Pagina 2 van 2

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Geplaatst: do 25 nov 2010, 11:44
door Caspar
Ik zag vandaag bij het NOS-Journaal even snel een schema van de financiering van ProRail voorbij komen. Het lijkt mij duidelijk dat je voordat je zulke draconische maatregelen neemt eerst daar eens orde op zaken brengt. Het schema bevatte zo ongeveer meer blokjes en pijljes dan ik knoppen op mijn toetsenbord heb.
Ik heb geen idee, maar volgens mij is het bij wel meer grote bedrijven zo ingewikkeld? Zou het bij een TNT post, de NS of bij de Hogeschool Inholland eenvoudiger en transparanter zijn?

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Geplaatst: do 25 nov 2010, 12:04
door Suus
Het probleem van dit financieringsstelsel is dat men niet weet waar binnen de organisatie het geld blijft en het dus op de verkeerde plekken terecht komt, in plaats van waar het terecht moet komen.

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Geplaatst: do 25 nov 2010, 14:12
door deadlock
Bee schreef:Het probleem van dit financieringsstelsel is dat men niet weet waar binnen de organisatie het geld blijft en het dus op de verkeerde plekken terecht komt, in plaats van waar het terecht moet komen.
Dat is toch de bedoeling van Lump-Sum?

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Geplaatst: do 25 nov 2010, 17:08
door Vinny
iljitsch schreef:Typische redenering... Lijkt mij toch dat degene die gefaald heeft op moet stappen, en de minister zit er net een maand dus die kan dat moeilijk zijn.
Daarom zet ik er ook een knipoog achter :) Feit is dat bij een overheidsbedrijf de minister verantwoordelijk is.

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Geplaatst: do 25 nov 2010, 17:41
door Rienstertje
Gekko123 schreef:Ik denk dat het samenvoegen van Prorail en Rijkswaterstaat zal lijden tot een grote toename van achterstallig onderhoud aan het spoorwegnet en dat we over een aantal jaren Britse taferelen krijgen van enkele jaren geleden -o-

Tot 1994 was in Engeland het staatsbedrijf BR (British Rail) verantwoordelijk voor spoorexploitatie en spooronderhoud.
In 1994 werd BR geprivatiseerd, de spoorexpolitatie kwam in handen van meedere bedrijven, het spooronderhoud ging naar het private bedrijf Railtrack.
Bij het ongeluk in Hatfield in 2000 (4 doden, meer dan 70 gewonden) kwam aan het licht dat Railtrack al jaren het spoor verwaarloosde uit financiele redenen, waardoor dus ook de veiligheid in het gedrang kwam.
De Britse overheid heeft hierop besloten het spooronderhoud terug onder te brengen bij de overheid onder de naam Network Rail.
Wat je daar zegt klopt dus niet, de overheid heeft het daar noujuist gered.

Re: 'Kamer wil Prorail opheffen'

Geplaatst: do 25 nov 2010, 21:57
door Bastiaan
Caspar schreef:Ik heb geen idee, maar volgens mij is het bij wel meer grote bedrijven zo ingewikkeld? Zou het bij een TNT post, de NS of bij de Hogeschool Inholland eenvoudiger en transparanter zijn?
Volgens mij noem je nu precies bedrijven waar je juist geen voorbeeld aan zou moeten nemen.