Pagina 1 van 3

Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 12:16
door Daniel
Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen
Geplaatst op: dinsdag 4 januari 2011 12:14
Laatst bijgewerkt: dinsdag 4 januari 2011 12:16


Duitse intercity’s die tot voor kort in Nederland rondreden, hadden het huidige treinentekort van de NS deels kunnen oplossen. Dat zegt Roel van den Bosch, oud-directielid bij Railinfrabeheer (nu ProRail) en zelfstandig spooradviseur.
De treinen werden gehuurd van de Duitse spoorwegen om toenmalige treintekorten in Nederland op te vangen. Met de komst van nieuwe dubbeldekkers werden ze overbodig. Een groot deel stond werkeloos op rangeerterreinen en ging rond de zomer en in oktober terug naar Duitsland.
Lees verder

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 12:21
door GTW
Ze waren juist uitermate geschikt voor het nederlandse spoor ( en nu krijg ik misschien het hele forum over mij heen ) maar deze treinen hadden dan niet super veel plek, in gevallen van nood kon je ze met gemak inzetten en ze zijn niet kapot te krijgen en daardoor hoefden er ook niet zoveel 1700/1800's aan de kant en misschien hadden we er ook 1600's voor kunnen plaatsen ( Al zijn de 1600 en 1800 exact dezelfde locomotieven.

Als ze ICK inzetten dan had het ook gekunt voor gehandicapten vervoer want je hebt er een rijwielrijtuig bij zitten daar zouden ze met rolstoel en al geplaatst kunnen worden!

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 12:27
door Suus
Ik ben blij dat ICL opgehoepeld is. Enorm kabaal dat die dingen maakte als ze mijn huis voorbij reden. DDM-1 kon ik op dat punt ook missen als kiespijn.

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 12:31
door Reiziger Delft
Dat artikel haalt ICL en ICK helemaal door elkaar.

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 13:34
door Oud forumgebruiker
@GTW: Niet kapot te krijgen? Ik kan me de vertragingen nog levendig voorstellen i.v.m. deuren die niet dicht gingen bij het sluiten van de deuren, niet werkende verwarming, remmen die vast bleven zitten... Ennee, er kan volgens mij geen 1600 voor i.v.m. het aansturen van de verwarming en verlichting in de rijtuigen.

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 13:35
door Caspar
Geen verlichting, verwarming die ook in de zomer doorloeide...

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 13:38
door Stefan
Maar voor de rest was ICK prima spul hoor! :pos:

:')

Goed, het is jammer dat ze weg zijn, maar ik zat er dan ook niet dagelijks in.

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 14:01
door Fles
Reiziger Delft schreef:Dat artikel haalt ICL en ICK helemaal door elkaar.
Niet dat het veel uitmaakt, beide waren nu even goed van pas gekomen.

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 14:02
door Fles
Bee schreef:Ik ben blij dat ICL opgehoepeld is. Enorm kabaal dat die dingen maakte als ze mijn huis voorbij reden. DDM-1 kon ik op dat punt ook missen als kiespijn.
Ja precies, ik sta liever een uur langer te blauwbekken omdat er niks rijdt dan dat ik met een ICL-trein mee moet. :X

Denk eens na man :N

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 14:04
door Suus
Waar wil je ze inzetten dan? Er is geen enkele logische treinserie meer voor.

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 14:08
door Oud forumgebruiker
1900, 3526/3557, 3528/3559

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 14:40
door Wubbo
In de 1900 maken ze ICR vrij, waar moet dat dan weer heen? Slechts een van die 3500en maakt iets vrij waar je wat aan hebt (een VIRM). Bovendien moet je het zootje loc voor-loc achter rijden omdat je geen tijd hebt in Venlo om met een wisselloc te werken (of je moet daar de hele spooropstelling weer omgooien, word je ook niet blij van). Dat maakt het alleen maar trager en vertragingsgevoeliger (en ICK was al zo ongekend snel :X ). Als je toch ergens energie in moet stoppen om het te reactiveren: doe dan DDM1 en Mat '64 maar. Zeker dat laatste kan tenminste alles en overal rijden zonder dat het echt in de problemen komt met de rijtijden.

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 14:53
door Fles
Bee schreef:Waar wil je ze inzetten dan? Er is geen enkele logische treinserie meer voor.
Net wat ziggy zegt inderdaad. Daar waar het vroeger ook altijd al reed. Waarom heet het nu ineens "niet logisch meer" dan? :?:

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 15:42
door Suus
Zoals Wubbo zegt, wat wil je met het ICR doen dan?

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 16:10
door reisthijs
Bee schreef:Waar wil je ze inzetten dan? Er is geen enkele logische treinserie meer voor.
Moet het logisch zijn dan? Er wordt de laatste tijd wel meer materieel in 'onlogische' treinseries ingezet. Er zijn heus wel wat series te bedenken waar het nu tijdelijk ingezet had kunnen worden. Of waar ICRm kan rijden wat je vrijspeelt door het ergens te vervangen door ICL.
Wubbo schreef:Bovendien moet je het zootje loc voor-loc achter rijden omdat je geen tijd hebt in Venlo om met een wisselloc te werken
NS heeft nou niet bepaald een tekort aan locs, dat zou geen probleem moeten zijn. Dat was ook het hele idee van ICL.

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 16:11
door Fles
Bee schreef:Zoals Wubbo zegt, wat wil je met het ICR doen dan?
Wubbo doet alsof er een materieelOVERSCHOT dreigt te ontstaan. Dat is natuurlijk helemaal de wereld op zijn kop.

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 17:06
door Thijs
Wubbo schreef:In de 1900 maken ze ICR vrij, waar moet dat dan weer heen?
Je zou de s3600 integraal of grotendeels weer met ICRm laten rijden: daar zit nu behoorlijk wat VIRM en ICMm in. Met name het VIRM is denk ik goed te gebruiken voor series als s800.

Ik ben het wel met je eens dat ik inzet van ICK en ICL niet zie zitten, ook niet in de s1900.

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 17:34
door Dexter
Sinds al het ICR in trek-duwcombinaties met Bds is gaan rijden is het qua exploitaitie redelijk flexibel. Maar nog niet zo flexibel als treinstellen natuurlijk, omdat het altijd in dezelfde lange combinaties moet blijven rijden.

Overigens stoor ik me eraan dat de zoveelste zelfuitgeroepen spoorweggoeroe weer eens een paar loze kreten roept. Maar misschien komt dat wel doordat het artikel pontificaal vermeld dat het om een oud-Prorail-directielid gaat. De pot verwijt de ketel en Schoenmaker hou je bij je leest, zijn de eerste dingen die dan bij me opkomen.

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 17:53
door Vinny
Er zijn natuurlijk wel wat kanttekeningen bij te maken. Zo zijn ICK en ICL niet zomaar "op voorraad leverbaar", en dat geldt eigenlijk altijd voor het strategisch materieelpark. Wil je een roestig sardieneblik op wieltjes weer aan de praat krijgen en na een langere tijd van stilstand weer op de baan krijgen dan is een (kleine) revisie eigenlijk altijd wel noodzakelijk.

Een ander probleem is dat het materieeltekort zich met name deed gelden op sprintertrajecten vanwege een hoge defectenstand van het SLT materieel. Dat laat zich erg slecht vervangen door getrokken treinen, die vanwege hun rijeigenschappen (logge zware bakbeesten die minder snel optrekken en afremmen) beter in intercity-diensten thuishoren. Je kunt dan dus beter de NS oplossing kiezen: namelijk gewoon wat Mat '64 uit de hoed halen en inzetten :)

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 18:22
door Wubbo
Fles schreef:
Bee schreef:Zoals Wubbo zegt, wat wil je met het ICR doen dan?
Wubbo doet alsof er een materieelOVERSCHOT dreigt te ontstaan. Dat is natuurlijk helemaal de wereld op zijn kop.
Dat heb ik nooit beweerd. Ik heb alleen beweerd dat er geen nuttige series zijn waar je ICK/ICL in kan zetten. Vroeger reed ICL in de s1500 (kan niet meer door de koppeling aan de s4500, weer keren in Amsterdam kan niet met de spooropstelling), in de s14300 (vervangen door s3700 en nu met korte keringen op Hoofddorp en Lelystad op s3900 waar het niet lukt met rijtijden) en in de s2000 (keert tegenwoordig te Utrecht op de s8800, maar zelfs als je die los zou laten passen meer dan 8 bakken daar niet langs het perron). ICK reed in de s1900, daar zou het wel weer in kunnen (al merk je dat je met ICR de rijtijden echt beter haalt) maar dan moet je trek-trek rijden in verband met de wijzigingen in Venlo. Dat levert ICR op, en dat kan dan weer nergens heen. Een beetje in de s3600, maar de lange stammen kun je nergens effectief inzetten.

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 21:43
door Bart
Kan het niet in de s2200, s2600 en s3400?

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 21:46
door Suus
Nee. Kering in Amsterdam is erg krap en de s2100 en s2600 zijn gebaat bij erg veel capaciteit.

s2100 en s2600 keren op elkaar.

Voor de s2200 is het te langzaam met de vele stops.

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 21:58
door MdJ
3400 red je helemaal niet, vooral Odb en de kopspoortjes van Hlm...

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 22:01
door Chauf21
En series als s7500, s12100, s28300? Desnoods met maar drie of vier rijtuigen, scheelt wellicht ook weer in snelheid :) Hoe zit bijvoorbeeld een serie als s14500 in de rijtijd? Je moet het -denk ik- juist van die kleine lijntjes hebben. Dan heb je minder last van doorkoppelingen en speel je in de drukke spitsen gewild materieel vrij :)

Re: Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Geplaatst: di 04 jan 2011, 22:35
door MdJ
- s12100 en algemeen: Moet je wel weer heel veel locs hebben. In Vs kun je niet omlopen, dus met een wisselloc werken. En het maakt niet heel erg aan natuurlijk, om 3x een VIRM-IV vrij te spelen, heb je ongeveer 12 rijtuigen nodig (Bimz+Aimz+Bimz+Bimdz)x3 + reserve... Plus 4 locs (of 5 met 2x een wisselloc... kun je beter helemaal trek-trek rijden=6 locs)

- s7500: Keert tegenwoordig op spoor 7a in Ah. Daar past net een SGM-III. Wil je meer rijden, zul je syntus naar spoor 9 moeten verbannen. Maar dat wil je eigenlijk ook niet, omdat je dan met met de s3600 / s7600 moet kruisen.
Daarnaast levert het bijna niets uit: minimaal moet je dan Aimz+Bimdz rijden, beide kanten een loc (omlopen wil je echt niet). En het levert maarliefst een SGMm-III en een SGMm-II op...

- s28300 moet je behoorlijk vaak (tov de hele rit) kopmaken. En dat wil je eigenlijk zo weinig mogelijk doen, immers: levert kost ontzettend veel tijd. En als je dan toch al met rijtuigen gaat rijden, kun je beter meteen met planW/E/D gaan rijden... Is ook meteen museaal...

- s14500: Ik denk niet dat je daar de ochtend- s14500 mee red. Ik hoorde uit de telcijfers (via via, dat wel...) dat een DDM-1 stammetje net krap aan is.. Vooraal de t14527.

Daarnaast: ICL was in Duitsland in onderhoud... werd zo ongeveer 2x in de week een uitwisselingsslag gereden. Daarnaast hadden veel rijtuigen defecten, of raakte snel defect. Hoe vaak de t3559 (met ICL) op tijd, het hele traject en zonder defecten reed was ook op 1 vinger te tellen...