Pagina 2 van 3

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: ma 28 feb 2011, 21:32
door Wubbo
Want Gronau weet wel iedereen te liggen? :?

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: ma 28 feb 2011, 22:39
door hidihi
Vinny schreef:Neerpelt? Ik denk dat 80% van de mensen dat eerst thuis in de atlas moeten gaan opzoeken. Nee, dat gaat 'em niet worden als internationale treinbestemming... :wink:
Ach het hoeft geen HSL verbinding te krijgen vanuit Amsterdam, in de kempen heb je wel meerdere dorpen die boven de 10.000 inwoners komen en als je dorpen zoals MOl Neer/overpelt Hamont Achel bij elkaar optelt begint het verzorgingsgebied denk ik wel groot genoeg te worden om een klein stoppertje naar Nederland te kunnen verantwoorden, met een trein tussen Neerpelt en weert wordt Neerpelt ook een goed overstap station voor inwoners van zuid Nederland die eventueel naar Antwerpen en omgeving moeten. Dus ik denk dat een 1/2 baks diesel verbinding toch zeker wel te rechtvaardige is en ik heb nooit begrepen waarom de NMBS die trein naar Neerpelt nooit verlengt heeft,want ze rijden op dat traject al met kleine dieseltreintjes.
Ik weet een internationale verbinding met z'n kleine dieseltrein op z'n kort traject op een grote schaal gezien niet indrukwekkend is, maar lokaal gezien is z'n trein voor ouderen en studenten nog heel erg belangrijk.

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: di 01 mar 2011, 18:28
door Daantje
Toen ik in Leuven woonde/studeerde had ik een studiegenootje uit Valkenswaard. Als zij in het weekend met het OV naar huis wilde deed ze er zo lang over dat haar ouders haar nu maar elk weekend kwamen halen in Neerpelt. In Leuven zitten veel Nederlanse studenten, zeker ook uit Brabant/Limburg die je hier denk ik wel een groot plezier mee doet. Nu is reizen via Antwerpen vaak nog sneller dan via Luik/Maastricht.

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: di 01 mar 2011, 21:15
door Vinny
Belangrijk vind ik een erg groot woord, leuk zal het vast wel zijn voor die anderhalve man en een paardenkop die nu nog moeten fietsen. Als je de dieseltrein doortrekt naar Weert (IJzeren Rijn zal dat zijn denk ik) dan vermoed ik niet dat de aansluiting op de IC erg lekker ligt, kortom ik verwacht geen wereldverbinding. :wink:

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: di 01 mar 2011, 21:32
door Ronald
Oldenzaal-Bad Bentheim is ook geen wereldverbinding, maar ja, we moeten van iedereen "Europees" denken, dus dan zijn regionale grensoverschrijdende verbindingen toch wel een middel om de samenhang tussen de aangrenzende regio's wat te verbeteren.

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: di 01 mar 2011, 22:07
door Wubbo
Vinny schreef:Als je de dieseltrein doortrekt naar Weert (IJzeren Rijn zal dat zijn denk ik) dan vermoed ik niet dat de aansluiting op de IC erg lekker ligt, kortom ik verwacht geen wereldverbinding. :wink:
Waarop is die verwachting gebaseerd? In Weert kruisen de IC's ongeveer, dus aansluiting op die IC's maken is heel makkelijk.

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: di 01 mar 2011, 22:11
door Caspar
Je kan die trein dan binnen laten komen op spoor 3 aan de B-zijde en dan ombouwen, trein parkeren op spoor 604A en daar wachten tot de IC's voorbij zijn (of in ieder geval die naar Maatricht/Heerlen) en dan weer ombouwen en de trein weer voorrijden op spoor 3 B voor vertrek naar Neerpelt. Je moet dan wel drie keer kopmaken.

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 11:32
door reisthijs
Dat is dus een vrij ingewikkelde oplossing. De "heel makkelijke" oplossing is wat NS ook doet met de stoptrein uit Eindhoven: een minuut of 10 na de IC-knoop aankomen op 3a of 3b, daar 5 minuten stilstaan en dan meteen weer vertrekken richting Belgiƫ.
Dan is de overstaptijd naar de IC's dus vrij lang (zoals Vinny al aangaf) maar is er wel een snelle aansluiting op de stoptrein naar Eindhoven.

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 11:41
door Suus
Hoe zit het ondertussen met de verbinding tussen Hasselt en Maastricht, daar is het de laatste tijd erg stil over.

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 12:12
door Wubbo
Het spoor is in dienst. Daar is volgens mij alles mee gezegd.

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 12:13
door webguy
In dienst? Ligt er al een nieuwe brug dan over het Prins/Koning-nog-wat-Kanaal? Dat hield de boel toch tegen?

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 13:36
door deadlock
webguy schreef:In dienst? Ligt er al een nieuwe brug dan over het Prins/Koning-nog-wat-Kanaal? Dat hield de boel toch tegen?
Volgens mij heb ik dat in het SJ van december/januari inderdaad gezien.

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 14:21
door Wubbo
Geen idee wat ze met die brug hebben gedaan, maar het baanvak is in dienst. Nu de trein nog ;-)

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 14:25
door reisthijs
Alleen het baanvak Maastricht-Lanaken is nu weer in dienst.
De lijn tussen Lanaken en Hasselt (inclusief die brug) dus niet.

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 15:09
door Fles
Ronald schreef:Oldenzaal-Bad Bentheim is ook geen wereldverbinding,
En daar hadden we Enschede - Gronau al vlak in de buurt liggen. Weert - Mol zou zeer zeker wel potentie hebben, al is het maar om 50 % meer mogelijkheden te hebben om de grens over te komen. Als er nu tussen Antwerpen en ROosendaal een stremming is moet je omreizen via Luik. Dat is meestal niet echt sneller zeg maar...

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 15:29
door webguy
reisthijs schreef:Alleen het baanvak Maastricht-Lanaken is nu weer in dienst.
De lijn tussen Lanaken en Hasselt (inclusief die brug) dus niet.
En Sappi de papier fabriek zit toch in Lanaken? Daarom ging de lijn in eerst instantie toch weer voor open?

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 15:50
door Vinny
Fles schreef:
Ronald schreef:Oldenzaal-Bad Bentheim is ook geen wereldverbinding,
En daar hadden we Enschede - Gronau al vlak in de buurt liggen. Weert - Mol zou zeer zeker wel potentie hebben, al is het maar om 50 % meer mogelijkheden te hebben om de grens over te komen. Als er nu tussen Antwerpen en ROosendaal een stremming is moet je omreizen via Luik. Dat is meestal niet echt sneller zeg maar...
Je kunt toch nog steeds een regularisatiebiljet a 18 euro bij de Thalys-treinmanager aanschaffen? Wellicht niet voor iedereen een optie, maar Nico Spilt is iemand die dat wel eens doet... :wink:

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 16:05
door Caspar
Thalys stopt niet in Roosendaal etc. Ik zie in de Thalys geen alteratief bij een stremming als je vanuit Brabant richting Belgisch Limburg of Leuven wilt reizen.

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 16:09
door Daniel
webguy schreef:
reisthijs schreef:Alleen het baanvak Maastricht-Lanaken is nu weer in dienst.
De lijn tussen Lanaken en Hasselt (inclusief die brug) dus niet.
En Sappi de papier fabriek zit toch in Lanaken? Daarom ging de lijn in eerst instantie toch weer voor open?
Klopt.

Heb laatst wel ergens een link naar een interview met iemand van De Lijn gezien over de tramlijn Maastricht - Hasselt. Die moest zowiezo deel uit gaan maken van een heel netwerk en daarvoor zaten ze door de crisis geloof ik nog met wat hindernissen op het gebied van financiering.

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 16:10
door Fles
Vinny schreef:
Fles schreef:Weert - Mol zou zeer zeker wel potentie hebben, al is het maar om 50 % meer mogelijkheden te hebben om de grens over te komen. Als er nu tussen Antwerpen en ROosendaal een stremming is moet je omreizen via Luik. Dat is meestal niet echt sneller zeg maar...
Je kunt toch nog steeds een regularisatiebiljet a 18 euro bij de Thalys-treinmanager aanschaffen?
Welk probleem lost dat op dan? :?:

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 21:37
door Ronald
Vinny schreef:Je kunt toch nog steeds een regularisatiebiljet a 18 euro bij de Thalys-treinmanager aanschaffen? Wellicht niet voor iedereen een optie, maar Nico Spilt is iemand die dat wel eens doet... :wink:
Wat is dat voor ticket dan? Ik heb ook verhalen gehoord van reizigers die zonder reservering gewoon op het volgende station de Thalys zijn uitgefl*kkerd.
Trouwens, bij een stremming 18 euro bijlappen voor een alternatieve trein is niet iets waar ik erg warm voor loop...

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: do 03 mar 2011, 18:13
door Vinny
Caspar schreef:Thalys stopt niet in Roosendaal etc. Ik zie in de Thalys geen alteratief bij een stremming als je vanuit Brabant richting Belgisch Limburg of Leuven wilt reizen.
Tja Luik is dat volgens mij ook niet echt (volgens mij redt je dat niet eens als de verstoring laat in de middag hebt). Rotterdam is zeker dichterbij dan Maastricht :)

Voor Belgisch Limburg kun je via Tilburg en dan de bus naar Turnhout nemen.

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: do 03 mar 2011, 18:15
door Vinny
Ik heb ook verhalen gehoord van reizigers die zonder reservering gewoon op het volgende station de Thalys zijn uitgefl*kkerd.
Dan moet je wat aan de klantvriendelijkheid van het personeel doen. Overigens lijkt het mij sterk dat je tussen Rotterdam en Antwerpen de Thalys wordt uitgezet... :mrgreen:

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: do 03 mar 2011, 18:24
door Dexter
Je zal de gok maar nemen en ineens op Noorderkempen staan. :lol:

Re: Benelux pakt treinverkeer grensstreken aan

Geplaatst: do 03 mar 2011, 18:26
door Vinny
Nou vandaar rijden er op zich weer treinen :mrgreen:

En anders: de E 19 op... :pos:
:wink: