Pagina 1 van 1

Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 14:39
door Fles
Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Strikte planning is een strop om de nek van de NS-dienstregeling. Er is geen enkele flexibiliteit meer om in te spelen op de kleinste verstoring.

Vorige week was het weer eens zo laat op Amsterdam Centraal Station. Iemand springt voor een trein in Noord Holland en alle treinen staan stil. Niet omdat er geen treinen zijn, of omdat er niet voldoende rails ligt, maar omdat er op het juiste moment en op de juiste plek geen personeel is. De reden? De NS heeft het zo gepland.
Bron en meer

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 15:40
door AppleMoose
God, is het geen politicus, dan is het wel een of andere hoogleraar die een keertje met het OV reist en hierover herrie schopt. :roll:

En ja jongens, kom maar weer met die verhalen over de "voordelen" van corridorrijden en rondje om de kerk-geneuzel :')

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 15:42
door Suus
Je zou wel een van de stokpaardjes van Wubbo (als ik mij niet vergis) kunnen introduceren: Personeelpaartjes maken, dus Dexter de hele dag met conducteur A, in plaats van Dexter eerst met conducteur A, dan B en vervolgens C.

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 15:47
door Vinny
Kan iemand die open deur eens dicht doen a.u.b.? Dat bijsturing een zorgenkindje is, mag genoegzaam wel bekend worden verondersteld op dit forum lijkt me? :lol:

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 16:49
door Geert
Ronaldussen schreef:God, is het geen politicus, dan is het wel een of andere hoogleraar die een keertje met het OV reist en hierover herrie schopt. :roll:
Erg bijster sterke argumenten heeft hij niet als ik het verhaal zo lees. Ik ben het wel met hem eens dat het stom is om te wachten op een losse conducteur, maar hij vergeet in zijn betoog wel dat de oorspronkelijke planning van de inval-HC dan ook niet meer gehaald kan worden, dus daar moet ook weer vervanging voor gezocht worden, etc. Corridorrijden lost dat wel deels op, maar volgens mij blijf je altijd dit probleem houden bij bijsturen.

Het is trouwens een docent aan de Hogeschool van Amsterdam, geen hoogleraar ;)

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 20:01
door Fles
Geert schreef: hij vergeet in zijn betoog wel dat de oorspronkelijke planning van de inval-HC dan ook niet meer gehaald kan worden, dus daar moet ook weer vervanging voor gezocht worden, etc.
Dit klinkt echt HEEL raar Geert. Dit klinkt zo van "ja, we staan nu met een lekke band op de vluchtstrook, maar we gaan geen reservewiel monteren, want dan moeten we zonder reservewiel verder." :shock:

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 20:42
door AppleMoose
Wat Geert volgensmij bedoelt is, dat je zo het probleem alleen maar verschuift, dan het daadwerkelijk oplost.
Die "losse"vHC heeft ook een eigen dienst natuurlijk.

@Geert: Argumenten heb je al tijden niet meer nodig om "in het nieuws" te komen. :wink:
Zelf ergens "last"van te hebben, of een verhaal via via gehoord te hebben, schijnt al genoeg te zijn.

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 20:54
door Fles
Dat is toch wel erg makkelijk gedacht hoor. ZO van "Klagers over het OV daar hoef je niet naar te luisteren WANT ze klagen altijd."

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 21:47
door AppleMoose
waar lees jij dat ik dat beweer? :roll:
Dat is puur je eigen interpretatie.

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 21:53
door Geert
Fles schreef:
Geert schreef: hij vergeet in zijn betoog wel dat de oorspronkelijke planning van de inval-HC dan ook niet meer gehaald kan worden, dus daar moet ook weer vervanging voor gezocht worden, etc.
Dit klinkt echt HEEL raar Geert. Dit klinkt zo van "ja, we staan nu met een lekke band op de vluchtstrook, maar we gaan geen reservewiel monteren, want dan moeten we zonder reservewiel verder." :shock:
Nee, maar ik bedoel dat willekeurig personeel een trein op sturen ook desastreus uit kan pakken met het oog op de rest van de dag en dat soort complexe afhankelijkheden mis ik in het betoog van die man. Natuurlijk kunnen er veel dingen verbeterd worden bij de bijsturing, maar in dat artikel heb ik nou niet bepaald sterke argumenten gelezen. Alleen een beetje suffe anekdote.

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: wo 02 mar 2011, 23:21
door Dexter
Bee schreef:Je zou wel een van de stokpaardjes van Wubbo (als ik mij niet vergis) kunnen introduceren: Personeelpaartjes maken, dus Dexter de hele dag met conducteur A, in plaats van Dexter eerst met conducteur A, dan B en vervolgens C.
Prima idee. Ik ben van nature een erg monogame machinist. Hoewel wisselende contacten ook wel iets heeft. :mrgreen:

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: do 03 mar 2011, 09:14
door find_your_spot
Dexter schreef: Prima idee. Ik ben van nature een erg monogame machinist. Hoewel wisselende contacten ook wel iets heeft. :mrgreen:
Nooit geweten dat je mono games in de cabine mag spelen met 140 km/u... Lijkt mij dat het de veiligheid voor de passagiers niet ten goede komt.

Geldt dit aanbod trouwens nog steeds?
Afbeelding

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: do 03 mar 2011, 11:53
door Dexter
find_your_spot schreef:Nooit geweten dat je mono games in de cabine mag spelen met 140 km/u... Lijkt mij dat het de veiligheid voor de passagiers niet ten goede komt.

Geldt dit aanbod trouwens nog steeds?
Afbeelding
Nou kruiswoordpuzzeltjes is nog tot daar aan toe, maar alles waar piepjes bij komen is verboden.

En natuurlijk staat het aanbod nog, ik heb alleen de laatste tijd geen pauze in Asd meer gehad en daarvoor had ik het erg druk vanwege de operatie van mijn moeder. Maar ik hou in de gaten wanneer ik daar pauze heb en dan zorg ik alsnog voor de beloofde koffie/cappucino die HiSpeed jou toen zo onklantvriendelijk door de neus boorde.

Maar eh, je hoeft daarvoor niet je nagels te lakken zoals op de foto hoor. :lol:

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: do 03 mar 2011, 11:54
door Fles
Ronaldussen schreef:waar lees jij dat ik dat beweer? :roll:
Nog geen 10 centimeter hoger
Dat is puur je eigen interpretatie.
Nee.

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: do 03 mar 2011, 12:08
door find_your_spot
Dexter schreef: En natuurlijk staat het aanbod nog, ik heb alleen de laatste tijd geen pauze in Asd meer gehad en daarvoor had ik het erg druk vanwege de operatie van mijn moeder. Maar ik hou in de gaten wanneer ik daar pauze heb en dan zorg ik alsnog voor de beloofde koffie/cappucino die HiSpeed jou toen zo onklantvriendelijk door de neus boorde.

Maar eh, je hoeft daarvoor niet je nagels te lakken zoals op de foto hoor. :lol:
Dat je druk in de weer was met je moeder begreep ik.

Overigens mag het ook een ander gewenst station in Nederland zijn.

Zal zo meteen de nailremover weer tevoorschijn halen... :')

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: do 03 mar 2011, 15:45
door AppleMoose
Fles schreef:
Ronaldussen schreef:waar lees jij dat ik dat beweer? :roll:
Nog geen 10 centimeter hoger
Dat is puur je eigen interpretatie.
Nee.
Ik zei dat je tegenwoordig geen sterkte argumenten meer nodig hebt om in het nieuws te komen, als reactie op Geert.
Ik zeg dus niet dat je deze mensen NIET serieus moet nemen.
Oftewel, het is zeker wel jou interpretatie op hetgeen ik gezegd heb.

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: do 03 mar 2011, 17:27
door Vinny
Voor iemand zonder verstand van de spoorsector kunnen het hele sterke argumenten zijn, maar ik heb er wel een heel sterk "Been there, Seen that before" gevoel bij. Afijn dat de discussie hier over de gelakte nagels van FYS gaat is natuurlijk wel tekenend... :roll:

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: do 03 mar 2011, 17:36
door Dexter
Ik had me eigenlijk van inhoudelijk commentaar willen onthouden, omdat momenteel iedereen die eenmaal per jaar met de trein reist zich geroepen voelt om al dan niet in de media tegen NS aan te schoppen. Maar vooruit maar weer.

Dat meneer Ploos Van Amstel in zijn column spreekt over "contact opnemen met de planning" en dat dan ook nog "via de portofoon" zegt mij al genoeg: Deze meneer heeft met een half oor een gesprek zitten afluisteren en omdat het hier momenteel een heet hangijzer betreft is het nogal makkelijk om zo een column te vullen. :N

Hij heeft ergens heus een punt, daar niet van. Maar zorg dan op zijn minst dat je de feiten checkt en correct weergeeft.

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: za 05 mar 2011, 11:20
door Ennes
Dexter schreef:Ik had me eigenlijk van inhoudelijk commentaar willen onthouden, omdat momenteel iedereen die eenmaal per jaar met de trein reist zich geroepen voelt om al dan niet in de media tegen NS aan te schoppen. Maar vooruit maar weer.

Dat meneer Ploos Van Amstel in zijn column spreekt over "contact opnemen met de planning" en dat dan ook nog "via de portofoon" zegt mij al genoeg: Deze meneer heeft met een half oor een gesprek zitten afluisteren en omdat het hier momenteel een heet hangijzer betreft is het nogal makkelijk om zo een column te vullen. :N

Hij heeft ergens heus een punt, daar niet van. Maar zorg dan op zijn minst dat je de feiten checkt en correct weergeeft.
Ik zit ook al dagen te zoeken naar het knopje op mijn porto om contact op te nemen met de planning, heb het alleen nog niet gevonden!!! dus uhhh.... sorry jongens als mijn trefkans wat omlaag gaat, maar ik probeer de planning te bereiken!

(mompelt ondertussen iets van klokken en klepels)

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: za 05 mar 2011, 17:59
door find_your_spot
Ennes schreef: (mompelt ondertussen iets van klokken en klepels)
Ennes wordt de Julian Assange van de spoorwegen *O* NS leaks

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: za 05 mar 2011, 20:57
door Vinny
"Ja goedemiddag, afdeling planning"
"Ja ik sta hier voor een rood sein met 12 bakken VIRM. Vol. Komen we nog ergens op een perronspoor aan, of hoe zit dat?"
"Ja dat is dan zo gepland"
"Ja maar de planning is niet goed gepland"
"Nou we kunnen van de planning wel kijken naar het herplannen van de planning, maar dat moet natuurlijk gepland worden in een nieuw plan. Je begrijpt dat we druk bezig zijn van met het plannen van de herplanning van de gewijzigde planning van het oorspronkelijke plan" :twisted:

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: za 05 mar 2011, 21:57
door Fles
Ik vind het geen goed plan :N

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: za 05 mar 2011, 22:04
door Daniel
Zodoende vraag ik me bij een melding "De treinen rijden volgens plan" op teletekst 751 altijd af volgens welk plan ze rijden :P

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: zo 06 mar 2011, 00:46
door Dexter
Fles schreef:Ik vind het geen goed plan :N
Een slecht plan is ook een plan. :P

Re: Planning bij NS maakt meer kapot dan je lief is

Geplaatst: zo 06 mar 2011, 10:54
door Ennes
find_your_spot schreef:
Ennes schreef: (mompelt ondertussen iets van klokken en klepels)
Ennes wordt de Julian Assange van de spoorwegen *O* NS leaks
Als ze me dan maar heel snel uitleveren!!!