige bestuurders plakken daarom kranten tegen de achterwand. En veel van de sprinters die als gevolg van het winterweer zowaar niet in de werkplaats zijn beland, kampen wel met storingen.

Dat zeggen verschillende treinmachinisten van de NS. "Bij driekwart van de ritten krijg ik een of meerdere meldingen”, vertelt machinist Richard. "Er zijn sinds de invoering ongelofelijk veel problemen, alleen al met de elektronica.”

‘Reizigersruimte te koud / te warm. Momentele binnentemperatuur reizigersruimte wijkt te veel af van streeftemperatuur. Doorrijden tot het einde van de dag’, zo luidt zomaar een storingsmelding van de Sprinter Lightweight Train (SLT), onder NS-personeel semiliefkozend ‘slet’ genoemd.

Van buitenaf niet sneeuwbestendig, vanbinnen te koud. Amper een jaar na de introductie op het Nederlandse spoor lijkt de computergestuurde trein al in de overgang. Wanneer de tientallen Sprinters die in december door sneeuw onbruikbaar werden weer kunnen gaan rijden, kan de NS nog niet zeggen. Deze maand merkt de reiziger in ieder geval al dat de treinen korter zijn.

Comfortstoringen
Wel is duidelijk dat de treinen die nu rijden nog mankementen hebben. Vaak gaat het om zogeheten comfortstoringen, die geen direct gevaar voor de reiziger opleveren, zoals uitval van de airco, een niet functionerende display of een defecte deur.

"Niets aparts”, zegt machinist Marcus. Hij kijkt er niet meer raar van op. "Ik heb wel het idee dat het met nieuwere software beter gaat.” Naast de storingen denkt Marcus dat onervarenheid machinisten ook parten speelt. "Een half jaar na de cursus is de theorie weer weggezakt.”

Bron: Spits Nieuws
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Dexter »

Dit is eigenlijk geen nieuws en zeker geen nieuws wat boeiend genoeg is om de krant te halen.

Die doorzichtige achterwand is vervelend als het donker is want dan is de lichtinval in de cabine echt erg storend, maar dat is een probleem wat al sinds de introductie speelt. Ik ben welgeteld 1x een treinstel tegengekomen waarvan de achterwand dichtgeplakt was met kranten en dat was omdat het rolgordijn was kapotgescheurd. Verder ben ik zoiets nog nooit tegengekomen. Is ook niet nodig, de rolgordijnen komen tot halverwege en dat is bij daglicht op zich voldoende. En om het probleem van de lichtinval definitief op te lossen, zijn er momenteel proeven met verduisterende folie.

Het aantal storingen is - afgezien van de afgelopen winterperiode - over het algemeen minder geworden. Ik heb in het begin eens een enorme, onoplosbare storing op de Hoekse Lijn gehad en daarna ben ik eigenlijk nooit meer iets tegengekomen wat ik niet zelf kon oplossen en kon altijd gewoon mijn rit met het stel uitrijden. Ik heb ook het idee dat de SLT's met de laatste softwareversies betrouwbaarder zijn geworden. Wat er gezegd wordt over een toename van het aantal kleine storingen klopt wel, maar dat zijn vooral kleinere, tijdens het rijden niet erg hinderlijke storingen. Je komt bv. bijna geen stellen tegen waarvan er geen buitendisplay, reisinfoscherm of omroep defect is.

Verder vraag ik me af welke standplaats die mcn Marcus heeft, die in het artikel aan het woord is. Dat moet dan een verderweg gelegen standplaats zijn als Gn, Lw, Zl, Mt of Hrl want vrijwel elke mcn die in of nabij de Randstad is gestationeerd komt bij de huidige grootschalige inzet wel één of meerdere keren per dag of dienst een SLT tegen. En als je ergens maar vaak genoeg op rijdt, doe je voldoende ervaring op en krijgt de theorie gewoonweg niet de kans om weg te zakken. En tot slot hoor ik bijna niemand meer over de 'Slet' spreken, vrijwel iedereen zegt tegenwoordig netjes 'SLT'. :Y
Vallend blad maakt rails glad.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Reiziger Delft »

Is men eigenlijk ook bezig om de handmatige omroep te verbeteren? Die is echt niet te verstaan, als de machinist of conducteur iets naast de automatisch omroep wil mededelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Daniel »

In de s5100 die ik gisteren had werkte 'ie prima. Was zeer helder en meer dan duidelijk te verstaan (overigens ook de enige omroep op die hele rit, de automatische stationsaankondiging hield haar mond)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Dexter »

Reiziger Delft schreef:Is men eigenlijk ook bezig om de handmatige omroep te verbeteren? Die is echt niet te verstaan, als de machinist of conducteur iets naast de automatisch omroep wil mededelen.
Daar is mij niets over bekend, wel hebben we tips gekregen om er maar het beste van te maken, al maakt het niet of nauwelijks verschil. We hebben het inmiddels al zovaak aangegeven dat ik er bijna verdrietig van word. :|
Vallend blad maakt rails glad.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door VIRM »

Reiziger Delft schreef:Is men eigenlijk ook bezig om de handmatige omroep te verbeteren? Die is echt niet te verstaan, als de machinist of conducteur iets naast de automatisch omroep wil mededelen.
Mee eens. Het is heel erg afwisselend: de ene keer doet hij het wel, de andere keer doet hij haper-de-haper.

Overigens mag er wel wat meer aandacht worden besteed aan het handmatig omroepen (dus ook in oudere treintypen), aangezien stations nog met enige regelmaat niet worden omgeroepen.
Beul van de blindegeleidelijn
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Dexter »

VIRM schreef:Overigens mag er wel wat meer aandacht worden besteed aan het handmatig omroepen (dus ook in oudere treintypen), aangezien stations nog met enige regelmaat niet worden omgeroepen.
Daar bestaan hele duidelijke afspraken en richtlijnen over: De mcn roept de tussengelegen niet-overstapstations om, de hc neemt de overstapstations voor zijn/haar rekening, zo mogelijk met de overstaprichtingen en aansluitingen erbij.

Het gebeurt weleens dat een hc net bezig is met een klant of een UVB staat uit te schrijven en niet in de gelegenheid is om te roepen. Dan neemt de mcn het over, maar die zal het kort houden omdat hij/zij de aandacht nodig heeft bij het binnenrijden van het station. Daarom is het wel zo netjes als de hc het van te voren doorgeeft aan de mcn, zodat die zelf zijn moment kan kiezen. Helaas gebeurt dat vrij weinig, waardoor het omroepbericht de mist ingaat of helemaal achterwege blijft. :| Persoonlijk vind ik het prima om om te roepen, maar ik maak wel graag duidelijke afspraken.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Geert »

Ik hoorde ook wel eens een omroepbericht van (blijkbaar) de machinist bij het binnenrijden van Den Haag Centraal, die even liet merken dat hij ook liever van tevoren had geweten dat er omgeroepen moest worden. We reden al onder de overkapping toen over de speakers 'Den Haag Centraal, eindpunt. Bedankt HC' klonk. En dat laatste klonk een beetje sarcastisch ;)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Dexter »

Dat ben ik zeker weten niet geweest, want ik geloof erin dat je moet samenwerken voor de klant. Maar ik zal wel op gepaste wijze laten weten dat het niet de schoonheidsprijs verdiend, want ik geloof niet dat elke hc zich realiseert dat je op sommige stations echt 20 paar ogen nodig hebt. En als ik als mcn voor de keuze gesteld word tussen veiligheid of reisinformatie ligt mijn prioriteit uiteraard bij dat eerste. Ik denk ook dat de reiziger uiteindelijk op de eerste plaats liever veilig aankomt.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Suus »

Andersom heb ik ook meegemaakt. Ik kwam met een s2000 uit Ede aan in Utrecht, en op het moment dat de conducteur wil gaan omroepen start de machinist een heel verhaal over overstappen en bagage. De conducteur hoorde zijn hele verhaal voorbijkomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Dexter »

Daarom zijn dus goede onderlinge afspraken zo belangrijk. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:
VIRM schreef:Overigens mag er wel wat meer aandacht worden besteed aan het handmatig omroepen (dus ook in oudere treintypen), aangezien stations nog met enige regelmaat niet worden omgeroepen.
Daar bestaan hele duidelijke afspraken en richtlijnen over: De mcn roept de tussengelegen niet-overstapstations om, de hc neemt de overstapstations voor zijn/haar rekening, zo mogelijk met de overstaprichtingen en aansluitingen erbij.

Het gebeurt weleens dat een hc net bezig is met een klant of een UVB staat uit te schrijven en niet in de gelegenheid is om te roepen. Dan neemt de mcn het over, maar die zal het kort houden omdat hij/zij de aandacht nodig heeft bij het binnenrijden van het station. Daarom is het wel zo netjes als de hc het van te voren doorgeeft aan de mcn, zodat die zelf zijn moment kan kiezen. Helaas gebeurt dat vrij weinig, waardoor het omroepbericht de mist ingaat of helemaal achterwege blijft. :| Persoonlijk vind ik het prima om om te roepen, maar ik maak wel graag duidelijke afspraken.
_O_ _O_ _O_ helemaal mee eens Dexter!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Caspar »

Vind het prettig dat die omroep in de SLT niet meer telkens goedemorgen/middag/avond roept bij ieder station, maar dat achterwege laat. Verder moet men een oplossing zoeken voor het probleem met de ATB bij Amsterdam Bijlmer, het is echt alleen de SLT die daar stil wordt gezet voor sein 3242 (tussen Bijlmer en DVD bij vertrek van spoor 3) terwijl er wel een rijweg is ingesteld.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door deadlock »

Dexter schreef:Dat heeft te maken met de nieuwe ATB VV die nu bij seinen wordt geplaatst. Als je net voor het einde van een lus stopt en het sein vervolgens komt veilig, 'denkt' de ATB-VV boordapparatuur nog dat het sein stoptonend is. Als je dan vertrekt en voor het einde van de lus harder dan 10 km/h rijdt (wat met SLT al snel het geval is) zet de ATB de trein neer.
Ik kan me een mcn herinneren midden jaren '90 op de lijn Venlo-Roermond die uiterst geïrriteerd was over ATB-NG omdat er tot het eerstvolgende baken na het wegrijden bij het station slechts met een slakkengangetje gereden kon worden :lol:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door reisthijs »

Caspar schreef:Verder moet men een oplossing zoeken voor het probleem met de ATB bij Amsterdam Bijlmer, het is echt alleen de SLT die daar stil wordt gezet voor sein 3242 (tussen Bijlmer en DVD bij vertrek van spoor 3) terwijl er wel een rijweg is ingesteld.
Ik denk toch niet dat dat een specifiek SLT-probleem is. Gisteren maakte ik daar nog precies hetzelfde mee met SGMm.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Klaasje »

deadlock schreef:
Dexter schreef:Dat heeft te maken met de nieuwe ATB VV die nu bij seinen wordt geplaatst. Als je net voor het einde van een lus stopt en het sein vervolgens komt veilig, 'denkt' de ATB-VV boordapparatuur nog dat het sein stoptonend is. Als je dan vertrekt en voor het einde van de lus harder dan 10 km/h rijdt (wat met SLT al snel het geval is) zet de ATB de trein neer.
Ik kan me een mcn herinneren midden jaren '90 op de lijn Venlo-Roermond die uiterst geïrriteerd was over ATB-NG omdat er tot het eerstvolgende baken na het wegrijden bij het station slechts met een slakkengangetje gereden kon worden :lol:
Dit probleem (ATB-VV of ATB-NG) is opgelost als je ERTMS L2 gebruikt. Die maakt gebruik van een continue overdracht over een GSM-verbinding.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door VIRM »

@Dexter: als de hc door moet geven aan de mcn dat er moet worden omgeroepen, dan gaat het vanuit mijn oogpunt als reiziger toch met enige regelmaat fout. Maar als het met veiligheid te maken heeft dat er niet wordt omgeroepen, dan is dat wel te snappen (weet je welke stations dat zijn?).
Als de automatische halte-afroep zou kunnen worden geinstalleerd in iedere trein, zou dat een hoop gedoe voor de hc's en mcn's schelen. Als daar ook schermpjes of automatische halte-afroepen met overstapinformatie en -tijden bij zou kunnen komen, dan zou dat nog beter zijn!

@Caspar: mee eens! Nu hoor je alleen een zacht *plop*-geluidje bij de SLT's in plaats van dat hele ge-goededag. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Daniel »

Alsjeblieft niet teveel automatische omroepberichten, daar heb je namelijk geen drol aan als er een keer wat afwijkt (tenminste, in de huidige uitvoering daarvan. OBIS gaat al de goeie kant op met spoorwijzigingen enzo... als het werkt tenminste :P )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Wubbo »

Een automatisch omroepsysteem is heel handig voor de standaard omroepen, als het even te moeilijk wordt is er altijd nog een conducteur die om kan roepen lijkt me. Het een sluit het ander niet uit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Daniel »

De conducteur is er ja, of 'ie kan omroepen... tja dat gaat niet altijd even makkelijk (ooit in 'n SGMm gehad waarbij 't voorafgegaan werd door een hoop rare geluiden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten