Aangepaste dienstregeling NS januari

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Bericht door Suus »

De laatste keer dat ik de s4600 met meer dan 6 bakken SGM heb zien rijden is al een hele tijd geleden, volgens mij zijn heel stiekem die extra bakken in de spits al heel lang stiekem geschrapt. En ja, de treinen zitten vol, maar het komt zelden voor dat er niemand meer in kan.

Of zoals mijn vriend uit de buurt van Nijmegen ooit zei: "Damn, de treinen zitten hier echt vol, maar ik pas er nog wel in!" :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Overigens vind ik de stop in Weesp over het geheel genomen best opmerkelijk, aangezien zover ik weet geen van de treinseries die er stopt integraal met SLT wordt gereden waar het probleem zou zittten: s4300, s4600 en s5800 is SGM, s5700 is DD-AR. En hoewel de inzet nog niet optimaal is, rijden de meeste treinen nu toch weer met vijf of zes bakken in de s4600 (en dus ook in de s4300) en s5800.
Nu zijn de treinen misschien wel lang genoeg, maar er wordt nu nog de kerstvakantiezondagsdienstregeling gereden. De grote vraag is of maandag, als NS weer de normale dienstregeling wil rijden, die treinen nog allemaal zo lang zullen zijn. De verwachting is dus dat in de spits veel stoptreinen te kort zullen zijn.

Dat die treinen die in normaal in Weesp stoppen niet met SLT rijden doet er niet toe: het probleem is niet alleen dat er minder SLT beschikbaar is, maar ook het daardoor veroorzaakte probleem dat er minder SGM of DDAR beschikbaar is, omdat dit moet invallen in diensten van defecte stellen SLT of VIRM.

Ik trof vandaag in Houten ook weer een trein met twee gekoppelde SLT's: nu zijn er dus wel genoeg stellen beschikbaar, maar het is nu ook een zondagsdienst. De maandagochtendspits wordt een heel ander verhaal.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover wil dat NS vaste klanten compenseert

Bericht door reisthijs »

Meltrain schreef:Waarom ICMm dan wel en SLT niet, vraag ik me dan af? :?
ICMm is de vorige winter al uitgebreid in de praktijk getest onder winterse omstandigheden en is daarna aangepast zodat de sneeuw niet meer zo veel problemen meer geeft als een jaar eerder.
SLT heeft de vorige winter niet of nauwelijks gereden dus daarbij bleek nu pas hoe ze zich gedragen bij winters weer.
ziggy schreef:En inderdaad: de 3557 niet, aangezien 11 bakken (10 ICR + Loc) niet passen op Htn, schijnt.
Dan moeten ze de loc maar gewoon eens niet meetellen, of zorgen dat de loc achterop zit. 10 bakken past namelijk wel gewoon.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Bericht door Dexter »

Als de loc voorop loopt zet ik in zo'n geval mijn trein een loclengte er voorbij, mits er geen rood sein aan het einde van het perron staat natuurlijk. :mrgreen:

En als de loc achterop loopt, tel ik die niet mee. Mits ik daarmee geen overwegen of wissels voor andere treinen blokkeer.
Vallend blad maakt rails glad.
Oud forumgebruiker

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Bericht door Oud forumgebruiker »

De grap is dat het gewoon past, maar een meter of 6 scheelt. Kennelijk heeft logistiek geen hoge pet op van het rijdend personeel.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Rover wil dat NS vaste klanten compenseert

Bericht door Meltrain »

reisthijs schreef:
Meltrain schreef:Waarom ICMm dan wel en SLT niet, vraag ik me dan af? :?
ICMm is de vorige winter al uitgebreid in de praktijk getest onder winterse omstandigheden en is daarna aangepast zodat de sneeuw niet meer zo veel problemen meer geeft als een jaar eerder.
SLT heeft de vorige winter niet of nauwelijks gereden dus daarbij bleek nu pas hoe ze zich gedragen bij winters weer.
En echt niemand kwam op het geniale idee om uit voorzorg maar vast van elk materieeltype één exemplaar naar Wenen sturen om daar te testen hoe ze zich in winterse omstandigheden gedragen? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Bericht door reisthijs »

Jazeker is er iemand op dat idee gekomen, al het nieuwe of gemoderniseerde materieel brengt een bezoek aan de klimaatkamer. Ook ICMm en SLT zijn daar geweest!
Het probleem is dat in een klimaatkamer niet kan worden getest hoe een trein zich gedraagt rijdend in een sneeuwbui en/of op een besneeuwde spoorlijn. Dat kan alleen maar in de praktijk getest worden, en daarvoor moet het eerst gaan sneeuwen. :wink:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Bericht door Caspar »

Er zijn allicht delen in Europa waar getest kan worden waar het vaker in het jaar sneeuwt dan hier? Je hoeft toch niet te wachten op een Nederlandse sneeuwbui, die misschien pas na 3 jaar eens komt opzetten?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Bericht door Daniel »

Tja, ze hebben ook een SLT naar Velim in Tsjechië gestuurd voor sneeuwtesten... die vertrok zo ongeveer op de dag dat de SLT's bij bosjes uitvielen door de eerste sneeuw in Nederland :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Bericht door Vinny »

Caspar schreef:Er zijn allicht delen in Europa waar getest kan worden waar het vaker in het jaar sneeuwt dan hier? Je hoeft toch niet te wachten op een Nederlandse sneeuwbui, die misschien pas na 3 jaar eens komt opzetten?
Nu valt er een keer sneeuw in Nederland zelf. Ideaal moment om te testen dus... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Bericht door Dexter »

Heeft er eigenlijk iemand een V250 buiten zien spelen in de sneeuw? Ik nog niet.
Vallend blad maakt rails glad.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Bericht door Raymond »

Ja zeker. Toen de eerste sneeuw naar beneden viel is de V250 direct weer naar het testtraject Helmond - Horst-Sevenum getrokken. Bij Deurne is toen zelfs nog speciale meetapparatuur langs de baan neergezet.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Bericht door Fles »

Daniel schreef:Tja, ze hebben ook een SLT naar Velim in Tsjechië gestuurd voor sneeuwtesten... die vertrok zo ongeveer op de dag dat de SLT's bij bosjes uitvielen door de eerste sneeuw in Nederland :P

En? Is ie ook ooit nog teruggekomen? :lol:

Trouwens, hier in Hongarije rijdt alles gewoon, en nog punctueel ook. 20 cm sneeuw of geen 20 cm sneeuw, 20 graden vorst of geen 20 graden vorst. Tot en met de gaarste Bzmotjes aan toe. Die rijden dan OOK nog in de oorspronkelijke lengte :lol:

Falende klotezooi daar in NL. Nog 2 dagen, dan kom ik me weer in de ellende storten :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Bericht door Daniel »

Fles schreef:En? Is ie ook ooit nog teruggekomen? :lol:
Hij schijnt daar nogsteeds staan te wachten tot de testbaan beschikbaar is :P Maargoed, hoe goed SLT tegen sneeuw kan weten we inmiddels wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Bericht door Fles »

Lachen joh, op NU.nl die banner:

Vanaf 3 januari: Normale vertrektijden, kortere treinen. GA MEE

Nou, blijf maar liever thuis :Y Welke PR-mongool daar toch achter zit... :N
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Bericht door mb90 »

Ze zijn vast de tekst 'niet' vergeten, want het klinkt nou niet echt aantrekkelijk voor een incidentiele reiziger..
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Bericht door Suus »

De maandagupdate
Situatie maandag 3 januari

De ochtendspits van maandag 3 januari is gezien de verwachting redelijk soepel verlopen. Er zijn 3 meldingen geweest van te volle treinen. Op Houten, Weesp, Culemborg en Geldermalsen zijn extra stops gemaakt door Intercitys om reizigers mee te nemen. Reizigers hebben zichtbaar gebruik gemaakt van de mogelijkheid om zonder toeslag met de Fyra te reizen.

Dinsdagen en donderdagen zijn de drukste dagen van de week. Daarom vraagt NS aan reizigers om ook morgen rekening te houden met vollere treinen, met name in de spits.

Om reizigers goed te blijven informeren zal NS dagelijks via ns.nl en de media een prognose bieden over de verwachtingen voor de volgende dag. De volgende update zal op 4 januari om 12:00 uur aangeboden worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Bericht door Caspar »

Dexter schreef:Als de loc voorop loopt zet ik in zo'n geval mijn trein een loclengte er voorbij, mits er geen rood sein aan het einde van het perron staat natuurlijk. :mrgreen:

En als de loc achterop loopt, tel ik die niet mee. Mits ik daarmee geen overwegen of wissels voor andere treinen blokkeer.
In Obdam staat het bordje met 10, voor 10 bakken dus, een meter of 15 voorbij het perroneinde, vlak voor de vrijbalk van het wissel waar het weer 1 sporig wordt. Zijn er meer stations waar er bordjes staan voor het aantal bakken wat niet eens langs het perron kan passen? Als in Obdam de machinist niet bij bordje 10 stopt maar aan het einde van het perron, houdt ie aan de andere kant de overweg bezet. Waarom men dan niet zegt dat er tussen Heerhugowaard en Hoorn maar max 8 bakken gereden kan worden...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten