Pagina 1 van 1

Spoorsector nog niet op de goede weg in zorgplicht reizigers

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 18:56
door Daniel
Spoorsector nog niet op de goede weg in zorgplicht reizigers
Geplaatst op: woensdag 19 januari 2011 18:55
Laatst bijgewerkt: woensdag 19 januari 2011 18:56


Persbericht
De Inspectie voor Verkeer en Waterstaat (IVW) neemt geen genoegen met het noodplan van ProRail en de spoorbeheerders, dat de handelingen in geval van een gestrande trein moet beschrijven. De inspectie vreest voor gezondheidsrisico’s als de spoorsector geen manier vindt om beter in te grijpen wanneer een trein vastloopt. Ook Rover maakt zich hier zorgen over. De reizigersvereniging vreest dat ProRail door de plannen het aantal wissels drastisch te verminderen, de situatie zelfs nog verder dreigt te verslechteren.

In december tikte de inspectie ProRail en de spoorvervoerders in een brief op de vingers omdat de spoorsector tekort schiet in de zorgplicht voor reizigers. Aanleiding was een gestrande trein tussen Zaandam en Purmerend. Reizigers moesten vele uren zonder verwarming in deze bomvolle trein doorbrengen. Volgens de IVW was dit voorval geen uitzondering, de inspectie wilde uiterlijk 15 januari verbeteringen zien.

De inspectie stelt dat ProRail de infrastructuur zodanig moet beheren dat een snelle redding van gestrande reizigers mogelijk is. Dit staat haaks op het plan van ProRail om juist drastisch het aantal wissels te verminderen. Een onzalig plan volgens Rover omdat dit het spoor te weinig uitwijkmogelijkheden geeft. “Als een computerbedrijf te maken heeft met een slecht werkend systeem, zou hij dan radicaal een groot deel van zijn computers afstoten?”, vergelijkt Rover. Voorzitter Arriën Kruyt is voornemens de brief van IVW tijdens de hoorzitting over het winterspoor in de Tweede Kamer te gebruiken als argument tegen de vermindering van wissels.

Een andere reden dat reizigers lang in gestrande treinen vast kunnen blijven zitten, is dat zij moeten wachten op een diesellocomotief die de gestrande trein moet wegslepen. “NS heeft geen diesellocomotieven meer”, aldus Rover-woordvoerder Chris Vonk, “deze moeten nu worden aangevraagd bij DB Schenker en dat zorgt voor de nodige wachttijd.” Rover ziet het vooral als verantwoordelijkheid van ProRail om voor een goed opvangsysteem te zorgen. “ProRail kan diesellocomotieven klaarzetten bij belangrijke knooppunten, wanneer een trein van één van de spoorvervoerders gestrand raakt zou dan veel sneller ingegrepen kunnen worden”, aldus Chris Vonk.

Helaas kon de spoorsector vandaag nog geen verbeteringen aan de inspectie tonen. De organisaties verwezen naar het al bestaande calamiteitenplan, volgens IWV is dit echter niet concreet genoeg.
Lees verder

Re: Spoorsector nog niet op de goede weg in zorgplicht reizi

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 19:52
door Wubbo
Jaja. Dus ProRail moet zorgen voor diesellocomotieven om defecte treinen van anderen weg te kunnen slepen (maar wie moet er dan op die dieselloccen rijden?) en dat moet via wissels want anders kom je er niet? Ik begrijp het niet.

Re: Spoorsector nog niet op de goede weg in zorgplicht reizi

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 20:04
door webguy
Met oplossingen komen ze inderdaad niet. Maar reizigers evacueren op wat dan manier ook moet sneller kunnen in heel veel gevallen. Het gebeurt niet vaak, maar stel er is wel een keer flinke brand bij een auto+trein botsing, waar moeten reizigers dan naar toe? Vaak krijg ik de indruk dat het 2-3 uur duurt voordat reizigers langs het spoor naar een station of wachtende bus worden gebracht. Lijkt mij dat dat sneller kan...

Re: Spoorsector nog niet op de goede weg in zorgplicht reizi

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 20:37
door Dexter
Ik heb in 2002 meegedaan met een brandoefening in de Willemspoortunnel. We waren binnen een kwartier de 'brandende' trein en de tunnel uit, maar we hebben vervolgens aan de oppervlakte anderhalf uur in de stromende regen staan wachten op bussen. Middenin een stedelijk gebied, Rotterdam Zuid, dus dan zou je verwachten dat het dan sneller gaat dan wanneer je in een afgelegen weiland tussen Zaandam en Purmerend staat...

Re: Spoorsector nog niet op de goede weg in zorgplicht reizi

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 20:42
door WSM
Als reizigers gedurende velen uren in een onverwarmde trein ('s winters) danwel een oververhitte trein ('s zomers) worden vastgehouden kan de veiligheid niet meer worden gegarandeerd. Aangezien bij het spoor veiligheid voor alles gaat, is het onbegrijpelijk dat IVW geen bevredigend antwoord krijgt van Prorail.

Re: Spoorsector nog niet op de goede weg in zorgplicht reizi

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 20:42
door webguy
Dexter schreef:Ik heb in 2002 meegedaan met een brandoefening in de Willemspoortunnel. We waren binnen een kwartier de 'brandende' trein en de tunnel uit, maar we hebben vervolgens aan de oppervlakte anderhalf uur in de stromende regen staan wachten op bussen. Middenin een stedelijk gebied, Rotterdam Zuid, dus dan zou je verwachten dat het dan sneller gaat dan wanneer je in een afgelegen weiland tussen Zaandam en Purmerend staat...
Helemaal als het allemaal van te voren gepland is :P

Re: Spoorsector nog niet op de goede weg in zorgplicht reizi

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 21:53
door Daniel
Nouja, ik kan me toch wel indenken dat je de businzet juist niet van tevoren plant. Je moet immers wel realistisch oefenen, normaal plannen ze ook niet vantevoren dat er een trein in de brand vliegt :mrgreen:

Re: Spoorsector nog niet op de goede weg in zorgplicht reizi

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 22:21
door Snorkel
In het United Kingdom springen bedrijven elkaar wel bij, maar veel Franchises ( concessies ) zorgen er zelf voor dat ze op strategische punten reddingslocs klaar hebben staan, zogenaamde Thunderbirds ( inderdaad genoemd naar de SciFi reddingsorganisatie ).

Virgin die de West Coast Mainline franchise heeft ( met Pendolino electrische kantel treinstellen ) en voorheen ook de XC ( Cross Country ) franchise ( met Voyager dieselhydraulische gewone en kantel treinstellen ) had, heeft zelfs een serie locs special hiervoor aangeschaft, de Class 57/3, bestaande uit 16 locs, en die zijn allemaal ook vernoemd naar Thunderbirds personen, voortuigen, e.d. Dit zijn compleet gereviseerde Class 47 locs, nu met een GM-EMD motor, en in de neuzen ingebouwd een wegklapbare automatische koppeling, voor snelle reddingen.
http://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_57

Een idee voor hier ?

Groet, Michel

Re: Spoorsector nog niet op de goede weg in zorgplicht reizi

Geplaatst: do 20 jan 2011, 01:34
door Dexter
WSM schreef:Als reizigers gedurende velen uren in een onverwarmde trein ('s winters) danwel een oververhitte trein ('s zomers) worden vastgehouden kan de veiligheid niet meer worden gegarandeerd.
Dat is nu juist de grote grap: De reizigers worden uren vastgehouden juist om zogenaamd hun veiligheid te kunnen garanderen. Helaas is het middel in vele gevallen erger dan de kwaal. Want het grootste deel van het oponthoud komt door de doorgeschoten bevoegdheden van KLPD en brandweer, die wel alles voor het zeggen hebben maar vakinhoudelijk geen verstand hebben van spoorwegveiligheid. Daarnaast zijn reizigers mondiger geworden en stappen gewoon uit.
Snorkel schreef:In het United Kingdom springen bedrijven elkaar wel bij, maar veel Franchises ( concessies ) zorgen er zelf voor dat ze op strategische punten reddingslocs klaar hebben staan
Leuk idee, maar zoals de boel momenteel in Nederland is georganiseerd met verschillende vervoerders plus een chronisch stuntelende spoorbeheerder zal zo'n initiatief vrijwel zeker stranden. Je moest eens weten wat een heisa het momenteel geeft om een hulploc te regelen. Die hulploc moet wel beschikbaar zijn, liefst ook nog in de buurt als het kan, de rekening moet betaald worden (en door wie?). Maar wat het pas echt ingewikkeld maakt is de enorme lawine aan communicatie en miscommunicatie tussen de vervoerder die de hulploc aanvraagt, de vervoerder die de hulploc levert, Nedtrain (die zorgt voor de begeleiding en afhandeling en Prorail die verkeersleidingtechnisch alles in goede banen moet leiden, want er moet ook nog een pad beschikbaar zijn om de hulploc naar de gestrande trein te krijgen en het hele convooi af te voeren. Daarnaast is er nog veel meer bijkomende communicatie omdat de deelnemende partijen zelf ook nog zijn opgedeeld in allerlei afdelingen, zoals bij NSR bijsturing en transportcontrole en bij Prorail de verkeersleiding en de netwerkbesturing.

En alvast voor Wubbo: :wink: Geloof nou niet dat het bij Arriva makkelijker gaat, want die communicatie loopt allemaal via Heerenveen, dus ook voor zaken die Ddr - Gdm betreffen. :6

Daarnaast acht ik de kans dat NSR op eigen initiatief een aantal locs her en der in het land neerzet erg klein. Dat is in verhouding met het kleine aantal keren dat er daadwerkelijk gebruik van wordt gemaakt stomweg te duur en bij een vervoerder als Arriva of Veolia kan je het al helemaal uit je hoofd zetten. Wel wordt er zo mogelijk (indien er gewoon bovenleidingspanning aanwezig is, het type koppeling hetzelfde is en de trein überhaupt afsleepbaar is) wel gebruikt gemaakt van de voor- of achteropkomende trein om een gestrande trein van de baan af te slepen of te duwen.

Re: Spoorsector nog niet op de goede weg in zorgplicht reizi

Geplaatst: do 20 jan 2011, 11:56
door Geert
Dexter schreef:
Snorkel schreef:In het United Kingdom springen bedrijven elkaar wel bij, maar veel Franchises ( concessies ) zorgen er zelf voor dat ze op strategische punten reddingslocs klaar hebben staan
Leuk idee, maar zoals de boel momenteel in Nederland is georganiseerd met verschillende vervoerders plus een chronisch stuntelende spoorbeheerder zal zo'n initiatief vrijwel zeker stranden.
Ik denk dat er in de UK nog wel meer verschillende vervoerders zijn dan in Nederland. Daar is vrijwel alles aanbesteed tenslotte, hier is het merendeel van de treinen nog steeds van NS.

Re: Spoorsector nog niet op de goede weg in zorgplicht reizi

Geplaatst: do 20 jan 2011, 15:20
door Dexter
Ja ik weet dat het in Engeland nog veel meer versnippert is, maar kennelijk kunnen ze daar beter samenwerken dan de bedrijven in de spoorsector hier in Nederland.

Re: Spoorsector nog niet op de goede weg in zorgplicht reizi

Geplaatst: do 20 jan 2011, 15:37
door Reiziger Delft
Groot Brittanie is wel een stukje groter dan Nederland he. :wink: Er zijn daar concessies die je qua grootte kan vergelijken met de NS-concessie. Men heeft daar zelfs in de laatste jaren enkele kleine concessies samengevoegd tot wat grotere.

Re: Spoorsector nog niet op de goede weg in zorgplicht reizi

Geplaatst: do 20 jan 2011, 17:47
door Suus
In Groot-Brittannië faalde de infrastructuur in de beginperiode nog vele malen ernstiger dan hier. Men had besloten er een N.V. van te maken, dus een bedrijf dat winst moet maken om de aandelen tevreden te houden. Daardoor ging men op alles bezuinigen net zo lang totdat eigenlijk alles was wegbezuinigd. Na veel gedoe is het bedrijf failliet verklaard en vervangen door een overheidsbedrijf. Die mensen in Groot-Brittannië komen van veel verder (en zullen zolang ze hun Health & Safety wetgeving niet versoepelen ook niet veel verder komen vrees ik)