Pagina 1 van 2

Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: ma 31 jan 2011, 22:08
door Suus
Exploitant Fyra in problemen
Exploitant HSA, die de Fyra op de hogesnelheidslijn laat rijden, zit in financiële problemen. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur heeft aan de Kamer geschreven dat dat vooral ligt aan de tegenvallende inkomsten door te weinig treinreizigers op het traject Amsterdam-Rotterdam.

Om meer mensen te trekken wordt de toeslag voor de trein met ingang van morgen verlaagd.
Bron: NOS

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: ma 31 jan 2011, 23:45
door Ruben
Zal dit de voorbode zijn van faillietverklaring, en dus de bekentenis dat deze HSA opgezet is om tegenvallers geen invloed op NS te laten hebben?

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: ma 31 jan 2011, 23:51
door Geert
De VVD vindt dat de NS de exploitatie van de Fyra aan een ander moet laten. "Ik vraag me af of de NS dit moet blijven doen want het is al jaren modderen", zegt Tweede Kamerlid Aptroot.
Een groot deel van het gemodder is in eerste instantie ontstaan door de overheid zelf (late specificaties) en volgens mij is een VVD-minister verantwoordelijk geweest voor de torenhoge infraheffing die betaald moet worden voor de HSL (en de daaruit ontstane verliezen, hoge toeslagen en lage bezetting). Aptroot schuift dus nogal gemakkelijk de schuld naar NS, maar NS is niet de enige die steken heeft laten vallen...

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: ma 31 jan 2011, 23:55
door Suus
Het is Aptroot maar, nooit gehinderd door enige vorm kennis over het OV. Als het aan hem had gelegen was het OV allang afgeschaft geweest :')

Desondanks is niet te ontkennen dat HSA snel op weg is naar een faillissement als je eens een kijkje neemt in een van de treinen als er gewoon toeslag betaald moet worden.

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: ma 31 jan 2011, 23:59
door Geert
Ja inderdaad :')

Ik ben erg benieuwd hoe vol de Fyra zit nu de toeslag verlaagd is. Persoonlijk vind ik de Fyra weer een overweging geworden om snel van Rotterdam naar Amsterdam te gaan, voor die winst heb ik wel 2 euro over. Zes euro nogwat was echt te veel :)

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: di 01 feb 2011, 09:10
door webguy
Geert schreef:volgens mij is een VVD-minister verantwoordelijk geweest voor de torenhoge infraheffing die betaald moet worden voor de HSL
Was het niet de NS zelf die een bod deed van 60 miljoen euro meer dan de concurrentie (DB/SNCF) om maar te zorgen dat ze het alleenrecht kregen?

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: di 01 feb 2011, 09:41
door Wubbo
Het was de tweede kamer zelf die het eerste bod van NS afwees (integratie van de HSL in het normale hoofdrailnet).

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: di 01 feb 2011, 11:37
door Caspar
Bee schreef:Het is Aptroot maar, nooit gehinderd door enige vorm kennis over het OV. Als het aan hem had gelegen was het OV allang afgeschaft geweest :') .
Beetje offtopic, maar Aptroot heeft wel een hele dag meegedaan met simuleren met treindienstleiders op onze opleidingsset, om een beter beeld te krijgen wat de Prorail verkeersleiding nou zoal doet. Een hoop managers zie ik hem dat niet nadoen :pos:

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: di 01 feb 2011, 11:48
door Vinny
Ik heb zelf wel het idee dat hij zich verdiept in de materie. Overigens komen de problemen voor de Fyra vooral omdat er heel dure infrastructuur gebouwd is, waar de reiziger niet voor wil of kan betalen. Misschien betekent dat wel dat we eens op moeten houden om voor een miljard euro per jaar allerlei spoorprojecten uit te voeren...

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: di 01 feb 2011, 12:52
door Snorkel
De gunning aan HSA betekende wel directe (interne) concurrentie met de normale Benelux Intercity naar Brussel en dus te verwachten pogingen deze op te heffen, of op zijn minst zo oninterresant mogelijk te maken.

Zelfs nu de exploitatie ervan verlengt is, en er nieuwe Traxx loco's gebruikt worden, is er nog veel te regelmatig gemakzuchtig uitval van treinen, zonder enige uitleg, zonder geboden alternatief binnen de zelfde organisatie ( Thalys ) en dus voor de reiziger " zoek 't maar uit!! ", met als gevolg weglopende reizigers. Dit geeft meer houvast om juist de service geheel af te schaffen.

Afgelopen Juni was ik van 's ochtends vroeg op weg van Lls naar Londen. Op Watergraafsmeer 1 complete Benelux set. Op Dijksgracht, 1 complete Benelux set. Voor vertrek van mijn trein, 1 binnenkomende Benelux set vanaf Brussel. En ja hoor, voor een 4e keer in 8 reizen naar Brussel, weer geen trein "wegens logistieke redenen". PUNT. Geen alternatief. Ik dus ( wederom ) brutaal met de Thalys mee, om toch mijn gereserveerde Eurostar te kunnen halen. Wel netjes op een klapstoel van een balkon. Bij mij stonden jonge Italiaanse toeristen ( die ook met de Benelux hadden mee gewild ), en die vroegen of deze trein richting Antwerpen ging. Zij gingen zitten in een rijtuig. 1e treinmanager komt langs, een belg. Ik leg uit waarom ik in de trein zit, en mag blijven zitten. 2e trein komt bij Italianen, en verteld ze dat ze op Schiphol uit MOETEN stappen, en op de volgende Benelux wachten. Ze komen weer bij mij staan. Op Schiphol komen beide treinmanagers buitenlangs bij onze deur staan. De Italianen vragen of zij ook op het balkon mogen blijven. OOK ? Zij worden er subiet uit gebonsjoert. Toen vroeg de 2e treinmanager wat IK daar deed. Ik legde uit waarheen ik op weg was, en waarom in de Thalys, en dat de 1e treinmanager het goed vond. Met duidelijke tegenzin mocht ik toen blijven zitten. Wat een service van NS Hispeed zeg ...................

Laat de Benelux bij NS en houdt hem in ere, in competitie met een concurrende HSL en niet in plaats van, omdat een bedrijf zichzelf of een van zijn BV's of samenwerkingsverbanden toch niet zal willen beconcurreren.

Ik heb zelf wel eens zitten dagdromen, of het haalbaar zou zijn, een concurrerende Benelux service op te zetten, zodra NS er mee kapt.


Groet, Michel

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: di 01 feb 2011, 20:43
door Vinny
Bijzonder. Van Nico Spilt, toch een fenomeen onder de treinhobbyisten, heb ik altijd begrepen dat iedereen gewoon met de Thalys mee kan reizen op voorwaarde van het kopen van een regularisatiebiljet a raison de 18 euro.

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: di 01 feb 2011, 20:49
door Dexter
Dat kan, maar het is natuurlijk niet de bedoeling. Het is een soort tussenoplossing à la UVB en wordt logischerwijs niet gecommuniceerd aan het grote publiek. Je hoort immers gewoon in het bezit te zijn van een Thalysticket + reservering.

Nico Spilt... Zijn site bevat een schat aan informatie en leuke wetenswaardigheden, maar soms slaat hij de plank volledig mis met zijn misplaatste vileine opmerkingen. Dit terwijl hij een aantal mcn'en in zijn kennissenkring heeft.

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: di 01 feb 2011, 21:16
door Vinny
Laat ik het er maar op houden dat ik dat extreem klantonvriendelijk vind, dat dat niet gecommuniceerd wordt. In Frankrijk kun je namelijk a la minute een reservering uit een kaartautomaat vissen indien noodzakelijk. Maar in Nederland moet je eerst drie kwartier in de lobby van NS Hispeedwachten, als je geluk hebt. :|

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: di 01 feb 2011, 21:20
door Dexter
Daarmee zijn ze in Frankrijk, gesterkt door 30 jaar HST-ervaring, inderdaad veel verder mee. Op alle grote TGV-stations staan rijen automaten: 'Echange à la minute' waar je zonder hulp en al te veel wachttijd je reservering op kan cancellen, aanpassen of een last-minute reservering (al dan niet in overboeking) uit kunt halen.

Komt hier over 30 jaar ook nog wel eens. :lol:

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: di 01 feb 2011, 22:25
door webguy
Als ze dan nog niet al 3x failliet zijn... Dit wordt nog heel gezeur. NS heeft het geld wel om de boel overeind te laten, maar stel je voor dat ze dat zouden doen: dan maken ze verliezen en dan krijgen de managers geen bonussen, en hebben we het europese "ongeoorloofde staatssteun" geneuzel weer.
Overigens als het puntje bij het paaltje komt: de NS betaalt de overheid, maar de NS is eigendom van de overheid... Hoezo een beetje acteren?

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: di 01 feb 2011, 22:59
door Caspar
Is de toeslag verlaging al ingegaan vandaag? Ik heb een stuk of 3 Fyra's zien rijden vanmiddag, waar echt hooguit 10 tot 20 mensen in zaten.

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 00:57
door Reiziger Delft
Ik zag vandaag de Fyra richting Amsterdam op Rotterdam Centraal, vertrek 18.23. Deze was voor ongeveer 60 a 70 % gevuld schat ik.

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 03:27
door Snorkel
Dat van die 18 Euro toeslag, dat vertelde een zeer vriendelijke vrouwelijke eenarmige treinmanager me ooit, toen ik een eerste maal door een gecancelde Benelux mijn Eurostar dreigde te missen. Ik zou op Shiphol overstappen, en ben daar naar het internationale loket gegaan, die e.e.a. regelde met A'dam per telefoon. Ik hoefde de 18 Euro niet te betalen. Na mij werd de Thalys door vele andere slachtoffers bestormd, die ook allen mee mochten. Geen van ons had zitplaatsreservering. Dit betekende voor mij R'dam-Brussel, zittend op mijn koffer in de restauratie.

Die 18 Euro vind je online nergens. Alle voordelige Hispeed reizen naar Londen zijn tot Brussel expliciet ZONDER Thalys. Een retour soort die wel Thalys toestaat is veel duurder dan 2x die 18 Euro toeslag. Waarom is die er, als hij wordt doodgezwegen en weggemoffeld ?

------------------------

Als Hispeed 3 Benelux sets in A'dam ter beschikking heeft, en gewoonweg de trein cancelt, is het dan billijk om de gedupeerde reizigers niet met jouw Thalys product mee te laten gaan ? Of de toeslag te eisen ? Of de toeslag optie te verzwijgen, en je dan te weigeren omdat je geen geldige kaart hebt ?

De macht is de drijfveer, omdat er geen concurrentie is, enkel elkaar in de weg zittende producten binnen een overkoepelend bedrijf.


Groet, Michel

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 09:29
door reisthijs
Caspar schreef:Is de toeslag verlaging al ingegaan vandaag? Ik heb een stuk of 3 Fyra's zien rijden vanmiddag, waar echt hooguit 10 tot 20 mensen in zaten.
De toeslagen zijn ten opzichte van de afgelopen maand niet verlaag maar juist verhoogd. Dus je zou eerder minder dan meer reizigers in de Fyra verwachten.

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 10:23
door find_your_spot
reisthijs schreef:De toeslagen zijn ten opzichte van de afgelopen maand niet verlaag maar juist verhoogd. Dus je zou eerder minder dan meer reizigers in de Fyra verwachten.
Dat was geen toeslagverlaging, maar een goedhouder zoutig kaartje om reizigers zo min mogelijk op elk wissel zout te laten leggen.

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 13:28
door Caspar
Dat van die 18 Euro toeslag, dat vertelde een zeer vriendelijke vrouwelijke eenarmige treinmanager me ooit, toen ik een eerste maal door een gecancelde Benelux mijn Eurostar dreigde te missen. Ik zou op Shiphol overstappen, en ben daar naar het internationale loket gegaan, die e.e.a. regelde met A'dam per telefoon. Ik hoefde de 18 Euro niet te betalen. Na mij werd de Thalys door vele andere slachtoffers bestormd, die ook allen mee mochten. Geen van ons had zitplaatsreservering. Dit betekende voor mij R'dam-Brussel, zittend op mijn koffer in de restauratie.
Ik heb het nog veel mooier gezien onlangs. Laatste keer dat ik naar Parijs ging met Thalys, stapten er in Brussel zuid ongeveer 200 reizigers extra onze Thalys in, omdat de Thalys vanuit Keulen en Luik niet had gereden. Deze mensen waren met alternatieve binnenlandse stoptreinen en IC's naar Brussel afgereisd, en hadden op dat moment een vertraging van 2u15 minuten. De balkons stonden helemaal vol met staande en hangende passagiers, waar men niet blij mee was. Sommige mensen gingen zitten in de 1e klas, omdat er anders simpelweg geen plaats meer was. De Nederlandse treinmanager die overigens helemaal geen Duits en Frans sprak, schreef voor alle 1e klas reizigers uit Luik en Keulen met een 2e klas kaartje een supplement uit à 103€ Dat leidde tot veel woede, omdat die mensen een vetraging hadden van reeds 2 en half uur, en anders moesten staan, doordat Thalys uitviel.
Die krasse Wallonische tantes spraken natuurlijk geen woord Nederlands of Engels, waardoor de treinmanager niet verder kon komen dan: You have to pai now, otherwise i call the police.

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 13:52
door Snorkel
Heb ook al eens een Benelux genomen Schiphol-Brussel ( ook ri. Londen ), en de voorganger was toen geschrapt vanwege materiaal tekorten. Op balkon, op de koffer tot aan Antwerpen Centraal. Toch maar mooi even lekker kunnen zitten tussen Antwerpen en Brussel !!!!

Tja, wat wil je ook, voor 99/109/119 Euro van elk station in NL - Londen v.v. De algemene ervaring van de reis is niet geweldig. Laat die rechtstreekse Eurostar op Amsterdam maar komen !!!

Andere opties zijn Stena Line HvH-Harwich of vliegen met easyJet of RyanAir voor mijn Britse bestemmingen. Qua kosten ontlopen ze elkaar niet zo veel, en het vliegtuig is dan wel iets sneller, maar met alle overstappen en incheck tijd, niet eens zo veel. De boot is het meest relaxed.

Groet, Michel

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 17:14
door Dexter
Snorkel schreef:Dat van die 18 Euro toeslag, dat vertelde een zeer vriendelijke vrouwelijke eenarmige treinmanager me ooit
Trainmanagers hebben een veiligheidsfunctie en zullen dus never nooit niet aangenomen worden als ze één arm hebben. Misschien zat deze mevrouw tijdelijk in een mitella, al zou ze zo eigenlijk ook niet haar werk hebben mogen doen.

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 18:18
door Geert
Snorkel schreef:Andere opties zijn Stena Line HvH-Harwich of vliegen met easyJet of RyanAir voor mijn Britse bestemmingen. Qua kosten ontlopen ze elkaar niet zo veel, en het vliegtuig is dan wel iets sneller, maar met alle overstappen en incheck tijd, niet eens zo veel. De boot is het meest relaxed.

Groet, Michel
De boot is inderdaad prima, vooral de HSS bood (toen die nog voer) echt een prima verbinding. In een 3 uurtjes was je in Engeland en zowel in Hoek van Holland als in Harwich kun je meteen overstappen op de trein. :)

Re: Exploitant Fyra in problemen

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 21:06
door Dexter
De varende gebaksdoos Stena HSS was inderdaad een prima en leuk alternatief. Een beetje de Concorde onder de veerboten. Je kon er je hart ophalen in winkeltjes, een McDo, een Quick en je had frontaal uitzicht over zee. En het was leuk om te zien hoe iedereen zich al wankelend vastklampte aan de relingen, want het ding had een enorme deining. Het was inderdaad trein uit-inchecken-inschepen-uitschepen-trein in. De klassieke veerboot nu vind ik zelf te tijdrovend.