Pagina 1 van 1

Rapport Treinbotsing Barendrecht gepubliceerd

Geplaatst: di 18 jan 2011, 11:20
door Wubbo
Rapport Treinbotsing Barendrecht gepubliceerd
Geplaatst op: dinsdag 18 januari 2011 11:15
Laatst bijgewerkt: dinsdag 18 januari 2011 11:20


Vandaag heeft de Onderzoeksraad voor veiligheid haar rapport over de treinbotsing in Barendrecht van 24 september 2009 openbaar gemaakt. De raad concludeert dat het ongeval plaats kon hebben doordat de machinist van een van de treinen onwel is geworden en daardoor niet heeft kunnen remmen voor een rood sein, met de botsing tot gevolg.
Lees verder

Re: Rapport Treinbotsing Barendrecht gepubliceerd

Geplaatst: di 18 jan 2011, 11:23
door Wubbo
Het volledige rapport staat hier.

Nieuw beveiligingssysteem bij seinen Barendrecht

Geplaatst: di 18 jan 2011, 21:19
door Wubbo
Nieuw beveiligingssysteem bij seinen Barendrecht
Geplaatst op: dinsdag 18 januari 2011 21:17
Laatst bijgewerkt: dinsdag 18 januari 2011 21:19


ProRail vervangt uiterlijk in 2013 het verouderde beveiligingssysteem bij seinen op het spoor bij Barendrecht door moderne. Dat heeft de gemeente Barendrecht dinsdag bekendgemaakt.

Aanleiding voor de ingreep is het ongeval in september 2009 waarbij twee goederentreinen frontaal met elkaar in botsing kwamen.
Lees verder

Re: Rapport Treinbotsing Barendrecht gepubliceerd

Geplaatst: di 18 jan 2011, 22:30
door Klaasje
Voor de liefhebber van meer dan een vage omschrijving: Een brief aan de tweede kamer

Re: Rapport Treinbotsing Barendrecht gepubliceerd

Geplaatst: di 18 jan 2011, 22:38
door Suus
Mr. Pieter van Vollenhoven legt nu in Nieuwsuur uit wat zijn adviezen zijn.

Re: Rapport Treinbotsing Barendrecht gepubliceerd

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 00:15
door Fles
Bee schreef:Mr. Pieter van Vollenhoven legt nu in Nieuwsuur uit wat zijn adviezen zijn.

Ja. "DOE IETS!"

wauw.

Re: Rapport Treinbotsing Barendrecht gepubliceerd

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 00:24
door Suus
Hij legde uit dat er de afgelopen 18 jaar de verbeteringen in het beveiligingssysteem hebben stilgelegen omdat de spoorbedrijven afwachten wat de overheid gaat beslissen over de invoering van een Europees beveiligingssysteem. Blijkbaar heeft veiligheid bij niemand prioriteit als het ze niet uitkomt en accepteren we maar dat er een keer in de zoveel tijd weer een paar treinen op elkaar knallen, er een verhaaltje over ATB en de problemen ermee in de media worden opgehangen om vervolgens weer rustig op de oude manier verder te gaan.

Re: Rapport Treinbotsing Barendrecht gepubliceerd

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 00:36
door Snorkel
IK vind het rapport wel erg interessant, zeker met mijn plannings ervaring, want daarin valt blijkbaar veel te winnen om potentiƫle conflictsituaties te beperken. De paden van beide treinen waren volgens geplande dienstregeling namelijk in conflict, omdat ze eigenlijk op de zelfde tijd dat spoor nodig hadden. Andere geplande timing of over een alternatief spoor was een optie, maar gewoonweg niet gerealiseerd/gesignaleerd, en dit was een terugkerende situatie.

Groet, Michel

Re: Rapport Treinbotsing Barendrecht gepubliceerd

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 18:58
door Raymond
De opvolger van het huidige planningssysteem, DONNA, ziet die conflicten wel. Maar de uitrol daarvan gaat zo ontzettend langzaam door allerlei redenen..

Re: Rapport Treinbotsing Barendrecht gepubliceerd

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 19:01
door webguy
Goed rapport, als er nou ook wat mee wordt gedaan. Die ERTMS beslissing wordt ook niet genomen, en ATB-VV zit geloof ik in nog geen enkele trein, dus de boel schiet allemaal niet op. Er wordt gewoon jaren gewacht op van alles terwijl de cijfers laten zien dat het alleen maar erger wordt, en niet beter. Ze waren met ATB-EG al 20 jaar te laat, dus over 100 jaar hebben we vast ERTMS...

Re: Rapport Treinbotsing Barendrecht gepubliceerd

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 20:03
door Geert
ATB-VV zit in 94% van de treinen volgens de brief van de minister, dus dat is inmiddels wel redelijk uitgerold. Probleem is eerder dat lang niet alle seinen ervan zijn voorzien...

Re: Rapport Treinbotsing Barendrecht gepubliceerd

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 20:07
door webguy
Hmm, ok, onderschat, maar dat heeft deels te maken met het feit dat er boel Mat '64, 1800 locs en andere oude meuk weg is, waar het duur was om in te bouwen. Maar als het goed is hebben we dan voor eind 2010, en zeker voor 2011 minder STS passages...
Overigens, hoe is een ATB-VV ingreep anders dan een ATB-EG ingreep? Of merk je als mcn het verschil niet, afgezien van de locatie...

Re: Rapport Treinbotsing Barendrecht gepubliceerd

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 20:46
door Dexter
webguy schreef:Overigens, hoe is een ATB-VV ingreep anders dan een ATB-EG ingreep? Of merk je als mcn het verschil niet, afgezien van de locatie...
Ja en dat verschil merk je zeker. Een ATB-EG ingreep kan je achteraf gezien makkelijk verklaren omdat je niet of te laat of niet voldoende geremt heb. Maar een ATB-VV ingreep zal 9 van de 10 keer als onlogisch en onnodig worden ondervonden door de mcn. Want je bent in de nadering naar een stoptonend sein immers al aan het afremmen of je bent zodanig veel afgeremt dat je naar eigen inzicht wel vindt dat je de remmen kan lossen. Maar het VV-systeem kent tot op de laatste meters een bepaalde remcurve die je moet aanhouden omdat het systeem anders 'denkt' dat je niet tijdig tot stilstand zal komen. Zelfs als dit niet meer nodig is en je je trein volledig onder controle hebt.

Verder zijn er nog verschillen in de signalering en afhandeling van een ATB-remming (het ontgrendelen van de snelremming) en moet je als je bij een storing met toestemming een stoptonend sein moet passeren (met een aanwijzing van de trdl) weer extra bijkomende handelingen uitvoeren om het systeem te overbruggen en het sein voorbij te kunnen rijden.

Re: Rapport Treinbotsing Barendrecht gepubliceerd

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 20:50
door webguy
Dat klinkt slecht, ATB-NG is erg visueel met een remcurve die moet worden opgevolgd, ERTMS Level 2 ook, en ATB-VV zet je neer.

Re: Rapport Treinbotsing Barendrecht gepubliceerd

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 20:59
door Geert
Dat krijg je als het allemaal niet te veel moet kosten... ATB-VV is in feite een goedkope uitbreiding op de bestaande ATB-installatie. Dat zal de reden zijn dat machinisten niet een display hebben gekregen om de remcurve te zien.

Re: Rapport Treinbotsing Barendrecht gepubliceerd

Geplaatst: do 20 jan 2011, 02:02
door Dexter
Dank Geert, dat is precies wat ik wilde zeggen. :wink: Op het moment dat je zoals bij ATB-NG je remcurve op een display of in je snelheidsmeter voor je ziet, kan je daarop veel nauwkeuriger anticiperen. Nu is het vaak een verrassing.