Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia

Berichtdoor Chauf21 » Di 08 Feb 2011, 21:13

Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia
Geplaatst op: dinsdag 8 februari 2011 21:09
Laatst bijgewerkt: dinsdag 8 februari 2011 21:13


Een meerderheid in de Tweede Kamer is tegen een fusie tussen Connexxion en Veolia. Vandaag is daarover een motie, die was ingediend door de SP, GroenLinks en de PvdA, aangemomen. Het kabinet moet nu trachten de fusie tussen Connexxion en Veolia te blokkeren.
Lees verder

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia

Berichtdoor Vinny » Di 08 Feb 2011, 21:54

In plaats om de fusie tegen te gaan zou ik maar eens maken door bijvoorbeeld het Hoofdnet Rail in de aanbesteding te gooien. Dan heb je sterke vervoerders nodig, geen kruimelwerk zoals Connexxion alleen... 8-)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia

Berichtdoor Geert » Di 08 Feb 2011, 22:17

Welke mogelijkheden heeft het kabinet (nog) om deze fusie te blokkeren? Was de fusie niet al goedgekeurd door de NMa?

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia

Berichtdoor BR628 » Di 08 Feb 2011, 22:22

Geert schreef:Welke mogelijkheden heeft het kabinet (nog) om deze fusie te blokkeren? Was de fusie niet al goedgekeurd door de NMa?
Ja. En daarom zie ik ook weinig bijzonders gebeuren. Momenteel lijkt de tweede kamer zo'n beetje tegen alles wat nieuw en eng is. Zie de strippenkaart - OV Chip geklooi in Z-H.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia

Berichtdoor Chauf21 » Di 08 Feb 2011, 22:30

Schultz heeft al een reactie op de motie gegeven. Er staan wel interessante dingen in. Ze sluit af met "Ik kom daarmee tot de conclusie dat de Staat een fusie van Transdev en Veolia Transport niet kan en wil tegenhouden".

Reactie Schultz op de motie van het lid Bashir.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia

Berichtdoor robert55 » Wo 09 Feb 2011, 17:51

De laatste zin van de brief is ook nogal venijnig. Na het herhalen van de aantallen bieders per concessie schrijft de minister:
Uit het NMarapport blijkt dat de opzet van het concurrentieproces door de concessieverleners, er soms tot hun
verrassing toe leidt dat er maar één aanbieder is.

Dat waren: Gooi- en Vechtstreek, Zaanstreek,Stads-streekvervoer Almere, Stadsregio Arnhem-Nijmegen

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia

Berichtdoor Klaasje » Wo 09 Feb 2011, 18:50

Dat zijn ook de enige concessies die CXX in de afgelopen 2 jaar gewonnen heeft op Voorne Putten na. Zo geweldig stevig is die "monopoliepositie" dus echt niet. Daarom zal het NMA ook wel goedkeuring hebben verleend.

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia

Berichtdoor BR628 » Wo 09 Feb 2011, 18:52

Zover ik weet is de enige reden dat t goedgekeurd is door de NMA, dat de grote steden aanbesteed gaan worden en daardoor is er weer genoeg markt.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia

Berichtdoor Meltrain » Wo 09 Feb 2011, 19:30

Hmm, bij Haaglanden Regio staat dat er maar twee bieders waren. Volgens mij hadden op die concessie Veolia, Connexxion en Qbuzz ingeschreven. :? Of zou de minister bij die inschrijving Connexxion en Veolia als één bedrijf zien?

Dat de minister de fusie niet kan tegenhouden kan ik overigens wel begrijpen, maar kan er niet geëist worden dat een deel van de activiteiten van Connexxion afgestoten moet worden omdat Veolia-Transdev een te groot marktaandeel heeft?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia

Berichtdoor BR628 » Wo 09 Feb 2011, 19:41

Meltrain schreef:maar kan er niet geëist worden dat een deel van de activiteiten van Connexxion afgestoten moet worden omdat Veolia-Transdev een te groot marktaandeel heeft?
Lezen...
BR628 schreef:de grote steden aanbesteed gaan worden en daardoor is er weer genoeg markt.

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia

Berichtdoor willy84 » Wo 09 Feb 2011, 21:09

Daarbij zal afstoten (als het al aan de orde is) inhouden dat ze binnen X jaar max zoveel procent marktaandeel mogen hebben. Er wordt dan gewoon op een aantal concessies niet ingeschreven.
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia

Berichtdoor Vinny » Wo 09 Feb 2011, 22:21

Wat dus nu ook al gebeurt volgens mij. Wat wel interessant is, om naar de verwikkelingen in Utrecht te kijken. Het is niet zo dat daar een heel klein concessiegebiedje is aanbesteed, en er lopen juridische procedures. Het zou wel een giller zijn als Connexxion de concessie vanwege een te grote marktdominantie alsnog moet afstaan aan... Qbuzz :mrgreen:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia

Berichtdoor willy84 » Vr 11 Feb 2011, 22:10

Dat laatste gaat nooit gebeuren.

Zie de parallel met de banken. Dan moeten er binnen 2 jaar zoveel filialen of marktaandeel verloren worden. In de praktijk wordt er dan gewoon niet meer ingeschreven op wat onaantrekkelijke gebieden.

Ik snap overigens niet hoe het kan dat er op Utrecht maar twee inschrijvingen zijn en voor de Veluwe vier. Ik bedoel iedereen wil toch de grote gebieden hebben waar veel verbetermogelijkheden zijn met veel reizigerspotenieel.
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia

Berichtdoor Vinny » Vr 11 Feb 2011, 22:32

Ik denk dat de stedelijke concessies erg lastig zijn. Ze liggen politiek gevoelig en bovendien veel geld verdien je er ook niet op: over het algemeen zijn stedelijke concessies minder rendabel dan regionale concessies. Komt bij dat er ook nog een sneltram verbinding bij betrokken is die ook zijn eigen problematiek kent. Mijn vermoeden is dat dat potentiele bieders afschrikt.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia

Berichtdoor Daniel » Vr 11 Feb 2011, 22:38

Denk eerder dat het gebrek aan vrijheid hier een rol speelt. Zoals de verplichting het streekmaterieel over te nemen en het BRU dat vanalles en nogwat voorschrijft (zelfs waar de gelede wagens moeten rijden om maar wat te noemen)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9572
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia

Berichtdoor Wubbo » Za 12 Feb 2011, 14:02

Vinny schreef:Ik denk dat de stedelijke concessies erg lastig zijn. Ze liggen politiek gevoelig en bovendien veel geld verdien je er ook niet op: over het algemeen zijn stedelijke concessies minder rendabel dan regionale concessies.
Waarom zijn alle private vervoerders dan zo gebrand op het overnemen van de concessies in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag en dreigen ze zelfs te vertrekken uit Nederland als die gebieden niet aanbesteed worden? Dat zijn nog grotere steden, met ook trams en dat soort 'moeilijke' dingen.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia

Berichtdoor robert55 » Za 12 Feb 2011, 16:24

willy84 schreef:Dat laatste gaat nooit gebeuren.

Zie de parallel met de banken. Dan moeten er binnen 2 jaar zoveel filialen of marktaandeel verloren worden. In de praktijk wordt er dan gewoon niet meer ingeschreven op wat onaantrekkelijke gebieden.


Die eis kan door een mededingingsautoriteit worden gesteld als voorwaarde voor een fusie. Dat is bij de C-V fusie niet gebeurd. Als C+V door slim opereren zijn marktaandeel weet te vergroten, kan een nieuwe situatie ontstaan, nl dat het bedrijf een [bijna] monopolie heeft. Dan kan een nieuwe procedure worden gestart, waarin de NMa zou moeten bewijzen dat het bedrijf misbruik maakt van zijn macht door te hoge prijzen te vragen of toegang tot de markt voor andere aanbieders onmogelijk te maken. Dat is het soort procedure wat Neelie Kroes in de EU heeft gebruikt in het geval Microsoft [Internet Explorer]

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia

Berichtdoor Vinny » Za 12 Feb 2011, 18:04

Wubbo schreef:
Vinny schreef:Ik denk dat de stedelijke concessies erg lastig zijn. Ze liggen politiek gevoelig en bovendien veel geld verdien je er ook niet op: over het algemeen zijn stedelijke concessies minder rendabel dan regionale concessies.
Waarom zijn alle private vervoerders dan zo gebrand op het overnemen van de concessies in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag en dreigen ze zelfs te vertrekken uit Nederland als die gebieden niet aanbesteed worden? Dat zijn nog grotere steden, met ook trams en dat soort 'moeilijke' dingen.

Nou is dat niet een beetje voor de buhne? In de praktijk zie je dat het niet stormloopt bij een concessie als Utrecht...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Stuiterbal
Berichten: 55
Lid geworden op: Vr 16 Jul 2010, 00:08

Re: Meerderheid Kamer tegen fusie Connexxion en Veolia

Berichtdoor Stuiterbal » Za 12 Feb 2011, 19:10

Laat die twee lekker fuseren, als de cultuur van Connexxion dominant word aan Veolia, dan is dat altijd goed:)


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten