Pagina 5 van 7

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 02 jun 2011, 21:37
door VIRM
Iljitsch: de normale IC-lijnen richting Rotterdam (dus de s2100) wordt via Haarlem gestuurd en krijgt dezelfde stops als de huidige s2200. Kennelijk wil men bij NS koste wat kost de HSL een succes maken.

Bij Sloterdijk inhalen kan eigenlijk niet. De eerste echte inhaaloptie is pas als je gaat spelen met de wissels nabij de Riekerpolderaansluiting zo te zien. En daar inhalen is ook geen goed idee, omdat je vanuit de richting van A'dam Zuid een hele karlading aan treinen krijgt. De Westtak viersporig maken is wellicht ook niet echt een favorietie keus, omdat je dan een nieuw viaduct dwars door het huidige station Sloterdijk moet aanleggen; als dat technisch uberhaupt kan, dan maak je de reizigers er met de grote bouwput niet vrolijker op.

Overigens betwijfel ik het of men uberhaupt zou willen overwegen om een boog Amsterdam RAI-Amsterdam Amstel wil aanleggen. Ik betwijfel of dat uberhaupt zou gaan met de tweespoorigheid tussen Bijlmer en Muiderpoort. En ik weet nog dat je ergens al zei dat je de Westtak 'om' vond om naar Amsterdam Centraal te rijden. :mrgreen:

Wat bedoel je allemaal precies met de IC achter de Sprinter laten aanrijden? Op welke stukken bedoel je eht precies?

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 02 jun 2011, 21:44
door iljitsch
Als de sprinter via die denkbeeldige oosttak zou rijden zou je de sprinter eerst kunnen laten vertrekken en daarna de IC die via de westtak gaat. Inhalen hoeft niet omdat de sprinter afbuigt naar Asdz en de IC via de westtak verdergaat.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 02 jun 2011, 22:00
door tsov
iljitsch schreef:Wellicht dat dit haalbaar wordt zodra de noord-zuidlijn open gaat en Lelylaan - CS minder belangrijk wordt voor lokale reizigers.
Ik mis hier het verband tussen :?

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 02 jun 2011, 22:15
door VIRM
tsov schreef:
iljitsch schreef:Wellicht dat dit haalbaar wordt zodra de noord-zuidlijn open gaat en Lelylaan - CS minder belangrijk wordt voor lokale reizigers.
Ik mis hier het verband tussen :?
Eé van de uitbreidingssuggesties voor de Amsterdamse metro is een aftakking vanaf Amsterdam Zuid (of Amstelveenseweg?) naar Schiphol. Als je dat zou koppelen aan de Noord-Zuidlijn, is Schiphol vanaf het centrum op nog een andere manier redelijk goed bereikbaar.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 02 jun 2011, 22:29
door iljitsch
Het verband tussen Lelylaan en de NZL is dat nu de metro niet echt de manier is om vanaf de buurt van Lelylaan naar 't centrum te komen omdat je er dan eerst helemaal omheen rijdt. Met de noord-zuidlijn zou je dan veel bestemmingen in het centrum sneller kunnen bereiken met de metro met een overstap op de NZL in plaats van trein + lopen / metro / tram.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 00:35
door MdJ
6x per uur een FYRA.. En tussen Schiphol-Amsterdam Sloterdijk 6x per uur een "Stoptrein"..

Ofwel: Fyra- s2600 - Fyra - s3300 - Fyra - s13900...

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 00:40
door Suus
Ik heb overigens in eerste instantie begrepen dat de sprinter Almere - Amsterdam Centraal verder gaat rijden naar Hoofddorp en Leiden en dat de s3900 wordt ingekort.

Lelylaan kan je niet sluiten, probeer eens de extra reistijd te berekenen vanaf Schiphol. Dat kan je niet verkopen. De Noord-Zuidlijn is ook geen optie voor station Lelylaan. De Oost-Westlijn wel, maar ga er maar niet van uit dat die de komende 50 jaar wordt aangelegd, als hij al wordt aangelegd.

Station Amsterdam Amstel is niet "zeer rot" bereikbaar vanaf Schiphol. Met een overstap op Duivendrecht waar 6-8x per uur een rechtstreekse metro en 6-8x per uur een metro met een overstap naar Amstel gaat is dat goed bereikbaar. Op Duivendrecht stoppen vanaf Schiphol 4 sprinters en 4 intercities per uur.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 00:40
door Mark
MdJ schreef:6x per uur een FYRA.. En tussen Schiphol-Amsterdam Sloterdijk 6x per uur een "Stoptrein"..

Ofwel: Fyra- s2600 - Fyra - s3300 - Fyra - s13900...
Maar wat heeft de Fyra met het lokale vervoer in A'dam te maken?

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 08:51
door iljitsch
Bee schreef:Station Amsterdam Amstel is niet "zeer rot" bereikbaar vanaf Schiphol. Met een overstap op Duivendrecht waar 6-8x per uur een rechtstreekse metro en 6-8x per uur een metro met een overstap naar Amstel gaat is dat goed bereikbaar.
Maar vanaf Den Haag is het ook al overstappen naar Duivendrecht. Via Amsterdam CS is sneller maar dat is niet bepaald een relaxte overstap met afstand, drukte en bouw.

Ik moest in het verleden nog wel zijn bij wat het "science park" heet en dat schoot echt slecht op: één of twee keer overstappen naar Amsterdam Amstel en dan nog een bus. Wat ik meestal maar deed was m'n fiets meenemen in de trein en dan fietsen vanaf Duivendrecht. Afgezien van het met je fiets op je nek de trap op- en af lopen schoot dat veel beter o.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 10:41
door Klaasje
Bee schreef:Ik heb overigens in eerste instantie begrepen dat de sprinter Almere - Amsterdam Centraal verder gaat rijden naar Hoofddorp en Leiden en dat de s3900 wordt ingekort.
De s3900 wordt gespitst in de s3900 Lelystad - Amsterdam CS en in de s3200 Amsterdam - Hoofddorp v.v.
De huidige s4300 gaat Almere Oostvaarders - Duivendrecht - Schiphol - Den Haag doen.
Daarbij wordt de huidige s5700 in de daluren afgekapt op Hoofddorp.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 10:56
door VIRM
Klaasje schreef:
Bee schreef:Ik heb overigens in eerste instantie begrepen dat de sprinter Almere - Amsterdam Centraal verder gaat rijden naar Hoofddorp en Leiden en dat de s3900 wordt ingekort.
De s3900 wordt gespitst in de s3900 Lelystad - Amsterdam CS en in de s3200 Amsterdam - Hoofddorp v.v.
De huidige s4300 gaat Almere Oostvaarders - Duivendrecht - Schiphol - Den Haag doen.
Daarbij wordt de huidige s5700 in de daluren afgekapt op Hoofddorp.
Maar dat betekent dat je dus tussen Schiphol en A'dam CS de s2600 en de 'nieuwe' s3200 hebt als toeslagvrije trein. Lijkt mij nog steeds geen werkbare oplossing in de spits, toch?

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 11:00
door Klaasje
Zijn er zo achterlijk veel toeristen die precies in de spits reizen? Ik kan het me niet voorstellen eerlijk gezegd. Afgelopen maandag heb ik de trappen op Amsterdam CS naar spoor 14 en 15 geobserveerd tussen 7:15 en 7:45 en het waren echt niet wereldschokkende hoeveelheden hoor. (Enkele tientallen.)

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 11:03
door VIRM
Klaasje schreef:Zijn er zo achterlijk veel toeristen die precies in de spits reizen? Ik kan het me niet voorstellen eerlijk gezegd. Afgelopen maandag heb ik de trappen op Amsterdam CS naar spoor 14 en 15 geobserveerd tussen 7:15 en 7:45 en het waren echt niet wereldschokkende hoeveelheden hoor. (Enkele tientallen.)
Bij vlagen kan het er best druk zijn. Ik zat afgelopen maandag in de s2600 waar het drukker was dan normaal met Schipholgangers met baggage. Nu maak ik mij dan zorgen (dat kan geheel onterecht zijn, maar zeg dat dan maar :)) dat als je treinen per uur (Benelux en s2100) eruit gaat halen, het allemaal niet gaat passen.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 11:07
door Vinny
Maar er komen wel Fyra treinen voor terug die dan wel een stuk sneller zijn (en ook duurder). Helemaal "wereldvreemd" is het niet, want in Italie betaal je al meer voor IC treinen van het vliegveld naar bijv. Rome.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 11:35
door iljitsch
Het is wel wereldvreemd want op het stuk Amsterdam CS - schiphol zijn die nieuwe treinen niet noemenswaardig sneller.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 12:31
door VIRM
Vinny schreef:Maar er komen wel Fyra treinen voor terug die dan wel een stuk sneller zijn (en ook duurder). Helemaal "wereldvreemd" is het niet, want in Italie betaal je al meer voor IC treinen van het vliegveld naar bijv. Rome.
Wat zie jij als een 'stuk sneller?'
*pakt de reisplanner erbij voor Amsterdam Centraal-Schiphol*
Fyra (ik neem aan dat de Thalys en Benelux ook deze tijd rijden): 13 minuten
s2100: 13 minuten
s2600: 16 minuten
s3900: 18 minuten
Oftewel, je gaat dus meer betalen voor een niet bestaande tijdwienst (let op het woordje winst) t.o.v. andere treinen.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 20:34
door Vinny
Uh boeiend. De treinen in Italie zijn ook niet sneller dan conventionele treinen. Sterker nog, naar Napels rij je verder met een Hogesnelheidstrein en die is per kilometer een stuk goedkoper. Het gaat er natuurlijk om dat de mega-investering wordt terugverdiend, en reizigers krijgen de keuze om goedkoper (maar wel langzamer) naar Amsterdam te gaan.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 20:56
door reisthijs
Welke mega-investering moet er worden terugverdiend tussen Amsterdam en Schiphol? :roll:

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 21:06
door Vinny
De Schipholspoortunnel zelf is ook nog lang niet terugbetaald... :lol:

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 21:19
door Fles
VIRM schreef: tijdwienst (let op het woordje winst)
Ja, dat je dat niet zo schrijft ja :mrgreen:

Maar serieus: Als je bijvoorbeeld kijkt naar Duisburg - Düsseldorf, daar heb je ook de keus uit S, RE, RB, IC en ICE. In tijd maakt het niet heel veel uit maar in prijs wel. De "hogere" treinsoorten zijn gewoon niet bedoeld voor dat korte-afstands geneuzel. Dus als je toch per se ICE wilt rijden, dan bloei er maar voor ook :) Logisch.

Het is namelijk niet alleen de tijdwinst waar je voor betaalt, maar ook het comfort :) Okee, misschien is het verschil in comfort tussen ICE en BR425 wat groter dan tussen ICRm en DDAR (om maar wat te noemen) maar dat is het idee dus wel.

Gaat dat V250 een beetje comfortabel worden van binnen eigenlijk? Het ontbreken van een bistro is natuurlijk al erg slecht -o-

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 22:59
door Suus
Maar dan wel weer catering aan je stoel, dat is op zich ook niet echt slecht. Wel stervensduur trouwens, ik geloof 2,40 voor een kop koffie :')

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: za 04 jun 2011, 10:20
door Vinny
Starbuckscoffie. Dat is dus niet stervensduur, dat is de marktprijs... :')

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: za 04 jun 2011, 13:50
door iljitsch
Even terugkomend op het oostelijk van schiphol naar Amsterdam CS rijden: dit zou wel kunnen via Diemen, als ik me niet vergis: Shl - Asdz - Rai - Dvd - Dmnz - Assp - Asdm - Asd.

Wel is dit een aardige omweg en met een stoptrein schiet het al helemaal niet op. Maar wellicht dat als de westtak flink vol zit het toch op een bepaald moment aantrekkelijk wordt om een paar treinen per uur via deze route te sturen, zeker als hier bij afwezigheid van files flink doorgereden kan worden.

Je zou bijvoorbeeld een intercity Leiden - Haarlem - Sloterdijk - Amsterdam CS en een sneltrein Leiden - schiphol - Amsterdam Zuid - Duivendrecht - Amsterdam CS kunnen laten rijden. Ik zou alleen niet zo snel weten hoe dit dan moet qua verbinding Den Haag CS - Amsterdam CS, ik vind die nu met 52 minuten al veel te sloom, en je wilt vanuit Den Haag CS ook niet de rechtstreekse snelle (nouja, 34 minuten, de benelux doet het in 24) verbinding met schiphol verliezen.

Of misschien ook niet, ik zie dat het spoor tussen Diemen Zuid en science park een lullig stukje enkelspoor is. :shock:

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: za 04 jun 2011, 13:58
door Klaasje
Over dat stukje spoor kom je niet eens bij Sciencepark uit. Alleen als je héél ingewikkeld door een wisselstraat rijdt bij de Wgm kom je nog uit bij een perron van Muiderpoort.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: za 04 jun 2011, 14:20
door VIRM
Iljitsch: wees even realistisch. Het gaat nooit gebeuren via Diemen.

Overigens is het wel mooi en aardig dat je voor een hoogesnelheistrein meer betaalt voor comfort, maar op een stuk van 15 a 20 minuten waar je ten opzichte van de hogesneelheidstreinen een minimale winst hebt maakt het niks uit.