Advies: schaf spoorboekje niet af

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Daniel »

Advies: schaf spoorboekje niet af
Geplaatst op: donderdag 21 oktober 2010 14:21
Laatst bijgewerkt: donderdag 21 oktober 2010 14:22


De consumentenorganisaties, verenigd in het Locov, zijn tegen het afschaffen van het papieren spoorboekje. Dat hebben ze donderdag in een brief aan de Nederlandse Spoorwegen laten weten.
De Nederlandse Spoorwegen lieten weten maandag met een definitief besluit te komen over het spoorboekje. ,,We nemen de opmerkingen van het Locov heel serieus'', aldus een woordvoerder.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Ennes »

Leuk dat het Locov pleit om info die na 3 maanden al niet meer klopt te willen handhaven.
Zoals we hier ook al eerder schreven, en Locov dit nu als een alternatief ziet, gewoon lijnenfolders die op de stations beschikbaar zijn, zodat men keurig een tabelletje kan meenemen betreffende de gewenste route(s) die men wil reizen.

(enige minpuntje van die folders is dat de spaar-grage trein-liefhebbers de folder rekjes komt leegplunderen nog voordat de eerste internetloze oudere er een heeft kunnen bemachtigen)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Joshua »

En lijnfolders voor het nederlandse spoornet lijkt me ook niet echt handig eigenlijk. Informatie schermen met touchscreen waar je je reis kan plannen is misschien een optie. Voor grote overstap in ieder geval.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door find_your_spot »

Wat een onzin, afschaffen die dode bomen!

Overigens ken ik serieus geen 1 bejaarde die met het spoorboekje overweg kan!

Wanneer iemand een persoonlijk reisadvies wilt hebben kan deze bij elk NS Service balie GRATIS worden opgevraagd.

De medewerkers maken zelfs een kosteloos printje om je weer op de rails te krijgen.


Ik zeg: dood aan het spoorboekje :6
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Suus »

Lijnfolders moet je niet zien als de ultieme vervanger van het spoorboekje. Dat is het niet. Maar ze zijn wel nuttig om snel een overzicht te krijgen van het treinenaanbod tussen twee knooppunten :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Joshua »

Je zou inderdaad op een station lijnfolders maken van de serie's die door dat station komen. Veolia geeft ze bijvoorbeeld al uit van hun lijnen. En opzich is het best handig als ik Limburg in trek en ik wil niet een heel spoorboekje mee nemen. Maar ik bedoel vooral dat je niet op een station een rek moet neer zetten met alle lijnfolders om het als vervanging van een spoorboek te zien.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Vinny »

De patroontijden per station van de OV Wiki... *O*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door fogeltje »

Nu heeft Veolia wel het voordeel dat "al hun lijnen" er maar twee zijn ;)
"Een touringcar is geen bus"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:Wat een onzin, afschaffen die dode bomen!

Overigens ken ik serieus geen 1 bejaarde die met het spoorboekje overweg kan!

Wanneer iemand een persoonlijk reisadvies wilt hebben kan deze bij elk NS Service balie GRATIS worden opgevraagd.

De medewerkers maken zelfs een kosteloos printje om je weer op de rails te krijgen.


Ik zeg: dood aan het spoorboekje :6
Tja.... alleen SERVICE BALIES ???? waar vind je die nog ;) moet je toevallig wel vanaf een groot station reizen, en dan op de middelgrote stations ook nog niet te vroeg of te laat! En daarom zouden lijnenfolders ideaal zijn, zodat men eenmalig zo'n foldertje kan halen en men voortaan de reistijden weet op de voor hun van betrekking zijnde lijnen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Ennes »

Joshua schreef:En lijnfolders voor het nederlandse spoornet lijkt me ook niet echt handig eigenlijk. Informatie schermen met touchscreen waar je je reis kan plannen is misschien een optie. Voor grote overstap in ieder geval.
En juist die mensen die nog geen pc hebben en daardoor niet via internet (kunnen) plannen, zijn ook die mensen die kaart automaten uit de weg gaan, en die zullen dus ook niet naar een routeplanner touchscreen-apparaat gaan.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door robert55 »

Ik vond deze laatste zin uit het artikeltje wel mooi:
Bovendien vragen ze [RM: =locov] zich af of de NS dan bereid is de gegevens aan een ander bedrijf te verstrekken voor een commerciële uitgave.
Wie durft er nu nog te zeggen dat ze niet bij de tijd zijn?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Ronald »

Ennes schreef:Leuk dat het Locov pleit om info die na 3 maanden al niet meer klopt te willen handhaven.
Ligt dat aan het spoorboekje of aan het feit dat er tegenwoordig wel érg veel tussentijdse wijzigingen zijn? Het is niet gezegd dat lijnfolders dit probleem oplossen, want de kans dat er oude foldertjes blijven rondslingeren is namelijk ook aanzienlijk.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Fles »

find_your_spot schreef:Wat een onzin, afschaffen die dode bomen!

Overigens ken ik serieus geen 1 bejaarde die met het spoorboekje overweg kan!

Wanneer iemand een persoonlijk reisadvies wilt hebben kan deze bij elk NS Service balie GRATIS worden opgevraagd.

De medewerkers maken zelfs een kosteloos printje om je weer op de rails te krijgen.


Ik zeg: dood aan het spoorboekje :6
Hou jij toch eens een keer je vervelende snater met je allang bekende en allang weerlegde niet terzake doende geschreeuw verdorie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door webguy »

Ik zag wel iemand vorige week in de trein (ouder persoon) met een Intercityboekje 2010. Wist niet eens dat die nog bestonden...

Maar geloof dat het een oud-spoorwegmedewerker was, hij had treinnummers op z'n reisbriefje staan :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Fles »

Intercityboekje O+

Dat was helemaal de bom inderdaad. In een tijd dat ik nog geen dubbeltje kon uitgeven zonder dat pa en ma er van moesten weten :X
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Spoorboekje verdwijnt, printje wel mogelijk

Bericht door Wubbo »

Spoorboekje verdwijnt, printje wel mogelijk
Geplaatst op: maandag 25 oktober 2010 18:32
Laatst bijgewerkt: maandag 25 oktober 2010 18:33


De Nederlandse Spoorwegen gaan het spoorboekje toch echt schrappen. Wel komt er op de website van de NS een digitale versie te staan. Mensen die bijvoorbeeld geen internet hebben maar toch graag op papier een deel van of het hele digitale spoorboekje willen hebben, kunnen vanaf volgend jaar bij de klantenservice van de NS tegen een 'kleine vergoeding' een printje opvragen. Dat heeft de NS maandag besloten.
Lees verder
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Daniel »

Dit artikel is inmiddels al achterhaald trouwens... hoor net op de radio dat NS toch overstag gaat en alsnog met een papieren spoorboekje komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Thijs »

Nee hoor. Ik denk dat je in de war bent met het opvragen van een printje tegen vergoeding.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door AppleMoose »

Dus tot voor kort kreeg je zo'n printje gratis, en nu het spoorboekje geschrapt wordt, moet je er opeens voor betalen?

Ik krijg steeds meer het idee dat NS liever niet heeft dat je reisinformatie krijgt. Stel je voor dat je er gebruik van gaat maken! :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Wubbo »

Nee, reisadviezen blijven gratis, maar een print van een complete tabel (of het hele spoorboekje, dat is me onduidelijk) kost geld. Dat is de vervanger van het huidige spoorboekje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Daniel »

En dat noemde men dus een gedrukt spoorboekje...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Ennes »

Daar gaat het niet om, maar stel dat je de gegevens gaat controleren met de werkelijkheid.... dan kom je er achter dat er geen bal van klopt, en DAT willen ze dus niet ;)

En bovendien, er kan ook helemaal niets meer kloppen met al die werkzaamheden die plaatsvinden en uitlopen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Thijs »

Ronaldussen schreef:Dus tot voor kort kreeg je zo'n printje gratis, en nu het spoorboekje geschrapt wordt, moet je er opeens voor betalen?

Ik krijg steeds meer het idee dat NS liever niet heeft dat je reisinformatie krijgt. Stel je voor dat je er gebruik van gaat maken! :roll:
Het gaat om een print van het gehele of een deel van het digitale spoorboekje, dat op internet zal worden aangeboden (en qua vormgeving wel iets zal afwijken van het spoorboekje zoals we dat nu kennen). En dat lijkt me ook heel logisch. Je stelling dat NS liever niet heeft dat je reisinformatie krijgt, snap ik overigens niet. Er zijn talloze manieren om actuele informatie te krijgen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Ennes »

Thijs schreef:
Ronaldussen schreef:Dus tot voor kort kreeg je zo'n printje gratis, en nu het spoorboekje geschrapt wordt, moet je er opeens voor betalen?

Ik krijg steeds meer het idee dat NS liever niet heeft dat je reisinformatie krijgt. Stel je voor dat je er gebruik van gaat maken! :roll:
Het gaat om een print van het gehele of een deel van het digitale spoorboekje, dat op internet zal worden aangeboden (en qua vormgeving wel iets zal afwijken van het spoorboekje zoals we dat nu kennen). En dat lijkt me ook heel logisch. Je stelling dat NS liever niet heeft dat je reisinformatie krijgt, snap ik overigens niet. Er zijn talloze manieren om actuele informatie te krijgen.
Mits je en reiziger bent die alle mogelijk vormen van digitale toegang heeft, of anders minimaal op een van de zeldzame stations met een loket je reis zal aanvangen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Thijs »

Tegenwoordig heeft bijna iedereen toegang tot internet.
Voor de kleine groep die dat nog niet heeft: dan bel je 9292OV.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten