Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: Zo 12 Dec 2010, 10:41

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Berichtdoor Lyntus » Do 06 Jan 2011, 19:26

Ik denk dat het goed is dat de NS blijft. Volgens mij kan je zo'n bedrijf niet zomaar over 4 jaar laten verdwijnen. Wat moet er wel niet gebeuren met al het materieel enz.
Het hoofdrailnet verkleinen is misschien wel een optie, of in ieder geval zorgen dat er geen winteroverlast meer is. Dat kan sowieso wel verbeterd worden door ProRail met de wissels.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9522
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Berichtdoor Wubbo » Do 06 Jan 2011, 19:41

Je gaat er nooit voor kunnen zorgen dat er geen winteroverlast meer is. Als het besluit te gaan sneeuwen en er valt in een half uur een halve meter dan rijden de treinen echt niet meer, dat garandeer ik je nu al. Je moet er alleen voor zorgen dat je ermee om kan gaan, dat je terwijl het sneeuwt nog een redelijke dienstverlening kan bieden en dat je als het niet meer sneeuwt zo snel mogelijk weer je normale dienstverlening kan bieden.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Berichtdoor Geert » Do 06 Jan 2011, 20:11

Ennes schreef: De kleilaag is inderdaad veel te groot, helaas wordt er als eerste bezuinigd op het direct uitvoerende en direct ondersteunende personeel. en dat is niet alleen bij NS het geval. En ik zal ook nooit beweren dat aanbesteden altijd slecht is, alleen ben ik van mening dat je dat zeker bij publieke taken daar heel erg voor moet oppassen.

Voor rijdend personeel is in de wet een baangarantie opgenomen. Die worden dus juist beschermd. Voor kantoorpersoneel is zo'n garantie er juist niet.

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Berichtdoor Ennes » Do 06 Jan 2011, 20:45

Geert schreef:
Ennes schreef: De kleilaag is inderdaad veel te groot, helaas wordt er als eerste bezuinigd op het direct uitvoerende en direct ondersteunende personeel. en dat is niet alleen bij NS het geval. En ik zal ook nooit beweren dat aanbesteden altijd slecht is, alleen ben ik van mening dat je dat zeker bij publieke taken daar heel erg voor moet oppassen.

Voor rijdend personeel is in de wet een baangarantie opgenomen. Die worden dus juist beschermd. Voor kantoorpersoneel is zo'n garantie er juist niet.
Allereerst is het geen baangarantie maar een *werkgarantie en is ook niet eeuwig, en bij nieuwe cao onderhandelingen zullen er verslechteringen gaan optreden, en vooral nieuw personeel zal onder andere arbeidsvoorwaarden moeten gaan werken, en als die flink verslechteren dan zal je een leegloop krijgen van het personeelsbestand.

* De werkgarantie die ze bieden kan heel ruim opgevat worden, die garantie houdt niet in dat je Hc, Mcn of Smw e.d. zal blijven. Ze kunnen ook een andere baan voor je vinden/creëren, en die baan na een bepaalde tijd schrappen, waarbij ze je overcompleet kunnen verklaren. Bovendien kunnen ze je naar de andere kant van het land sturen (wat ook zeker niet voor iedereen haalbaar is)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9522
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Berichtdoor Wubbo » Do 06 Jan 2011, 21:41

Dat kan bij kantoorpersoneel ook gebeuren, alleen hebben die nog meer onzekerheid want daarbij is het niet eens zeker dat ze mee over gaan bij een concessiewisseling. Voor het rijdend personeel is het dus in ieder geval minder slecht geregeld.

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Berichtdoor Ennes » Do 06 Jan 2011, 21:45

Wubbo schreef:Dat kan bij kantoorpersoneel ook gebeuren, alleen hebben die nog meer onzekerheid want daarbij is het niet eens zeker dat ze mee over gaan bij een concessiewisseling. Voor het rijdend personeel is het dus in ieder geval minder slecht geregeld.

Neemt niet weg dat je dus zonder fronliners helemaal geen ov bedrijf hebt ;) En als die gillend weglopen, kan je een schitterende hoogfrequente dienstregeling presenteren, alleen kan je hem dan niet uitvoeren.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9522
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Berichtdoor Wubbo » Do 06 Jan 2011, 21:46

Je wil het vast niet horen, maar zonder kantoorpersoneel heb je ook geen OV-bedrijf ;-)

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Berichtdoor Ennes » Do 06 Jan 2011, 21:54

Wubbo schreef:Je wil het vast niet horen, maar zonder kantoorpersoneel heb je ook geen OV-bedrijf ;-)
Ik zal nooit zeggen dat je helemaal zonder kantoorpersoneel kan, maar een verhouding 2:1 is naar mijn idee niet helemaal noodzakelijk om een ov bedrijf draaiende te houden. En dan zeker al de zijdelingse functies in de hogere taakgroepen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Abracadabram
Berichten: 234
Lid geworden op: Za 18 Dec 2010, 02:56

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Berichtdoor Abracadabram » Vr 07 Jan 2011, 21:20

Wubbo schreef:Almere is slechts een voorbeeld: het gaat om de vergelijking tussen de 3 grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag) vs de wat kleinere steden (Eindhoven, Almere, Lelystad, Leeuwarden) en het gebied rondom de grote steden (Waterland, Haaglanden, Voorne-Putten). De aanbestede gebieden liggen in dru-prijs 50% onder de G3-prijs. Zie het document dat ik hier linkte. Opvallend is dat ook gebieden met alleen maar busverbindingen van niets naar nergens (Rivierenland, Noord en Zuidwest Fryslan) goedkoper zijn dan de G3.



Ik trap dit waarschijnlijk enorm omhoog. Maar na het lezen van het nieuwe topic over Utrecht vraag ik me ineens af waarom Utrecht niet bij deze meting zit. Daar kan je toch goed zien wat aanbesteding in een grote stad doet?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Berichtdoor Vinny » Vr 07 Jan 2011, 21:56

Waarschijnlijk omdat je eerst een jaar moet wachten voordat je conclusies kunt trekken?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Abracadabram
Berichten: 234
Lid geworden op: Za 18 Dec 2010, 02:56

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Berichtdoor Abracadabram » Vr 07 Jan 2011, 21:57

Vinny schreef:Waarschijnlijk omdat je eerst een jaar moet wachten voordat je conclusies kunt trekken?


das best logisch.. domme opmerking van mijn kant

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Berichtdoor Vinny » Vr 07 Jan 2011, 21:59

Neemt niet weg dat ik wel, net als jij, harstikke benieuwd ben naar de resultaten in Utrecht :idea:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9522
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Berichtdoor Wubbo » Vr 07 Jan 2011, 23:36

Utrecht staat er niet tussen omdat men bij het maken van de cijfers nog bezig was met de aanbesteding. Of die cijfers inmiddels wel beschikbaar zijn weet ik niet, maar het zou wel een mooie zijn om eens te vergelijken inderdaad.

Oud forumgebruiker

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Za 08 Jan 2011, 17:36

Zijn er trouwens ook dergelijke recente cijfers van het GVU?

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9522
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Berichtdoor Wubbo » Za 08 Jan 2011, 18:28

Daar ging de discussie in de berichten voor je dus juist over ;-) Nee, die zitten niet in het onderzoek omdat tijdens het onderzoek de gunning nog niet definitief was en er dus nog geen cijfers beschikbaar zijn. Nu ook nog niet neem ik aan, gezien het verwachte beroep van Connexxion in deze concessie.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast