Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door Chauf21 »

waldo79 schreef:^^Tja, maar maakt die "zware" opleiding het meteen tot een zwaardere baan. En ik weet ook wel dat je als chauffeur enigszins een dikke huid moet hebben in verband met agressie. Maar ook dat komt in meerdere functies voor... Neemt niet weg dat het een prachtig beroep is. Petje af :pos:
Ach, ik zit het beroep chauffeur hier ook niet de hemel in te prijzen hoor. Het is echter wel een heel vrij beroep waarin je direct resultaat ziet van je werkzaamheden. En natuurlijk heeft het beroep mindere kanten, maar dat is bij ieder beroep zo. Ik vind het leuk om het part-time en op oproep te doen, maar veel meer dan dat is het niet.
De meningen van de vaste chauffeurs kan ik me echter goed voorstellen en vanuit collegialiteitsoogpunt heb ik ook wel begrip voor de acties (zeker als er bedelbrieven worden verstuurd waarin enkel een girorekening met de begeleidende tekst "Help Connexxion! Maak nu uw bijdrage over" mist), maar het is niet te verkopen naar de reiziger om onverschillig met zo'n fragiel product om te gaan. Redenen voor mij om me onpartijdig op te stellen in de discussie; die twee dagen die ik normaal rijd, verschuif ik naar niet-stakingsdagen (alsnog rijden op de stakingsdagen mag ik hoogstwaarschijnlijk toch niet).
WSM schreef:Buschauffeur op de touringcar of bij de inhuur (zeg BAB-VIOS ofzo) vind ik vergelijkbaar. Wat verdient dat?
waldo79 schreef:@WSM: BAB-VIOS?
BAB-VIOS is een touringcarondernemer, maar rijdt planmatig ook enkele lijnritten voor (o.a.?) Connexxion en heeft ook enkele eigen bussen in Connexxion-huisstijl. Een gemiddelde reiziger zal geen verschil zien, de chauffeurs zitten bijvoorbeeld ook in Connexxion-kledij achter het stuur. Wel hebben de bussen een kleine opdruk 'BAB-VIOS Touringcars' op de zijruiten. Het is vergelijkbaar met Connexxion Tours of Van Oeveren -Misschien dat die namen je wat meer zeggen?- die ook regelmatig lijnritten voor Connexxion OV verzorgen; uiterlijk is er vrijwel geen verschil, dat is slechts een bureaucratische kwestie.
De touringcarchauffeurs die de lijnritten rijden, kunnen tijdens de OV-ritten echter wel onder de CAO voor touringcarchauffeurs (=CAO besloten vervoer) vallen. Dat kan ook problemen met de rij- en rusttijdenregelgeving opleveren, maar voor zover ik kan beoordelen zit dat in de vaste uitbestede ritten wel goed.

Maargoed, om terug te komen op de vraag wat touringcarchauffeurs verdienen: dat schijnt iets minder te zijn dan een OV-chauffeur. De CAO-OV is hier te vinden: http://www.fnvov.nl/cao/cao.pdf de CAO besloten vervoer hier: http://www.sdu.nl/staatscourant/cao/caopdf/10589.pdf. Loonschalen staan op pagina 100 resp. 41.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door WSM »

Ik heb de indruk dat BAB-VIOS en Hofstad Tours op de inhuur standaard gebroken diensten hebben.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door Chauf21 »

Wellicht dat het goedkoper is om die ene gebroken dienst als twee losse ritten uit te besteden. De toelage per chauffeur per gebroken dienst is immers ook nog eens €13,30.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door Geert »

Bos roept Connexxion op het matje

(Novum) - Minister van Financiën Wouter Bos (PvdA) roept vervoersbedrijf Connexxion ter verantwoording na berichten in de media over het instellen van een nieuwe bonusregeling voor een oud-bestuurder, twee jaar geleden. Het ministerie van Financiën vindt dat wijzingen in het beloningsbeleid voorgelegd hadden moeten worden aan de aandeelhouders. De Staat was destijds nog aandeelhouder in het bedrijf.

Busbedrijf Connexxion heeft oud-bestuurder Rob van Holten een vertrekbonus van 821 duizend euro betaald, bijna drie jaarsalarissen, meldde het AD eerder deze week. De hoge uitkering zou in het voorjaar van 2006 in het leven zijn geroepen vanwege de aanstaande privatisering van het staatsbedrijf. Met de overnameregeling moest worden voorkomen dat bestuurders bij het verkoopproces dwars zouden liggen. Volgens Connexxion ging de rijksoverheid, die toen nog honderd procent van de aandelen bezat, akkoord met de afspraak.

Minister Bos spreekt dit nu tegen. "In tegenstelling tot de berichtgeving in de media heeft de Staat niet ingestemd met zo'n nieuwe beloningsregeling", meldt hij vrijdag. "Als Connexxion in 2006 de regeling heeft aangepast dan is deze niet voorgelegd aan de aandeelhouders."

Connexxion had al eerder de beloningsregeling voor topbestuurders aangepast, in 2005. Ook toen gebeurde dit zonder instemming van het ministerie van Financiën, meldt Bos. Inmiddels is de onderneming grotendeels in handen van het Franse busbedrijf Transdev.

Bron: Trouw
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door webguy »

Wat de media er wel uit laat is wat z'n salaris in die 6 jaar is geweest... Meestal wordt er een pakket samengesteld voor topmanagers, als combinatie van salaris en (vertrek)bonussen. Dus als je het salarisniveau van deze bestuurder niet weet kan je waarschijnlijk ook niks zinnigs zeggen over hoe veel of weinig dit is. Er zijn genoeg managers (al dan misschien niet in NL) die maar een euro per jaar verdienen en heel veel aan bonussen krijgen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 55 gasten