Pagina 1 van 1

ProRail samenvoegen met Rijkswaterstaat geen oplossing

Geplaatst: za 04 dec 2010, 09:37
door Wubbo
ProRail samenvoegen met Rijkswaterstaat geen oplossing
Geplaatst op: zaterdag 4 december 2010 09:33
Laatst bijgewerkt: zaterdag 4 december 2010 09:37


Spoorbeheerder ProRail ligt onder vuur. Integratie met de NS is volgens dr. Maarten Vervaart de beste oplossing voor de problemen op het spoor.

Wat zijn de oorzaken van de aanhoudende moeilijkheden bij ProRail? Het is een combinatie van technische en organisatorische problemen. Aan de technische problemen kan ProRail niet altijd wat doen. Om de organisatorische problemen op te lossen lijkt integratie van taken met NS een optie.
Lees verder

Re: ProRail samenvoegen met Rijkswaterstaat geen oplossing

Geplaatst: za 04 dec 2010, 12:41
door Gekko123
Ik heb het artikel gelezen en ik citeer:
Het idee achter de scheiding was het toelaten van meerdere aanbieders op het spoor. Dit idee is inmiddels weer verlaten. De scheiding is echter niet ongedaan gemaakt. Op de discussie hierover lijkt een taboe te rusten.
Volgens mij zijn er toch echt meerdere vervoerders op het Nederlandse spoorwegnet te vinden (ik noem een Arriva en een Veolia). Ook bij het goederenvervoer zijn er meerdere vervoerders. Ik heb het idee dat dr. Maarten Vervaart deze vervoerders voor het gemak over het hoofd heeft gezien :N
Meer voor de hand ligt het integreren van taken van ProRail en de NS. Hiermee kunnen grote synergievoordelen worden behaald. Deze integratie vraagt wel om aanvullende besluiten. Het risico bestaat bijvoorbeeld dat een geïntegreerd spoorbedrijf goederenvervoerders zo min mogelijk spoorcapaciteit gunt. Dit kan worden ondervangen door de Vervoerskamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) meer bevoegdheden te geven, vergelijkbaar met die van de Opta bij de regulering van het vaste telefoonnet van KPN
Op zich prima dat de Vervoerskamer meer bevoegdheden krijgt, maar dan moet deze voortaan wel alle treinpaden verdelen, dus ook die van het reizigersvervoer.

Re: ProRail samenvoegen met Rijkswaterstaat geen oplossing

Geplaatst: za 04 dec 2010, 17:08
door fogeltje
Gekko123 schreef:Ik heb het artikel gelezen en ik citeer:
Het idee achter de scheiding was het toelaten van meerdere aanbieders op het spoor. Dit idee is inmiddels weer verlaten. De scheiding is echter niet ongedaan gemaakt. Op de discussie hierover lijkt een taboe te rusten.
Volgens mij zijn er toch echt meerdere vervoerders op het Nederlandse spoorwegnet te vinden (ik noem een Arriva en een Veolia). Ook bij het goederenvervoer zijn er meerdere vervoerders. Ik heb het idee dat dr. Maarten Vervaart deze vervoerders voor het gemak over het hoofd heeft gezien :N
Wellicht doelt hij op de mogelijkheid om meerdere vervoerders op het Hoofdrailnet te krijgen. Arriva en Veolia rijden vooralsnog op trajecten waar NS (naar mijn weten) niet meer rijdt, dus ze kunnen elkaar daar niet bokken.

Re: ProRail samenvoegen met Rijkswaterstaat geen oplossing

Geplaatst: zo 05 dec 2010, 01:30
door Wubbo
Dat gebeurt in het goederenvervoer natuurlijk wel, dat er meerdere vervoerders op een traject rijden. Ook in de samenloopbaanvakken zijn meerdere vervoerders actief, juist daar moet je een scheidsrechter hebben.

Re: ProRail samenvoegen met Rijkswaterstaat geen oplossing

Geplaatst: zo 05 dec 2010, 10:10
door Vinny
Ook in het reizigersvervoer heb je meerdere vervoerders op het hoofdspoor. Denk bijvoorbeeld aan de chartertreinen voor wintersport ;)

Re: ProRail samenvoegen met Rijkswaterstaat geen oplossing

Geplaatst: zo 05 dec 2010, 23:04
door Alargule
Ik blijf het toch altijd bijzonder vinden dat er meteen wordt geroepen om het opheffen van ProRail zodra dat bedrijf weer negatief in het nieuws is. Alsof dat het Ei van Columbus zou zijn.
Volgens mij bereik je veel meer effect als je de organisatieproblemen eerst eens binnen ProRail zelf probeert op te lossen. Alleen als blijkt dat ProRail en NS heel veel overlappende processen hebben die elkaar daardoor in de weg zitten, zou je kunnen denken aan een (gedeeltelijke) integratie van die processen in één bedrijf. Maar volgens mij is ProRail nou juist opgericht om andere taken (infrabeheer) uit te voeren dan NS (reizigersvervoer en stationsbeheer)?

Re: ProRail samenvoegen met Rijkswaterstaat geen oplossing

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 18:50
door Vinny
In plaats van roepen dat er problemen zijn zou je een onafhankelijke instantie onderzoek kunnen laten doen naar het functioneren van de organisatie en verbeterpunten laten aandragen. Maar de onderbuik praat een stuk makkelijker... :roll:

Re: ProRail samenvoegen met Rijkswaterstaat geen oplossing

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 19:01
door Wubbo
Was het niet een onafhankelijk onderzoeksbureau dat had geconcludeerd dat NS en ProRail klaar waren voor de winter? Nou, dat hebben we gemerkt...

Re: ProRail samenvoegen met Rijkswaterstaat geen oplossing

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 19:45
door ODRAIL
Wordt het ondertussen niet eens tijd dat pProrail en de NS weer samen gevoegd worden tot een bedrijf?

Re: ProRail samenvoegen met Rijkswaterstaat geen oplossing

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 21:13
door AppleMoose
En dan?

het zijn dezelfde mensen die het moeten doen, de cultuur verandert daardoor ook niet *opeens*.
Temeer omdat bij NS zelf de cultuurook niet veel anders is.
Er wordt nauwelijks geleerd van fouten, er worden nauwelijks echte verbeteringen aangebracht.