Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor
Geplaatst: di 18 jan 2011, 22:41
Ik heb ook al VIRMen gehoord met rare geluiden, dus dat heeft niks met automatische omroepen te maken (hoogstens met hoe dat nu uitgevoerd wordt).
Dat klopt, vaak geeft de hc het niet door aan de mcn en dan denkt de mcn: "De hc roept natuurlijk zelf om." En de hc denkt dan: "De mcn roept vast wel om." En dan krijg je dus of een gehaast omroepbericht als de trein al langs het perron rijdt of je hoort helemaal niets. Vandaar dat ik zeg: Goede afspraken maken of tijdig vragen of de ander voor je invalt.VIRM schreef:@Dexter: als de hc door moet geven aan de mcn dat er moet worden omgeroepen, dan gaat het vanuit mijn oogpunt als reiziger toch met enige regelmaat fout. Maar als het met veiligheid te maken heeft dat er niet wordt omgeroepen, dan is dat wel te snappen (weet je welke stations dat zijn?)
Een soortgelijk iets heb ik een keer gehad bij Driebergen-Zeist. Door werkzaamheden reed de s7400 niet verder dan Driebergen. Direct na de automatische omroep in de SGMm kwam de hc met de omroep dat het eerstvolgende station wegens werkzaamheden het eindpunt was. Dat kan dus ook.Daniel schreef:Sprinter naar Hoek van Holland was wilde de HC haar het zwijgen opleggen om te melden dat wegens werkzaamheden Vlaardingen Centrum het eindpunt was.
Was dat recent? Want er zijn een aantal SGMm IIItjes waarvan het RIS-systeem in de middenbak het niet doet. Er is voor die specifieke stellen gevraagd of we handmatig willen omroepen en dan krijg je van die rare geluiden.Daniel schreef:(ooit in 'n SGMm gehad waarbij 't voorafgegaan werd door een hoop rare geluiden)
Vond Asd inderdaad wel telkens een uitdaging, en goed opletten. Vooral die enkele keer die afwijkt van het VERWACHTTE patroon, dat zijn de risico factoren. Dat geldt overal natuurlijk, maar de ene valkuil is de andere niet.Dexter schreef:Welke stations zijn lastig: Neem de grootste valstrik van het land, Asd bijvoorbeeld, je zou bij het binnenrijden eens over mijn schouder mee moeten kijken hoeveel dwergseintjes je tegenkomt en op welke manieren je binnengenomen kan worden. Daar kom je ogen tekort dus is het altijd opletten geblazen, ook al ben je daar talloze keren geweest.
Zo te horen was de mcn bezig om een shut-down uit te voeren, het laatste redmiddel om bij een grote storing een SLT weer op gang te krijgen. Dan sluiten de deuren en dooft de verlichting, je laat de stroomafnemers neer en als het stel helemaal spanningsloos is geweest, moet je het weer opbouwen en het duurt dan 6 minuten voordat alle systemen weer opgestart zijn en de trein weer rijvaardig is (als het tenminste gelukt is).Geert schreef:het stel was helemaal dood: geen licht, geen displays, stroomafnemers waren neergehaald en zelfs de deuren konden niet meer open.
Bij VIRM moet je wel nog steeds elke keer bij ombouwen een kleine remproef (P en EP) uitvoeren, alleen de dodeman hoeft maar 1x per 24 uur. Bij de SLT hoef je in principe helemaal geen kleine remproef meer uit te voeren, dat hoeft nog maar 1x per 24 uur want de boordcomputer onthoud dat voor beide cabines. Dus misschien dat je die twee door elkaar haalde.Snorkel schreef:Hoef je bij de (V)IRM niet meer bij elke keer opbouwen de remmentest uit te voeren
'tis ergens in de zomer van 2008 geweest, maar zoals ik al schreef in een later bericht: bij een inkorting i.v.m. werkzaamheden.Dexter schreef:Was dat recent? Want er zijn een aantal SGMm IIItjes waarvan het RIS-systeem in de middenbak het niet doet. Er is voor die specifieke stellen gevraagd of we handmatig willen omroepen en dan krijg je van die rare geluiden.Daniel schreef:(ooit in 'n SGMm gehad waarbij 't voorafgegaan werd door een hoop rare geluiden)
Ja, ik kan me voorstellen dat je dan niet lekker in de cabine zit af te wachten. Het scheelde in dit specifieke geval wel dat de Hoekse Lijn al een halfuursdienst reed, alles uit Delft kon in Schiedam zo over spoor 2 en de s4100 werd in beide richtingen afgehandeld op spoor 1.Dexter schreef:Als je daarop zit te wachten duurt dat wel zo vreselijk lang. :N En ondertussen wordt je platgebeld door de treindienstleider die je daar weg wil hebben omdat je in de weg staat, de bijsturing die wil weten hoelang het nog duurt, de LBM-helpdesk die wil weten welke meldingen het stel geeft, de hc omdat hij door de reizigers wordt aangevallen en door reizigers zelf die willen weten hoelang het nog duurt en wanneer we eindelijk weer verder gaan.
Waar is toch de tijd gebleven dat je alles met een grote rotklap met een moersleutel of koevoet kon repareren. -o-Dexter schreef:Zo te horen was de mcn bezig om een shut-down uit te voeren, het laatste redmiddel om bij een grote storing een SLT weer op gang te krijgen. Dan sluiten de deuren en dooft de verlichting, je laat de stroomafnemers neer en als het stel helemaal spanningsloos is geweest, moet je het weer opbouwen en het duurt dan 6 minuten voordat alle systemen weer opgestart zijn en de trein weer rijvaardig is (als het tenminste gelukt is).Geert schreef:het stel was helemaal dood: geen licht, geen displays, stroomafnemers waren neergehaald en zelfs de deuren konden niet meer open.
Als je daarop zit te wachten duurt dat wel zo vreselijk lang. :N En ondertussen wordt je platgebeld door de treindienstleider die je daar weg wil hebben omdat je in de weg staat, de bijsturing die wil weten hoelang het nog duurt, de LBM-helpdesk die wil weten welke meldingen het stel geeft, de hc omdat hij door de reizigers wordt aangevallen en door reizigers zelf die willen weten hoelang het nog duurt en wanneer we eindelijk weer verder gaan.
Die tijd heette Mat '54 en is allang naar de schroothoop c.q. museum verdwenen. Met Mat '64 kan je de situatie ook vaak redden door een rotschop te geven of handmatig iets uit of om te schakelen. :YEnnes schreef:Waar is toch de tijd gebleven dat je alles met een grote rotklap met een moersleutel of koevoet kon repareren. -o-
Dat bedoel ik maar! en een stukje tape, een touwtje of een stukje verband wilde ook nog wel eens wonderen verrichten.Dexter schreef:Die tijd heette Mat '54 en is allang naar de schroothoop c.q. museum verdwenen. Met Mat '64 kan je de situatie ook vaak redden door een rotschop te geven of handmatig iets uit of om te schakelen. :YEnnes schreef:Waar is toch de tijd gebleven dat je alles met een grote rotklap met een moersleutel of koevoet kon repareren. -o-