Deel Senaat wil enquête naar privatisering

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Deel Senaat wil enquête naar privatisering

Bericht door Suus »

Deel Senaat wil enquête naar privatisering
De Eerste Kamerfracties van PvdA, SP en de ChristenUnie willen een parlementaire enquête naar twintig jaar privatisering in Nederland. De fractievoorzitters van de drie partijen gaan daarvoor de komende week pleiten bij hun collega's in de Senaat.

Het zou voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis zijn dat de Senaat een parlementaire enquête houdt. De Eerste Kamer heeft dat recht al sinds 1887, maar heeft het nooit gebruikt.
Volgens senaatsfractievoorzitter Egbert Schuurman van de ChristenUnie is er goede kans dat hij volgende week een ruime meerderheid van de Senaat achter de plannen krijgt. Hij hoopt op unanieme steun.

''Er is veel onvrede bij de burgers over de privatisering van publieke diensten. De Eerste Kamer heeft altijd zorgen gehad over de dienstverlening aan de burgers van algemeen nutsbedrijven die zijn geprivatiseerd.''

Kalm
Schuurman hoopt op een kalme en wijze enquête die niet gepolitiseerd wordt. Openbare verhoren van voormalige ministers of premiers voorziet hij ook niet meteen. Hij vindt dat de Senatoren moeten praten met werknemers, werkgevers en deskundigen.

De sectoren die hij op het oog heeft, zijn onder meer die van de zorg, openbaar vervoer, openbare nutsbedrijven, het loodswezen en bedrijven als de PTT, KLM en de Postgiro/Postbank.

Schuurmans bondgenoot SP-fractievoorzitter Tiny Kox maakte de plannen zaterdag bekend. ''Privatisering was de afgelopen twintig jaar het grootste maatschappelijk proces dat we kennen, maar toch doen we er geen studie naar, terwijl we weten dat het naast positieve ook veel negatieve en onverwachte effecten heeft gehad.''
Bron: Nu.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Deel Senaat wil enquête naar privatisering

Bericht door Klaasje »

Goed idee. Privatisering kan goed werken maar het kan ook een ware hel zijn. Ik heb zelf van binnenuit een geprivatiseerd bedrijf afgebroken zien worden. Dat er voldoende succesverhalen zijn doet daar niets aan af. Sowieso lijkt het me een goed idee als de politiek wat vaker hun eigen beleid toetst een aantal jaren nadat plannen zijn ingevoerd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deel Senaat wil enquête naar privatisering

Bericht door Suus »

Ikzelf vind vooral de lijdensweg van de TNT nogal treurig. Als je ziet hoe alles en iedereen (inclusief) de consument wordt afgeknepen terwijl er geen enkele verbetering merkbaar is stelt mij dat ernstig teleur. Nu hadden we in Nederland altijd een van de beste postbedrijven ter wereld: vriendelijk personeel, goede service, gunstige tarieven, snelle bezorging, het is allemaal snel achteruit aan het hollen.

Zo spreekt mijn pakketbezorger die mijn doosjes postzegels bezorgt geen Nederlands. Mijn postbode sprak ik laatst, die wordt na 20 jaar trouwe dienst ontslagen. Het is de enige baan die hij heeft gehad sinds hij uit Suriname emigreerde. Versturen van pakketjes en brieven wordt steeds duurder, terwijl het postkantoor gesloten is en vervangen door een balie in hele drukke nep-Bruna. Vroeger was je meteen aan de buurt in het Postkantoor. Ik ga nu regelmatig naar een echt postkantoor in Amsterdam-Oost als ik toch in Amsterdam moet zijn, dan ben ik sneller klaar dan bij die nep-Bruna in Diemen. Het oude postkantoor staat nog steeds te koop bij TNT Vastgoed...

En de TNT heeft bij ons in het gebouw een brievenbus voor verkeerd bezorgde post, maar ik ontving laatst bericht dat TNT deze service niet meer zou gaan verlenen en dat de brievenbus afgesloten wordt :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Deel Senaat wil enquête naar privatisering

Bericht door Wubbo »

Ik vind het op zich een goed initiatief om hier eens in te duiken, mits de invalshoek goed gekozen wordt en ook het aspect van de voortdurende politieke bemoeienis met geprivatiseerde bedrijven wordt meegenomen. Frustreert dat het proces of is dat de enige manier dat er nog iets gunstigs uit komt?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Deel Senaat wil enquête naar privatisering

Bericht door Vinny »

Ikzelf vind vooral de lijdensweg van de TNT nogal treurig. Als je ziet hoe alles en iedereen (inclusief) de consument wordt afgeknepen terwijl er geen enkele verbetering merkbaar is stelt mij dat ernstig teleur. Nu hadden we in Nederland altijd een van de beste postbedrijven ter wereld: vriendelijk personeel, goede service, gunstige tarieven, snelle bezorging, het is allemaal snel achteruit aan het hollen.
U ziet de wet van Beaumol in actie. Dienstverlening kost relatief steeds meer geld, omdat er minder grote efficiencyslagen te maken zijn als in bijvoorbeeld de industrie. De post heeft natuurlijk zware concurrentie van de e-mail, dat natuurlijk vrijwel gratis is. Eigenlijk had een postzegel allang 2 euro moeten kosten, om de "oude" Posterijen te kunnen handhaven, maar dat is een verhaal wat maar moeilijk verteerbaar is in de samenleving. Hetzelfde verhaal geldt voor de zorg, en ook voor het openbaar vervoer. Een buschauffeur wil nou eenmaal wel altijd meer loonsverhoging dan de index aangeeft, net als iemand die in een potlodenfabriek werkt. Alleen kan het management besluiten om een nieuwe machine te kopen waardoor er twee keer zoveel potloden van de lopende band rollen, zodat een loonsverhoging voor deze arbeiders betaald kan worden. Je kunt een bus niet twee keer zo snel laten rijden, je kunt een mens niet twee keer zo snel genezen toveren, en je kunt een kind niet twee keer zo snel een boekje leren lezen. Zie hier de oorzaak van de "problemen" in de sectoren OV, onderwijs, gezondheidszorg en de posterijen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deel Senaat wil enquête naar privatisering

Bericht door Suus »

Ik kan mij niet voorstellen dat een zeer duidelijke VVD-er wel te wachten zit op deze verbeteringen :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Deel Senaat wil enquête naar privatisering

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Zo spreekt mijn pakketbezorger die mijn doosjes postzegels bezorgt geen Nederlands. Mijn postbode sprak ik laatst, die wordt na 20 jaar trouwe dienst ontslagen. Het is de enige baan die hij heeft gehad sinds hij uit Suriname emigreerde.
Dat was zonder privatisering ook wel gebeurd. Er wordt gewoon steeds minder post verstuurd en daar helpt niets tegen.
Versturen van pakketjes en brieven wordt steeds duurder,
Weet je hoeveel duurder het versturen van een brief geworden is in de afgelopen 10 jaar? In ieder geval voor wat betreft post is die uitspraak gewoon echt onwaar. Dit jaar is er voor het eerst een prijsverhoging geweest en in totaal ligt de verhoging dusdanig onder de inflatie dat het versturen van post alleen maar goedkoper is geworden.
En de TNT heeft bij ons in het gebouw een brievenbus voor verkeerd bezorgde post, maar ik ontving laatst bericht dat TNT deze service niet meer zou gaan verlenen en dat de brievenbus afgesloten wordt :(
Verkeerd bezorgde post kan in iedere brievenbus.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 194 gasten