Loes van der Schaft overleden.
-
- Berichten: 241
- Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56
Loes van der Schaft overleden.
Nieuwslezer Loes van der Schaft overleden
11 maart 2011
In een ziekenhuis in Rotterdam is nieuwslezer en voice-over Loes van der Schaft overleden. Dat heeft haar familie bekend gemaakt.
Ze werkte jarenlang als nieuwslezer voor ondermeer Radio Rijnmond, het ANP, Radio 4 en Omroep West. Ook was ze als commentaarstem te horen bij documentaires, in RTL Nieuws en in de sprintertreinen van de NS, waarvoor ze de namen van de stations insprak. Ze begon haar carrière begin jaren '90 bij een lokale omroep in Rotterdam.
Loes van der Schaft was al enige tijd ziek. Op 30 december vorig jaar was de nieuwslezer uit Hellevoetsluis voor het laatst te horen bij Radio Rijnmond. Loes van der Schaft is 54 jaar geworden.
Bron: Rijnmond.nl
11 maart 2011
In een ziekenhuis in Rotterdam is nieuwslezer en voice-over Loes van der Schaft overleden. Dat heeft haar familie bekend gemaakt.
Ze werkte jarenlang als nieuwslezer voor ondermeer Radio Rijnmond, het ANP, Radio 4 en Omroep West. Ook was ze als commentaarstem te horen bij documentaires, in RTL Nieuws en in de sprintertreinen van de NS, waarvoor ze de namen van de stations insprak. Ze begon haar carrière begin jaren '90 bij een lokale omroep in Rotterdam.
Loes van der Schaft was al enige tijd ziek. Op 30 december vorig jaar was de nieuwslezer uit Hellevoetsluis voor het laatst te horen bij Radio Rijnmond. Loes van der Schaft is 54 jaar geworden.
Bron: Rijnmond.nl
Laatst gewijzigd door Abracadabram op vr 11 mar 2011, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Loes van der Schaft overleden.
Wat mij betreft de beste voice-over stem van Nederland, zomaar uit het leven weggetrokken.
Loes, rust zacht.
Loes, rust zacht.
Laatst gewijzigd door find_your_spot op vr 11 mar 2011, 18:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Stem Sprinter overleden.
54 is niet oud iig :N
Re: Loes van der Schaft overleden.
Toch mooi dat haar stem voort blijft leven, bij elke sprinterreis weer. Veel te vroeg helaas...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Loes van der Schaft overleden.
Ik wist niet dat ze ook andere dingen insprak dan die treinen. Zonde natuurlijk op die leeftijd :(
Hoe doet men dat nu bij NS met nieuwe stations zoals Sassenheim binnenkort?
Hoe doet men dat nu bij NS met nieuwe stations zoals Sassenheim binnenkort?
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Loes van der Schaft overleden.
Mag hopen dat die misschien al ingesproken zijn.Caspar schreef: Hoe doet men dat nu bij NS met nieuwe stations zoals Sassenheim binnenkort?
Verder kun je van iemands geluids klanken ook nog zelf Sassenheim proberen te maken.
For Your Railroad Adventures
Re: Loes van der Schaft overleden.
54 jaar is veel te jong, wat erg voor haar naaste familie... Inderdaad mooi dat haar stem blijft voortleven, al lijkt me dat in het begin best vreemd voor familieleden die hun overleden vrouw, moeder of tante nog telkens in de trein horen.
Ik zou niet weten hoe ze het met nieuwe stations doen, misschien een nieuwe stem?
Ik zou niet weten hoe ze het met nieuwe stations doen, misschien een nieuwe stem?
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Loes van der Schaft overleden.
Ach hoe erg is het nou, dat voor bepaalde nieuwe stationnetjes even een andere stem te horen is.
Maak je er een leuk tweestemmig geheel van zoals in Spaanse metro's. Zegt Loes nog altijd "het volgende station is..." en dan een nieuwe stem de stationsnaam.
Maak je er een leuk tweestemmig geheel van zoals in Spaanse metro's. Zegt Loes nog altijd "het volgende station is..." en dan een nieuwe stem de stationsnaam.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Loes van der Schaft overleden.
Gekker is het als een opsomming wordt gegeven zoals bij SLT waar er 3 namen door Loes worden gegeven, en er 1 andere stem tussendoor komt met een los station.
Re: Loes van der Schaft overleden.
Haha, ik krijg altijd de slappe lach van de omroep in Spaanse metro's: Zegt een vrolijk tjilpende vrouwenstem: "Proxima parada:" en dan gevolgd door een zware, norse mannenstem die de stationsnaam uitspreekt. En dan ook nog dat maffe toetertje erbij wat je bij veel metro's en de Cercanias hoort voor het sluiten van de deuren.NS-Reiziger schreef:Maak je er een leuk tweestemmig geheel van zoals in Spaanse metro's. Zegt Loes nog altijd "het volgende station is..." en dan een nieuwe stem de stationsnaam.
Ook in de S-Bahn van Muenchen (sorry, kan even niet de umlaut vinden op mijn laptop maar een e erachter mag ook) hebben ze sindskort een Duitse vrouwenstem (met een Bayrisch accent) en een Engelse mannenstem. De lokale bevolking spreekt al over "Das S-Bahn-Duett". :D
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Loes van der Schaft overleden.
In Thalys zijn alle talen door een andere stem ingesproken. Hoor je 4 verschillende stemmen per omroepbericht. Vooral die Engelstalige man doet overdreven zijn best om correct over te komen. De NL talige Belgische dame vind ik ook wel grappig. Wij danken u dat u voor Taaa-lis heeft gekozen.
Re: Loes van der Schaft overleden.
In Madrid precies andersom. Mannenstem: "Próxima Estación" ... Vrolijke vrouwenstem: "Pinar de Chamartín", en dan de norse mannenstem weer "Correspondencia con..." waarop de vrouwenstem de lijnen opnoemt waarop overgestapt kan worden: "líneas 4 y Metro Ligero 1".Dexter schreef:Haha, ik krijg altijd de slappe lach van de omroep in Spaanse metro's: Zegt een vrolijk tjilpende vrouwenstem: "Proxima parada:" en dan gevolgd door een zware, norse mannenstem die de stationsnaam uitspreekt. En dan ook nog dat maffe toetertje erbij wat je bij veel metro's en de Cercanias hoort voor het sluiten van de deuren.
Ja dat kan dan eigenlijk weer niet. Moet de nieuwe stem dan alle stations gaan omroepen waar het de opsomming betreft?Caspar schreef:Gekker is het als een opsomming wordt gegeven zoals bij SLT waar er 3 namen door Loes worden gegeven, en er 1 andere stem tussendoor komt met een los station.
Ach wellicht is het best mogelijk een goed gelijkende stem te vinden. Daarbij, in het begin dachten er ook veel (waaronder ik) dat het 'gewoon' door Tuffie Vos was ingesproken.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Loes van der Schaft overleden.
Vlak ook die Duitstalige dame niet uit, die kan er ook wat van: "Meine Damen und Herren, in kuerze erreichen wir Brussel ZUUUUUT" En gecombineerd met dat supermarkt-achtige jingletje werkt dat ook op mijn lachspieren.Caspar schreef:In Thalys zijn alle talen door een andere stem ingesproken. Hoor je 4 verschillende stemmen per omroepbericht. Vooral die Engelstalige man doet overdreven zijn best om correct over te komen. De NL talige Belgische dame vind ik ook wel grappig. Wij danken u dat u voor Taaa-lis heeft gekozen.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Loes van der Schaft overleden.
In Leipzig wordt de omroep op het tramstation bij het Hauptbahnhof gedaan door een man en een vrouw, en dan om en om. Eerst wordt het volgende halteriedeltje van de trams uit Dresden afgespeeld (vraag mij niet waarom), waarna een vrouw uitlegt dat er werkzaamheden zijn, een man uitlegt wat de reisalternatieven zijn, en de vrouw vervolgens excuses voor het ongemak aanbiedt, en daarna dat alles ook nog even in het Engels.
Alle omroepen in de trams en bussen worden gewoon echter door dezelfde vrouw gedaan, ook de aankondiging in het Engels en Frans (!?!) bij haltes van de centrumring en alle overstappen. De omroep is wel extreem informatief daar, zouden veel vervoerders nog wat van kunnen leren.
Over computerstemmen gesproken, bij de stem die in de voertuigen in Dresden wordt gebruikt kreeg ik associaties van een vrouw die nodig een man kon gebruiken. Echt niet normaal gewoon :')
Alle omroepen in de trams en bussen worden gewoon echter door dezelfde vrouw gedaan, ook de aankondiging in het Engels en Frans (!?!) bij haltes van de centrumring en alle overstappen. De omroep is wel extreem informatief daar, zouden veel vervoerders nog wat van kunnen leren.
Over computerstemmen gesproken, bij de stem die in de voertuigen in Dresden wordt gebruikt kreeg ik associaties van een vrouw die nodig een man kon gebruiken. Echt niet normaal gewoon :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Loes van der Schaft overleden.
Duitse vrouwenstemmen in omroepberichten of nagesynchroniseerde tv-series vind ik per definitie bijna soft-pornografisch. Franse vrouwenstemmen ervaar ik bovengemiddeld vaak als zeer zwoel. Zoals de omroep in de BOA's van de Brusselse metro: "Gare Centrale. Correspondance gare SNCB." Tijdens de 'cor' gaat de stem omhoog en tijdens de 'dance' weer omlaag. Zakelijk, maar buitengewoon zwoel. En dat voor de aankondiging van een overstapstation. :YBee schreef:Over computerstemmen gesproken, bij de stem die in de voertuigen in Dresden wordt gebruikt kreeg ik associaties van een vrouw die nodig een man kon gebruiken. Echt niet normaal gewoon :')
Terwijl ik bij de Vlaamse stem associaties krijg van een boerentrien die boven een emmer hangt terwijl ze praat.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Loes van der Schaft overleden.
Tja, dat is wellicht ook gewoon omdat het Frans mooier klinkt dan het Vlaams.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Loes van der Schaft overleden.
Ik had vandaag zowat de hele dag dienst op SLT's en om dan de stem van Loes te horen, met het bericht van haar overlijden in je achterhoofd is toch wat macaber...
Vallend blad maakt rails glad.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 189 gasten