Pagina 3 van 3

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 22:45
door Suus
Die wisseling van corridors wordt gedeeltelijk opgelost door de flyover/diveunder die ten zuiden van Utrecht gebouwd gaat worden :)

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 22:56
door Dexter
Gaat daar een fly-over/dive-under worden gebouwd in de nabije toekomst? En om welke richtingen te scheiden dan?

De enige fly-over/dive-unders waarvan ik weet dat ze pas gebouwd zijn of in de nabije toekomst gebouwd gaan worden zijn: Arnhem (Ut / Nm) Zwolle (Amf / Lls) Amersfoort (Asd / Ut) en 's-Hertogenbosch (Ut / Nm). Aanvullingen anyone?

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 23:02
door Daniel
Men is wel druk aan het bouwen aan de oostkant van Utrecht, lijkt op meer dan alleen de bouw van station Vaartsche Rijn. Neem aan dat men stroom Den Bosch -> Utrecht wil vrijleggen van Utrecht -> Arnhem, die moeten elkaar nu nog kruisen.

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 23:18
door Suus
Op Sporenplan staat of stond een kaartje van de toekomstige situatie tussen Utrecht Vaartsche Rijn en Utrecht Lunetten, daar staan twee flyovers op ingetekend.

Aan de kant van Vaartsche Rijn moet de spooropzet voor de sporen richting Arnhem ongeveer net zo worden als tussen Bijlmer ArenA en Duivendrecht, alleen dan niet met langs alle sporen een perron. Aan de kant van Lunetten worden deze flyovers de buitenste sporen, zodat ook de sprinters en intercities richting Geldermalsen elkaar niet meer in de weg zitten. In principe worden dus alle kruisende bewegingen weggewerkt :D

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Geplaatst: do 16 dec 2010, 10:55
door Caspar
Het vervelende van niet ieder spoor van perron voorzien is dat de stoptrein dus ook niet altijd langs het perron kan stoppen. Bij Holendrecht is dat een veel voorkomend probleem met wisselstoringen. Dan moeten de reizigers even doorrijden tot Bijlmer ArenA of Abcoude en dan weer terugrijden.

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Geplaatst: do 16 dec 2010, 14:03
door Dexter
Ik heb het met de s5700 in Wp en Hfd ook weleens meegemaakt dat we niet langs het perron konden komen.

Nou ze zijn heel wat van plan aan de oostzijde van Utrecht en dat binnen een op het oog vrij krappe ruimte.

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Geplaatst: do 16 dec 2010, 16:08
door Reiziger Delft
Caspar schreef:Bij Holendrecht is dat een veel voorkomend probleem met wisselstoringen. Dan moeten de reizigers even
doorrijden tot Bijlmer ArenA of Abcoude en dan weer terugrijden.
Oplossing: gewoon het aantal wisselstoringen verminderen. :wink: Je kan natuurlijk veel beter geld investeren in extra betrouwbare infra die gewoon werkt, dan alles dubbel uitvoeren omdat de eigenlijke infra constant in storing ligt.

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Geplaatst: do 16 dec 2010, 16:21
door Caspar
Ja of treinstellen die ergens met een storing staan.

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Geplaatst: do 16 dec 2010, 18:37
door Wubbo
Overigens: het aantal wissels verminderen staat haaks op het maar aan twee van de vier sporen aanleggen van een perron. Als je ziet hoeveel wissels je nu gebruikt als je tussen Amsterdam en Utrecht maar twee van de vier sporen in dienst hebt, om toch een stoptreindienst te kunnen rijden ga je huilen. Je gebruikt ze namelijk zo'n beetje allemaal...

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Geplaatst: vr 17 dec 2010, 22:29
door Fles
Een wissel is toch ook geen rocket science. Onderhoud die dingen gewoon fatsoenlijk, verwarm ze met iets onfeilbaars (electriciteit, desnoods geothermisch), en je kunt ze allemaal laten liggen.

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Geplaatst: vr 17 dec 2010, 22:53
door Wubbo
Dan moet je ze alsnog onderhouden, en dat kost hoe dan ook tijd. En iets dat beweegt gaat ongeveer per definitie sneller stuk dan iets dat niet beweegt, dus een wissel heeft meer onderhoud nodig dan een normale spoorstaaf.

En wat is onfeilbaar? Dat klinkt als onbreekbare geodriehoeken, hoeveel ik er daarvan wel niet gesloopt heb...

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Geplaatst: vr 17 dec 2010, 22:54
door Dexter
En de meeste wissels zijn ook onmisbaar, dus onbeperkt en zonder enige visie gaan saneren - waar ik Prorail gerust voor aanzie - is geen optie. Anders kan je net zo goed het hele spoorsysteem vervangen door iets anders wat aannemelijk bijna onfeilbaar is. Zoals een magneetzweeftrein ofzo.

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Geplaatst: vr 17 dec 2010, 22:56
door Wubbo
Dat de meeste wissels onmisbaar zijn zul je mij niet horen zeggen, dat de kans aanwezig is dat er gewoon zomaar gesneden gaat worden wel...

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Geplaatst: vr 17 dec 2010, 23:18
door Fles
Wubbo schreef:Dan moet je ze alsnog onderhouden,
Dat besef mag onderhand weleens beginnen door te dringen ja :roll:

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 10:58
door deadlock
Fles schreef:Een wissel is toch ook geen rocket science. Onderhoud die dingen gewoon fatsoenlijk, verwarm ze met iets onfeilbaars (electriciteit, desnoods geothermisch), en je kunt ze allemaal laten liggen.
Kernenergie?

Nee dat is het inderdaad niet maar een beetje meer vrij kruisen en minder ingewikkelde wisselstraten komt de punctualiteit volgens mij ten goede.

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 13:32
door Fles
Nou goed, stel dat dit nodig is. Wat zijn de gevolgen? Tot en met 2013 elk weekend overal werkzaamheden. En daarna? Wordt het dan niet weer eens tijd voor het invoeren van een nieuw seinstelsel om aan te sluiten bij de moderne wissels? Dus tot en met 2017 elk weekend werkzaamheden. En wanneer gaan we dan eens echt genieten van die toegenomen robuustheid van het spoornet? Zo is de lol er echt wel vanaf tegen die tijd...

Re: 'In 2013 slag gemaakt met wissels'

Geplaatst: za 18 dec 2010, 14:13
door deadlock
Van de tien grootste stations zijn er tot 2020 toch al een stuk of 8 enorme bouwputten ;) Amsterdam Centraal uitgezonderd. Dat is af als de Chinezen in 2150 de wereld hebben overgenomen.