Dienstregeling 2012
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2012
Aan een koppeling aan de s2200 heeft Rlb alleen zo weinig
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2012
Maar in de stille uren is stoppen op Rlb dan ook weer wat minder urgent denk ik.
Re: Dienstregeling 2012
Is het geen optie om de s1900 op Lombardijen te laten stoppen? Die stopt immers niet op Blaak, zodat hij wel tijd heeft voor een extra stop zonder in de knoei te komen met de andere treinen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2012
De oude s1900 heeft toch ooit wel altijd op Rlb gestopt, als s1500 / s2500 zijnde (alhoewel als dat ding door ging naar Köln hij er toen NIET stopte)?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2012
Moet kunnen ja. Was volgens mij in de oorspronkelijke plannen ook de bedoeling.Meltrain schreef:Is het geen optie om de s1900 op Lombardijen te laten stoppen? Die stopt immers niet op Blaak, zodat hij wel tijd heeft voor een extra stop zonder in de knoei te komen met de andere treinen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2012
Klein vraagje: wat gaat er op de lijn Schiphol-Amsterdam rijden per dienstregeling 2012 aan toeslagvrije treinen? Sowieso de s2600 (2x/uur), maar blijft de s3900 ook rijden?
Aangezien de s2100 eruit wordt geknikkerd en de Benelux kennelijk een toeslag krijgt (als je van 7 naar 4 per uur aan toeslagvrije treinen gaat), is dit toch wel een behoorlijke achteruitgang...
Aangezien de s2100 eruit wordt geknikkerd en de Benelux kennelijk een toeslag krijgt (als je van 7 naar 4 per uur aan toeslagvrije treinen gaat), is dit toch wel een behoorlijke achteruitgang...
Beul van de blindegeleidelijn
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2012
Wat je hier schrijft is kort samengevat inderdaad het plan, maar alleen pas er minstens 4x/uur een Fyra rijdt, en dat gebeurt niet eerder dan dat de V250 in dienst komt (dat duurt nog wel even dus).
Zolang Fyra maar 2x/uur rijdt zijn er nog 6 toeslagvrije treinen per uur.
Zolang Fyra maar 2x/uur rijdt zijn er nog 6 toeslagvrije treinen per uur.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2012
Dat wordt dan nog leuk. Ik vraag mij dan af hoeveel mensen extra gaan betalen voor het stukje tussen Amsterdam Centraal en Schiphol voor een tijdswinst van... 4 a 5 minuten?
Gecombineerd met alle koffers en tassen wordt het vast leuk met minder toeslagvrije treinen op dit traject. Dubbeldeks materieel is daar overigens voor zover ik zie ook niet echt ideaal voor...
Gecombineerd met alle koffers en tassen wordt het vast leuk met minder toeslagvrije treinen op dit traject. Dubbeldeks materieel is daar overigens voor zover ik zie ook niet echt ideaal voor...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2012
s2600 en de s3200 gaan het helemaal doen als ik me niet vergis.
Re: Dienstregeling 2012
De s3200? Die bestaat nog niet. ;) Wat is de route van die nieuwe serie?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2012
Asd - Shl. Het is een afgeknipt gedeelte van de s3900. Volgend jaar gaan een aantal spoorgedeelten in Amsterdam Cs tijdelijk buiten dienst. Daarbij moeten treindiensten geknipt worden.
Re: Dienstregeling 2012
Waarvoor is dat eigenlijk? Ik weet dat op dit moment elk weekend een aantal sporen op Amsterdam Centraal er uit ligt om het dak van de nieuwe fietserstunnel te kunnen bouwen, maar wat gaat er dan gebeuren daar?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2012
Wellicht komt het omdat de komende 2 jaar de perrons worden verhoogd (of verlaagd?) naar die ene EU-norm. Mooie bijeenkomstigheid is dat er na deze aanpassing van de perronhoogte ook (waarschijnlijk tot grote opluchting van veel visueel beperkten) geleidelijnen worden aangebracht. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2012
Er worden in een open-bouwput nieuwe tunnels gebouwd. Dat betekend dat ze wanden maken, de grond ertussen uitgraven een dakje maken en vervolgens het spoor terug leggen.
Amsterdam CS heeft dat wat Zwolle niet heeft: Flexibiliteit. Daardoor kun je het af met hier en daar een korter spoor of een doorgaand spoor wat ineens een kopspoor wordt. Zaanstreek-Utrecht blijft volgens de berichten die ik heb gehoord altijd doorgekoppeld. Dit kan omdat er door de vele wissels deze verbinding door het hele station heen geschoven kunnen worden. (Is jouw roest toch nog een keer nuttig Bee )
Amsterdam CS heeft dat wat Zwolle niet heeft: Flexibiliteit. Daardoor kun je het af met hier en daar een korter spoor of een doorgaand spoor wat ineens een kopspoor wordt. Zaanstreek-Utrecht blijft volgens de berichten die ik heb gehoord altijd doorgekoppeld. Dit kan omdat er door de vele wissels deze verbinding door het hele station heen geschoven kunnen worden. (Is jouw roest toch nog een keer nuttig Bee )
Re: Dienstregeling 2012
Kan de toeslag voor de Fyra tussen Asd en Shl niet gewoon geschrapt worden?
Er is immers nauwelijks rijtijdwinst (oke, wel als de s2100 en s9200 geschrapt worden ) en ik vraag me af hoeveel mensen weten dat er voor die treinen toeslag betaald moet worden.
Dat er een toeslag is op (Bd -) Rtd - Shl is logisch en dat er een hogere toeslag is op (Bd -) Rtd - Shl - Asd kan ik ook nog wel inkomen, maar die toeslag op Asd - Shl slaat echt nergens op.
Er is immers nauwelijks rijtijdwinst (oke, wel als de s2100 en s9200 geschrapt worden ) en ik vraag me af hoeveel mensen weten dat er voor die treinen toeslag betaald moet worden.
Dat er een toeslag is op (Bd -) Rtd - Shl is logisch en dat er een hogere toeslag is op (Bd -) Rtd - Shl - Asd kan ik ook nog wel inkomen, maar die toeslag op Asd - Shl slaat echt nergens op.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2012
Je piept wel anders als je voor veel extra geld sneller naar Rotterdam wilt maar het eerste of laatste kwartier van de reis word je lastig gevallen door stapels toeristen met hun enorme koffers...
Re: Dienstregeling 2012
Of nog mooier: wanneer je vertraging oploopt door die onhandige koffers bij smalle deurtjes.
Re: Dienstregeling 2012
Goed, dan maken ze eht gedeelte tussen Schiphol en Amsterdam CS toch gewoon helemaal toeslagvrij, onafhankelijk van waar je opstapt?
4 treinen per uur tussen Schiphol en Amsterdam CS gaat misschien wel buiten de spits, maar sowieso rond de spits wordt dat in ieder geval nog erger proppen in de s2600. Ik heb geen idee hoe druk het dan is in de s3900 (richting Schiphol zie ik bij Sloterdijk altijd heel wat mensen uitstappen).
Met langer materieel rijden is wellicht ook niet echt haalbaar. De s2600 rijdt in de spits meestal met 10 bakken VIRM (heel soms 12 bakken) en de s3900 met 8 bakken DD-AR (en ik vraag mij af of er bij de stations op de Flevolijn meer bakken langs het perron kunnen). In de spits wordt het dan haringen in een ton, gecombineerd met allemaal koffers op de balkons en de gangpaden.
En ja, of reizigers weten dat er een toeslag moet worden betaald? Zoals ik al eerder zei, vind ik zelf 'supplement' niet het goede woord, maar 'surcharge'. Desnoods doe je het in Jip- en Janneke Engels: "Fyra to Schiphol, Rotterdam Central and Breda will depart from platform X. For this train, you have to pay extra. Special Fyra-tickets can be bought at the ticket machines in the hall of this station."
4 treinen per uur tussen Schiphol en Amsterdam CS gaat misschien wel buiten de spits, maar sowieso rond de spits wordt dat in ieder geval nog erger proppen in de s2600. Ik heb geen idee hoe druk het dan is in de s3900 (richting Schiphol zie ik bij Sloterdijk altijd heel wat mensen uitstappen).
Met langer materieel rijden is wellicht ook niet echt haalbaar. De s2600 rijdt in de spits meestal met 10 bakken VIRM (heel soms 12 bakken) en de s3900 met 8 bakken DD-AR (en ik vraag mij af of er bij de stations op de Flevolijn meer bakken langs het perron kunnen). In de spits wordt het dan haringen in een ton, gecombineerd met allemaal koffers op de balkons en de gangpaden.
En ja, of reizigers weten dat er een toeslag moet worden betaald? Zoals ik al eerder zei, vind ik zelf 'supplement' niet het goede woord, maar 'surcharge'. Desnoods doe je het in Jip- en Janneke Engels: "Fyra to Schiphol, Rotterdam Central and Breda will depart from platform X. For this train, you have to pay extra. Special Fyra-tickets can be bought at the ticket machines in the hall of this station."
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2012
10 bakken kan op de Flevolijn. Alleen als je dat met VIRM doet heb je minder zitplaatsen dan met 8 bakken DDAR. :')VIRM schreef:de s3900 met 8 bakken DD-AR (en ik vraag mij af of er bij de stations op de Flevolijn meer bakken langs het perron kunnen).
Re: Dienstregeling 2012
Komen er sowieso niet minder zitplaatsen in de DD-AR na ombouw tot DDZ?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2012
Voor de vliegers is een SLT met veel deuren en gelijkvloerse instap natuurlijk ideaal, een paar stoptreinen per uur tussen Asd en Shl lijkt me veel beter dan alles in de sneltreinen/intercity's proppen. Het zou helemaal mooi zijn als je een pendel op schiphol kon laten keren, dan stappen mensen automatisch in de gereedstaande trein, wel zo makkelijk en veel minder oponthoud voor doorgaande treinen.
Vier per uur lijkt me ook ruim voldoende, die vijf minuten die dat scheelt met zes per uur is echt de moeite niet. En met de NZL zouden mensen in de toekomst ook makkelijk via Asdz kunnen reizen in plaats van CS.
Vier per uur lijkt me ook ruim voldoende, die vijf minuten die dat scheelt met zes per uur is echt de moeite niet. En met de NZL zouden mensen in de toekomst ook makkelijk via Asdz kunnen reizen in plaats van CS.
Re: Dienstregeling 2012
Iljitsch, ik zat ook precies te denken aan zo'n pendelconstructie tussen Amsterdam Centraal en Schiphol met SLT. Alleen zou je het in verband met de Schipholtunnel moeten laten keren op Hoofddorp Opstelterrein.iljitsch schreef:Voor de vliegers is een SLT met veel deuren en gelijkvloerse instap natuurlijk ideaal, een paar stoptreinen per uur tussen Asd en Shl lijkt me veel beter dan alles in de sneltreinen/intercity's proppen. Het zou helemaal mooi zijn als je een pendel op schiphol kon laten keren, dan stappen mensen automatisch in de gereedstaande trein, wel zo makkelijk en veel minder oponthoud voor doorgaande treinen.
Vier per uur lijkt me ook ruim voldoende, die vijf minuten die dat scheelt met zes per uur is echt de moeite niet. En met de NZL zouden mensen in de toekomst ook makkelijk via Asdz kunnen reizen in plaats van CS.
Volgens Wikipedia zal uiteindelijk het volgend eaan HSL-treinen gaan rijden op de Westtak: 1x Thalys en 5x Fyra (2x Breda, 2x Rotterdam, 1x Brussel). Dat komt erop neer dat om de 10 minuten een hogesnelheidstrein zal rijden op het stuk Amsterdam Centraal-Schiphol. Handig is dan om wellicht meteen na vertrek uit Amsterdam Centraal een s2600, s3900 of zo'n Schipholsprinter erachteraan gooien (ik weet niet of het verstandig is om die series te ver-SLT'en. In een SLT zitten toch standaard minder zitplaatsen dan in een dubbeldekker?). Ergens op de westtak moet de oh-zo-logische s3300 invoegen. Volgensmij heb je wat betreft afstand tussen treinen zo'n 3 minuten nodig dacht ik (verbeter mij maar als het klopt). Dus dan zou alles toch theoretisch gezien net moeten kunnen?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2012
Keren op schiphol lijkt me niet zo'n strak plan. Straks worden er 32 treinen per uur door die tunnel gepompt.iljitsch schreef:Voor de vliegers is een SLT met veel deuren en gelijkvloerse instap natuurlijk ideaal, een paar stoptreinen per uur tussen Asd en Shl lijkt me veel beter dan alles in de sneltreinen/intercity's proppen. Het zou helemaal mooi zijn als je een pendel op schiphol kon laten keren, dan stappen mensen automatisch in de gereedstaande trein, wel zo makkelijk en veel minder oponthoud voor doorgaande treinen.
Vier per uur lijkt me ook ruim voldoende, die vijf minuten die dat scheelt met zes per uur is echt de moeite niet. En met de NZL zouden mensen in de toekomst ook makkelijk via Asdz kunnen reizen in plaats van CS.
Re: Dienstregeling 2012
Keren kost geen capaciteit in de tunnel, alleen op het station. (Het scheelt zelfs capaciteit in de zuidelijke tunnel.) Maar ik kan me desondanks voorstellen dat dit lastig wordt.
Ik zat ook even te denken dat het een optie zou zijn om via de oostkant van schiphol naar Amsterdam CS te gaan via Zuid en Amstel (Amsterdam Amstel is ontzettend rot bereikbaar vanuit het westen) alleen moet er dan wel een paarhonderd meter nieuw spoor bij Duivendrecht of langs de metro gelegd worden. Het mooie van deze optie zou wel zijn dat je de intercity zo achter de sprinter kan hangen, zodat de sprinter automatisch al alle reizigers wegveegt voor de intercity en toch niet in de weg zit omdat-ie afbuigt de andere kant op voor z'n eerste stop.
De andere kant van Asd naar Shl op zou je ook over de westtak in theorie een minuutje voor de intercity kunnen vertrekken want er ligt nog wel een paar kilometer minstens vier sporen naast elkaar, om zo mensen met de eerdere vertrektijd in de sprinter te lokken, maar praktisch wordt dat natuurlijk niks. Je kan dit echter wel zo in de dienstregeling zetten en 'm dan gewoon alsnog achter de intercity aan sturen.
Vergeet naast die 6 hogesnelheidstreinen ook niet de stoptreinen en de sneltreinen (mogen dat eindelijk intercity's worden!?) schiphol/Leiden/Den Haag CS. Ik snap nu ook wel waarom ze graag alle andere treinen via Haarlem laten lopen want het loopt zo aardig vol met die hogesnelheidshandel. Hoe sneller er wat naar Asdz kan hoe beter.
Kan er bij Sloterdijk ingehaald worden? In dat geval zou de capaciteit een stuk omhoog kunnen door station Lelylaan op te heffen. Ik weet het, best een druk station, maar ik blijf erbij dat het overbodig is zo dicht bij Sloterdijk terwijl er ook een metro rijdt. Wellicht dat dit haalbaar wordt zodra de noord-zuidlijn open gaat en Lelylaan - CS minder belangrijk wordt voor lokale reizigers.
Ik zat ook even te denken dat het een optie zou zijn om via de oostkant van schiphol naar Amsterdam CS te gaan via Zuid en Amstel (Amsterdam Amstel is ontzettend rot bereikbaar vanuit het westen) alleen moet er dan wel een paarhonderd meter nieuw spoor bij Duivendrecht of langs de metro gelegd worden. Het mooie van deze optie zou wel zijn dat je de intercity zo achter de sprinter kan hangen, zodat de sprinter automatisch al alle reizigers wegveegt voor de intercity en toch niet in de weg zit omdat-ie afbuigt de andere kant op voor z'n eerste stop.
De andere kant van Asd naar Shl op zou je ook over de westtak in theorie een minuutje voor de intercity kunnen vertrekken want er ligt nog wel een paar kilometer minstens vier sporen naast elkaar, om zo mensen met de eerdere vertrektijd in de sprinter te lokken, maar praktisch wordt dat natuurlijk niks. Je kan dit echter wel zo in de dienstregeling zetten en 'm dan gewoon alsnog achter de intercity aan sturen.
Vergeet naast die 6 hogesnelheidstreinen ook niet de stoptreinen en de sneltreinen (mogen dat eindelijk intercity's worden!?) schiphol/Leiden/Den Haag CS. Ik snap nu ook wel waarom ze graag alle andere treinen via Haarlem laten lopen want het loopt zo aardig vol met die hogesnelheidshandel. Hoe sneller er wat naar Asdz kan hoe beter.
Kan er bij Sloterdijk ingehaald worden? In dat geval zou de capaciteit een stuk omhoog kunnen door station Lelylaan op te heffen. Ik weet het, best een druk station, maar ik blijf erbij dat het overbodig is zo dicht bij Sloterdijk terwijl er ook een metro rijdt. Wellicht dat dit haalbaar wordt zodra de noord-zuidlijn open gaat en Lelylaan - CS minder belangrijk wordt voor lokale reizigers.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2012
Bij Sloterdijk kan je niet inhalen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten