Connexxion moet dringend service OV-chipkaart verbeteren

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Connexxion moet dringend service OV-chipkaart verbeteren

Berichtdoor Daniel » Ma 14 Mar 2011, 18:34

Connexxion moet dringend service OV-chipkaart verbeteren
Geplaatst op: maandag 14 maart 2011 18:33
Laatst bijgewerkt: maandag 14 maart 2011 18:34


Persbericht
Connexxion moet dringend de service rond de OV-chipkaart verbeteren. Dit schrijft Rover in een brief aan de directie van het vervoersbedrijf. Rover ontvangt opvallend veel klachten over problemen met de OV-chipkaart bij Connexxion. Uit de meldingen blijkt dat er bij Connexxion-klanten regelmatig te veel geld van de chipkaart wordt afgeschreven, waarna reizigers veel moeite moeten doen om dit teveel betaalde bedrag terug te krijgen.

Uit de rapportage van het OV-Loket van 8 maart bleek al dat geen enkele vervoerder zoveel reizigersklachten veroorzaakt als Connexxion. Vooral in de categorie OV-chipkaart scoort de vervoerder slecht: bovengemiddeld vaak is de apparatuur kapot waardoor klanten niet kunnen uitchecken en hun borg kwijt zijn. Ook wordt bij abonnementhouders regelmatig ten onrechte geld afgeschreven wanneer zij in- en uitchecken. Wanneer zij dit echter nalaten, kunnen zij ondanks hun geldige vervoersbewijs een boete verwachten.

Gedupeerde reizigers die ten onrechte te veel geld kwijt zijn door falende techniek, moeten vaak veel moeite doen om dit terug te krijgen. Lange wachttijden, fouten met de afhandeling en het zelf moeten plakken van een postzegel op het restitutieformulier wekken veel irritatie bij de reiziger. Volgens Rover is het veel mensen bovendien onduidelijk dat zij het eenmaal gerestitueerde bedrag moeten “afhalen” bij een oplaadapparaat.

“Het is duidelijk dat de OV-chipkaart veel kinderziektes vertoond”, stelt Rover, “maar wij vinden het de plicht van de vervoerder om reizigers die gewoon betaald hebben tegemoet te komen. Connexxion legt de rekening van de falende apparatuur bij de reiziger.” Rover vraagt Connexxion dringend de zaken snel op te stellen en de OV-chipkaartproblemen voortaan op een klantvriendelijker wijze af te handelen.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Connexxion moet dringend service OV-chipkaart verbeteren

Berichtdoor find_your_spot » Ma 14 Mar 2011, 18:39

Dit persbericht komt niet zomaar uit de lucht vallen.

Kijk maar naar de uitzending van zaterdag van kassa:

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... t/speel/1/
For Your Railroad Adventures

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Connexxion moet dringend service OV-chipkaart verbeteren

Berichtdoor Daniel » Ma 14 Mar 2011, 18:49

Tja, 't viel mij ook al langer op dat het bij Connexxion en dochters vaker misgaat met de chipkaartapparatuur... apparatuur die het niet doet, apparatuur die producten herkent in regio's waar ze überhaupt niet geldig zijn, apparatuur die binnen het geldigheidsgebied van een abonnement geld afschrijft.

Maar het onduidelijk zijn dat je het teveel afgeschreven bedrag moet ophalen bij een oplaadapparaat lijkt me niet een geheel terecht punt, tenzij mensen de brief niet lezen...

Edit: staat er toch duidelijk in nietwaar...
Afbeelding

Overigens was de genoemde 1,83 de complete ritprijs en niet alleen het deel dat ik teveel betaald had, de postzegel is dus ook ruimschoots vergoed :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Connexxion moet dringend service OV-chipkaart verbeteren

Berichtdoor VIRM » Ma 14 Mar 2011, 19:02

Sja... Ik heb mij laten vertellen door enkele Connexxion klantenservicemedewerkers dat zij achterstanden hebben met bijvoorbeeld het afwikkelen van klachten door het hele OV-chipkaart gedoe. Dus ik hoop niet dat ze bij de Klantenservice gaan schuiven met personeel, want anders gaat de afwikkeling van OV-chipkaartvragen/compensatie/klachten beter, maar andere zaken gaan dan (nog) meer tijd kosten.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Connexxion moet dringend service OV-chipkaart verbeteren

Berichtdoor Daniel » Ma 14 Mar 2011, 19:09

Tja en ondanks dat ze de klachten eronder laten lijden is connexxion is nogsteeds van de langzaamste... hebben er bij mij een maand over gedaan om met een reactie te komen. Zelfs Arriva, dat uitblinkt in traagheid van de klantenservice, boekte keurig binnen de vermelde termijn van 15 dagen het teveel betaalde bedrag over naar m'n bankrekening. En die doen 't ook nog met een veel klantvriendelijker online formulier waarvoor dus ook geen postzegel nodig is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Joshua
Berichten: 1680
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: Connexxion moet dringend service OV-chipkaart verbeteren

Berichtdoor Joshua » Di 15 Mar 2011, 09:06

Ik heb lang niet iedere keer een brief gehad.

Maar los van dat is het gewoon belachelijk veel werk terwijl het een fout van Connexxion is.
Als een CICO of wat dan ook niet werkt is dat de fout van Connexxion, niet van de reizigger.
En wanneer dat gebeurd moet dat per direct opgelost worden. Dan wil ik dus naar een loket kunnen lopen, gewoon zeggen dat ik in de bus niet kon uit checken endat ik 2 minuten later weer buiten sta met het geld terug op me kaart. Niet dat ik eerst een formulier moet uitprinten, deze moet invullen, opsturen met postzegel en dan 4 weken later een brief krijg van je kan het afhalen. Dat is gewoon niet klantvriendelijk. Terwijl het hun fout is.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Connexxion moet dringend service OV-chipkaart verbeteren

Berichtdoor Gekko123 » Di 15 Mar 2011, 16:14

En zoiets is vandaag de dag gewoon onmogelijk, doordat je dan bij ieder boerengehucht een loket moet hebben met bijbehorende huur- en personeelskosten.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Connexxion moet dringend service OV-chipkaart verbeteren

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 15 Mar 2011, 17:48

Bij een loket geld terugvragen wordt meestal niet gedaan, kleine uitzonderingen daar gelaten. Het makkelijkste vind ik toch wel een webform. Lekker binnen 2 minuten invullen en dan afwachten.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 2 gasten