Pagina 2 van 2

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Geplaatst: za 01 jan 2011, 22:28
door Suus
De laatste keer dat ik de s4600 met meer dan 6 bakken SGM heb zien rijden is al een hele tijd geleden, volgens mij zijn heel stiekem die extra bakken in de spits al heel lang stiekem geschrapt. En ja, de treinen zitten vol, maar het komt zelden voor dat er niemand meer in kan.

Of zoals mijn vriend uit de buurt van Nijmegen ooit zei: "Damn, de treinen zitten hier echt vol, maar ik pas er nog wel in!" :mrgreen:

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Geplaatst: za 01 jan 2011, 23:11
door reisthijs
Bee schreef:Overigens vind ik de stop in Weesp over het geheel genomen best opmerkelijk, aangezien zover ik weet geen van de treinseries die er stopt integraal met SLT wordt gereden waar het probleem zou zittten: s4300, s4600 en s5800 is SGM, s5700 is DD-AR. En hoewel de inzet nog niet optimaal is, rijden de meeste treinen nu toch weer met vijf of zes bakken in de s4600 (en dus ook in de s4300) en s5800.
Nu zijn de treinen misschien wel lang genoeg, maar er wordt nu nog de kerstvakantiezondagsdienstregeling gereden. De grote vraag is of maandag, als NS weer de normale dienstregeling wil rijden, die treinen nog allemaal zo lang zullen zijn. De verwachting is dus dat in de spits veel stoptreinen te kort zullen zijn.

Dat die treinen die in normaal in Weesp stoppen niet met SLT rijden doet er niet toe: het probleem is niet alleen dat er minder SLT beschikbaar is, maar ook het daardoor veroorzaakte probleem dat er minder SGM of DDAR beschikbaar is, omdat dit moet invallen in diensten van defecte stellen SLT of VIRM.

Ik trof vandaag in Houten ook weer een trein met twee gekoppelde SLT's: nu zijn er dus wel genoeg stellen beschikbaar, maar het is nu ook een zondagsdienst. De maandagochtendspits wordt een heel ander verhaal.

Re: Rover wil dat NS vaste klanten compenseert

Geplaatst: za 01 jan 2011, 23:17
door reisthijs
Meltrain schreef:Waarom ICMm dan wel en SLT niet, vraag ik me dan af? :?
ICMm is de vorige winter al uitgebreid in de praktijk getest onder winterse omstandigheden en is daarna aangepast zodat de sneeuw niet meer zo veel problemen meer geeft als een jaar eerder.
SLT heeft de vorige winter niet of nauwelijks gereden dus daarbij bleek nu pas hoe ze zich gedragen bij winters weer.
ziggy schreef:En inderdaad: de 3557 niet, aangezien 11 bakken (10 ICR + Loc) niet passen op Htn, schijnt.
Dan moeten ze de loc maar gewoon eens niet meetellen, of zorgen dat de loc achterop zit. 10 bakken past namelijk wel gewoon.

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Geplaatst: za 01 jan 2011, 23:22
door Dexter
Als de loc voorop loopt zet ik in zo'n geval mijn trein een loclengte er voorbij, mits er geen rood sein aan het einde van het perron staat natuurlijk. :mrgreen:

En als de loc achterop loopt, tel ik die niet mee. Mits ik daarmee geen overwegen of wissels voor andere treinen blokkeer.

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 00:08
door Oud forumgebruiker
De grap is dat het gewoon past, maar een meter of 6 scheelt. Kennelijk heeft logistiek geen hoge pet op van het rijdend personeel.

Re: Rover wil dat NS vaste klanten compenseert

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 00:19
door Meltrain
reisthijs schreef:
Meltrain schreef:Waarom ICMm dan wel en SLT niet, vraag ik me dan af? :?
ICMm is de vorige winter al uitgebreid in de praktijk getest onder winterse omstandigheden en is daarna aangepast zodat de sneeuw niet meer zo veel problemen meer geeft als een jaar eerder.
SLT heeft de vorige winter niet of nauwelijks gereden dus daarbij bleek nu pas hoe ze zich gedragen bij winters weer.
En echt niemand kwam op het geniale idee om uit voorzorg maar vast van elk materieeltype één exemplaar naar Wenen sturen om daar te testen hoe ze zich in winterse omstandigheden gedragen? :?

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 00:30
door reisthijs
Jazeker is er iemand op dat idee gekomen, al het nieuwe of gemoderniseerde materieel brengt een bezoek aan de klimaatkamer. Ook ICMm en SLT zijn daar geweest!
Het probleem is dat in een klimaatkamer niet kan worden getest hoe een trein zich gedraagt rijdend in een sneeuwbui en/of op een besneeuwde spoorlijn. Dat kan alleen maar in de praktijk getest worden, en daarvoor moet het eerst gaan sneeuwen. :wink:

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 10:37
door Caspar
Er zijn allicht delen in Europa waar getest kan worden waar het vaker in het jaar sneeuwt dan hier? Je hoeft toch niet te wachten op een Nederlandse sneeuwbui, die misschien pas na 3 jaar eens komt opzetten?

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 10:58
door Daniel
Tja, ze hebben ook een SLT naar Velim in Tsjechië gestuurd voor sneeuwtesten... die vertrok zo ongeveer op de dag dat de SLT's bij bosjes uitvielen door de eerste sneeuw in Nederland :P

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 15:43
door Vinny
Caspar schreef:Er zijn allicht delen in Europa waar getest kan worden waar het vaker in het jaar sneeuwt dan hier? Je hoeft toch niet te wachten op een Nederlandse sneeuwbui, die misschien pas na 3 jaar eens komt opzetten?
Nu valt er een keer sneeuw in Nederland zelf. Ideaal moment om te testen dus... :twisted:

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 17:34
door Dexter
Heeft er eigenlijk iemand een V250 buiten zien spelen in de sneeuw? Ik nog niet.

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 19:08
door Raymond
Ja zeker. Toen de eerste sneeuw naar beneden viel is de V250 direct weer naar het testtraject Helmond - Horst-Sevenum getrokken. Bij Deurne is toen zelfs nog speciale meetapparatuur langs de baan neergezet.

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 19:29
door Fles
Daniel schreef:Tja, ze hebben ook een SLT naar Velim in Tsjechië gestuurd voor sneeuwtesten... die vertrok zo ongeveer op de dag dat de SLT's bij bosjes uitvielen door de eerste sneeuw in Nederland :P

En? Is ie ook ooit nog teruggekomen? :lol:

Trouwens, hier in Hongarije rijdt alles gewoon, en nog punctueel ook. 20 cm sneeuw of geen 20 cm sneeuw, 20 graden vorst of geen 20 graden vorst. Tot en met de gaarste Bzmotjes aan toe. Die rijden dan OOK nog in de oorspronkelijke lengte :lol:

Falende klotezooi daar in NL. Nog 2 dagen, dan kom ik me weer in de ellende storten :Y

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 19:46
door Daniel
Fles schreef:En? Is ie ook ooit nog teruggekomen? :lol:
Hij schijnt daar nogsteeds staan te wachten tot de testbaan beschikbaar is :P Maargoed, hoe goed SLT tegen sneeuw kan weten we inmiddels wel.

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 19:52
door Fles
Lachen joh, op NU.nl die banner:

Vanaf 3 januari: Normale vertrektijden, kortere treinen. GA MEE

Nou, blijf maar liever thuis :Y Welke PR-mongool daar toch achter zit... :N

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 20:30
door mb90
Ze zijn vast de tekst 'niet' vergeten, want het klinkt nou niet echt aantrekkelijk voor een incidentiele reiziger..

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 21:29
door Suus
De maandagupdate
Situatie maandag 3 januari

De ochtendspits van maandag 3 januari is gezien de verwachting redelijk soepel verlopen. Er zijn 3 meldingen geweest van te volle treinen. Op Houten, Weesp, Culemborg en Geldermalsen zijn extra stops gemaakt door Intercitys om reizigers mee te nemen. Reizigers hebben zichtbaar gebruik gemaakt van de mogelijkheid om zonder toeslag met de Fyra te reizen.

Dinsdagen en donderdagen zijn de drukste dagen van de week. Daarom vraagt NS aan reizigers om ook morgen rekening te houden met vollere treinen, met name in de spits.

Om reizigers goed te blijven informeren zal NS dagelijks via ns.nl en de media een prognose bieden over de verwachtingen voor de volgende dag. De volgende update zal op 4 januari om 12:00 uur aangeboden worden.

Re: Aangepaste dienstregeling NS januari

Geplaatst: di 04 jan 2011, 14:06
door Caspar
Dexter schreef:Als de loc voorop loopt zet ik in zo'n geval mijn trein een loclengte er voorbij, mits er geen rood sein aan het einde van het perron staat natuurlijk. :mrgreen:

En als de loc achterop loopt, tel ik die niet mee. Mits ik daarmee geen overwegen of wissels voor andere treinen blokkeer.
In Obdam staat het bordje met 10, voor 10 bakken dus, een meter of 15 voorbij het perroneinde, vlak voor de vrijbalk van het wissel waar het weer 1 sporig wordt. Zijn er meer stations waar er bordjes staan voor het aantal bakken wat niet eens langs het perron kan passen? Als in Obdam de machinist niet bij bordje 10 stopt maar aan het einde van het perron, houdt ie aan de andere kant de overweg bezet. Waarom men dan niet zegt dat er tussen Heerhugowaard en Hoorn maar max 8 bakken gereden kan worden...