Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterweer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterweer

Berichtdoor Daniel » Ma 27 Dec 2010, 21:38

Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterweer
Geplaatst op: maandag 27 december 2010 21:35
Laatst bijgewerkt: maandag 27 december 2010 21:38


Persbericht
Ondanks het extreme winterweer van de afgelopen dagen rijden de treinen van Arriva op tijd en levert de spoorvervoerder dus een uitstekende punctualiteit. Om deze prestatie ook tijdens winterse omstandigheden te kunnen leveren, bereidt Arriva zich goed voor. Zo zijn de treinen van Arriva onder andere uitgebreid getest tussen -20 en +40 graden Celsius vóórdat ze werden aangeschaft en zijn gevoelige systemen op het dak en in het motorcompartiment verwerkt, zodat deze geen last hebben van kou, regen of stuifsneeuw. Daarnaast worden de koppelingen voorafgaand aan de winter bewerkt met een vorstwerende coating en krijgen de treinen speciale sneeuwkappen over de neus. Ook laat de leiding van Arriva zich permanent op de hoogte stellen over de situatie per spoorlijn om waar nodig direct in te kunnen grijpen. De reiziger verwacht, ook tijdens extreme omstandigheden, een uitstekend resultaat van Arriva. De keuze voor het materieel, samen met de goede voorbereiding en samenwerking tussen het Arriva-personeel en haar onderhoudsbedrijven, alsmede het continu blijven ontwikkelen van het product, zorgen voor
dit goede resultaat.

Voorbereiding en samenwerking
De afgelopen weken werd keer op keer in de media geroepen dat het winterweer van invloed is op de gehele spoorsector. Dit is onterecht, omdat het winterweer, net als vorig jaar, de laatste weken niet tot noemenswaardige problemen heeft geleid op de lijnen van Arriva. Het materieel van Arriva heeft bewezen bestand te zijn tegen de vrieskou. Ook het personeel en de onderhoudsbedrijven Nedtrain en Voith van de streekvervoerder zijn goed voorbereid en spelen uitstekend in op het voorspelde winterweer. Arriva presteert dus goed onder extreme omstandigheden, daarom vindt de spoorvervoerder het des te meer kwalijk dat zij en ook andere streekvervoerders steeds over één kam geschoren worden
met het falen van andere bedrijven in de spoorsector. ‘De punctualiteitcijfers geven aan dat we het goed doen. Zo rijden we de afgelopen weken een punctualiteit tussen de 90% en 100%. Door de inzet van goed materieel en een effectieve samenwerking tussen eerdergenoemde partijen leveren we deze prestaties. Ons uitvoerend personeel is niet alleen goed voorbereid maar speelt ook uitstekend in op deze winterse omstandigheden, daar zijn we trots op en dat mag ook wel eens gezegd worden’, aldus Anne Hettinga, algemeen directeur Arriva Nederland.

Informatievoorziening op orde
Via een speciale winterpagina op haar website heeft Arriva de afgelopen week haar reizigers zo optimaal mogelijk geïnformeerd over de situatie op zowel het spoor als op de weg. Ook werden reizigers via Twitter (www.twitter.com/Arriva_NL) op de hoogte gehouden van de meest actuele stand van zaken. Reizigers waarderen deze informatievoorziening, dat blijkt wel uit de positieve klantreacties die de vervoerder terugkrijgt via het social media kanaal en de klantenservice.

Aanbesteden, hét middel voor verbetering
Het onderwerp van de performance op het spoor is actueel. De regering zal de komende maanden beslissen of het spoornet per 2015 wel of niet onderhands aan NS wordt gegund. Een aanbesteding van het totale spoornet in Nederland zal gegarandeerd leiden tot een verbeteringsslag op het spoor. Het is in het verleden al meerdere malen bewezen dat het in concurrentie aanbesteden van openbaar vervoer leidt tot meer efficiëntie, lagere kosten en een gegarandeerd betere kwaliteit. Dat de reizigers dit waarderen is te zien aan de hoge klanttevredenheidscijfers die Arriva krijgt in de laatst gehouden landelijke OV-klantenbarometer, uitgevoerd in opdracht van het voormalige ministerie van Verkeer en
Waterstaat. Arriva vervoert per jaar meer dan 7 miljoen reizigers op het regionale spoor in de provincies Groningen en Friesland en in de provincie Zuid-Holland op de MerwedeLingelijn, het traject tussen Dordrecht en Geldermalsen. De orderportefeuille van de spoorvervoerder is beter gevuld dan ooit. In 2012 komen daar weer twee grote gebieden bij in de provincies Overijssel en Gelderland. ‘Arriva is klaar om verder te groeien. Het uitstellen van het aanbesteden van het kernnet leidt tot onnodige vertraging in
het aanbieden van goed openbaar vervoer en het bieden van een serieus alternatief aan de
automobilist’, aldus Hettinga.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor Vinny » Ma 27 Dec 2010, 22:42

Dat is een persbericht van het bedrijf zelf: nou nou, een gemiddeld porno-blad leidt tot minder zelfbevlekking :lol:
Maar goed, ik heb arriva deze winter niet zo nauwlettend in de gaten gehouden, is het treinverkeer echt meer dan 90% punctueel? Ergens kan ik me dat nauwelijks voorstellen...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor Wubbo » Ma 27 Dec 2010, 23:15

In ieder geval op Dordrecht - Geldermalsen zijn wegens wisselstoringen treinen uitgevallen (uurdienst ipv halfuurdienst). Wel viel het me ook bij de vorige winterweerstoring op dat de private vervoerders het over het algemeen veel beter deden dan NS. Of dat 90% punctueel was weet ik niet, maar in ieder geval reed een groter deel van de treinen en reed het over het algemeen goed op tijd.

Oud forumgebruiker

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Ma 27 Dec 2010, 23:23

Waar wel rekening mee gehouden moet worden: In Friesland (en Groningen?) is amper een vlokkie gevallen...

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor Geert » Ma 27 Dec 2010, 23:28

En naar de wc gaan kan ook niet bij Arriva als er vorst dreigt. Nog los van het feit dat hun lijnvoering natuurlijk een stuk eenvoudiger is dan die van NS. Hoog 'wij van wc-eend'-gehalte...

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor Wubbo » Ma 27 Dec 2010, 23:30

Natuurlijk zal Arriva zichzelf geweldig vinden. Maar ik denk dat als je de punctualiteit van de MerwedeLingeLijn afzet tegen Utrecht - 's-Hertogenbosch of Dordrecht - Rotterdam de afgelopen weken, of de Heuvellandlijn tegen Sittard-Maastricht/Heerlen de afgelopen week, dat je dan het verschil echt wel ziet. En dat komt echt niet door minder complexiteit: een enkelsporig baanvak dat zo vol zit als de MerwedeLingeLijn is complexer dan een compleet viersporig Dordrecht - Rotterdam waar je gewoon door kan rijden.

Oud forumgebruiker

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Ma 27 Dec 2010, 23:53

Probleem is dat je op Dordrecht - Rotterdam treinen hebt uit Venlo, Vlissingen noem maar op, die vertraging hebben opgelopen elders op de route (in Limburg en Zeeland heeft het bijvoorbeeld al flink gesneeuwd). Dat heeft dan niks met de viersporigheid te maken maar puur het feit dat de trein al vertraagd het gebied binnenkomt. Bij Arriva blijven de treinen op het baanvak zelf, dus is de kans kleiner op vertraging.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor Geert » Di 28 Dec 2010, 00:01

En de personeelsdiensten zijn veel simpeler dan bij NS.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor Daniel » Di 28 Dec 2010, 00:17

ziggy schreef:Bij Arriva blijven de treinen op het baanvak zelf, dus is de kans kleiner op vertraging.

Maar als er vertragingen optreden dan werken die ook wel langer door omdat, zoals Wubbo al schreef, de MerwedeLingeLijn nogal vol zit.
Stel: een trein naar Geldermalsen loopt onderweg vertraging op en komt daardoor met +10 in Sliedrecht aan, dan heeft gelijk de tegentrein daar ook +10 en haalt die z'n kering in Dordrecht niet meer wat dus weer doorwerkt op de tegentrein daarvan in Sliedrecht. Die trein naar Geldermalsen loopt ook alleen maar meer vertraging op doordat de volgende kruising naar Hardinxveld verplaatst zal worden.

Verder zit je er ook nog met een zeer beperkt aantal stations waar je kan kruisen in geval van vertragingen: namelijk alleen Gnd en Bsd. Je kunt dus ook niet makkelijk iets ertussendoor sturen (zie bv. het leeg materieel van de spitstreinen dat uit Gorinchem terugkeert naar Dordrecht: dat staat geruime tijd in Hardinxveld op een tegentrein te wachten)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor Dexter » Di 28 Dec 2010, 00:22

@Wubbo: Zoals Ziggy en Geert hiervoor al aangeven kan je de treindienst op een los baanvak niet 1 op 1 vergelijken met de dienst op een druk baanvak als Rtd - Ddr of Ut - Ht, waarop meerdere treinseries afkomstig uit verschillende richtingen met elkaar verweven zijn. Ook andere vervoerders dan NS zouden hier tegen dezelfde problemen aan lopen.

En zoals Vinny aangeeft is dit persbericht afkomstig van Arriva zelf, dus doorspekt van pure propaganda en vol met sneren richting NS. Zo goed deed Arriva het ook weer niet: Op Ddr - Gdm was de halfuursdienst uitgedund tot een uursdienst, die bovendien nog geknipt was in Gr. Ik heb nog nooit gezien dat een koppeling werd gecoat, of van die sneeuwkappen.
Vallend blad maakt rails glad.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor Wubbo » Di 28 Dec 2010, 07:57

Dat de situatie niet 1 op 1 vergelijkbaar is weet ik. Dat Ddr - Gdm een andersoortig baanvak is dan Ut - Ht weet ik ook. Maar zo'n propvolle enkelsporige lijn heeft zijn eigen complexiteit, die is op een andere manier complex dan een tweesporig baanvak met verschillende treinsoorten a la Ut - Ht.

Toch blijft het een feit dat het erop lijkt dat Arriva het beter doet dan NS, door simpeler personeelsdiensten, een simpeler materieelomloop en meer creativiteit in de bijsturing. Dat kan makkelijk met een kleiner bedrijf, dat is zeker waar, maar dat betekent niet dat het allemaal maar onwaar is en dat NSR er niks van kan leren!

Tijd voor een winterplan voor personeel en materieel, waarbij dat in een corridor blijft in plaats van overal over moet stappen? Is minder leuk voor de afwisseling in het werk, dat weet ik, maar volgens mij wordt je product daar veel beter van in situaties waarbij de treindienst weinig meer kan hebben.

Tijd voor een andere manier van bijsturen? Tijd voor een andere manier van informatie geven? Laat NS eens proberen te leren van de andere Nederlandse vervoerders in plaats van alleen maar op de verschillen te wijzen en denken dat het niet beter kan.

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor BR628 » Di 28 Dec 2010, 09:53

Vind het wel opvallend eigenlijk: Afgelopen weekend naar Hamburg geweest via Nieuweschans. En dat ging prima via al die enkelsporige baanvakjes bij Arriva. Terwijl je met al die wissels juist zou verwachten dat er ergens wel een wisselstoring optreed, maar nee dus.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor Daniel » Di 28 Dec 2010, 10:09

Wubbo schreef:meer creativiteit in de bijsturing

Die creativiteit in het bijsturen lijkt wel een beetje op de pendeldiensten waar NS in de op 10 oktober geteste winterdienst op overging trouwens. Arriva lijkt daar flexibeler naartoe over te gaan maar er is een belangrijk verschil: de personeelsdiensten worden hierbij niet gewijzigd.
Als men materieel tekort komt op de MerwedeLingeLijn schakelt men bij het begin van de spits vrij geruisloos over op een pendel met dubbele stellen Ddr-Gr en een enkel stel als pendel Gr-Gdm. Bij de dan gerealiseerde overstap op hetzelfde perron stappen echter niet alleen de reizigers over, maar ook de machinist en steward :wink:

Maar men is bij verstoringen wel makkelijker in het rijden waar dit wel kan ja, da's waar.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

hidihi
Berichten: 317
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor hidihi » Di 28 Dec 2010, 11:07

De prestaties dit jaar en vorig jaar leken/lijken beter te zijn dan de NS.
Maar bescheidenheid zou toch iets meer sieren TOCH :shock: :shock:
Kijk ik voel de behoefte en de noodzaak niet om over deze cijvers te discuseren, maar ik zou graag een kritische vraag stellen, wij hebben in het DAV gebied gezien dat lijndiensten met bijna de zelfde identieke tussen haltes regelmatig niet evenredig verdeeld over het uur zijn, nu vraag ik me af als de Arriva in 2015 bijvoorbeeld de IC Rotterdam -Lelystad, IC Rotterdam-Leeuwarden en IC Rotterdam-Nijmegen mag rijden en alle drie de routes rijden via Utrecht, wie garrandeerd mij dan dat we geen situaties mee gaan maken dat er in 10 minuten 3 IC's naar Utrecht vertrekken en dat er dan 20 minuten lang vanuit Rotterdam geen enkele IC naar Utrecht vertrekt?

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor Wubbo » Di 28 Dec 2010, 11:18

Niemand. Net als dat niemand je garandeert dat NS dat in 2015 niet ook doet omdat dat beter uit komt.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3995
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor reisthijs » Di 28 Dec 2010, 11:52

hidihi schreef: wij hebben in het DAV gebied gezien dat lijndiensten met bijna de zelfde identieke tussen haltes regelmatig niet evenredig verdeeld over het uur zijn,
Dan heb je het neem ik aan over de bussen?
Want bij de treinen van Arriva is daar helemaal geen sprake van, die rijden nu ook gewoon netjes verdeeld over het uur.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

hidihi
Berichten: 317
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor hidihi » Di 28 Dec 2010, 13:25

reisthijs schreef:
hidihi schreef: wij hebben in het DAV gebied gezien dat lijndiensten met bijna de zelfde identieke tussen haltes regelmatig niet evenredig verdeeld over het uur zijn,
Dan heb je het neem ik aan over de bussen?
Want bij de treinen van Arriva is daar helemaal geen sprake van, die rijden nu ook gewoon netjes verdeeld over het uur.


Klopt ik verleek het met de huidige busdienst!
Met de huidige treindiest gebeurt dat nog niet, omdat er op de merwedelingelijn slechts 1traject loopt(Dord -geldermalsen).
Maar als je meerdere trajecten door elkaar hebt lopen zoals mijn voorbeeld met de treinen naar Utrecht zou je de trend die bij Arriva busvervoer heerst ook op de treinen kunnen toepassen.

Oud forumgebruiker

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Di 28 Dec 2010, 17:26

Dexter schreef:Zo goed deed Arriva het ook weer niet: Op Ddr - Gdm was de halfuursdienst uitgedund tot een uursdienst, die bovendien nog geknipt was in Gr. Ik heb nog nooit gezien dat een koppeling werd gecoat, of van die sneeuwkappen.
Als dit waar is vind ik die schouderklopjes voor Arriva echt belachelijk. Een uurdienst hield NS namelijk ook nog wel vol op de meeste trajecten.

BR628 schreef:Vind het wel opvallend eigenlijk: Afgelopen weekend naar Hamburg geweest via Nieuweschans. En dat ging prima via al die enkelsporige baanvakjes bij Arriva. Terwijl je met al die wissels juist zou verwachten dat er ergens wel een wisselstoring optreed, maar nee dus.
Daar heeft Arriva dus geen klap mee te maken, want wisselstoringen en onderhoud van de wissels zijn voor de firma ProRail.

Kortom: In het Noorden heeft Arriva geluk gehad door de matige weersomstandigheden t.o.v. de rest van NL + uitblijvende wisselproblemen en op de MLL deden ze het net zo beroerd als NS (een geknipte uursdienst :')) en meteen hangen de vlaggen uit... Hoera!

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor BR628 » Di 28 Dec 2010, 17:34

Prima Ziggy, ik weet ook wel dat dat bij Prorail hoort. Maar op het moment dat ik daar over die spoorlijn reis, als reiziger, kan me dat geen klap interesseren. Dan wil ik gewoon van a naar b vervoert worden.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor Dexter » Di 28 Dec 2010, 17:51

ziggy schreef:
Dexter schreef:Zo goed deed Arriva het ook weer niet: Op Ddr - Gdm was de halfuursdienst uitgedund tot een uursdienst, die bovendien nog geknipt was in Gr. Ik heb nog nooit gezien dat een koppeling werd gecoat, of van die sneeuwkappen.
Als dit waar is vind ik die schouderklopjes voor Arriva echt belachelijk. Een uurdienst hield NS namelijk ook nog wel vol op de meeste trajecten...Kortom: In het Noorden heeft Arriva geluk gehad door de matige weersomstandigheden t.o.v. de rest van NL + uitblijvende wisselproblemen en op de MLL deden ze het net zo beroerd als NS (een geknipte uursdienst :')) en meteen hangen de vlaggen uit... Hoera!

Het is waar, alleen de treinen van '07 vanuit Ddr reden en ik heb zelf gezien hoe zeker enkele keren de Arriva-trein zo weg reed zonder te wachten op de reizigers uit de pendeltrein vanuit Rtd. En dat wat die sneeuwkappen op de voorkant van de treinen betreft is al helemaal onzin. Of men moet de beschermkappen op de koppeling bedoelen (de zogenaamde 'hoedjes') maar die zijn bij Arriva op de MLL al net zo min in gebruik als tegenwoordig bij NS.

Wubbo schreef:Toch blijft het een feit dat het erop lijkt dat Arriva het beter doet dan NS, door simpeler personeelsdiensten, een simpeler materieelomloop en meer creativiteit in de bijsturing. Dat kan makkelijk met een kleiner bedrijf, dat is zeker waar, maar dat betekent niet dat het allemaal maar onwaar is en dat NSR er niks van kan leren!

Tijd voor een winterplan voor personeel en materieel, waarbij dat in een corridor blijft in plaats van overal over moet stappen? Is minder leuk voor de afwisseling in het werk, dat weet ik, maar volgens mij wordt je product daar veel beter van in situaties waarbij de treindienst weinig meer kan hebben.

Tijd voor een andere manier van bijsturen? Tijd voor een andere manier van informatie geven? Laat NS eens proberen te leren van de andere Nederlandse vervoerders in plaats van alleen maar op de verschillen te wijzen en denken dat het niet beter kan.

@Wubbo: Ik zou op dagen met moeilijk weer met liefde een deel van mijn werkafwisseling afstaan als ik zeker wist dat reizigers daar beter van werden. Dat corridor-rijden is nu overigens al standaard-praktijk op Koninginnedag en tijdens grote verstoringen, dan sturen ze je echt niet vanuit Asd naar Mt of van Rtd naar Vs om de personeelsomlopen maar zo simpel mogelijk te houden.

Ik denk dat er zoals jij zegt al veel winst valt te behalen op het vlak van bijsturing en informatievoorziening. Als alle 'eilandjes' zouden worden opgeheven, de aansturende afdelingen meer bij de werkvloer zouden worden betrokken en de boel zou meer worden gecentraliseerd, dan zou daaruit een veel degelijkere transportbesturing voort kunnen komen.

En NS zou inderdaad kunnen leren van andere vervoerders, maar een persbericht als dit van Arriva, dat bol staat van sneren en kennelijk alleen is bedoeld als 'trap na' om de marktwerking op het hoofdnet te bespoedigen, is nou niet bepaald een leervoorbeeld te noemen. Ik vind het eerder erg kinderachtig. :roll:
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor Daniel » Di 28 Dec 2010, 17:54

ziggy schreef:op de MLL deden ze het net zo beroerd als NS (een geknipte uursdienst :')) en meteen hangen de vlaggen uit... Hoera!

Die geknipte uurdienst werd overigens welgeteld één dag gereden... op die bewuste zondag 19 december toen bij NS heel Utrecht eruit lag en de treindienst rond Schiphol zwaar ontregeld was terwijl daar net zoveel sneeuw gevallen was. Daarmee deed Arriva het toch echt nog beter.
NS reed de dagen daarna nog een zwaar uitgedunde nooddienstregeling, Arriva reed toen alweer de volledige dienst.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor Daniel » Di 28 Dec 2010, 17:59

Dexter schreef:Het is waar, alleen de treinen van '07 vanuit Ddr reden en ik heb zelf gezien hoe zeker enkele keren de Arriva-trein zo weg reed zonder te wachten op de reizigers uit de pendeltrein vanuit Rtd.

Gek he, dat ze volgens dienstregeling reden. Op die dag reed NS alleen met de s2100 als pendel-IC en de s5100 als pendelstoptrein en ja, de s36700 rijdt net weg als de 2100 aankomt. Dat doet 'ie echter 365 dagen per jaar, de aansluiting wordt immers geboden op de s1900 (maar die had NS opgeheven, beetje flauw om dan Arriva de schuld te geven dat ze niet aansluiten)
Trouwens, ik heb nog nooit een NS-trein de aansluiting van Arriva zien overnemen. Waarom zouden ze dat andersom dan wel moeten doen?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor Vinny » Di 28 Dec 2010, 18:17

Ik denk dat er zoals jij zegt al veel winst valt te behalen op het vlak van bijsturing en informatievoorziening. Als alle 'eilandjes' zouden worden opgeheven, de aansturende afdelingen meer bij de werkvloer zouden worden betrokken en de boel zou meer worden gecentraliseerd, dan zou daaruit een veel degelijkere transportbesturing voort kunnen komen.
Ik geloof daar dus helemaal niet in. Ik denk juist dat decentralisatie zou helpen. Dat houdt namelijk de lijntjes echt kort, een belangrijke reden (volgens mij) waarom de regionale vervoerders het beter doen. Er is simpelweg veel minder menskracht nodig om het systeem te managen aangezien het van nature al simpel is aangezien er door de regiovervoerders meestal op "eilandbedrijf" wordt gereden.

Ik denk dat de problemen van de NS heden ten dage vooral te wijten zijn aan de volgende oorzaken:
1) Automatiseren van bijsturing, waardoor je een gebrek aan mankracht hebt op het moment dat de computer zijn werk niet meer (kan) doen. Dat gebrek is in tegenstelling tot wat roze-wolkkijkers hier niet op te lossen door wat mensen die kantoorwerk doen in te zetten. Daarvoor moet je structureel bijstuurders in dienst nemen en opleiden, iets waarop door de spoorsector de laatste jaren juist bezuinigd is onder het mom van "de computer kan het ook wel", en in 90% van de gevallen is dat ook zo, maar in de 10% van de gevallen als er sneeuw valt of er is een stroomstoring dan kan het niet.
2) Het treinverkeer is heel erg toegenomen ten opzichte van de jaren '70, waardoor je in 1979 nog wel gewoon af en toe de machinist met een schep de sneeuw voor zijn trein kon laten wegscheppen zonder dat het draconische gevolgen had voor de rest van de dienstregeling (bij wijze van spreken)
3) De complexiteit van de dienstregeling is (onnodig) groot geworden en valt daardoor veel moeilijker bij te sturen. Een metrobedrijf is simpel: machinist rijdt lijn A van begin tot eindpunt en rijdt daarna terug. Zelfde geldt voor regionale vervoerders. Een NS'er daarintegen rijdt van Den Helder naar Nijmegen, dan naar Zwolle, vervolgens naar Leeuwarden en eindigt zijn dag in Rotterdam bijvoorbeeld. Als er dan tussen Nijmegen en Arnhem wat gebeurt zijn de gevolgen in Rotterdam merkbaar...
4) Veiligheidsmaatregelen verhinderen vaak een creatieve oplossing. Het inzetten van sneeuwschuivers leidt bijvoorbeeld vrij gemakkelijk tot sectiestoringen. Dat levert een gebrek aan beveiliging voor het treinverkeer op, en niemand wil dat voor zijn rekening brengen. Zelfde geldt voor mensen die in een wissel bezig zijn met het spreekwoordelijke sneeuwscheppen: moet in een buitendienststelling: in combinatie met vooral oorzaak no. 2: extra vertraging.

Het is allemaal niet zo heel erg moeilijk te bedenken wat er fout gaat, alleen om het goed te laten gaan is er:
- veel geld
- pijnlijke maatregelen voor personeel en reiziger
vereist.

Beide dingen liggen niet zo voor het oprapen, dus...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor Dexter » Di 28 Dec 2010, 18:20

Daniel schreef:Trouwens, ik heb nog nooit een NS-trein de aansluiting van Arriva zien overnemen. Waarom zouden ze dat andersom dan wel moeten doen?

Ik heb het hier over een aantal situaties dat Arriva zelf ook te laat was en de NS-pendel al binnen kwam rijden, dat is dan toch wel heel erg lullig voor de reizigers. En wat je hierboven schrijft is lang niet altijd waar. Heel veel hc's van treinen richting Rtd houden rekening met de aansluiting, alleen HiSpeed doet dat met de s9200 vrijwel nooit.

Overigens doe je het nu net voorkomen alsof het oorlog is tussen NS en Arriva of andere vervoerders, maar dat is klinkklare onzin. NS heeft meegewerkt aan een naadloze overgang van de MLL naar Arriva, heeft personeel opgeleid en treinstellen verhuurd. Ik ken vele Arriva-mensen en beschouw ze als collega's. Het gaat per slot van rekening om de reizigers en niet om bedrijfsbelangen en opgeblazen ego's. Maar nogmaals, dit persbericht van de Arriva-directeur doet anders vermoeden.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva levert uitstekende punctualiteit ondanks winterwe

Berichtdoor Daniel » Di 28 Dec 2010, 18:31

Dexter schreef:Ik heb het hier over een aantal situaties dat Arriva zelf ook te laat was en de NS-pendel al binnen kwam rijden, dat is dan toch wel heel erg lullig voor de reizigers.

Hoezo is dat lullig? Als Arriva op tijd had gereden hadden ze immers ook niet over kunnen stappen. Het zou juist een gevalletje geluk zijn als ze het wel gehaald zijn.

En wat je hierboven schrijft is lang niet altijd waar. Heel veel hc's van treinen richting Rtd houden rekening met de aansluiting, alleen HiSpeed doet dat met de s9200 vrijwel nooit.

Dat Hispeed geen aansluiting overneemt is precies dezelfde situatie als wat jij hierboven beschrijft. Immers: die sluiten ook niet aan officieel. Ik heb lange tijd per s1900 naar Den Haag gereisd in 2007 en je wilt niet weten hoe vaak die gewoon wegreed terwijl Arriva al binnen kwam rijden.
Andersom bleef men juist wel wachten in 99% van de gevallen als de s1900 tenminste niet al te veel vertraging had.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast