Beetje OT, maar sinds zondag is de NS Reisplanner er ook voor Android, net als de iPhone en Symbian app!Chauf21 schreef:[ (ik heb de app nu niet meer omdat 'ie niet beschikbaar is voor mijn nieuwe telefoon, dus ik kan het niet meer controleren)
Advies: schaf spoorboekje niet af
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
ja-althans, tot heden. Kost wel 10€/ is tweetalig, maar heel wat dunner als hier in NL.Caspar schreef:Ik heb hier nog een Belgisch spoorboekje liggen van 1998 :D Worden ze daar nog steeds uitgebracht?
Je kan-mits je op tijd erbij bent voor de gevraagde lijnen, gratis lijnfolders meenemen (alle lijnen in BE/NMBS hebben een wettelijk nummer). tegenwoordig hebben die 2 oogjes eraan-ik neem aan dat het spoorboek nu een klapper/map is met al die folders+algemeen deel alvast voor je verzameld (enkele NL busbedrijven deden dat ook in de tijd vlak voor de gratis lijnfolders).
Wat ikzelf vooral mis is een handzaam en niet al te groot overzicht met de patroontijden per uur voor lijnen die ik vaak gebruik-zodat je snel kan checken voor alternatieven als er iets misloopt.
Heb altijd wat te doen met die angsthazen die met trillende vinger's met zo'n printje staan-als 'er iets mis gaat. Dan weten ze het helemaal niet meer.
Landen die nog nationale spoorboeken uitgeven:
Zweden (gratis), Polen, Tsjechie (wordt na 3-4 mnd. vaak sterk in prijs verlaagd), Hongarije, Roemenie, Slovenie.
Geen alles in 1, maar gratis lijnfolders, of regionaal: NO, DK, LUX, GB, IE. Problem is dan dat lijnfolders meestal enkel in de regio zijn-en je er dus pas bij komt als je daar bent. (vergelijk de meeste Nl buslijnfolders).
In Zwitserland, station St. Gallen is nog steeds een kantoor van iemand die in spoorboeken dealt-er is ook een webiste met wat er te koop is (iets als fahrplancenter). dat is een erfenis van vroeger, toen alle nationale spoormijen elkaar al hun spoorboeken in xx-voud toestuurden, om op alle info-kantoren terecht te komen voor vervoer buitenland.
En de Th. Cook OVERSEAS timetable (die besloeg de hele wereld buiten Europe, komt elke 2 mnd. uit), VERDWIJNT per 1/1/11. Was erg nuttig voor vbb China, Japan,USA (ook greyhound bus). Loonde ook al niet meer.
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Maar het is dus veel makkelijker met de Reisplanner. Het Spoorboekje vereist juist een grote kennis van het net. Het vereist ook de vaardigheid de tabellen te lezen met alle symbolen en opmaak en om gegevens uit twee tabellen te combineren.fogeltje schreef:Dat laatste is niet zo moeilijk als je weet hoe je het met spoorboekje om moet gaan.robert55 schreef: b] in staat zijn die reis in een spoorboekje te plannen?
Ik vraag me af of het voor een infrequente gebruiker wel zo makkelijk is.
En dan heb ik het nog niet eens over die weinig contrastrijke 8 puntsletter
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
De reisplanner vereist nog veel meer kennis van 't net om uit te vinden of je wel het meest gunstige advies krijgtrobert55 schreef:Maar het is dus veel makkelijker met de Reisplanner. Het Spoorboekje vereist juist een grote kennis van het net.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Voor veel reizigers voldoen de adviezen die uit de reisplanner komen uitstekend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Voldoen ze of weten ze niet beter, da's een essentieel verschil
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Voor intern gebruik gebeurt dat nog steeds.midnet schreef:tegenwoordig hebben die 2 oogjes eraan-ik neem aan dat het spoorboek nu een klapper/map is met al die folders+algemeen deel alvast voor je verzameld (enkele NL busbedrijven deden dat ook in de tijd vlak voor de gratis lijnfolders).
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Voorheen vond ik het spoorboekje ook een stuk duidelijker; je had toen voor de meestal IC-trajecten een hele tabel, waardoor dus overlap ontstond. Zo had je tabel 80 voor Groningen/Leeuwarden-Rotterdam/Den Haag en tabel 81 voor Groningen/Leeuwarden-Schiphol. Enschede-Rotterdam/Den Haag was 70, Enschede-Schiphol was 71. Intercity's hadden een blauwe achtergrond.
Toen is later de hele opzet veranderd; tabellen geven veel kortere stukjes aan, met aan de onder- en bovenkant de bestemmingen waar intercity's naartoe rijden. Daardoor is het soms lastig te zien wat nu waar naartoe gaat en via welke route, vooral als je het spoorwegnet niet goed kent. Ook moet je meer bladeren.
Toen is later de hele opzet veranderd; tabellen geven veel kortere stukjes aan, met aan de onder- en bovenkant de bestemmingen waar intercity's naartoe rijden. Daardoor is het soms lastig te zien wat nu waar naartoe gaat en via welke route, vooral als je het spoorwegnet niet goed kent. Ook moet je meer bladeren.
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Volgens mij kan het spoorboekje ook veel compacter door bijvoorbeeld een aparte sectie voor intercity s en voor sprinters te maken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Maar als je in Amsterdam de intercity naar Hilversum mist, is het sneller om de volgende stoptrein te nemen dat 30 minuten wachten op de volgende intercity. En zo ken ik nog wel meer gevallen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Je moet die 'aparte secties' niet te letterlijk nemen,
In de tabel voor het Sprinter-traject Amsterdam Centraal-Amersfoort Vathorst kan je natuurlijk ook gewoon de IC's vermelden op dit traject. Maar dan alléén de station en tijden vermelden van dit traject, en niet van de verdere route van die treinen.
(Je zou dan wel, zoals in het Belgische spoorboekje, boven- en onderaan iedere kolom kunnen vermelden wat het begin- en eindpunt van elke trein is.)
Als je de hele route van een IC wilt weten kan je dan terecht in de tabel van dat IC-traject. Het zou daarbij ook handig zijn als iedere IC-traject/corridor weer een eigen aanduiding zou krijgen (een letter of een cijfer).
In de tabel voor het Sprinter-traject Amsterdam Centraal-Amersfoort Vathorst kan je natuurlijk ook gewoon de IC's vermelden op dit traject. Maar dan alléén de station en tijden vermelden van dit traject, en niet van de verdere route van die treinen.
(Je zou dan wel, zoals in het Belgische spoorboekje, boven- en onderaan iedere kolom kunnen vermelden wat het begin- en eindpunt van elke trein is.)
Als je de hele route van een IC wilt weten kan je dan terecht in de tabel van dat IC-traject. Het zou daarbij ook handig zijn als iedere IC-traject/corridor weer een eigen aanduiding zou krijgen (een letter of een cijfer).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
NS heeft op de site al een plaatsje vrijgemaakt voor het "digitale spoorboekje". Alleen een beetje jammer dat deze pas vanaf 12 december beschikbaar is...
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Waarom geen handzaam foldertje met patroontijden? Dat zou zo handig zijn... :@
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Die bestonden toch al... zijn als ik me niet vergis de afgelopen jaren regelmatig uitgedeeld. (Maar verouderen natuurlijk net zo snel als een spoorboekje...)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Ik kreeg van de zomer nog mooi zo'n printje mee in Zandvoort, hoor. Toch niet bepaald het grootste station van het land.Ennes schreef:Tja.... alleen SERVICE BALIES ???? waar vind je die nog ;)
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Overigens help ik veel ouderen op stations en perrons ook graag opweg als ik ze zie zoeken.
Inmiddels in 2 jaar tijd zo'n 4 reisadviezen aan ouwe lijstebakken gegeven om ze verder opweg te helpen.
En anders zeg ik gewoon, "daar ik ook heen, volgt u mij maar "
Inmiddels in 2 jaar tijd zo'n 4 reisadviezen aan ouwe lijstebakken gegeven om ze verder opweg te helpen.
En anders zeg ik gewoon, "daar ik ook heen, volgt u mij maar "
For Your Railroad Adventures
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Daarintegen zijn er genoeg vrij drukke stations te noemen waar je het echt helemaal zelf mag uitzoeken!iljitsch schreef:Ik kreeg van de zomer nog mooi zo'n printje mee in Zandvoort, hoor. Toch niet bepaald het grootste station van het land.Ennes schreef:Tja.... alleen SERVICE BALIES ???? waar vind je die nog ;)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Inderdaad raar dat je ze nu nog niet kan krijgen, het papieren spoorboekje was altijd wel een tijd van te voren verkrijgbaar...Ronald schreef:NS heeft op de site al een plaatsje vrijgemaakt voor het "digitale spoorboekje". Alleen een beetje jammer dat deze pas vanaf 12 december beschikbaar is...
Wel opmerkelijk is de bijbehorende spoorkaart, er is een compleet nieuwe nummering van de trajecten en de belangrijkste IC-verbindingen hebben een letter gekregen. :pos:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Ofwel helemaal terug naar 30 jaar geleden, toen het spoorboekje ook aparte intercitytabellen had met letters en kortere deeltrajecten met nummer.
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Verschil met 30 jaar geleden is dat je nu het hele alfabet nodig hebt om alle IC's weer te geven...
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Die onzin moet ook eens ophouden inderdaad. Het begrip "Intercity" is een holle frase geworden voor "ook een trein".Mark schreef:Verschil met 30 jaar geleden is dat je nu het hele alfabet nodig hebt om alle IC's weer te geven...
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
De intercitys zoals die 25 jaar geleden bedacht zijn bestaan helemaal niet meer. Deze "supercitys" trekken te weinig klanten om rendabel te zijn. De enige twee verbindingen die min of meer aan dit concept voldoen zijn Amsterdam-Rotterdam (via HSL zuid) en Amsterdam-Utrecht-Arnhem (ICE). De "sprintercitys" die zijn overgebleven zijn in principe interregio treinen, en die zijn uiterst succesvol. Door een hoge frequentie en het feit dat ze een heleboel stations aandoen leveren ze voor veel reizigers een uiterst attractief treinproduct op.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Wat bedoel je daar mee? Ik weet niet over welke intercitys je het hebt, maar van veel intercitys is de opzet al jarenlang hetzelfde ("Noordoost", Den Haag-Venlo, Amsterdam-Maastricht, ...). Alleen zijn er in de loop der jaren veel treinen omgedoopt tot intercity, welke eerder als sneltrein door het leven gingen (Zwolle-Roosendaal, Den Helder-Nijmegen en van latere datum bijvoorbeeld Almere-Utrecht en Leiden-Utrecht). Deze IC's stoppen relatief veel ten opzichte van de "oudere" intercitys.Vinny schreef:De intercitys zoals die 25 jaar geleden bedacht zijn bestaan helemaal niet meer. Deze "supercitys" trekken te weinig klanten om rendabel te zijn.
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Dat zijn de intercity^s die volgens het Rail 21 plan hadden moeten rijden. De huidige Noord-Oost valt in het Rail 21 plan gewoon onder de lagere Interregio lijnen... (net als Alkmaar-Amsterdam-Maastricht)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Even ter verbetering: de huidige Intercity Nijmegen - Den Helder gaat voor zover ik weet al geruime tijd voor de uitfasering van de sneltrein als intercity door het leven. Ik denk dat je in de war bent met de Intercity Nijmegen - Schiphol. Daarvan ging de voorloper een tijd lang door het leven als Sneltrein (Nijmegen -) Arnhem - Den Haag.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten