Pagina 3 van 3

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 00:13
door Wubbo
Het gaat niet om treinpunctualiteit, het gaat om reispunctualiteit. Overstappen is per definitie een kans op vertraging. Als je een goede bijsturingsorganisatie is én de goede infra aanwezig is hoeft vertraging ook niet door de corridor te werken.

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 00:17
door Vinny
Prima hoor, dan laat je toch gewoon weer net als vroeger een sprinter Amsterdam Zuid - Rhenen rijden? Genoeg private vervoerders die daar wel brood in zien. Je moet gewoon niet van Den Helder in Maastricht willen eindigen omdat het keren op alle tussengelegen stations "zo moeilijk uitkomt" en omdat er toevallig een kennis is die in Anna Pauwlona woont en in Sittard werkt... :roll:

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 01:12
door Suus
Zou de trein die nu tot Breukelen rijdt verder rijden naar welk station in Amsterdam dan ook, dan krijg je er automatisch een overstap op de metro bij, dus dan wordt die trein voor heel veel mensen gewoon nuttig. Al laat je de trein kop maken op Amsterdam Holendrecht via de kruiswissel, dan nog is het nuttiger dan een eindpunt in Breukelen...

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 10:27
door Wubbo
Vinny schreef:Je moet gewoon niet van Den Helder in Maastricht willen eindigen omdat het keren op alle tussengelegen stations "zo moeilijk uitkomt" en omdat er toevallig een kennis is die in Anna Pauwlona woont en in Sittard werkt... :roll:
Ik weet dat het een stokpaardje van me is, maar je onderschat nog steeds de complexiteit van de knooppuntstations waar keren van dit soort treinen gewoon niet mogelijk is. Even van noord naar zuid:
- Alkmaar zou kunnen (gebeurt ook in het dal)
- Amsterdam Centraal is alleen te doen als je kortere treinen laat rijden (je moet dan 2 treinen op hetzelfde perron keren), maar dat doet geen recht aan de reizigersaantallen. Bovendien verlies je daardoor de verbinding van de werkgebieden rond Amsterdam Amstel met Zaandam
- Utrecht Centraal is kansloos met de infra, levert in het gunstigste geval kruisingen op met de treinen naar Amersfoort en de stoptreinen uit Breukelen
- 's-Hertogenbosch kan alleen als je alle andere treinseries doorgaand maakt en niet te lang stil laat staan
- Eindhoven is kansloos met de infra (station zit al zo goed als aan de grens van zijn capaciteit)
- Weert zou kunnen, maar wil je niet (dat is precies niet waar je reizigers willen zijn)
- Roermond zou kunnen
- Sittard kan

In het gunstigste geval kun je dan dus Amsterdam Centraal - Roermond rijden. Poe hee, dan hebben we veel gewonnen. En hoeveel reizigers zadelen we daardoor met een overstap op? En hoeveel duurder wordt het systeem doordat keren van treinen altijd extra materieel en personeel kost?

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 14:51
door Vinny
Nee hoor, ik haal gewoon een plan uit de jaren '90 aan van de provincie Noord-Holland. Dat is afgeschoten omdat Amsterdam Centraal twee keer zo groot zou moeten worden :evil:
Je kunt prima een IC Den Helder - Amsterdam Bijlmer/Arena (overstap ri. Utrecht) - loopt uit naar Abcoude, keerspoor in een weiland - opdrachtgever: Provincie Noord-Holland inleggen, en een IC Schiphol - Maastricht (kernnet). Mensen die beweren dat dat niet kan snappen niet hoe eenvoudig het is om een paar sporen in een weiland te bouwen... :roll:

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 15:02
door Wubbo
Ja hoor, dat kan. Moet je alleen wel de trein Schiphol - Utrecht met pak 'em beet 16 bakken VIRM per kwartier rijden, en de stations daarop aanpassen. Is vast gratis.

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 15:18
door AppleMoose
[sarcasmemodus]
Dat moet je dan door private bedrijven uit laten voeren Wubbo, dan is het goedkoper :')
[/sarcasmemodus]

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 15:26
door Vinny
Wubbo schreef:Ja hoor, dat kan. Moet je alleen wel de trein Schiphol - Utrecht met pak 'em beet 16 bakken VIRM per kwartier rijden, en de stations daarop aanpassen. Is vast gratis.
Nee, je kunt nog steeds treinen van Utrecht naar Amsterdam laten rijden en die laten keren ten westen van Amsterdam. Daar liggen ook weilanden :roll:

Maar goed, ik ben het gewend in de spoorwegwereld. Zodra er ook maar een beetje aan de stoelpoten van de NS wordt gezaagd dan is het ineens "onmogelijk", maar als we voor meerdere miljard euro een koeientunnel aanleggen om zo de NS van een verder monopolie te verzekeren dan kunnen we dat ons als samenleving prima permitteren :evil:

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 16:00
door AppleMoose
Die koeientunnel heeft NS niks te maken gehad. Die is er gekomen om een uniek landschap te behouden.
Als je zonodig een "punt" wil maken van dat de overheid NS bevoordeeld, kom dan met de juiste feiten aan en niet met dit soort flauwekul :wink:

Ik krijg sterk de indruk dat je lijdt aan een calimerogevoel. "Ik ben klein en zij zijn groot en dat is niet eerlijk :cry: "
Personeel ook aanbesteden dan maar? (A) :X :')

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 16:07
door Vinny
Zolang er een bak oud roest voor de ingang van Amsterdam Centraal staat opgeslagen terwijl het bedrijf dat daar verantwoordelijk voor is blijft beweren dat er rondom Amsterdam totaal niets mogelijk is aan verbetering van het spoor zonder draconische maatregelen of heel veel geld uitgeven dan mag ik me best een beetje cynisme permitteren... :wink:

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 16:10
door AppleMoose
Dat heeft niks met cynisme te maken, maar gewoon met de plank volledig misslaan :wink:
Als je zonodig cynisch wil zijn, kom dan met een opmerking dat nog enigzins op feiten berust :')

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 17:09
door Wubbo
@Vinny: ik krijg het idee dat ik aan het reageren ben op halve plannen van jou. Daardoor krijg ik geen goed beeld van wat je nou eigenlijk wil, en ik kan ik er dus ook niet fatsoenlijk op reageren. Kom dan eens met een heel plan, dan kan ik (en de rest van dit forum) er ook op reageren zonder dat jij je gelijk aangevallen voelt omdat we je plan niet begrijpen.

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 18:40
door reisthijs
Vinny schreef:
Wubbo schreef:Ja hoor, dat kan. Moet je alleen wel de trein Schiphol - Utrecht met pak 'em beet 16 bakken VIRM per kwartier rijden, en de stations daarop aanpassen. Is vast gratis.
Nee, je kunt nog steeds treinen van Utrecht naar Amsterdam laten rijden en die laten keren ten westen van Amsterdam. Daar liggen ook weilanden :roll:
Alleen kan je die weilanden helemaal niet bereiken als het traject Bijlmer<->CS al vol zit met 8x/uur (4x IC, 4x stoptrein) een Noord-Hollandse trein Bijlmer-Zaandam en verder...

(Treinen uit Utrecht laten keren ten westen van Amsterdam zou los daarvan een prima idee zijn, maar dan laat je die natuurlijk niet in de weilanden keren maar gewoon in Haarlem en/of Zandvoort)

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 20:56
door Michael

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 21:43
door Vinny
Wubbo schreef:@Vinny: ik krijg het idee dat ik aan het reageren ben op halve plannen van jou. Daardoor krijg ik geen goed beeld van wat je nou eigenlijk wil, en ik kan ik er dus ook niet fatsoenlijk op reageren. Kom dan eens met een heel plan, dan kan ik (en de rest van dit forum) er ook op reageren zonder dat jij je gelijk aangevallen voelt omdat we je plan niet begrijpen.
OK je hebt gelijk, ik was een beetje te cynisch vandaag :)

Maar goed, ik ga uit van het plan van de private vervoerders uit de openingspost, wat behelst dat het spoor wordt opgesplitst in een aantal regio's en een kernnet voor de basisintercities. Mijn stelling is dat Nederland gewoon een spinnenwebstructuur van S- en IR treinen (min of meer vergelijkbaar met S-bahnen in Zwitserland en IR treinen van en naar Brussel) die tot taak hebben om regionale verplaatsingen zo goed mogelijk te faciliteren. Een beetje zoals het plan is met Randstadspoor in Utrecht.

Die treinen rijden dan in opdracht van de regionale vervoersautoriteit, en kunnen derhalve worden aanbesteed aan particuliere vervoerders of aan de NS. Om te voorkomen dat de centrale stations te zwaar belast worden, worden treinverbindingen dus over de agglomeratie heengetild en worden er dus buiten de stad (in weilanden) keersporen en opstelterreinen gebouwd. Tussen de belangrijkste steden blijft een kernnet intakt welke kan worden aanbesteed door de nationale overheid, waarbij op stations als Amsterdam Bijlmer/Arena, Rotterdam Alexander en/of de Centrale Stations ruimte wordt geboden voor een snelle, en confortabele overstap van het ene net op het andere.

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 21:53
door Suus
Verschil met België en Zwitserland is dat de bedieningsgebieden van de steden veel meer in elkaar overlopen dan daar. Neem bijvoorbeeld Hilversum, dat zowel op Utrecht als Amsterdam is gericht, Leiden dat naast zichzelf ook op Amsterdam en Den Haag is gericht, Delft of Gouda dat op Rotterdam en Den Haag is gericht. Ook tussen de Brabantse steden is er veel onderling verkeer.

Je ideeen zijn alleen echt toepasselijk rondom Leeuwarden of Groningen, en daar zijn ze al geïmplementeerd....

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 21:59
door Vinny
In Utrecht wordt Randstadspoor nu aangelegd. Ik zie niet in waarom het in andere stedelijke gebieden niet ook kan gebeuren. en Hilversum is tegenwoordig gewoon een IC station, dus die stad hoeft niet te vrezen voor een gebrek aan verbindingen...

Vakbonden tegen opknippen spoornet

Geplaatst: zo 20 feb 2011, 15:06
door Wubbo
Vakbonden tegen opknippen spoornet
Geplaatst op: zondag 20 februari 2011 15:04
Laatst bijgewerkt: zondag 20 februari 2011 15:06


NS en de vakbonden zijn tegen het opknippen van het hoofrailnet in deelconcessies, zoals de private vervoerders betoogden. CNV Vakmensen is bang dat de veiligheid afneemt, doordat niet op elke trein een conducteur aanwezig zou zijn. Ook zouden ervaringen in het goederenvervoer erop wijzen dat opsplitsing negatief zou uitpakken voor de werknemers.

FNV Bondgenoten vreest daarnaast chaos door een lappendeken van spoorbedrijfjes en verantwoordelijkheden. Ook zouden treinreizigers vaker moeten overstappen.
Lees verder

NS reageert fel op plan concurrent

Geplaatst: zo 20 feb 2011, 15:08
door Wubbo
NS reageert fel op plan concurrent
Geplaatst op: zondag 20 februari 2011 15:07
Laatst bijgewerkt: zondag 20 februari 2011 15:08


De NS geeft nog liever het hele hoofdspoor uit handen, dan het hoofdrailnet met een concurrent te moeten delen. Dat zei Bert Meerstadt, president-directeur van de NS, gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers.
Lees verder

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Geplaatst: zo 20 feb 2011, 22:25
door huibf
Wubbo schreef:- Eindhoven is kansloos met de infra (station zit al zo goed als aan de grens van zijn capaciteit)
Valt reuze mee. spoor 1 wordt maar 1/2 uurlijks gebruikt, en spoor 2 iets vaker door de aankomst van de trein uit schiphol.
voor 2013 of 2014 is er de bedoeling dat er meet treinen naar Helmond/Deurne gaan rijden. En dan komt er ook nog de trein naar Duitsland bij.

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Geplaatst: ma 21 feb 2011, 09:27
door Wubbo
Zo lang je in Eindhoven overstappen wil aanbieden tussen s1900 en s800 en vv, en stoptreinen aansluitingen wil laten bieden, zit Eindhoven goed vol. Alleen met dienstregelingswijziging (bijvoorbeeld treinen richting Zuiden 5 minuten later behandelen) kun je in Eindhoven echt wat winnen, met de huidige dienstregeling is dat onmogelijk (nou, vooruit, je kan 1 spoor vrijkrijgen door de s6400 en de s5200 op zichzelf te laten keren ipv door te rijden).

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Geplaatst: ma 21 feb 2011, 17:01
door Vinny
Zo lang je in Eindhoven overstappen wil aanbieden
In het kader van ETMET en een kwartierdienstregeling op de belangrijkste assen, zou ik hier toch zeker een oplossing in zien, door de overstappen wat te verruimen...

Re: Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Geplaatst: ma 21 feb 2011, 21:17
door Geert
Voorlopig komt ETMET er nog niet, dus totdat het zover is lijkt het me eigenlijk wel wenselijk om de overstappen redelijk te houden.