Pagina 5 van 5

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Geplaatst: zo 21 nov 2010, 00:15
door reisthijs
Mark schreef:Verschil met 30 jaar geleden is dat je nu het hele alfabet nodig hebt om alle IC's weer te geven... :lol:
Gelukkig heeft men ingezien dat dit dus niet verstandig zou zijn, en hebben ze in totaal maar 8 letters uitgedeeld (A t/m H).

Vergelijk die nieuwste kaart maar eens met die van 40 jaar geleden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Spoorslag_70_3.jpg opvallend veel overeenkomsten!
Ronald schreef:Alleen zijn er in de loop der jaren veel treinen omgedoopt tot intercity, welke eerder als sneltrein door het leven gingen
Dat zijn veelal treinen die voordat ze sneltrein werden genoemd, als intercity door het leven gingen...

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Geplaatst: zo 21 nov 2010, 09:23
door Vinny
En Schiedam was 40 jaar geleden een volwaardig IC station, net als Voorburg trouwens... :lol:

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Geplaatst: ma 22 nov 2010, 12:06
door Fles
Vinny schreef:Deze "supercitys"

[..]

De "sprintercitys"

[..]

een uiterst attractief treinproduct
en uit welke kretologie-mixer heb jij gesnoept? :lol:

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Geplaatst: di 23 nov 2010, 20:34
door Wubbo
Vinny schreef:De intercitys zoals die 25 jaar geleden bedacht zijn bestaan helemaal niet meer. Deze "supercitys" trekken te weinig klanten om rendabel te zijn. De enige twee verbindingen die min of meer aan dit concept voldoen zijn Amsterdam-Rotterdam (via HSL zuid) en Amsterdam-Utrecht-Arnhem (ICE).
Waarom is bijvoorbeeld Groningen - Den Haag (centrum - centrum 2:33 volgens Google Maps, 2:36 met de trein volgens NS) geen supercity waard maar Amsterdam - Arnhem (centrum - centrum 1:13 volgens Google Maps, 1:00 met de ICE en 1:06 met de sprintercity) wel?

Volgens mij is er best markt voor snellere verbindingen, mits attractief geprijsd, voldoende betrouwbaar en met uitstekend voor- en natransport want dat breekt of maakt je.

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Geplaatst: di 23 nov 2010, 21:07
door Vinny
Wat het criterieum precies is, hangt natuurlijk af van de persoon die het criterium stelt. Ik vind dat de IC Den Haag - Groningen bij lange na niet in de buurt komt van het service niveau van een Duitse Intercity. Overigens is het prijsniveau ook lager dan dat van een Duitse intercity... ;)

In principe staan verbindingen als de IC Noord-Oost en de IC Noord-Holland - Limburg in het Rail 21 plan als IR ingetekend. De IC verbindingen die er in stonden zouden gaan rijden over de Zuiderzeelijn (nooit aangelegd), de HSL-oost (nooit aangelegd) en de HSL-zuid (aanmerkelijk geamputeerd in gebruik genomen).

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Geplaatst: do 02 dec 2010, 15:19
door reisthijs
Het is eindelijk zo ver: het digitale spoorboekje staat online! Alle tabellen zijn hier te vinden.

Nu zie ik ook waarom tabelnummer 1 ontbrak op de kaart: dat is de tabel voor het nachtnet.

Ook de bijbehorende spoorkaarten zijn aangepast, er is er nu een met de 'letter-lijnen' en een met de 'cijfer-lijnen'.
(Op de ene is nu wel een lijntje tussen Den Haag HS en Laan van NOI toegevoegd maar op de andere niet...)

Wel opmerkelijk eigenlijk dat paradepaardje Fyra geen 'letter-lijn' is geworden, deze is nu verstopt onder "De tabellen van overige internationale verbindingen".

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Geplaatst: do 02 dec 2010, 16:23
door Wubbo
Met de bekende spoorboekjesfouten: naar Rhenen rijden geen treinen meer (wel vanuit Rhenen).

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Geplaatst: do 02 dec 2010, 16:46
door Frank
En Nijmegen Lent is niet in de tabel van de stoptreinen opgenomen. Wel bij de intercitytabel overigens :P .

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Geplaatst: do 02 dec 2010, 19:24
door Daniel
En wat te denken van deze...
De volledige treindienst van een bepaald traject vindt u op de cijfertabellen
...in tabel 16a/b voor 't traject Utrecht-Baarn/Amersfoort staan toch echt uitsluitend stoptreinen :roll:

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Geplaatst: do 02 dec 2010, 21:08
door Marc
Hoe zit het eigenlijk met de "gedrukte" versie van alle tabellen die je bij T&S kan kopen?