Pagina 1 van 7

Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 17 feb 2011, 16:12
door Frank
Inmiddels is de adviesaanvraag van NS aan het Locov binnen.

Algemeen stukje
Wijzigingsvoorstellen

Heb er ook meteen een stukje van op de wiki gezet.

Dienstregeling 2012

Ben niet zo bekend met de treinenloop in de Randstad dus verbeteringen zijn welkom :P .

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 17 feb 2011, 16:45
door Vinny
Interessant is wat niet doorgaat: Het opwaarderen van Hoofddorp tot (semi) intercitystation en het verlengen van de IC Enschede-Schiphol / Int. IC Berlijn-Schiphol naar Den Haag...

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 17 feb 2011, 16:48
door Suus
De basisspooropsteling te Amsterdam Centraal zal aangepast worden om de volgende werkzaamheden uit
te voeren: Aanleg van twee tunnelpassages zijnde "poortvrije corridors" tussen lJhal en Cuypershal,
verbreding van de Oosttunnel en de aanleg van een langzaam verkeerstunnel aan de westzijde van het
station. Gedurende het dienstregelingjaar zullen doorgaande treinen moeten keren op Amsterdam Centraal
en zullen treinen op afwijkende sporen behandeld worden.
Oh gut, we gaan Amsterdam Centraal weer eens verbouwen :X
Voorstel is dat gedurende dienstregeling 2012 een aantal sporen op Den Haag Centraal ingekort worden en
de sporen 9 en 10 onttrokken worden ten behoeve van de werkzaamheden aan de noordzijde van het
emplacement. Dit leidt er eveneens toe dat er tussen Den Haag Centraal en Laan van NOI volgens een enkelspoor-
raster moet worden gereden. NS zal treinen aanpassen voor wat betreft dienstregeling, lengte en/of
vertrek-/aankomstspoor, mits vanuit het project wordt voorzien in een aantal randvoorwaarden die
noodzakelijk zijn om een adequate treindienst mogelijk te maken
Dat zal ook leuk worden :?
Knoop Leiden: in2012 is de Hanzelijn nog niet gereed, en zijn er op Den Haag Centraal forse beperkingen
in de beschikbaarheid van de infrastructuur. Binnen deze randvoorwaarden is een uitwerking gezocht en
gevonden die helaas suboptimale overstapmogelijkheden op Leiden biedt.
:( Lekker handig weer

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 17 feb 2011, 17:35
door hauptbahnhof
Opvallend:

Ze hebben het over serie 5700 die nu tot Hoofddorp rijdt?

De verbinding Amsterdam - Zandovoort wordt Sprinter (met stop in Spaarnwoude dus)?

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 17 feb 2011, 17:36
door MdJ
De serie 5700 zou Utrecht-Hilversum-Hoofddorp gaan rijden, maar het plan is nu dat er in de spits door naar Leiden gereden wordt..

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 17 feb 2011, 17:44
door hauptbahnhof
Maar wat gaat er dan naar Leiden reiden, naast deze serie dan? De sprinter uit Almere Oostvaarders?

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 17 feb 2011, 18:22
door Suus
Nee, de s4600 gaat dan na Amsterdam Centraal verder naar Leiden (volgens mij als s13900)

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 17 feb 2011, 18:39
door Klaasje
Als je dit document leest zie je dat de s4300 door gaat rijden naar Leiden en Den Haag. Net als de s3700. Dit lijkt me een goed idee, dan hoef je niet een jaar later weer de complete dienstregeling om te gooien. Nu ontstaat er wat rust en wordt de overgang 2012-2013 wat kleiner.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 17 feb 2011, 18:59
door Wubbo
Inderdaad. s4300 wordt Almo - Gvc (als de s3700 niet rijdt komt ie uit Lelystad). De s3900 wordt geknipt in Amsterdam C, het westelijke deel wordt serie 3200. De s5700 rijdt tot Hoofddorp, in de spits tot Leiden.

Verder highlights:
* Serie 3400 tot Haarlem, vanaf Haarlem vervangen door de 2100 resp 3700
* Serie 2100 via Haarlem, vervangt tussen Amsterdam en Haarlem de 5400, tussen Haarlem en Leiden de 3400, vanaf Leiden eigen route met extra stops
* Serie 5400 wordt een sprinter en vervangt hiermee de 6300
* Serie 6300 rijdt Den Haag Centraal - Haarlem
* Serie 5000 wordt Den Haag Centraal - Breda. Serie 2200 rijdt tot Dordrecht. Op Leiden - Den Haag Laan van NOI wordt deze serie vervangen door de doorgetrokken 4300

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 17 feb 2011, 19:12
door Caspar
In de spits is er nu 8x Haarlem- Amsterdam per uur mogelijk. Zie ik het goed dat er zo 2 mogelijkheden per uur vervallen? Wel prettig dat Voorhout en Hillegom er aardig op vooruit gaan.
Hoe staat het met Mastwijk en Hoogeveen?

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 17 feb 2011, 19:16
door Daniel
Nee dat zie je niet goed...
2x uur IC Dordrecht - Haarlem - Amsterdam
2x uur IC Vlissingen - Haarlem - Amsterdam
2x uur Sprinter Uitgeest - Haarlem - Amsterdam
2x uur Sprinter Zandvoort - Haarlem - Amsterdam
:wink:

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 17 feb 2011, 19:48
door Wubbo
Mastwijk mag lekker in Hoogeveen blijven, er wijzigt niets spannends daarboven (wellicht een minuutje hier of daar, zo goed zit ik ook weer niet in de materie).

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 17 feb 2011, 19:58
door Fles
Mastwijk zou toch een pendel naar Wijster krijgen? :mrgreen:

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 17 feb 2011, 23:42
door Wubbo
Frank schreef:Ben niet zo bekend met de treinenloop in de Randstad dus verbeteringen zijn welkom :P .
Done, maar dan op de pagina Nieuwe lijnvoering Oude Lijn.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 21:38
door Milco
Wubbo schreef:Inderdaad. s4300 wordt Almo - Gvc (als de s3700 niet rijdt komt ie uit Lelystad). De s3900 wordt geknipt in Amsterdam C, het westelijke deel wordt serie 3200. De s5700 rijdt tot Hoofddorp, in de spits tot Leiden.
Hoe weet je dat het westerlijke deel van de s3900 de 3200 wordt? Waar haal je dat numme rvandaan?
En worden de huidige doorrijdende treinen ook geknipt te Amsterdam Centraal? (s800, s3000, s4000 en de koppelingen s7400 + s14700 en s1500 + s4500). En zijn van deze treinseries ook de deels nieuwe serienummers al bekend?

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 21:44
door Suus
De corridor Utrecht - Alkmaar zou niet geknipt moeten worden, maar door de verbouwing van Amsterdam Centraal zouden er periodes kunnen zijn dat de series wel geknipt kunnen worden.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 22:09
door willy84
Dat lijkt me echt complete onzin. Zulke series worden nooit geknipt want dat zou logistiek een onmogelijke opgave worden. Maak je dus niet druk.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 22:27
door Suus
Ik verzin het niet he, dat knippen :wink:

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 22:42
door Caspar
Ik voorzie de herintroductie van DDAR naar Alkmaar, Den Helder en Enkhuizen in de IC's bij een knip in Amsterdam.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 22:46
door Klaasje
Ach, vroeger was Asd al een dubbel kopstation (met uitzondering van Koninginnedag), en de afgelopen jaren was het dat ook op Koninginnedag. Al die wissels om het station heen liggen er ook om het zo te kunnen gebruiken zonder dat de treindienst meteen in de soep draait. Als er dan in de zomer wat gebouwd wordt, waarom zou dat niet kunnen?

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: za 19 feb 2011, 00:05
door Wubbo
In de bijlage bij de adviesaanvraag staat op pagina 11 een plaatje van het lijnennet, met daarin bij Amsterdam Centraal alleen een doorgetrokken s3000 / s800. Er staat bij dat doorkoppeling van de overige series p.m. is (pro memorie) en dus kan wijzigen komend jaar.

Tijdens Koninginnedag rijden die twee series ook gewoon door, en wordt er gesneden in de treindienst (mn Hispeed) dus je kan niet zomaar de Koninginnedag-spooropstelling uit de kast pakken voor Amsterdam Centraal.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: za 19 feb 2011, 13:42
door Raymond
Is er toch maar besloten om ETMET even uit te stellen? Had immers als ik me niet vergis in 2012 moeten ingaan, maar gezien dan of vlak daarna zowel Amsterdam C, Utrecht C, Den Bosch als Eindhoven in verbouwing zijn is het wel verstandig.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: za 19 feb 2011, 13:49
door Klaasje
Vergeet de crisis niet. Door de economische crisis is de groeiende vraag naar mobiliteit (zowel ov als auto) wat vertraagd. Daardoor is het niet interessant om ETMET in te voeren. Misschien gebeurd het wel in de Dienstregeling 2013 omdat er dan sowieso veel gaat gebeuren. Je kan dan denken aan de vernieuwde Noord-oost (door Hanzelijn, denk dan ook aan verdwijnende voortreinen), Flevoland-Den haag 4x per uur IC, 2IC+2SPR op Groningen-Zwolle. Ik denk alleen wel dat we dat dan beter in het topic "Dienstregeling 2013" kunnen bespreken.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: za 19 feb 2011, 19:32
door Frank
Qua wijzigingen zal 2013 interessanter worden dan 2012 vermoed ik :wink: .

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: za 19 feb 2011, 22:36
door Wubbo
Echte frequentieverhogingen zitten er in 2012 inderdaad niet in (of je moet de HSL bedoelen, maar of dat in 2012 gebeurt is twijfelachtig ;-)). Over 2013 is echt nog geen waar woord te zeggen, daar is nog helemaal niks over besloten.