Pagina 1 van 1

NS:reisinformatie ProRail niet goed

Geplaatst: di 28 dec 2010, 08:17
door Wubbo
NS:reisinformatie ProRail niet goed
Geplaatst op: dinsdag 28 december 2010 08:16
Laatst bijgewerkt: dinsdag 28 december 2010 08:17


De NS wil voortaan zelf reizigers informeren. Nu zijn de omroepberichten en de reisinformatie een taak van NS en ProRail samen. NS-topman Bert Meerstadt vindt dat de communicatie van ProRail ernstig onder de maat is.
Lees verder

Re: NS:reisinformatie ProRail niet goed

Geplaatst: di 28 dec 2010, 09:56
door Ennes
mompelt iets over "een wiel" en "uitvinden"

Maar als ze dan toch bezig zijn... kunnen ze misschien gelijk nog een tig aantal schakels uit de diverse kettingen halen. :lol:

Re: NS:reisinformatie ProRail niet goed

Geplaatst: di 28 dec 2010, 12:22
door Vinny
"De Veoliatrein heeft een nog onbekende vertraging"... :twisted:

Re: NS:reisinformatie ProRail niet goed

Geplaatst: di 28 dec 2010, 12:47
door Caspar
Als je de omroepers verhuist vanaf de seinzaal naar een NS locatie, zal het niet ineens beter worden. De communicatie tussen omroep en treindienstleider vind ik voor een omroeper de belangrijkste die er is. Nu kan dat natuurlijk ook 100% via computers verlopen met stille communicatie. Echter, de praktijk leert dat het erg prettig is als je naast elkaar zit, dan kan je nog even een mededeling doen als: kan je de 8b even op ''niet instappen'' zetten, of een last minute spoorafwijking doorgeven. Ook pik je als omroep sneller op als er een calamiteit zich voordoet, immers je schrikt direct wakker als er een alarmoproep is geplaatst, of als er een wisselstoring is kan je als omroep mooi de communicatie van je buurman treindienstleider horen, waar je ook een hoop aan af kan horen hoe dat bv verloopt.

Re: NS:reisinformatie ProRail niet goed

Geplaatst: di 28 dec 2010, 13:42
door AppleMoose
Ja leuk die sneer naar Prorail, maar de informatievoorziening van NS zelf was nou ook niet bepaald om over naar huis te schrijven :roll:
Iets met "Kerstdienstregeling" enzo... :X

Re: NS:reisinformatie ProRail niet goed

Geplaatst: di 28 dec 2010, 14:24
door Geert
Of niet bereikbare websites, verkeerde of ontbrekende meldingen op de eigen website, en slecht geïnformeerd personeel. NS heeft als grootste klant van ProRail sowieso al veel invloed op de reisinformatie, ik kan me niet voorstellen dat NS het ineens van een slechte kwaliteit vindt terwijl het daarvoor geen issue was...

Re: NS:reisinformatie ProRail niet goed

Geplaatst: di 28 dec 2010, 17:38
door AppleMoose
De "Waan van de dag" regeert...

Re: NS:reisinformatie ProRail niet goed

Geplaatst: wo 29 dec 2010, 00:00
door Suus
Hoera, de Volkskrant heeft dankzij de RTL weer eens een artikel voor hun NS-hetze kunnen plaatsen...
NS en Prorail staken 140 miljoen in reisinformatie
AMSTERDAM - NS en spoorbeheerder Prorail hebben sinds 2001 ruim 140 miljoen euro gestoken in het verbeteren van de reisinformatie. De invoering van het nieuwe systeem hiervoor duurde echter jaren langer dan gedacht en werkt inmiddels nog altijd niet naar behoren.

Dat meldt RTL Nieuws, dat documenten van NS en Prorail onderzocht.

In het derde kwartaal van 2002 werd onder de naam Infoplus een programma opgetuigd, dat ervoor moet zorgen dat er meer informatie op de stations beschikbaar komt. Ruim tweeduizend digitale informatiesystemen moesten hiervoor worden opgehangen. Daarnaast bouwen NS en Prorail aan een nieuw computersysteem dat die schermen van informatie voorziet.

Ook onder meer de stationsomroepers, internet, teletekst, de handcomputers van het personeel, de Verkeersinformatiedienst en de ANWB moesten op het systeem worden aangesloten. Hierdoor moest iedereen op hetzelfde moment over dezelfde informatie kunnen beschikken.

Voor 2005
De bedoeling was dat dit alles voor 2005 zou worden opgeleverd. Het systeem opleveren voor 2006 lukte echter niet. Problemen met leveranciers zorgden voor flinke vertraging. Eind 2005 constateerden de twee bedrijven dat de verbetering van de actuele reisinformatie te lang op zich laat wachten en dat de klantoordelen achterblijven bij de verwachtingen.
Meer op de site van de Volkskrant

Re: NS:reisinformatie ProRail niet goed

Geplaatst: wo 29 dec 2010, 07:43
door VIRM
Voordat NS commentaar gaat leveren op ProRail, zou NS eerst even de hand in eigen boezem moeten steken:
- Actuele Vertrektijden. Dit is op zich een heel mooi systeem, maar 100% betrouwbaar is het ook niet. Afgelopen winter zag ik een aantal treinen staan die niet eens reden.
- Iets heel basaals als het omroepen van stations in de trein gaat nog heel vaak mis (of dat nu ligt aan de techniek of aan de machinist/conducteur?). Als dát al zelfs vaak genoeg niet goed gaat...

Re: NS:reisinformatie ProRail niet goed

Geplaatst: wo 29 dec 2010, 11:42
door Geert
Bee schreef:Hoera, de Volkskrant heeft dankzij de RTL weer eens een artikel voor hun NS-hetze kunnen plaatsen...
Off-topic, maar het VK-bericht is bijna een kopie van het RTL-bericht: http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws ... rsinfo.xml. Lekker goedkoop.

Re: NS:reisinformatie ProRail niet goed

Geplaatst: do 30 dec 2010, 19:59
door Dexter
Prorail wil reizigersinformatie niet loslaten

(Novum) - Prorail wil blijven samenwerken met de NS op het gebied van reizigersinformatie. Dat meldt de spoorbeheerder dinsdag in reactie op uitlatingen van NS-topman Bert Meerstadt.

Meerstadt gaf eerder aan dat de NS de omroepberichten en overige informatievoorziening zelf wil gaan verzorgen. Momenteel doet de NS dat nog samen met Prorail. Beide bedrijven hebben volgens de topman echter te weinig oog gehad voor de informatievoorziening aan reizigers. "Een van de problemen is dat de NS en Prorail allebei verantwoordelijk zijn voor de informatievoorziening. Dat moet veranderen, want nu lopen er veel lijntjes heen en weer", zei de Meerstad in het FD.

De NS en Prorail kregen de laatste weken veel kritiek te verduren nadat het treinverkeer door het winterweer in de soep liep. Onder meer de informatie aan reizigers liet te wensen over, waarvoor Meerstad eerder al excuses aanbood.

De uitlatingen van Meerstadt verrassen Prorail. De spoorbeheerder stelt juist bezig te zijn de informatie aan de reizigers te verbeteren en geeft de voorkeur aan samenwerking met de NS. Het bedrijf geeft hierbij aan dat naast de NS nog bijna dertig partijen over het spoor rijden, zoals Connexxion, Arriva en Veolia en bedrijven die goederen over het spoor transporteren, en zegt daar beter zicht op te hebben.

http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/ar ... laten.html