Pagina 1 van 1

Spoorchaos door rammelende organisatie en pech

Geplaatst: di 14 dec 2010, 16:56
door Caspar
Spoorchaos door rammelende organisatie en pech

Een bijzonder ongelukkige samenloop van omstandigheden waardoor drie van de vijf belangrijkste spoorcorridors in de Randstad tegelijk waren gestremd en te langzaam reageren door de NS.

Dat zijn de belangrijkste oorzaken van het ernstig verstoorde treinverkeer op 4 december.

http://nos.nl/artikel/205092-spoorchaos ... -pech.html

Wel een aardig artikel. Wist bijvoorbeeld niet dat er een trein door rood was gereden ook die dag. Als dat gebeurt ben je dikwijls ook een groter deel van je infra kwijt voor een langere tijd dan je lief is. Verder lijkt me de hier de bijsturing de grote boosdoener in dit verhaal aldus de NOS.

Re: Spoorchaos door rammelende organisatie en pech

Geplaatst: di 14 dec 2010, 17:27
door Dexter
Interessant artikel inderdaad, ik wist ook niet dat er meerdere dingen tegelijk speelden dus het is wel goed dat dit naar buiten komt. Rammelende organisatie, ja zeg dat wel. Gisteren was het in de ochtendspits ook weer om te janken, ik rammel nog na van die rammelende organisatie. :N

Re: Spoorchaos door rammelende organisatie en pech

Geplaatst: di 14 dec 2010, 17:28
door Ennes
Ik vind het meer een beetje een "de pot verwijt de ketel" artikel. Prorail geeft in dit artikel hoofdzakelijk de NS de schuld, terwijl de problemen zijn ontstaan door de gestoorde "winterklare"wissels van Prorail zelf. Volgens mij zijn gewoon bij alle 2 de partijen veel te veel dingen misgegaan.

En wat betreft het standaard bandje wat klaarstaat voor dergelijke calamiteiten... Tja, volgens mij hebben we al een bandje dat er een verstoring is, en dat men moet luisteren naar de omroep berichten.

Re: Spoorchaos door rammelende organisatie en pech

Geplaatst: di 14 dec 2010, 20:34
door Vinny
Belangrijkste probleem is dat wanneer er een paar problemen zich concentreren op knooppuntstations of belangrijke corridors, de situatie snel uit de hand loopt. Hopelijk wordt dat nog eens een keer echt aangepakt...

Re: Spoorchaos door rammelende organisatie en pech

Geplaatst: di 14 dec 2010, 21:23
door Geert
Ennes schreef:Ik vind het meer een beetje een "de pot verwijt de ketel" artikel. Prorail geeft in dit artikel hoofdzakelijk de NS de schuld, terwijl de problemen zijn ontstaan door de gestoorde "winterklare"wissels van Prorail zelf. Volgens mij zijn gewoon bij alle 2 de partijen veel te veel dingen misgegaan.
Zoals ik het lees (zie ook de brief van de minister!) zijn er eerder op de dag inderdaad een aantal wissels gestoord geraakt. Na korte tijd was dat weer opgelost, alleen had de bijsturing nog uren daarna minder capaciteit doordat de boel door elkaar heen is gaan lopen en omdat er ook nog een aantal treinen kapot waren gegaan. Vervolgens nog een paar kort durende wisselstoringen rond Utrecht en het kaartenhuis zakte in terwijl de geen of slechte reisinformatie werd gegeven. Dat kun je echt niet allemaal aan ProRail toeschrijven.

Re: Spoorchaos door rammelende organisatie en pech

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 11:04
door iljitsch
Ik ben erg benieuwd waarom de bijsturingsclub niet de info naar Prorail kon sturen. Het lijkt me dat dit het grote verschil tussen een flinke zooi beperkte vertragingen en volledig in de soep lopen was. Maar hier worden dus geen extra afspraken over gemaakt.

De dagen na de 4e (de 5e geloof ik, maar het kan ook een andere dag zijn) kwam ik ook volledig blanco borden tegen terwijl ik geen last van zelfs maar vertragingen had.

Terzijde: die krengen worden ook ieder jaar kleiner. Vroeger had je een enorm paneel op Den Haag CS dat je vanuit minstens half de hal kon lezen, nu moet je er met je neus vlak bovenop gaan staan om die paar dingen die er nog op staan te kunnen zien.

Re: Spoorchaos door rammelende organisatie en pech

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 11:11
door Suus
Die van Utrecht zou oorspronkelijk 2012 ook niet halen had ik vernomen. Maar ik denk dat dat toch wel gaat gebeuren.

Re: Spoorchaos door rammelende organisatie en pech

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 12:54
door Geert
iljitsch schreef:Terzijde: die krengen worden ook ieder jaar kleiner. Vroeger had je een enorm paneel op Den Haag CS dat je vanuit minstens half de hal kon lezen, nu moet je er met je neus vlak bovenop gaan staan om die paar dingen die er nog op staan te kunnen zien.
Die van Den Haag is inderdaad vervangen maar die was ook wel erg hard aan vervanging toe. Sommige flapjes bleven bijvoorbeeld eeuwig doordraaien. Dat bord is denk ik ongeveer een jaar geleden vervangen door twee flinke TFT-schermen.

Overigens zag ik vanmorgen op Utrecht Centraal bovenop de AH to Go een (voor mij) nieuw scherm staan met "Informatie voor treinreizigers" er op en wat gewauwel over een kerstmarkt op het station. Dat scherm is nieuw? En zou men die ook gaan gebruiken voor echte reisinformatie (waar ook over wordt gesproken in de brief van de minister)?

Re: Spoorchaos door rammelende organisatie en pech

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 13:33
door iljitsch
Tenzij ik me zeer vergis is die in Utrecht nog altijd een stuk beter dan die op Den Haag CS.

Als ze ze zo klein maken kunnen ze net zo goed met meerdere schermen van TV-formaat gaan werken zoals bij schiphol ofzo in plaats van één groot scherm.

Re: Spoorchaos door rammelende organisatie en pech

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 14:37
door webguy
Voor Utrecht kunnen ze volgens mij nog beter een goede beamer/projector kopen met een hoge resolutie en lichtopbrengst. Dat is beetje duur ja, maar als het goed wordt gedaan is dat goed zichtbaar.

Re: Spoorchaos door rammelende organisatie en pech

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 16:21
door Daniel
Geert schreef:Overigens zag ik vanmorgen op Utrecht Centraal bovenop de AH to Go een (voor mij) nieuw scherm staan met "Informatie voor treinreizigers" er op en wat gewauwel over een kerstmarkt op het station. Dat scherm is nieuw? En
Die is volgens mij inderdaad nieuw... vorige week hing 'ie er nog niet, afgelopen maandag zag ik 'm voor het eerst.

Re: Spoorchaos door rammelende organisatie en pech

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 16:35
door Ennes
Geert schreef:
Ennes schreef:Ik vind het meer een beetje een "de pot verwijt de ketel" artikel. Prorail geeft in dit artikel hoofdzakelijk de NS de schuld, terwijl de problemen zijn ontstaan door de gestoorde "winterklare"wissels van Prorail zelf. Volgens mij zijn gewoon bij alle 2 de partijen veel te veel dingen misgegaan.
Zoals ik het lees (zie ook de brief van de minister!) zijn er eerder op de dag inderdaad een aantal wissels gestoord geraakt. Na korte tijd was dat weer opgelost, alleen had de bijsturing nog uren daarna minder capaciteit doordat de boel door elkaar heen is gaan lopen en omdat er ook nog een aantal treinen kapot waren gegaan. Vervolgens nog een paar kort durende wisselstoringen rond Utrecht en het kaartenhuis zakte in terwijl de geen of slechte reisinformatie werd gegeven. Dat kun je echt niet allemaal aan ProRail toeschrijven.
Volgens mij schreef ik niet alles aan Prorail toe, maar ik vind toch dat Prorail zich er in die brief vrij makkelijk van probeert af te maken.

Re: Spoorchaos door rammelende organisatie en pech

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 19:40
door Wubbo
Er zit een wereld van verschil tussen hoe het in het NOS-artikel staat en hoe het in de brief van de minister staat. De ministersbrief is veel minder schuldaanwijzerig. Volgens mij hebben NS en ProRail sowieso samen input gegeven aan de minister.

Re: Spoorchaos door rammelende organisatie en pech

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 21:58
door Vinny
Kortom bijsturing is het probleem, en voor 99% zekerheid wist ik dat de avond van de 4e al. Leuk he, de voorspelbaarheid van de spoorsector... (A)

Re: Spoorchaos door rammelende organisatie en pech

Geplaatst: vr 17 dec 2010, 20:26
door Fles
Vinny schreef:Kortom bijsturing is het probleem, en voor 99% zekerheid wist ik dat de avond van de 4e al. Leuk he, de voorspelbaarheid van de spoorsector... (A)
Met dit soort uitspraken maak je jezelf wel onsterfelijk belachelijk natuurlijk vriend :)