Kamer wil nog niet af van strippenkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Besluit tot uitstellen afschaffen strippenkaart

Bericht door BR628 »

Ik zie bij de hervatting van het kamerdebat om 17:15 het nog wel gebeuren dat de stekker er voorlopig even helemaal uit getrokken gaat worden.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Fles »

BR628 schreef:Ik zie bij de hervatting van het kamerdebat om 17:15 het nog wel gebeuren dat de stekker er voorlopig even helemaal uit getrokken gaat worden.
Die blinde kut zonder enig realiteitsgevoel heeft daar helaas meer over te zeggen dan jij -o- Maar ik help het je hopen :pos:
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door BR628 »

Ik zei alleen niet dat ik het hoop, ik zei dat ik het nog wel zie gebeuren ;)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Geert »

Ik heb het debat half gevolgd (met name de eerste termijn van de kamerleden), maar ik heb niet het idee dat de minister de stekker er uit gaat trekken. Ondanks redelijk felle kritiek van de oppositie. Ik vond vooral Van Gent scherp...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Chauf21 »

Los van de feitelijke argumenten om de strippenkaart wel of niet af te schaffen, vind ik ook dat de minister niet op zo'n korte termijn de spelregels eenzijdig kan wijzigen. Je moet als overheid wel betrouwbaar zijn (of in ieder geval de indruk geven dat willen zijn) en niet na ieder incident je eerdere beslissingen herzien.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Fles »

Chauf21 schreef:Los van de feitelijke argumenten om de strippenkaart wel of niet af te schaffen, vind ik ook dat de minister niet op zo'n korte termijn de spelregels eenzijdig kan wijzigen. Je moet als overheid wel betrouwbaar zijn (of in ieder geval de indruk geven dat willen zijn) en niet na ieder incident je eerdere beslissingen herzien.
Ja, toch kun je je ook afvragen hoe lang je dit nog "incident" blijft noemen :?:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Chauf21 »

Het op een zeer laat stadium terugnemen van een belangrijke beslissing verandert niets aan de problemen die recent bekend zijn gemaakt. Het enige dat je ermee laat merken is dat besluiten van de overheid niets meer waard zijn. Daarnaast houd je de kosten van twee systemen en zal je claims van de vervoerders en mogelijk ook de provincie tegemoet kunnen zien.

Je kan besluiten om voor toekomstige regio's de strippenkaart voorlopig even niet af te schaffen, maar die beslissing terugtrekken voor Zuid-Holland vind ik onverstandig.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Fles »

Waarom? Omdat "we het toch al besloten hebben, en dan is het dus besloten"?

Je kan beter als overheid proberen te luisteren naar het volk. Het volk wat je hoort te vertegenwoordigen. Het volk wat voor je boterham zorgt. Het volk wat ernstige bezwaren heeft tegen die kaart, en niet pas van de afgelopen paar dagen. Want wat we hiervan leren is dat de overheid toch wel als een blind nijlpaard zijn zin doordrijft, hoe onredelijk dat ook is. Dat vind ik dan weer niet verstandig.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Chauf21 »

Een eventueel besluit om de strippenkaart uit te zetten heeft amper effect. De uitslag van de stemming over moties is komende dinsdag, terwijl de strippenkaart volgende week donderdag wordt uitgezet. Effectief heb je dus één dag om iedereen van de wijzigingen op te hoogte te brengen, tot die tijd zit iedereen en alle instanties in onzekerheid. De verkoop van strippenkaart is daarbij al gestopt in de regio. Vrijwel alle OV-reizigers hebben een OV-chipkaart in bezit of zullen deze binnen niet al te lange tijd ontvangen. Wat heeft het uitstellen van het afschaffen van de strippenkaart dan voor effect op de betrouwbaarheid van die kaart als de situatie ontstaat waarbij er wel met een strippenkaart kan worden gereisd, maar de voorraad strippenkaart zeer klein zal zijn (de distributie zal niet direct weer op gang komen)?

Op de lange termijn zal een onbetrouwbaardere overheid ertoe leiden dat niemand nog in zee wil gaan met die overheid omdat je toch niet op afspraken en overeenkomsten kan vertrouwen. Hoe zou jij reageren als je in zee moet gaan met een partij waarvan je niet weet of zij haar afspraken wel nakomt?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Fles »

Chauf21 schreef:Een eventueel besluit om de strippenkaart uit te zetten heeft amper effect. De uitslag van de stemming over moties is komende dinsdag, terwijl de strippenkaart volgende week donderdag wordt uitgezet. Effectief heb je dus één dag om iedereen van de wijzigingen op te hoogte te brengen, tot die tijd zit iedereen en alle instanties in onzekerheid. De verkoop van strippenkaart is daarbij al gestopt in de regio. Vrijwel alle OV-reizigers hebben een OV-chipkaart in bezit of zullen deze binnen niet al te lange ontvangen. Wat heeft het uitstellen van het afschaffen van de strippenkaart dan voor effect op de betrouwbaarheid van die kaart als de situatie ontstaan waarbij er wel met een strippenkaart kan worden gereisd, maar de voorraad strippenkaart zeer klein zal zijn (de distributie zal niet direct weer op gang komen)?
Mja goed, dat is nu niet echt realistisch meer inderdaad.
Op de lange termijn zal een onbetrouwbaardere overheid ertoe leiden dat niemand nog in zee wil gaan met die overheid omdat je toch niet op afspraken en overeenkomsten kan vertrouwen. Hoe zou jij reageren als je in zee moet gaan met een partij waarvan je niet weet of zij haar afspraken wel nakomt?
Simpel: Men kan nou eenmaal niet anders. Of wou je beweren dat we nu WEL een betrouwbare overheid hebben?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door BR628 »

Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren mocht de motie inderdaad aanstaande dinsdag worden aangenomen door de meerderheid. De minister zal zich daaraan moeten houden dan...
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt #67

Bericht door Gekko123 »

BR628 schreef:Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren mocht de motie inderdaad aanstaande dinsdag worden aangenomen door de meerderheid. De minister zal zich daaraan moeten houden dan...
Een minister is niet verplicht om een motie op te volgen, alleen zal het de betrokken minister wel veel schade toebrengen om een motie niet op te volgen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Kamer wil nog niet af van strippenkaart

Bericht door Daniel »

Kamer wil nog niet af van strippenkaart
Geplaatst op: vrijdag 28 januari 2011 08:23
Laatst bijgewerkt: vrijdag 28 januari 2011 08:24


DEN HAAG - De Tweede Kamer wil de strippenkaart voorlopig behouden. Een meerderheid van de Kamer schaarde zich in de nacht van donderdag op vrijdag achter een voorstel van de PvdA om het kabinet binnen een maand verslag uit te laten brengen van de risico's op fraude met de ov-chipkaart en in ieder geval tot die tijd te wachten met de verplichte invoering ervan.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Kamer bevriest uitrol verplichte OV-chipkaart

Bericht door find_your_spot »

Kamer bevriest uitrol verplichte OV-chipkaart

Zuid-Holland mag volgende week niet de strippenkaart ‘uitzetten’. Eerst moet er duidelijk zijn wat de gevolgen zijn van de nieuwste huis-, tuin-, en keukenhacks van de OV-chipkaart.

Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft een PvdA-motie daarover donderdagavond aangenomen. Eerder op de dag was er een spoedoverleg over de crisis met de kaart, nadat deze week verschillende nieuwe en eenvoudige kraakmethoden werden onthuld.

Lees verder
http://webwereld.nl/nieuws/105532/kamer ... kaart.html
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kamer wil nog niet af van strippenkaart

Bericht door reisthijs »

Ik snap alleen nog steeds niet wat het wel of niet afschaffen van de strippenkaart te maken heeft met het probleem van gehackte chipkaarten? Want ook als de strippenkaart niet wordt afgeschaft blijft het mogelijk met zo'n gehackte kaart te reizen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Kamer wil nog niet af van strippenkaart

Bericht door Fles »

Nou, in zoverre dat de OV-Chipkaart inmiddels een onbruikbaar vervoerbewijs is gebleken. En dan zul je toch wat anders moeten gebruiken. Of natuurlijk heel het OV opheffen totdat die kaart deugt *O*
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Kamer wil nog niet af van strippenkaart

Bericht door Chauf21 »

Strippenkaart maand later afgeschaft in Zuid-Holland
Geplaatst op: vrijdag 28 januari 2011 12:28
Laatst bijgewerkt: vrijdag 28 januari 2011 12:46


De afschaffing van de strippenkaart in Zuid-Holland wordt een maand uitgesteld. Minister van Verkeer en Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) legt zich neer bij de eis van de Kamer om eerst de frauderisico's te onderzoeken.
Lees verder
Nou, joepie. Het is uitgesteld. En nu?
Strippenkaarten zijn nergens meer te koop en zullen voor dat ene maandje ook wel niet opnieuw gedistribueerd worden. Daarnaast zal men terughoudend zijn met het kopen van strippenkaarten, je weet dat het ding niet lang meer geldig zal zijn.

Het is wel aardig om de parallel met het afschaffen van de papieren ov-studentenkaart te trekken. Studenten kunnen nog steeds reizen op een roze strippenkaart (regio's Amsterdam en Rotterdam uitgezonderd). Toch is het aantal studenten dat met de strippenkaart reist zeer beperkt. De meeste studenten reizen met de ov-chipkaart omdat dat (a) toch wel handig blijkt te zijn en (b) men geen zin meer heeft om roze strippenkaarten aan te schaffen omdat die toch worden afgeschaft. Datzelfde verwacht ik straks in Zuid-Holland; de strippenkaart zal amper gebruikt worden. Dus blijf ik me nog steeds afvragen welk effect en nut dit besluit heeft...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Kamer wil nog niet af van strippenkaart

Bericht door Fles »

Chauf21 schreef:Nou, joepie. Het is uitgesteld. En nu?
Strippenkaarten zijn nergens meer te koop en zullen voor dat ene maandje ook wel niet opnieuw gedistribueerd worden.
Nou, wel. Zo'n monsteroperatie is dat ook weer niet.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Kamer wil nog niet af van strippenkaart

Bericht door Chauf21 »

Veel zal het niet uitmaken. Een handjevol mensen dat voor dat ene maandje nog een strippenkaart koopt :roll:
Het overeind houden van twee systemen kost miljoenen euro's. Weegt dat op tegen de misgelopen inkomsten van het kleine percentage reizigers dat fraudeert in dat maandje?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Kamer wil nog niet af van strippenkaart

Bericht door Fles »

sinds wanneer zijn kosten een overweging in dit verhaal? :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamer wil nog niet af van strippenkaart

Bericht door Suus »

De vervoerders kunnen best een claim indienen lijkt mij, ze zien een hele hoop geld in een paar seconden als sneeuw voor de zon verdwijnen (ze moeten nu meer PR-kosten, langer dubbele kosten voor twee betaalsystemen en opnieuw extra personeel inhuren) terwijl ze geen enkele inspraak hadden in de beslissing.

Alsof de gemeente je nu opeens dwingt een moestuin aan te leggen in de tuin met wortels en aardappelen terwijl je net een grasveld hebt aangelegd, en dat doen ze zonder jou te raadplegen.

En Rover is al helemaal lekker bezig, die geven nu ronkende persberichten uit dat ze blij zijn dat ze de invoering hebben kunnen tegenhouden omdat er onvrede is over het tariefstelsel. Daar gaat het nu helemaal niet om :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Kamer wil nog niet af van strippenkaart

Bericht door Fles »

Bee schreef:Alsof de gemeente je nu opeens dwingt een moestuin aan te leggen in de tuin met wortels en aardappelen terwijl je net een grasveld hebt aangelegd, en dat doen ze zonder jou te raadplegen.

"opeens" :') Want niemand zag aankomen dat dat grasveld leuk en aardig is, maar dat het nog niks te eten oplevert. En dats is wel zo handig als je niet wilt verhongeren natuurlijk :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kamer wil nog niet af van strippenkaart

Bericht door Daniel »

Bee schreef:De vervoerders kunnen best een claim indienen lijkt mij, ze zien een hele hoop geld in een paar seconden als sneeuw voor de zon verdwijnen
Mwoh, dat geld verdienen ze in een week weer terug met hun absurde tarieven :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kamer wil nog niet af van strippenkaart

Bericht door Vinny »

Zolang je nog geen 15 euro betaalt voor een enkele reis Katwijk - Den Haag zal dat behoorlijk meevallen :6
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamer wil nog niet af van strippenkaart

Bericht door Suus »

Dat is 25 tariefeenheden in de Interliner, dus kost in de bus 4,90, en met de OV-chipkaart 3,61. Met de strippenkaart is het 6 zones, dus 7 strippen is 3,59.

Over welke belachelijke tarieven hadden we het eigenlijk?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten