NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Geplaatst op: vrijdag 10 december 2010 11:19
Laatst bijgewerkt: vrijdag 10 december 2010 11:22
DEN HAAG - De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft de voorgenomen fusie tussen de Franse vervoersbedrijven Veolia Transport en Transdev goedgekeurd. Dat maakte de toezichthouder vrijdag bekend. In Nederland zijn de ondernemingen actief via dochterbedrijven Connexxion en Veolia Transport Nederland.
De NMa had aanvankelijk bezwaar tegen het samengaan van de bedrijven, omdat de nieuwe onderneming te machtig zou worden op de vervoerdermarkt. Dat zou kunnen leiden tot hogere tarieven of slechtere kwaliteit van bus- en trein- en taxivervoer. Uit nader onderzoek van de NMa blijkt dat er bij het aanbesteden van bus- en treinvervoer genoeg concurrentie is om ervoor te zorgen dat aanbiedingen scherp blijven.
FNV-bestuurder Janny Koppens vindt het vreemd dat de NMa de fusie heeft goedgekeurd van vervoerbedrijven Veolia en Connexxion, twee bedrijven die volgens haar in Nederland 70 procent van de openbaarvervoermarkt bestrijken. Koppens weten hoe het in het vervolg met aanbestedingen gaat. "In een overeenkomst tussen de Nederlandse Staat en Transdev is afgesproken dat Transdev alleen op aanbestedingen mag inschrijven via Connexxion. Dat zou betekenen dat Veolia niet meer kan meedoen."
Lees verder
Geplaatst op: vrijdag 10 december 2010 11:19
Laatst bijgewerkt: vrijdag 10 december 2010 11:22
DEN HAAG - De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft de voorgenomen fusie tussen de Franse vervoersbedrijven Veolia Transport en Transdev goedgekeurd. Dat maakte de toezichthouder vrijdag bekend. In Nederland zijn de ondernemingen actief via dochterbedrijven Connexxion en Veolia Transport Nederland.
De NMa had aanvankelijk bezwaar tegen het samengaan van de bedrijven, omdat de nieuwe onderneming te machtig zou worden op de vervoerdermarkt. Dat zou kunnen leiden tot hogere tarieven of slechtere kwaliteit van bus- en trein- en taxivervoer. Uit nader onderzoek van de NMa blijkt dat er bij het aanbesteden van bus- en treinvervoer genoeg concurrentie is om ervoor te zorgen dat aanbiedingen scherp blijven.
FNV-bestuurder Janny Koppens vindt het vreemd dat de NMa de fusie heeft goedgekeurd van vervoerbedrijven Veolia en Connexxion, twee bedrijven die volgens haar in Nederland 70 procent van de openbaarvervoermarkt bestrijken. Koppens weten hoe het in het vervolg met aanbestedingen gaat. "In een overeenkomst tussen de Nederlandse Staat en Transdev is afgesproken dat Transdev alleen op aanbestedingen mag inschrijven via Connexxion. Dat zou betekenen dat Veolia niet meer kan meedoen."
Lees verder
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Blijven het twee aparte bedrijven met een eigen naam en huisstijl of krijgen we nu een VeolieXX of een ConneXXia?
Vallend blad maakt rails glad.
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Veonexxion? (VeoneXXXion in Amsterdam.)
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Veolia-Connexxion, DB-Arriva en de NS-Qbuzz zijn dan de enige drie zwaargewichten in het Nederlandse OV landschap.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Die NMa kunnen we ook wel opheffen. Er mag in Nederland onbeperkt geconsolideerd worden zonder gevolgen. Nu dit, waardoor je gewoon echt een monopolist krijgt in de markt van het regionaal vervoer, en hiervoor ook al in de telecommarkt. Telfort, die voorheen een echte prijsvechter was, en in mindere mate ook Orange met zijn nicheproducten, zorgden voor lage prijzen in de mobiele sector. We hebben nu 3 bedrijven over met nagenoeg hetzelfde aanbod, allen rekenen bij hun hoofdabonnementen alles naar boven per minuut af, en de prijzen zijn verder ook alleen maar gestegen.
Het is in de OV-markt dan wel zo dat er aanbesteed wordt en dat daaruit net zo goed de beste bieder moet komen, als monopolist heb je zeker wel een voordeel. Neem schaal- en inkoopvoordelen, maar ook concessies waarop kleine spelers niet inschrijven, en voorheen 2 bieders zouden zijn geweest (Veolia en Connexxion), en waar deze nu samenspannen en meer eruit kunnen halen. :N
En daar waar Arriva zijn Duitse markt moet afstoten om overgenomen te kunnen worden door DB, vindt mama NMa het in Nederland allemaal weer koek- en ei.
Het is in de OV-markt dan wel zo dat er aanbesteed wordt en dat daaruit net zo goed de beste bieder moet komen, als monopolist heb je zeker wel een voordeel. Neem schaal- en inkoopvoordelen, maar ook concessies waarop kleine spelers niet inschrijven, en voorheen 2 bieders zouden zijn geweest (Veolia en Connexxion), en waar deze nu samenspannen en meer eruit kunnen halen. :N
En daar waar Arriva zijn Duitse markt moet afstoten om overgenomen te kunnen worden door DB, vindt mama NMa het in Nederland allemaal weer koek- en ei.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
De marktwerking in het busvervoer is failliet
De marktwerking in het busvervoer is failliet
Geplaatst op: vrijdag 10 december 2010 23:52
Laatst bijgewerkt: vrijdag 10 december 2010 23:52
DEN HAAG - ''De marktwerking in het busvervoer is failliet.'' Dat concludeert SP-Tweede Kamerlid Farshad Bashir nu de NMa een fusie tussen twee van de drie grootste busbedrijven heeft goedgekeurd. "Er komt nu één groot vervoerbedrijf dat met gemak alle kleintjes uit de markt kan concurreren," stelt Bashir.
Lees verder
Geplaatst op: vrijdag 10 december 2010 23:52
Laatst bijgewerkt: vrijdag 10 december 2010 23:52
DEN HAAG - ''De marktwerking in het busvervoer is failliet.'' Dat concludeert SP-Tweede Kamerlid Farshad Bashir nu de NMa een fusie tussen twee van de drie grootste busbedrijven heeft goedgekeurd. "Er komt nu één groot vervoerbedrijf dat met gemak alle kleintjes uit de markt kan concurreren," stelt Bashir.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Je vergeet Syntus. Hoewel niet heel erg groot (alleen Overijssel en Veluwe vanaf morgen) zit er wel een groot moederbedrijf achter: Keolis. Dat heeft 40.000 werknemers, niet bepaald een klein bedrijf.Vinny schreef:Veolia-Connexxion, DB-Arriva en de NS-Qbuzz zijn dan de enige drie zwaargewichten in het Nederlandse OV landschap.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Hoezo "in Nederland"? Het gaat hier om een fusie tussen twee Franse bedrijven.NS-Reiziger schreef:Die NMa kunnen we ook wel opheffen. Er mag in Nederland onbeperkt geconsolideerd worden zonder gevolgen.
Ik heb ook nog nergens gelezen dat Veolia Transport Nederland en Connexxion nu ook meteen één bedrijf gaan worden.
De situatie is niet helemaal vergelijkbaar. Bij de DB daar ging het om de activiteiten van een Duits bedrijf op de Duitse markt (de "thuismarkt" van DB), daarom kon de Duitse mededingingsautoriteit voorwaarden stellen. Nu gaat het om de activiteiten van een Frans bedrijf op de Nederlandse markt (niet de thuismarkt van die Franse bedrijven).NS-Reiziger schreef:En daar waar Arriva zijn Duitse markt moet afstoten om overgenomen te kunnen worden door DB, vindt mama NMa het in Nederland allemaal weer koek- en ei.
Het is nu nog de vraag of de Franse mededingingsautoriteit deze fusie goedkeurt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Het gaat toch tussen CXX en Veolia? Dan gaat het toch een Nederlands bedrijf en een Frans bedrijf, met een Nederlandse dochter. Dat Veolia Nederland en CXX één bedrijf worden lijkt me nogal wiedes, ze hebben dezelfde moeder, dus die zet ongetwijfeld in op synergievoordelen.reisthijs schreef:Hoezo "in Nederland"? Het gaat hier om een fusie tussen twee Franse bedrijven.
Ik heb ook nog nergens gelezen dat Veolia Transport Nederland en Connexxion nu ook meteen één bedrijf gaan worden.
Het is een spectrum.
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Toen de fusie van de Franse bedrijven aangekondigd werd heeft de NMa verzocht om de beoordeling hiervan voor de Nederlandse markt te behandelen. Zij beschouwen hierbij enkel Veolia en Connexxion, volledig Nederlandse dochters, opererend op de Nederlandse markt. De consolidatie van de Franse bedrijven is hiermee inderdaad niet goedgekeurd, er is echter wel voor de Nederlandse markt aangegeven dat er geen belemmeringen bestaan. En dat is voor wat betreft NMa uitspraken de laatste 5 jaar geen verrassing.reisthijs schreef:Hoezo "in Nederland"? Het gaat hier om een fusie tussen twee Franse bedrijven.NS-Reiziger schreef:Die NMa kunnen we ook wel opheffen. Er mag in Nederland onbeperkt geconsolideerd worden zonder gevolgen.
Ik heb ook nog nergens gelezen dat Veolia Transport Nederland en Connexxion nu ook meteen één bedrijf gaan worden.
Het is irrelevant of Veolia en Connexxion onder een naam doorgaan. Juridisch zijn zij straks onderdeel van hetzelfde moederbedrijf. De strategie van het moederbedrijf moet wel erg slecht zijn willen zij geen synergievoordelen creëren met Veolia en Connexxion, of allerminst nauw samenwerken. Allerminst dus nog te zien als twee aparte bedrijven, die elkaar zeker niet zullen beconcurreren.
Het gaat om marktdominantie, welke elke mededingingsautoriteit voor zijn eigen markt beoordeelt. Nu NMa het Nederlandse gedeelte voor haar rekening mocht nemen, is de beschouwing van een fusie Veolia Transport Nederland met Connexxion niet anders dan de beschouwing van het Bundeskartellamt voor wat betreft de fusie van DB met de Duitse tak van Arriva. NMa heeft echter geen ballen, maar had wel voorwaarden mogen stellen waar het de fusie van de Nederlandse onderdelen betreft.reisthijs schreef:De situatie is niet helemaal vergelijkbaar. Bij de DB daar ging het om de activiteiten van een Duits bedrijf op de Duitse markt (de "thuismarkt" van DB), daarom kon de Duitse mededingingsautoriteit voorwaarden stellen. Nu gaat het om de activiteiten van een Frans bedrijf op de Nederlandse markt (niet de thuismarkt van die Franse bedrijven).
Het is nu nog de vraag of de Franse mededingingsautoriteit deze fusie goedkeurt.
De gehele constructie ligt nog net wat hoger. Keolis (moeder Connexxion) en Veolia gaan fuseren, beiden Franse moederbedrijven.Karl schreef:Het gaat toch tussen CXX en Veolia? Dan gaat het toch een Nederlands bedrijf en een Frans bedrijf, met een Nederlandse dochter. Dat Veolia Nederland en CXX één bedrijf worden lijkt me nogal wiedes, ze hebben dezelfde moeder, dus die zet ongetwijfeld in op synergievoordelen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Het hangt allemaal nogal af van wat er met de HTM, RET en GVB gaat gebeuren. Als die hun onderhandse gunning kwijtraken staat het ze vrij om ook elders in te gaan schrijven en heb je dus niet onaanzienlijke concurrentie. (Hoewel ik verwacht dat ze niet alledrie als onafhankelijke bedrijven zullen blijven bestaan.)
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Hoeveel zou ook van zo'n bedrijf overblijven als personeel en concessiegebonden ondersteunend personeel meegaan naar de nieuwe vervoerder? GVB kan al geeneens een nieuwe manager vinden, dus of ik de managementlaag nou in staat moet zien om andere concessies te gaan winnen.iljitsch schreef:(Hoewel ik verwacht dat ze niet alledrie als onafhankelijke bedrijven zullen blijven bestaan.)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Personeel en spullen overnemen is natuurlijk een mes dat twee kanten op snijdt.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Bedoel je niet Transdev?NS-Reiziger schreef: De gehele constructie ligt nog net wat hoger. Keolis (moeder Connexxion) en Veolia gaan fuseren, beiden Franse moederbedrijven.
Uit betrouwbare bron is mij verteld dat het voor 80% zeker is dat het Arriva wordt die vanaf 2012 het vervoer van Amsterdam zal overnemen.iljitsch schreef:Het hangt allemaal nogal af van wat er met de HTM, RET en GVB gaat gebeuren.
For Your Railroad Adventures
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Die verhalen over het GVB geloof ik nooit. Alsof een bedrijf even het GVB overkoopt zonder dat er een concurrentiestrijd wordt uitgevochten. Iedereen wil dat goudmijntje wel hebben :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Ik heb het in een andere sector van binnenuit vrij goed kunnen volgen en je krijgt als bedrijf vrij veel ruimte om je martkaandeel zo klein mogelijk voor te stellen. Connexxion Veolia hebben ongetwijfeld gehamerd op de komende verplichtingen tot aanbesteding in de grote steden. Misschien hebben ze ook gesteld dat je de hele Nederlandse OV markt [dus inclusief het hoofdspoornet] als de relevante markt moet beschouwen en dan is NS met NSR en het grootaandeelhouderschap in Qbuzz en Syntus natuurlijk de grootste
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Die ja. :pos:find_your_spot schreef:Bedoel je niet Transdev?NS-Reiziger schreef: De gehele constructie ligt nog net wat hoger. Keolis (moeder Connexxion) en Veolia gaan fuseren, beiden Franse moederbedrijven.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Goh, wie vertelde dat? Arriva zelf? Kun je dat soort zaken ook wat beter onderbouwen? Ik geloof er namelijk niets van (althans, niet zoals je het nu brengt).find_your_spot schreef:Uit betrouwbare bron is mij verteld dat het voor 80% zeker is dat het Arriva wordt die vanaf 2012 het vervoer van Amsterdam zal overnemen.
De holding van MediaMarkt en Saturn gebruikt een vergelijkbare strategie: beiden ketens opereren onafhankelijk van elkaar en moeten proberen zoveel mogelijk geld binnen te harken van consumenten. Het is dus ook best mogelijk dat de nieuwe fusieholding Veolia met CXX laat concurreren om zo scherp te blijven.NS-Reiziger schreef:Het is irrelevant of Veolia en Connexxion onder een naam doorgaan. Juridisch zijn zij straks onderdeel van hetzelfde moederbedrijf. De strategie van het moederbedrijf moet wel erg slecht zijn willen zij geen synergievoordelen creëren met Veolia en Connexxion, of allerminst nauw samenwerken. Allerminst dus nog te zien als twee aparte bedrijven, die elkaar zeker niet zullen beconcurreren.
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Maar marktdominantie lijkt te worden ingevuld aan de hand van de oppervlakte van de busconcessies (70%) in plaats van het aantal reizigerskilometers. Veolia-Connexxion komen na fusie echt niet op 70% van alle reizigerskilomters in Nederland afgelegd met het openbaar vervoer. Ik ga dat nu even niet narekenen, maar ik geloof dat echt niet.Het gaat om marktdominantie,
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
...dat aanbesteed wordt, misschien?Vinny schreef:Veolia-Connexxion komen na fusie echt niet op 70% van alle reizigerskilomters in Nederland afgelegd met het openbaar vervoer.
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Dan wordt het dus tijd om het stadsvervoer en het hoofdrailnet eens een keer aan te besteden
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Kennis die werkt bij de Stadsregio Amsterdam heeft mij verteld dat in 2005 aan Arriva was beloofd dat als zij de Concessie Waterland zouden nemen, zij een grote kans zouden krijgen om het stadsvervoer van Amsterdam te mogen gaan doen in 2012 als GVB zou worden aanbesteed.Geert schreef:Goh, wie vertelde dat? Arriva zelf? Kun je dat soort zaken ook wat beter onderbouwen? Ik geloof er namelijk niets van (althans, niet zoals je het nu brengt).find_your_spot schreef:Uit betrouwbare bron is mij verteld dat het voor 80% zeker is dat het Arriva wordt die vanaf 2012 het vervoer van Amsterdam zal overnemen.
Toen begin dit jaar bekend werd dat de grote steden niet hoefde aanbesteden is Arriva ook gelijk naar de rechter gestapt om hun gelijk te halen en de grote steden alsnog te laten aanbesteden.
Verder klinken er bij de Stadsregio genoeg geluiden dat ze het graag willen aanbesteden aan Arriva, zoals beloofd in 2005 in aanvulling van Waterland.
For Your Railroad Adventures
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Misschien moeten een paar mensen daar nog even nalezen wat "aanbesteden" precies betekent. (Oftewel: niet aan je vriendjes geven, maar aan degene die het laagst inschrijft of de beste prijs/prestatieverhouding biedt.)
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
Kortom er is beloofd aan Arriva dat ze een bod mogen doen..., dat lijkt me toch wel wezenlijk anders...
(overigens is de kans erg klein, in de Amsterdamse gemeenteraad heerst nog erg een kaboutercultuur uit de jaren '70. Die mensen zijn allergisch jegens alles en iedereen dat neigt naar meer kapitalisme of vrije marktdenken)
(overigens is de kans erg klein, in de Amsterdamse gemeenteraad heerst nog erg een kaboutercultuur uit de jaren '70. Die mensen zijn allergisch jegens alles en iedereen dat neigt naar meer kapitalisme of vrije marktdenken)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NMa keurt fusie Veolia en Connexxion goed
En des te beter. Is het nou al niet genoeg bewezen dat die zogenaamde "vrije markt" niet werkt? Er zijn in wezen nog 3 bedrijven van de tig die er vroeger waren. Wat een concurrentie!! Het is te hopen dat die rechtse vrije markt hobby zo snel mogelijk een halt toegeroepen wordt!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten