Kaart geblokkeerd?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Kaart geblokkeerd?

Bericht door Frank »

Gisteravond maakte ik een ritje met lijn 88 van Arnhem naar Elst, nadat ik vanuit lijn 7 was overgestapt. Het viel me op dat er niet iets stond als OVERSTAP OK, maar misschien dat dat standaard is bij een studentenkaart. Vervolgens stap ik bij Elst uit, staat er doodleuk KAART GEBLOKKEERD. Heb zojuist even bij de NS automaat op het station gekeken en bij het laatste reisje van gisteravond is dus E 4.- afgeschreven. De rest van de reizen is wel correct verwerkt.

Weet iemand hoe zo'n plotselinge opmerking zou kunnen komen? Er is de laatste tijd zo nu en dan wel eens wat mis gegaan met de registratie van het in- en uitchecken (zoals één ritje dat als losse incheck en losse uitcheck is verwerkt...), maar verder heb ik geen idee wat er aan de hand zou kunnen zijn. 't Is in ieder geval zeer vreemd dat een kaart tijdens een reis geblokkeerd kan raken.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kaart geblokkeerd?

Bericht door Geert »

Bij CXX en haar dochters zie je inderdaad geen OVERSTAP OK als je reist met studentenproduct. Er staat altijd iets als ST 311230 IN OK, blijkbaar omdat je dan reist met je studentenproduct.

Maar wel vreemd dat er ineens kaart geblokkeerd staat bij het uitchecken. Normale volgorde zou mij lijken dat bij het inchecken al je kaart geblokkeerd is, immers dan kan al geconstateerd worden dat je teveel hebt ingecheckt zonder uitchecken... Hielp het nog als je je kaart bij een andere kaartlezer hield in de bus?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Kaart geblokkeerd?

Bericht door Frank »

Heb het niet geprobeerd bij een andere lezer. De chauffeur zei loop maar door, maar ik weet niet of het was omdat hij naar huis wilde of omdat hij het al eerder meegemaakt heeft en dus wist wat hij ermee aan moest. Het was laat en ik was wat duf, dus heb er verder niks meer meegedaan. Als je uitcheckt bij een andere kaartlezer zul je zien dat je opnieuw incheckt.

Het vervelende is nu dus dat ik niet weet of ik morgen met de kaart kan reizen. Volgens mij zit er geen servicepunt in Elst die kan zien of er een blokkage is/waardoor de blokkage komt en hem kan later verwijderen. De klantenservice van de OV chipkaart kon er in ieder geval niks mee.

Het enige dat ik kan bedenken is proberen morgen bij NS in te checken en kijken hoe het apparaat daarop reageert. Heb het, ondanks dat ik studentenreisproduct heb, één of twee keer eerder gedaan en dat ging goed. Als het morgen niet goed gaat moet ik maar een enkeltje Nijmegen kopen, maar ik zou er wel verschrikkelijk van balen (dat doe ik nu eigenlijk ook al, maar goed).
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Kaart geblokkeerd?

Bericht door STF »

Ik heb het al heel vaak zien gebeuren bij andere reizigers dat er "kaart geblokkeerd" op het display verscheen, terwijl bij een 2e of 3e incheckpoging het gewoon in orde was.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Kaart geblokkeerd?

Bericht door find_your_spot »

STF schreef:Ik heb het al heel vaak zien gebeuren bij andere reizigers dat er "kaart geblokkeerd" op het display verscheen, terwijl bij een 2e of 3e incheckpoging het gewoon in orde was.
Dan stond er KAART ONGELDIG.

Als er echt KAART GEBLOKKEERD stond, dan kon je ook niet op de NS kaartautomaat zien hoeveel er af geschreven was.

Allereerst moet ik weten of er echt KAART GEBLOKKEERD stond en niet PRODUCT GEBLOKKEERD! of KAART ONGELDIG.

Als je met een Studenten kaart incheckt staat er IN OK ST 311230 en als je uitcheckt UIT OK ST 311230.

Het kan gebeuren dat je product spontaan blokkeert waardoor je de tekst PRODUCT GEBLOKKEERD krijgt en je weekendproduct wordt stop gezet.

Wat je dan kunt proberen is om opnieuw je studentenreisrecht bij een ophaalautomaat te gaan ophalen.

Anders wens ik je veel succes want zowel de RET, GVU, HTM, GVB en de NS gaan je niet verder helpen.... :N
For Your Railroad Adventures
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Kaart geblokkeerd?

Bericht door STF »

Nu je het zegt ja staat er inderdaad vaak "ongeldig" op het display i.p.v. "geblokkeerd", was eventjes in de war.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Kaart geblokkeerd?

Bericht door Frank »

Vanochtend weer een reisje gemaakt; alles ging prima. Kennelijk had de kaartlezer zaterdag een blackout.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Kaart geblokkeerd?

Bericht door find_your_spot »

Frank schreef:Vanochtend weer een reisje gemaakt; alles ging prima. Kennelijk had de kaartlezer zaterdag een blackout.
Als je vandaag weer kon reizen dan stond er dus niet KAART GEBLOKKEERD!

Controleer nog wel even bij een NS kaartautomaat of je Studenten Weekend reisrecht niet geblokkeerd is, anders betaal je in het weekend voortaan alleen nog vol tarief.
For Your Railroad Adventures
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Kaart geblokkeerd?

Bericht door Frank »

Ik meen me te herinneren dat er stond dat de kaart geblokkeerd was; meer kan ik er niet van maken. Ik zal nog wel even kijken of m'n weekend reisrecht niet geblokkeerd is; bedankt voor de tip.

Er is wel vier euro afgeschreven van de kaart; die ga ik nog wel proberen gedeeltelijk terug te krijgen. Ben benieuwd.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Kaart geblokkeerd?

Bericht door Frank »

Heb zojuist het restitutieformulier van Connexxion ingevuld. Kon er niet op aangeven dat het het tweede deel betrof van een reis met overstap; heb het er maar als toelichting bijgezet. Ik wil bij voorkeur niet tweemaal het instaptarief betalen. Ook niet de postzegel trouwens. Ben benieuwd of het allemaal goed gaat komen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten