'Aantal klachten over ov-chipkaart daalt'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9572
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

'Aantal klachten over ov-chipkaart daalt'

Berichtdoor Wubbo » Ma 15 Nov 2010, 13:54

'Aantal klachten over ov-chipkaart daalt'
Geplaatst op: maandag 15 november 2010 13:53
Laatst bijgewerkt: maandag 15 november 2010 13:54


Het aantal klachten over de ov-chipkaart dat bij het OV Loket binnenkomt is de afgelopen maanden fors gedaald.

Dat stelde maandag Trans Link Systems. In de eerste drie maanden van dit jaar kwamen er nog 1469 klachten binnen, in het tweede kwartaal waren dat er 864, in het derde kwartaal 704.
Lees verder

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: 'Aantal klachten over ov-chipkaart daalt'

Berichtdoor Ennes » Ma 15 Nov 2010, 16:01

ja logisch, men beseft dat klachten indienen toch geen effect heeft :lol: :lol: :lol:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: 'Aantal klachten over ov-chipkaart daalt'

Berichtdoor find_your_spot » Ma 15 Nov 2010, 18:03

Als je alle klachten dood zwijgt en nooit antwoord geeft dan geven de klagers op een gegeven moment de moed wel op.
For Your Railroad Adventures

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: 'Aantal klachten over ov-chipkaart daalt'

Berichtdoor robert55 » Ma 15 Nov 2010, 19:21

Hebben jullie de mogelijkheid overwogen dat het aantal klachten afneemt omdat er minder mensen klachten hebben?

BR628
Berichten: 1554
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: 'Aantal klachten over ov-chipkaart daalt'

Berichtdoor BR628 » Ma 15 Nov 2010, 19:50

Ik chip nu sinds 1 oktober en het bevalt me 200% prima. Werkt altijd, bij meerdere vervoerders en het is echt ideaal. Maar misschien heb ik wel de makkelijkste vorm van de OV-chipkaart, namelijk de OV-jaarkaart, die is dus altijd en overal gratis.

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: 'Aantal klachten over ov-chipkaart daalt'

Berichtdoor M57 » Ma 15 Nov 2010, 20:20

Tot je twaalf keer niet kon uitchecken en je peperduurbetaalde OV-chipkaart geblokkeerd wordt.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: 'Aantal klachten over ov-chipkaart daalt'

Berichtdoor robert55 » Ma 15 Nov 2010, 20:25

M57 schreef:Tot je twaalf keer niet kon uitchecken en je peperduurbetaalde OV-chipkaart geblokkeerd wordt.


gaat nog steeds prima - dus geen klachten.

De vraag blijft: als er minder klachten gerapporteerd worden, kan dat misschien komen omdat er gewoon minder problemen zijn?

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: 'Aantal klachten over ov-chipkaart daalt'

Berichtdoor Ennes » Ma 15 Nov 2010, 20:44

robert55 schreef:Hebben jullie de mogelijkheid overwogen dat het aantal klachten afneemt omdat er minder mensen klachten hebben?

Die mogelijk heb ik overwogen, maar gezien het aantal klachten en nog duidelijker het aantal problemen die ik met die kaart in mijn werk tegenkom, heb ik die overweging overboord gegooid.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: 'Aantal klachten over ov-chipkaart daalt'

Berichtdoor robert55 » Ma 15 Nov 2010, 21:39

Toch daalt het aantal klachten bij het OV loket, ondanks de vrijwel permanente campagne van rover.
Mijn ervaring -en ik weet dat mijn waarneming beperkter is dan de jouwe- is dat er veel minder probleemgevallen [buiten de studenten] zijn dan soms lijkt. En dan heb ik het niet over geklaag over het tariefsysteem en ook niet over user error

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Aantal klachten over ov-chipkaart daalt'

Berichtdoor Suus » Ma 15 Nov 2010, 22:34

Ik heb eigenlijk maar één klacht over de OV-Chipkaart, maar dat lijkt mij meer iets voor de klantenservice van het GVB dan voor het OV Loket.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: 'Aantal klachten over ov-chipkaart daalt'

Berichtdoor Fles » Ma 15 Nov 2010, 22:45

robert55 schreef:Hebben jullie de mogelijkheid overwogen dat het aantal klachten afneemt omdat er minder mensen klachten hebben?


Kratje wedden dat het aantal klachten weer gaat stijgen als iedereen die nu nog denkt "de koekoek met je chipding, ik koop wel papieren kaartjes" gedwongen wordt om alsnog "om" te gaan?

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Aantal klachten over ov-chipkaart daalt'

Berichtdoor fogeltje » Ma 15 Nov 2010, 22:46

Het aantal klachten zou natuurlijk ook kunnen dalen omdat iedereen weer aan de strippenkaart gaat of de auto pakt op plekken waar het niet kan :mrgreen:

Ik gebruik de kaart nog niet veel, alleen als het goedkoper is (in de trein een enkele reis en in de bus meestal na negen uur in het KAN gebied met korting als ik even naar de stad ga voordat ik naar huis ga. Dan chippen voor de rit naar de stad en na het winkelen met strippen naar Brabant. In Brabant alleen als ik een enkele reis maak, anders gaat het dalurendagkaartje al goedkoper zijn na negen uur).

Verder zijn er ook klachten waar je niet mee naar het OV loket kunt, bijvoorbeeld het feit dat je op extra kosten gejaagd wordt als er twee vervoerders op 1 lijn rijden die andere tarieven hanteren of het feit dat een langzame lijn je ook op meer kosten jaagt dan een sneldienst op hetzelfde traject (wat in mijn ogen niet intuïtief is, vroeger betaalde je voor sneldiensten juist meer omdat je sneller vervoert werd).
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9572
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: 'Aantal klachten over ov-chipkaart daalt'

Berichtdoor Wubbo » Ma 15 Nov 2010, 22:48

Fles schreef:
robert55 schreef:Hebben jullie de mogelijkheid overwogen dat het aantal klachten afneemt omdat er minder mensen klachten hebben?


Kratje wedden dat het aantal klachten weer gaat stijgen als iedereen die nu nog denkt "de koekoek met je chipding, ik koop wel papieren kaartjes" gedwongen wordt om alsnog "om" te gaan?
Ja, nogal wiedes. Als meer mensen het gaan gebruiken stijgt ongeveer per definitie het aantal klachten. Dat is ook als meer mensen melk gaan drinken ofzo, er is altijd wel weer iemand die de melk te wit of te nat vindt, of het pak te lelijk. Ofzo.

Maar ik ben het eens met de strekking van het verhaal dat het lastig is om hier een waarde-oordeel aan te hangen. Ik geloof gelijk dat er nu dingen beter zijn geregeld dan twee jaar geleden, ik geloof ook dat er nog dingen niet goed geregeld zijn. Het is dus lastig om dit te kunnen duiden.

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: 'Aantal klachten over ov-chipkaart daalt'

Berichtdoor find_your_spot » Ma 15 Nov 2010, 22:54

fogeltje schreef:Verder zijn er ook klachten waar je niet mee naar het OV loket kunt, bijvoorbeeld het feit dat je op extra kosten gejaagd wordt als er twee vervoerders op 1 lijn rijden die andere tarieven hanteren


Wat je hier op noemt is juist WEL een klacht die je bij het OV loket kunt deponeren!
For Your Railroad Adventures

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 'Aantal klachten over ov-chipkaart daalt'

Berichtdoor iljitsch » Ma 15 Nov 2010, 22:59

Nouja, het aantal klachten had ook omhoog kunnen gaan. Dat is dus niet gebeurd, lijkt me winst. :D

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 'Aantal klachten over ov-chipkaart daalt'

Berichtdoor Vinny » Ma 15 Nov 2010, 23:51

De grap is dat ik al een aantal jaar op de OV-chipkaart reis en eigenlijk nooit problemen heb ondervonden. Niet in Amsterdam met het GVB en Connexxion, niet met de NS en ook niet in andere delen van het land waar de Chipkaart al was ingevoerd. Ik heb wel een keer gehad dat mijn kaart stuk was (heeft me een gratis ritje opgeleverd naar het Centraal station, maar dat mag ook wel, want een anonieme kaart is gewoon 7,50 euro dus dat is wel veel geld als je ver voor het verstrijken van de verloop datum een nieuwe moet kopen), en een aantal keer was de chipkaarlezer defect bij het uitchecken. Dat geld heb ik via de klantenservice van de GVB steeds gewoon teruggekregen... :)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Aantal klachten over ov-chipkaart daalt'

Berichtdoor fogeltje » Di 16 Nov 2010, 16:18

find_your_spot schreef:
fogeltje schreef:Verder zijn er ook klachten waar je niet mee naar het OV loket kunt, bijvoorbeeld het feit dat je op extra kosten gejaagd wordt als er twee vervoerders op 1 lijn rijden die andere tarieven hanteren


Wat je hier op noemt is juist WEL een klacht die je bij het OV loket kunt deponeren!


Volgens mij gebeurt er daar alleen weinig mee. Dit soort dingen zijn volgens mij al vanaf begin af aan naar voren gekomen. Wat twee vervoerders op 1 lijn aangaat, daar wordt in sommige gebieden wel aan gewerkt. Het KAN en de provincie Noord-Brabant zijn bijvoorbeeld bezig om dat met hun grensoverschrijdende lijn te doen. Tussen SRE en de provincie Noord-Brabant lijkt dat dan weer niet te zijn. Misschien dat ik daar toch maar eens moet heen mailen.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: 'Aantal klachten over ov-chipkaart daalt'

Berichtdoor Ennes » Di 16 Nov 2010, 19:55

fogeltje schreef:
find_your_spot schreef:
fogeltje schreef:Verder zijn er ook klachten waar je niet mee naar het OV loket kunt, bijvoorbeeld het feit dat je op extra kosten gejaagd wordt als er twee vervoerders op 1 lijn rijden die andere tarieven hanteren


Wat je hier op noemt is juist WEL een klacht die je bij het OV loket kunt deponeren!


Volgens mij gebeurt er daar alleen weinig mee. Dit soort dingen zijn volgens mij al vanaf begin af aan naar voren gekomen. Wat twee vervoerders op 1 lijn aangaat, daar wordt in sommige gebieden wel aan gewerkt. Het KAN en de provincie Noord-Brabant zijn bijvoorbeeld bezig om dat met hun grensoverschrijdende lijn te doen. Tussen SRE en de provincie Noord-Brabant lijkt dat dan weer niet te zijn. Misschien dat ik daar toch maar eens moet heen mailen.


En dat is dus ook een van de redenen van minder klachten :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4456
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: 'Aantal klachten over ov-chipkaart daalt'

Berichtdoor Daantje » Do 18 Nov 2010, 19:00

De enige klacht die ik heb is dat ik er nog niet overal mee kan reizen en dat dat vooral in gebieden aangrenzend aan mijn abonnement gruwelijk irritant is. Alle andere problemen zijn uiteindelijk altijd goed opgelost door de vervoerder.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten