Dienstregeling 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor Daniel » Vr 22 Apr 2011, 11:08

Aan een koppeling aan de s2200 heeft Rlb alleen zo weinig :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor Geert » Vr 22 Apr 2011, 11:33

Maar in de stille uren is stoppen op Rlb dan ook weer wat minder urgent denk ik.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11149
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor Meltrain » Ma 25 Apr 2011, 23:43

Is het geen optie om de s1900 op Lombardijen te laten stoppen? Die stopt immers niet op Blaak, zodat hij wel tijd heeft voor een extra stop zonder in de knoei te komen met de andere treinen.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor Justin » Ma 25 Apr 2011, 23:52

De oude s1900 heeft toch ooit wel altijd op Rlb gestopt, als s1500 / s2500 zijnde (alhoewel als dat ding door ging naar Köln hij er toen NIET stopte)?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor Daniel » Di 26 Apr 2011, 07:50

Meltrain schreef:Is het geen optie om de s1900 op Lombardijen te laten stoppen? Die stopt immers niet op Blaak, zodat hij wel tijd heeft voor een extra stop zonder in de knoei te komen met de andere treinen.

Moet kunnen ja. Was volgens mij in de oorspronkelijke plannen ook de bedoeling.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor VIRM » Di 31 Mei 2011, 19:13

Klein vraagje: wat gaat er op de lijn Schiphol-Amsterdam rijden per dienstregeling 2012 aan toeslagvrije treinen? Sowieso de s2600 (2x/uur), maar blijft de s3900 ook rijden?
Aangezien de s2100 eruit wordt geknikkerd en de Benelux kennelijk een toeslag krijgt (als je van 7 naar 4 per uur aan toeslagvrije treinen gaat), is dit toch wel een behoorlijke achteruitgang...
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor reisthijs » Di 31 Mei 2011, 20:43

Wat je hier schrijft is kort samengevat inderdaad het plan, maar alleen pas er minstens 4x/uur een Fyra rijdt, en dat gebeurt niet eerder dan dat de V250 in dienst komt (dat duurt nog wel even dus).
Zolang Fyra maar 2x/uur rijdt zijn er nog 6 toeslagvrije treinen per uur.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor VIRM » Di 31 Mei 2011, 21:31

Dat wordt dan nog leuk. Ik vraag mij dan af hoeveel mensen extra gaan betalen voor het stukje tussen Amsterdam Centraal en Schiphol voor een tijdswinst van... 4 a 5 minuten?
Gecombineerd met alle koffers en tassen wordt het vast leuk met minder toeslagvrije treinen op dit traject. Dubbeldeks materieel is daar overigens voor zover ik zie ook niet echt ideaal voor... :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor Klaasje » Di 31 Mei 2011, 21:38

s2600 en de s3200 gaan het helemaal doen als ik me niet vergis.

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor VIRM » Di 31 Mei 2011, 21:42

De s3200? Die bestaat nog niet. ;) Wat is de route van die nieuwe serie?
Beul van de blindegeleidelijn

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor Klaasje » Di 31 Mei 2011, 21:46

Asd - Shl. Het is een afgeknipt gedeelte van de s3900. Volgend jaar gaan een aantal spoorgedeelten in Amsterdam Cs tijdelijk buiten dienst. Daarbij moeten treindiensten geknipt worden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor Suus » Di 31 Mei 2011, 21:53

Waarvoor is dat eigenlijk? Ik weet dat op dit moment elk weekend een aantal sporen op Amsterdam Centraal er uit ligt om het dak van de nieuwe fietserstunnel te kunnen bouwen, maar wat gaat er dan gebeuren daar?
Rame à l'approche

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor VIRM » Di 31 Mei 2011, 22:20

Wellicht komt het omdat de komende 2 jaar de perrons worden verhoogd (of verlaagd?) naar die ene EU-norm. Mooie bijeenkomstigheid is dat er na deze aanpassing van de perronhoogte ook (waarschijnlijk tot grote opluchting van veel visueel beperkten) geleidelijnen worden aangebracht. :)
Beul van de blindegeleidelijn

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor Klaasje » Di 31 Mei 2011, 22:20

Er worden in een open-bouwput nieuwe tunnels gebouwd. Dat betekend dat ze wanden maken, de grond ertussen uitgraven een dakje maken en vervolgens het spoor terug leggen.
Amsterdam CS heeft dat wat Zwolle niet heeft: Flexibiliteit. Daardoor kun je het af met hier en daar een korter spoor of een doorgaand spoor wat ineens een kopspoor wordt. Zaanstreek-Utrecht blijft volgens de berichten die ik heb gehoord altijd doorgekoppeld. Dit kan omdat er door de vele wissels deze verbinding door het hele station heen geschoven kunnen worden. (Is jouw roest toch nog een keer nuttig Bee :mrgreen: )

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11149
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor Meltrain » Do 02 Jun 2011, 18:54

Kan de toeslag voor de Fyra tussen Asd en Shl niet gewoon geschrapt worden? :roll:
Er is immers nauwelijks rijtijdwinst (oke, wel als de s2100 en s9200 geschrapt worden :roll: ) en ik vraag me af hoeveel mensen weten dat er voor die treinen toeslag betaald moet worden.
Dat er een toeslag is op (Bd -) Rtd - Shl is logisch en dat er een hogere toeslag is op (Bd -) Rtd - Shl - Asd kan ik ook nog wel inkomen, maar die toeslag op Asd - Shl slaat echt nergens op. :roll:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor iljitsch » Do 02 Jun 2011, 19:02

Je piept wel anders als je voor veel extra geld sneller naar Rotterdam wilt maar het eerste of laatste kwartier van de reis word je lastig gevallen door stapels toeristen met hun enorme koffers...

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor Klaasje » Do 02 Jun 2011, 19:27

Of nog mooier: wanneer je vertraging oploopt door die onhandige koffers bij smalle deurtjes.

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor VIRM » Do 02 Jun 2011, 19:31

Goed, dan maken ze eht gedeelte tussen Schiphol en Amsterdam CS toch gewoon helemaal toeslagvrij, onafhankelijk van waar je opstapt?

4 treinen per uur tussen Schiphol en Amsterdam CS gaat misschien wel buiten de spits, maar sowieso rond de spits wordt dat in ieder geval nog erger proppen in de s2600. Ik heb geen idee hoe druk het dan is in de s3900 (richting Schiphol zie ik bij Sloterdijk altijd heel wat mensen uitstappen).
Met langer materieel rijden is wellicht ook niet echt haalbaar. De s2600 rijdt in de spits meestal met 10 bakken VIRM (heel soms 12 bakken) en de s3900 met 8 bakken DD-AR (en ik vraag mij af of er bij de stations op de Flevolijn meer bakken langs het perron kunnen). In de spits wordt het dan haringen in een ton, gecombineerd met allemaal koffers op de balkons en de gangpaden.

En ja, of reizigers weten dat er een toeslag moet worden betaald? Zoals ik al eerder zei, vind ik zelf 'supplement' niet het goede woord, maar 'surcharge'. Desnoods doe je het in Jip- en Janneke Engels: "Fyra to Schiphol, Rotterdam Central and Breda will depart from platform X. For this train, you have to pay extra. Special Fyra-tickets can be bought at the ticket machines in the hall of this station."
Beul van de blindegeleidelijn

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor Klaasje » Do 02 Jun 2011, 19:38

VIRM schreef:de s3900 met 8 bakken DD-AR (en ik vraag mij af of er bij de stations op de Flevolijn meer bakken langs het perron kunnen).
10 bakken kan op de Flevolijn. Alleen als je dat met VIRM doet heb je minder zitplaatsen dan met 8 bakken DDAR. :')

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor VIRM » Do 02 Jun 2011, 20:03

Komen er sowieso niet minder zitplaatsen in de DD-AR na ombouw tot DDZ?
Beul van de blindegeleidelijn

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor iljitsch » Do 02 Jun 2011, 20:29

Voor de vliegers is een SLT met veel deuren en gelijkvloerse instap natuurlijk ideaal, een paar stoptreinen per uur tussen Asd en Shl lijkt me veel beter dan alles in de sneltreinen/intercity's proppen. Het zou helemaal mooi zijn als je een pendel op schiphol kon laten keren, dan stappen mensen automatisch in de gereedstaande trein, wel zo makkelijk en veel minder oponthoud voor doorgaande treinen.

Vier per uur lijkt me ook ruim voldoende, die vijf minuten die dat scheelt met zes per uur is echt de moeite niet. En met de NZL zouden mensen in de toekomst ook makkelijk via Asdz kunnen reizen in plaats van CS.

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor VIRM » Do 02 Jun 2011, 20:50

iljitsch schreef:Voor de vliegers is een SLT met veel deuren en gelijkvloerse instap natuurlijk ideaal, een paar stoptreinen per uur tussen Asd en Shl lijkt me veel beter dan alles in de sneltreinen/intercity's proppen. Het zou helemaal mooi zijn als je een pendel op schiphol kon laten keren, dan stappen mensen automatisch in de gereedstaande trein, wel zo makkelijk en veel minder oponthoud voor doorgaande treinen.

Vier per uur lijkt me ook ruim voldoende, die vijf minuten die dat scheelt met zes per uur is echt de moeite niet. En met de NZL zouden mensen in de toekomst ook makkelijk via Asdz kunnen reizen in plaats van CS.


Iljitsch, ik zat ook precies te denken aan zo'n pendelconstructie tussen Amsterdam Centraal en Schiphol met SLT. Alleen zou je het in verband met de Schipholtunnel moeten laten keren op Hoofddorp Opstelterrein.

Volgens Wikipedia zal uiteindelijk het volgend eaan HSL-treinen gaan rijden op de Westtak: 1x Thalys en 5x Fyra (2x Breda, 2x Rotterdam, 1x Brussel). Dat komt erop neer dat om de 10 minuten een hogesnelheidstrein zal rijden op het stuk Amsterdam Centraal-Schiphol. Handig is dan om wellicht meteen na vertrek uit Amsterdam Centraal een s2600, s3900 of zo'n Schipholsprinter erachteraan gooien (ik weet niet of het verstandig is om die series te ver-SLT'en. In een SLT zitten toch standaard minder zitplaatsen dan in een dubbeldekker?). Ergens op de westtak moet de oh-zo-logische s3300 invoegen. Volgensmij heb je wat betreft afstand tussen treinen zo'n 3 minuten nodig dacht ik (verbeter mij maar als het klopt). Dus dan zou alles toch theoretisch gezien net moeten kunnen?
Beul van de blindegeleidelijn

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor Klaasje » Do 02 Jun 2011, 20:53

iljitsch schreef:Voor de vliegers is een SLT met veel deuren en gelijkvloerse instap natuurlijk ideaal, een paar stoptreinen per uur tussen Asd en Shl lijkt me veel beter dan alles in de sneltreinen/intercity's proppen. Het zou helemaal mooi zijn als je een pendel op schiphol kon laten keren, dan stappen mensen automatisch in de gereedstaande trein, wel zo makkelijk en veel minder oponthoud voor doorgaande treinen.

Vier per uur lijkt me ook ruim voldoende, die vijf minuten die dat scheelt met zes per uur is echt de moeite niet. En met de NZL zouden mensen in de toekomst ook makkelijk via Asdz kunnen reizen in plaats van CS.

Keren op schiphol lijkt me niet zo'n strak plan. Straks worden er 32 treinen per uur door die tunnel gepompt.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor iljitsch » Do 02 Jun 2011, 21:26

Keren kost geen capaciteit in de tunnel, alleen op het station. (Het scheelt zelfs capaciteit in de zuidelijke tunnel.) Maar ik kan me desondanks voorstellen dat dit lastig wordt.

Ik zat ook even te denken dat het een optie zou zijn om via de oostkant van schiphol naar Amsterdam CS te gaan via Zuid en Amstel (Amsterdam Amstel is ontzettend rot bereikbaar vanuit het westen) alleen moet er dan wel een paarhonderd meter nieuw spoor bij Duivendrecht of langs de metro gelegd worden. Het mooie van deze optie zou wel zijn dat je de intercity zo achter de sprinter kan hangen, zodat de sprinter automatisch al alle reizigers wegveegt voor de intercity en toch niet in de weg zit omdat-ie afbuigt de andere kant op voor z'n eerste stop.

De andere kant van Asd naar Shl op zou je ook over de westtak in theorie een minuutje voor de intercity kunnen vertrekken want er ligt nog wel een paar kilometer minstens vier sporen naast elkaar, om zo mensen met de eerdere vertrektijd in de sprinter te lokken, maar praktisch wordt dat natuurlijk niks. Je kan dit echter wel zo in de dienstregeling zetten en 'm dan gewoon alsnog achter de intercity aan sturen.

Vergeet naast die 6 hogesnelheidstreinen ook niet de stoptreinen en de sneltreinen (mogen dat eindelijk intercity's worden!?) schiphol/Leiden/Den Haag CS. Ik snap nu ook wel waarom ze graag alle andere treinen via Haarlem laten lopen want het loopt zo aardig vol met die hogesnelheidshandel. Hoe sneller er wat naar Asdz kan hoe beter.

Kan er bij Sloterdijk ingehaald worden? In dat geval zou de capaciteit een stuk omhoog kunnen door station Lelylaan op te heffen. Ik weet het, best een druk station, maar ik blijf erbij dat het overbodig is zo dicht bij Sloterdijk terwijl er ook een metro rijdt. Wellicht dat dit haalbaar wordt zodra de noord-zuidlijn open gaat en Lelylaan - CS minder belangrijk wordt voor lokale reizigers.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2012

Berichtdoor Daniel » Do 02 Jun 2011, 21:29

Bij Sloterdijk kan je niet inhalen...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 3 gasten