Advies: schaf spoorboekje niet af

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Berichtdoor reisthijs » Zo 21 Nov 2010, 00:15

Mark schreef:Verschil met 30 jaar geleden is dat je nu het hele alfabet nodig hebt om alle IC's weer te geven... :lol:
Gelukkig heeft men ingezien dat dit dus niet verstandig zou zijn, en hebben ze in totaal maar 8 letters uitgedeeld (A t/m H).

Vergelijk die nieuwste kaart maar eens met die van 40 jaar geleden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Spoorslag_70_3.jpg opvallend veel overeenkomsten!

Ronald schreef:Alleen zijn er in de loop der jaren veel treinen omgedoopt tot intercity, welke eerder als sneltrein door het leven gingen
Dat zijn veelal treinen die voordat ze sneltrein werden genoemd, als intercity door het leven gingen...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Berichtdoor Vinny » Zo 21 Nov 2010, 09:23

En Schiedam was 40 jaar geleden een volwaardig IC station, net als Voorburg trouwens... :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Berichtdoor Fles » Ma 22 Nov 2010, 12:06

Vinny schreef:Deze "supercitys"

[..]

De "sprintercitys"

[..]

een uiterst attractief treinproduct


en uit welke kretologie-mixer heb jij gesnoept? :lol:

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Berichtdoor Wubbo » Di 23 Nov 2010, 20:34

Vinny schreef:De intercitys zoals die 25 jaar geleden bedacht zijn bestaan helemaal niet meer. Deze "supercitys" trekken te weinig klanten om rendabel te zijn. De enige twee verbindingen die min of meer aan dit concept voldoen zijn Amsterdam-Rotterdam (via HSL zuid) en Amsterdam-Utrecht-Arnhem (ICE).
Waarom is bijvoorbeeld Groningen - Den Haag (centrum - centrum 2:33 volgens Google Maps, 2:36 met de trein volgens NS) geen supercity waard maar Amsterdam - Arnhem (centrum - centrum 1:13 volgens Google Maps, 1:00 met de ICE en 1:06 met de sprintercity) wel?

Volgens mij is er best markt voor snellere verbindingen, mits attractief geprijsd, voldoende betrouwbaar en met uitstekend voor- en natransport want dat breekt of maakt je.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Berichtdoor Vinny » Di 23 Nov 2010, 21:07

Wat het criterieum precies is, hangt natuurlijk af van de persoon die het criterium stelt. Ik vind dat de IC Den Haag - Groningen bij lange na niet in de buurt komt van het service niveau van een Duitse Intercity. Overigens is het prijsniveau ook lager dan dat van een Duitse intercity... ;)

In principe staan verbindingen als de IC Noord-Oost en de IC Noord-Holland - Limburg in het Rail 21 plan als IR ingetekend. De IC verbindingen die er in stonden zouden gaan rijden over de Zuiderzeelijn (nooit aangelegd), de HSL-oost (nooit aangelegd) en de HSL-zuid (aanmerkelijk geamputeerd in gebruik genomen).
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Berichtdoor reisthijs » Do 02 Dec 2010, 15:19

Het is eindelijk zo ver: het digitale spoorboekje staat online! Alle tabellen zijn hier te vinden.

Nu zie ik ook waarom tabelnummer 1 ontbrak op de kaart: dat is de tabel voor het nachtnet.

Ook de bijbehorende spoorkaarten zijn aangepast, er is er nu een met de 'letter-lijnen' en een met de 'cijfer-lijnen'.
(Op de ene is nu wel een lijntje tussen Den Haag HS en Laan van NOI toegevoegd maar op de andere niet...)

Wel opmerkelijk eigenlijk dat paradepaardje Fyra geen 'letter-lijn' is geworden, deze is nu verstopt onder "De tabellen van overige internationale verbindingen".
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Berichtdoor Wubbo » Do 02 Dec 2010, 16:23

Met de bekende spoorboekjesfouten: naar Rhenen rijden geen treinen meer (wel vanuit Rhenen).

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1266
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Berichtdoor Frank » Do 02 Dec 2010, 16:46

En Nijmegen Lent is niet in de tabel van de stoptreinen opgenomen. Wel bij de intercitytabel overigens :P .

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Berichtdoor Daniel » Do 02 Dec 2010, 19:24

En wat te denken van deze...

De volledige treindienst van een bepaald traject vindt u op de cijfertabellen


...in tabel 16a/b voor 't traject Utrecht-Baarn/Amersfoort staan toch echt uitsluitend stoptreinen :roll:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Marc
Berichten: 795
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Berichtdoor Marc » Do 02 Dec 2010, 21:08

Hoe zit het eigenlijk met de "gedrukte" versie van alle tabellen die je bij T&S kan kopen?


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast